THEPOWERGAME
Καθυστερήσεις τριών ετών γράφει το πολυσυζητημένο έργο της απευθείας σύνδεσης του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης με τον ΠΑΘΕ, το οποίο υπό κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να παραδοθεί καλοκαίρι του 2024 και, όπως προβλέπεται από τους καλά γνωρίζοντες, δεν θα ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του 2027.
Οι καθυστερήσεις οφείλονται στο ότι δεν έχει αποδοθεί στον ανάδοχο (ΑΚΤΩΡ), ούτε καν το σύνολο της έκτασης της παλιάς απαλλοτρίωσης, πάνω στην οποία πατάει η γέφυρα, ενώ βεβαίως δεν έχει κλείσει το κεφάλαιο των καινούργιων απαλλοτριώσεων που αφορά στην προαίρεση της σύμβασης, για συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο του Καλοχωρίου. Ορισμένοι βιάστηκαν να χαρούν, επειδή πριν από μερικές ημέρες έγινε η παρακαταθήκη της αποζημίωσης για τις νέες απαλλοτριώσεις, αλλά το πιθανότερο είναι να ακολουθήσει προσφυγή των ιδιοκτητών στο Εφετείο, εξέλιξη που θα ρίξει αυτό το σκέλος του έργου πίσω.
Ενώ λοιπόν υπάρχει η αντίληψη σε φορείς της Θεσσαλονίκης ότι η ΟΛΘ Α.Ε. καθυστερεί το έργο της επέκτασης του 6ου προβλήτα, το οποίο ως γνωστόν συνδέεται και με τις συμβατικές υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου, για κατασκευή των απευθείας συνδέσεων του Λιμένα ( χερσαίο τμήμα του 6ου προβλήτα ) με τον ΠΑΘΕ και το σιδηροδρομικό δίκτυο, τελικώς, δεν μπορεί να ασκηθεί κριτική στον παραχωρησιούχο (ήδη έχει δοθεί παράταση) επειδή το κράτος δεν έχει υλοποιήσει το δικό του, τεχνικό μέρος, του deal.
Εν παρενθέσει να σημειωθεί ότι η ΟΛΘ Α.Ε. έχει κληθεί, τρεις φορές μάλιστα, από συμβούλους του ΣτΕ σε συσκέψεις, στις οποίες, στελέχη της αλλά και εξειδικευμένος νομικός σύμβουλος, απάντησαν σε όλες τις ερωτήσεις που τέθηκαν επί του master plan και της ΣΜΠΕ που το συνοδεύει. Η διοίκηση της εταιρείας αναμένει, πολύ σύντομα, το πρακτικό της απόφασης, οπότε στις αρχές της καινούργιας χρονιάς να ακολουθήσει η έκδοση σχετικής υπουργικής απόφασης και Προεδρικού Διατάγματος, προκειμένου να υπογραφεί και η σύμβαση με τον προσωρινό ανάδοχο (ΜΕΤΚΑ-ΤΕΚΑΛ).
Επιστρέφοντας στο έργο της οδικής σύνδεσης, να πούμε ότι αφορά μία οδογέφυρα 3,5 χλμ., από τα οποία τα 1,4 χλμ. είχαν κατασκευαστεί από προηγούμενες εργολαβίες. Με τους ρυθμούς που προχωρούν οι κατασκευαστικές εργασίες, που έχει μεν τις προκλήσεις του γιατί τα βάθρα «πατάνε» σε χαλαρά εδάφη, το έργο δεν θα τελειώσει πριν από το 2027 αφού ως σήμερα έχει συντελεστεί μόλις το 45% του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης και, ο ανάδοχος, ακόμη περιμένει να απομακρυνθεί μία μάντρα με ανταλλακτικά φορτηγών, που βρίσκεται περίπου στο μέσο της υπό κατασκευή γέφυρας.
Η συγκεκριμένη ιδιοκτησία, ανήκει στις παλιές απαλλοτριώσεις και ο φορέας υλοποίησης του έργου, δηλαδή η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», έχει προ 9-10 μηνών, με αίτημά της στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, ζητήσει τη διοικητική αποβολή της «απρόθυμης» επιχείρησης, χωρίς έως σήμερα να έχει γίνει το παραμικρό για να τελειώνει αυτή η υπόθεση.
Έτσι, αναγκαστικά ο εργολάβος, η ΑΚΤΩΡ, δουλεύει μόνο στο νότιο τμήμα της οδογέφυρας, στο έναν εκ των δύο κλάδων, από το ύψος της οδού Καλοχωρίου μέχρι την είσοδο του λιμανιού, ενώ υπεργολάβος κατασκευάζει τους τσιμεντοδοκούς πάνω στους οποίους θα κάτσει ο φορέας της γέφυρας.
Η κατασκευή της οδογέφυρας όπως και των συνδέσεων με το τοπικό οδικό δίκτυο, εκτιμάται ότι θα απαιτήσει μία διετία, οπότε εάν μέσα στο 2025 απελευθερωθούν οι ιδιοκτησίες που απαλλοτριώθηκαν, τότε το έργο θα ολοκληρωθεί προς το τέλος του 2027.
Μια πονεμένη ιστορία 30 ετών
Αν ληφθεί υπ’ όψιν ότι το έργο της απευθείας οδικής σύνδεσης της «πλατείας» του 6ου προβλήτα με τον ΠΑΘΕ, πρωτοξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του 1990, τότε για την ολοκλήρωση αυτής της πονεμένης οδογέφυρας, θα χρειαστούν σχεδόν 30 χρόνια, επειδή μεσολάβησε και μία δεκαετία ( μεταξύ εργολαβιών) που το έργο είχε παγώσει.
Σημειώνεται ότι τον Ιούνιο του 2021, μετά από τον τελευταίο διαγωνισμό της Ε.Ο.Α.Ε., υπεγράφη σύμβαση ολοκλήρωσης του έργου με την ΑΚΤΩΡ, η οποία προέβλεπε και προαίρεση για τις οδικές συνδέσεις με το τοπικό οδικό δίκτυο Καλοχωρίου. Το έργο ήταν προϋπολογισμού, προ ΦΠΑ, 59,770 εκατ. και προβλέπονταν επιπλέον 5,230 εκατ. προ ΦΠΑ για την προαίρεση.
Για το κυρίως έργο, που ανατέθηκε στην ΑΚΤΩΡ για 26,254 εκατ. προ ΦΠΑ, η σύμβαση όριζε τον χρόνο υλοποίησης στους 30 μήνες. Βεβαίως, αν εκτελεστούν οι νέες απαλλοτριώσεις και υπογραφεί η προαίρεση, ελπίζεται ότι οι εργασίες θα μπορέσουν να υλοποιηθούν παράλληλα.
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου
Το έργο που είχε ενταχθεί στον Άξονα Προτεραιότητας «ΔΙΕΥΡΩΠΑΙΚΟ ΟΔΙΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΟΔΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ (ΤΣ)» του Ε.Π. του ΥΠΟΜΕ, έχει τα εξής τεχνικά χαρακτηριστικά:
H νέα οδική σύνδεση έχει μήκος 3,5 χλμ. περίπου, από τα οποία 1,4 χλμ. έχουν ήδη κατασκευαστεί, όπως αναφέρθηκε νωρίτερα. Αναπτύσσεται επί οδογέφυρας αμφίδρομης κατεύθυνσης κατά το μεγαλύτερο της τμήμα και περιλαμβάνει:
- Έξι (6) μεγάλες γέφυρες
- Εργασίες ολοκλήρωσης ανωδομής
- Κατασκευή συνδετήριου κλάδου μεταξύ της επαρχιακής οδού Θεσσαλονίκης – Καλοχωρίου και του αριστερού κλάδου της οδογέφυρας.
- Κατασκευή οδικών τμημάτων των κλάδων εισόδου και εξόδου του κόμβου σύνδεσης της οδογέφυρας με την ΠΑΘΕ.
- Αναβάθμιση του τοπικού οδικού δικτύου της ΒΙΠΕ Καλοχωρίου, καθώς και αναμόρφωση τμημάτων του παράπλευρου και κάθετου οδικού δικτύου της ΠΑΘΕ, με την κατασκευή δύο ισόπεδων κόμβων και του κυκλικού ισόπεδου κόμβου της οδού Καλοχωρίου.
Πέραν της απευθείας οδικής σύνδεσης του ΟΛΘ, εκκρεμεί και η σιδηροδρομική σύνδεση, έργο που έχει προϋπολογιστεί κοντά στα 35 εκατ. ευρώ και το οποίο δεν έχει ακόμη αρχίσει να κατασκευάζεται. Σύμφωνα με πρόσφατη δήλωση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστου Παληού, το έργο βρίσκεται στη φάση της μελετητικής ωρίμανσης, ώστε να καταστεί δυνατή η κατάθεση προσφορών εντός του 2025 για την ανάδειξη αναδόχου.
Διαβάστε επίσης
Τυχερά παιχνίδια: Καλπάζει η αγορά, ανεβαίνει το online gaming
Προ των πυλών εξαγορά σούπερ μάρκετ από ξένο επενδυτή
GSI: Πού “κολλάει” η απόφαση συμμετοχής του κυπριακού δημοσίου