THEPOWERGAME
Ο νέος πράσινος κανόνας της Ευρωπαϊκής Ένωσης που έχει σχεδιαστεί για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία πρόκειται να αρχίσει να προστίθεται στους λογαριασμούς καυσίμων του κλάδου.
Ο κανονισμός FuelEU Maritime, που τίθεται σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου, απαιτεί μείωση κατά 2% της έντασης των αερίων θερμοκηπίου της ενέργειας που χρησιμοποιούν τα πλοία. Αυτό πρόκειται να προσθέσει στο κόστος του κλάδου, αναφέρει το Bloomberg, αν και τα ακριβή ποσά που καταβάλλονται θα εξαρτηθούν, εν μέρει, από τον τρόπο με τον οποίο οι εφοπλιστές προσεγγίζουν τους νέους κανόνες.
Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία εκπέμπει εκατοντάδες εκατομμύρια τόνους αερίων του θερμοκηπίου στην ατμόσφαιρα κάθε χρόνο και δέχεται αυξανόμενη πίεση για απαλλαγή από τον άνθρακα. Ενώ πρέπει ήδη να πληρώσει για μέρος της ρύπανσης στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ – το οποίο αυξάνεται το επόμενο έτος – οι νέοι κανόνες θα αναγκάσουν τελικά τον κλάδο να εκπέμπει σημαντικά λιγότερες εκπομπές.
Μια πιθανή επιλογή συμμόρφωσης για τον κλάδο είναι να ενσωματώσει μια μικρή ποσότητα βιοκαυσίμου στη συνολική χρήση καυσίμου των πλοίων. Αν χρησιμοποιούσαν αυτό που είναι γνωστό ως Β30, το οποίο περιέχει τουλάχιστον 30% βιοσυστατικό, θα κατέληγαν να πληρώνουν περίπου 30 δολάρια τον τόνο συνολικά για τα ναυτιλιακά τους καύσιμα από ό,τι αν εξακολουθούσαν να βασίζονται καθαρά στο βαρύ μαζούτ, σύμφωνα με τον Ρίστο Τζουχάν-Καριράντα, πλοίαρχο και διευθύνων σύμβουλος στην Ahti, μια εταιρεία που ειδικεύεται στο να βοηθά τις ναυτιλιακές εταιρείες να συμμορφωθούν. Μια δυνητικά φθηνότερη επιλογή θα ήταν να ενταχθεί ένα πλοίο σε μια ομάδα άλλων σκαφών.
Σε αυτή την προσέγγιση, ένα άλλο πλοίο εντός του ομίλου θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ένα καύσιμο με ιδιαίτερα χαμηλές εκπομπές, όπως η e-μεθανόλη, και να μοιραστεί αποτελεσματικά την εξοικονόμηση ρύπανσης με τα άλλα, πιο ρυπογόνα πλοία. Χρησιμοποιώντας αυτή τη μέθοδο, το πρόσθετο κόστος συμμόρφωσης για ένα πλοίο που εξακολουθεί να χρησιμοποιεί βαρύ μαζούτ θα μπορούσε να είναι μικρότερο από 20 δολ. ο τόνος. Οι τιμές των καυσίμων είναι ασταθείς, επομένως αυτά τα κόστη είναι μόνο ενδεικτικά, πρόσθεσε ο ίδιος.
Εάν ένας εφοπλιστής επιλέξει να αγνοήσει τους νέους κανόνες και συνεχίσει να χρησιμοποιεί βαρύ μαζούτ, αντιμετωπίζει ποινή περίπου 65 δολαρίων τον τόνο. Σε αυτό το πλαίσιο, ένας τόνος μαζούτ με πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε θείο, που χρησιμοποιούν τα πλοία κόστιζε πρόσφατα λίγο περισσότερο από 500 δολάρια ο τόνος στο Ρότερνταμ.
Αυτές οι εκτιμήσεις κόστους αφορούν όλα τα καράβια που πλέουν και πλευρίζουν μόνο σε λιμάνια εντός της ΕΕ για τα επόμενα πέντε χρόνια. Οι απαιτήσεις του κανονισμού FuelEU είναι λιγότερο αυστηρές για πλοία που πραγματοποιούν δρομολόγια εντός-εκτός της ΕΕ και αυξάνονται από το 2030.
Διαβάστε επίσης
Bloomberg: Οι καλύτεροι προορισμοί για το 2025, ανάμεσά τους Πάρος και Αντίπαρος
Πώς η Ελλάδα θα κερδίσει το παιχνίδι της γεωθερμίας: Τα SOS και οι ευκαιρίες