Γ.Δ.
1390.25 -0,88%
ACAG
-0,54%
5.57
BOCHGR
-0,23%
4.32
CENER
-3,72%
8.55
CNLCAP
-0,71%
7
DIMAND
+1,11%
9.13
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-0,47%
12.8
TITC
-0,77%
32.15
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.422
ΑΒΕ
-0,21%
0.48
ΑΔΜΗΕ
+1,07%
2.365
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
-2,22%
3.09
ΑΛΦΑ
-0,92%
1.4005
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-2,40%
10.15
ΑΣΚΟ
-0,38%
2.6
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.74
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
-7,52%
141.5
ΑΤΤΙΚΑ
-2,27%
2.15
ΒΙΟ
-1,65%
5.38
ΒΙΟΚΑ
-3,63%
1.725
ΒΙΟΣΚ
+0,66%
1.53
ΒΙΟΤ
0,00%
0.36
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
-1,85%
1.325
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.48
ΔΑΑ
-0,21%
7.534
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
-1,18%
11.74
ΔΟΜΙΚ
+2,70%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-4,48%
0.277
ΕΒΡΟΦ
+1,02%
1.49
ΕΕΕ
-0,06%
33.14
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.518
ΕΛΒΕ
-0,99%
5
ΕΛΙΝ
-1,46%
2.02
ΕΛΛ
0,00%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,11%
1.766
ΕΛΠΕ
-1,01%
6.89
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+0,47%
1.728
ΕΛΧΑ
-0,44%
1.792
ΕΠΙΛΚ
-9,09%
0.1
ΕΣΥΜΒ
+0,87%
1.165
ΕΤΕ
-1,40%
7.054
ΕΥΑΠΣ
-1,23%
3.21
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.66
ΕΥΡΩΒ
-1,05%
1.88
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.325
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+1,05%
0.288
ΙΛΥΔΑ
-3,24%
1.79
ΙΝΚΑΤ
+3,72%
5.02
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.35
ΙΝΛΟΤ
-0,37%
1.08
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,68%
2.42
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.095
ΙΝΤΚΑ
-1,94%
2.775
ΚΑΡΕΛ
+1,79%
342
ΚΕΚΡ
+3,45%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
+0,64%
1.575
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.408
ΚΟΥΑΛ
-3,67%
1.05
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.67
ΚΡΙ
+3,72%
13.95
ΚΤΗΛΑ
-3,33%
1.74
ΚΥΡΙΟ
-2,02%
0.97
ΛΑΒΙ
-0,13%
0.756
ΛΑΜΔΑ
+0,14%
7.21
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
+11,84%
0.34
ΛΟΓΟΣ
-1,55%
1.27
ΛΟΥΛΗ
-2,55%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-1,36%
3.63
ΜΕΝΤΙ
+2,68%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45
ΜΙΓ
-0,31%
3.18
ΜΙΝ
+3,41%
0.515
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,92%
19.95
ΜΟΝΤΑ
+3,29%
3.77
ΜΟΤΟ
-1,34%
2.57
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,48%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.65
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.04
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-2,89%
32.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+4,69%
0.848
ΞΥΛΚ
-0,75%
0.264
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,94%
21
ΟΛΠ
-1,94%
27.75
ΟΛΥΜΠ
-2,05%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,38%
15.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,50%
0.807
ΟΤΕ
-1,57%
15.65
ΟΤΟΕΛ
-1,62%
10.9
ΠΑΙΡ
+2,91%
0.99
ΠΑΠ
-3,95%
2.19
ΠΕΙΡ
-1,93%
3.55
ΠΕΡΦ
-2,16%
5.9
ΠΕΤΡΟ
-1,49%
7.94
ΠΛΑΘ
-1,85%
3.71
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
-0,17%
1.156
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.9
ΠΡΟΦ
+2,29%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
+0,31%
1.6
ΣΑΡ
-0,55%
10.92
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,90%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-0,31%
1.585
ΣΠΕΙΣ
-1,65%
5.96
ΣΠΙ
-3,75%
0.564
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.67
ΤΖΚΑ
-2,15%
1.365
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,86%
1.614
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-6,63%
7.75
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.216
ΦΡΛΚ
+0,68%
3.675
ΧΑΙΔΕ
-4,10%
0.585

Μαρίνες: Το μπαράζ των διαγωνισμών και τα εμπόδια για τους επενδυτές

Υπόθεση λίγων ημερών είναι η επίσημη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τη Μαρίνα Κέρκυρας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ  και της Lamda Marinas, θυγατρικής της Lamda Development. Την ώρα που το Ταμείο σχεδιάζει μέσω νέων διαγωνισμών να προχωρήσει στην αξιοποίηση ενός σημαντικού αριθμού μαρινών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του, οι οποίες είτε υπολειτουργούν, είτε βρίσκονται σε κακή κατάσταση. Πρόκειται για τις μαρίνες της Ρόδου, της Σκιάθου, της Καβάλας και της Καλαμαριάς, ενώ θα αναβαθμιστεί και το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά στην Κέρκυρα. Η ανάπτυξη των μαρινών, ωστόσο, σήμερα στην Ελλάδα «σκοντάφτει» πάνω στον σκόπελο της γραφειοκρατίας, στο περίπλοκο θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και τις αντιδράσεις των εκάστοτε δήμων που δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις στα σχέδια των επενδυτών.

Η μαρίνα της Κέρκυρας και το τουριστικό καταφύγιο στη Σπηλιά

Mε την υπογραφή της σύμβασης για τη μαρίνα της Κέρκυρας, την επόμενη εβδομάδα, «ανοίγει» ο δρόμος ώστε να μπει σε τροχιά υλοποίησης, εφόσον εξασφαλιστούν και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις, η επένδυση ύψους άνω των 50 εκατ. ευρώ της Lamda Marinas. H αδειοδοτημένη μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής βρίσκεται εντός του Λιμένα Κέρκυρας και χωροθετείται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 98 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., η οποία μπορεί να επεκταθεί και να καλύψει έκταση περίπου, κατά μέγιστον, 100.000 τ.μ. Το  project περιλαμβάνει επίσης χερσαίες αναπτύξεις επιφάνειας έως 7.800 τ.μ., με χρήσεις εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων. Το ΤΑΙΠΕΔ, επίσης, έχει σε εξέλιξη έναν διαγωνισμό για το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά στο νησί, με καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών να είναι η 20ή Δεκεμβρίου του 2024. Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι 7.800 τ.μ., ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35.000 τ.μ. Με την ολοκλήρωση των έργων θα δημιουργηθούν συνολικά 80 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μήκους έως 25 μέτρων.

Στο στόχαστρο του ΤΑΙΠΕΔ οι μαρίνες Ρόδου και Σκιάθου

Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα και «οδικός χάρτης» για το πότε θα προχωρήσουν οι νέοι διαγωνισμοί για τις υπόλοιπες μαρίνες, ψηλά στη «λίστα» βρίσκεται η μαρίνα Μανδρακίου στη Ρόδο. Αυτήν τη στιγμή υπολειτουργεί και δεν διαθέτει τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός τουριστικού λιμένα, με το Ταμείο να έχει θέσει ως στόχο να μετατραπεί σε μία μαρίνα διεθνών προδιαγραφών. Στο πλαίσιο αυτό, μόλις προ ημερών δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την «Πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου αναφορικά με την εκπόνηση νέου Master Plan, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Συνοδών Μελετών του Λιμένα Ρόδου».

Το επόμενο στοίχημα για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου είναι να χωροθετήσει και να καθορίσει τις χρήσεις γης για τη μαρίνα της Σκιάθου, ώστε να συνάδουν με τη νομοθεσία. Η μαρίνα έχει χερσαία έκταση 49,5 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 350 σκαφών.

Τι συμβαίνει με τις μαρίνες της Βορείου Ελλάδος

Η μεγάλη απουσία μαρινών είναι ιδιαίτερα αισθητή στη Βόρεια Ελλάδα, γι’ αυτό το ΤΑΙΠΕΔ έχει στα πλάνα του να χωροθετήσει και να δημιουργήσει εκ του μηδενός μια ισχυρή μαρίνα στην Καβάλα, η οποία μπορεί να αναδειχθεί και σε έναν προορισμό κρουαζιέρας. Υπενθυμίζεται ότι από το βασικό λιμάνι της πόλης, «Απόστολος Παύλος», του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ ΑΕ), το Δημόσιο παραχώρησε έπειτα από διαγωνισμό την εμπορική προβλήτα «Φίλιππος Β» σε κοινοπραξία, στην οποία δεσπόζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Για το υπόλοιπο λιμάνι, όπου βασικός μέτοχος είναι το ΤΑΙΠΕΔ και καθώς ενεργεί το ίδιο και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα φτιάξει ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης (masterplan), το οποίο θα περιλαμβάνει και μαρίνα. Παράλληλα, εξετάζει  και το ενδεχόμενο παραχώρησής της λειτουργίας κρουαζιέρας, που δεν υφίσταται μέχρι στιγμής, αλλά υπάρχει δυνητικό ενδιαφέρον.

Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η υπόθεση της Μαρίνας Καλαμαριάς, καθώς παρά το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι έτοιμο να τη βγάλει σε διαγωνισμό στις αρχές του νέου έτους, την κατάσταση περιπλέκει ιδιαίτερα η προσφυγή του Δήμου Καλαμαριάς στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την οποία ζητεί να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα που εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, το οποίο ενέκρινε το master plan της μαρίνας. Το Ταμείο, ωστόσο, κάνει λόγο ότι η νέα χωροθέτηση της Μαρίνας έχει ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή δόμησης, ενώ προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα «condos hotel», δηλαδή ένα μικρό ξενοδοχείο με διαμερίσματα που προορίζονται για μακροχρόνια μίσθωση. Στόχος, εξάλλου, είναι να προσελκύει χρήστες που θα χρησιμοποιούν τη μαρίνα όλο τον χρόνο, η οποία, όπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, βρίσκεται σε κακή κατάσταση, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή χρησιμοποιείται μόνο το 40% των θέσεών της.

Τι δυσκολεύει τις επενδύσεις στις ελληνικές μαρίνες

Παρά τις σημαντικές προοπτικές που προσφέρουν οι ελληνικές μαρίνες για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις στην αδειοδότηση εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη για τις επενδύσεις. Οι υπάρχουσες υποδομές επίσης σε πολλές περιοχές παραμένουν υποβαθμισμένες, περιβαλλοντικά επικίνδυνες ή εγκαταλελειμμένες, αποθαρρύνοντας τους ξένους επενδυτές.

Επί του θέματος τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο της Prodexpo, o διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, τονίζοντας την ανάγκη απλοποίησης της διαδικασίας αδειοδότησης των μαρινών, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικές για τους επενδυτές, σημειώνοντας ότι η αναμονή για τις άδειες φτάνει τα πέντε χρόνια. Επισήμανε, επίσης, ότι το ΤΑΙΠΕΔ διαχειρίζεται την ανάπτυξη πολλών μαρινών, τις οποίες χαρακτήρισε ως «ανεκμετάλλευτο πλούτο», με τεράστιες δυνατότητες για την ενίσχυση της οικονομίας.  Επιπλέον, εξέφρασε την ανησυχία του για την κακή κατάσταση πολλών μαρινών, οι οποίες είναι εγκαταλελειμμένες και περιβαλλοντικά επικίνδυνες. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη βελτίωσης των υφιστάμενων υποδομών, χωρίς να απαιτείται η δημιουργία νέων, καλώντας τους Δήμους να μην αγνοούν τις μαρίνες, όπως συμβαίνει σε περιοχές όπως η Πάτρα και η Καλαμαριά.

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina AE και επικεφαλής της LAMDA Marinas, κ. Σταύρος Κατσικάδης, τόνισε την ανάγκη χρήσης των διαθέσιμων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των μαρινών, προτρέποντας τα αρμόδια υπουργεία να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την πλήρη απορρόφηση των κονδυλίων. Υπογράμμισε ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να απλουστευθεί, ώστε να διευκολυνθούν οι επενδυτές στην εύρεση νέων θέσεων ελλιμενισμού, καθώς η Ελλάδα παραμένει ο κορυφαίος προορισμός στη Μεσόγειο. Ωστόσο, επισήμανε ότι υπάρχουν ισχυροί ανταγωνιστές, όπως η Τουρκία και η Κροατία, που προσφέρουν οικονομικότερες επιλογές. Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι η χαλάρωση της γραφειοκρατίας δεν πρέπει να γίνει εις βάρος των αρχών ESG.

Διαβάστε επίσης

Τραμπ: Τι θα συμβεί στις επιχειρήσεις του αν κερδίσει τις εκλογές

Πέντε dark, εορταστικά κοκτέιλ για να περάσετε το Halloween

ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Τα επόμενα βήματα μέχρι να “κλείσει” το deal με τη Masdar

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!