THEPOWERGAME
Υπόθεση λίγων ημερών είναι η επίσημη υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για τη Μαρίνα Κέρκυρας μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Lamda Marinas, θυγατρικής της Lamda Development. Την ώρα που το Ταμείο σχεδιάζει μέσω νέων διαγωνισμών να προχωρήσει στην αξιοποίηση ενός σημαντικού αριθμού μαρινών που διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό του, οι οποίες είτε υπολειτουργούν, είτε βρίσκονται σε κακή κατάσταση. Πρόκειται για τις μαρίνες της Ρόδου, της Σκιάθου, της Καβάλας και της Καλαμαριάς, ενώ θα αναβαθμιστεί και το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά στην Κέρκυρα. Η ανάπτυξη των μαρινών, ωστόσο, σήμερα στην Ελλάδα «σκοντάφτει» πάνω στον σκόπελο της γραφειοκρατίας, στο περίπλοκο θεσμικό πλαίσιο αδειοδότησης και τις αντιδράσεις των εκάστοτε δήμων που δημιουργούν σημαντικές καθυστερήσεις στα σχέδια των επενδυτών.
Η μαρίνα της Κέρκυρας και το τουριστικό καταφύγιο στη Σπηλιά
Mε την υπογραφή της σύμβασης για τη μαρίνα της Κέρκυρας, την επόμενη εβδομάδα, «ανοίγει» ο δρόμος ώστε να μπει σε τροχιά υλοποίησης, εφόσον εξασφαλιστούν και οι απαραίτητες αδειοδοτήσεις, η επένδυση ύψους άνω των 50 εκατ. ευρώ της Lamda Marinas. H αδειοδοτημένη μαρίνα μεγάλων σκαφών αναψυχής βρίσκεται εντός του Λιμένα Κέρκυρας και χωροθετείται δυτικά του προβλήτα κρουαζιέρας, πλησίον του Σταθμού Επιβατών. Θα έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί 98 σκάφη μήκους έως 140 μέτρων και έχει χερσαία ζώνη 39.400 τ.μ., η οποία μπορεί να επεκταθεί και να καλύψει έκταση περίπου, κατά μέγιστον, 100.000 τ.μ. Το project περιλαμβάνει επίσης χερσαίες αναπτύξεις επιφάνειας έως 7.800 τ.μ., με χρήσεις εμπορικών καταστημάτων, εστίασης, ξενοδοχείων και γραφείων. Το ΤΑΙΠΕΔ, επίσης, έχει σε εξέλιξη έναν διαγωνισμό για το καταφύγιο τουριστικών σκαφών στη θέση Σπηλιά στο νησί, με καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή προσφορών να είναι η 20ή Δεκεμβρίου του 2024. Η συνολική επιφάνεια της χερσαίας ζώνης του καταφυγίου είναι 7.800 τ.μ., ενώ η θαλάσσια ζώνη καταλαμβάνει 35.000 τ.μ. Με την ολοκλήρωση των έργων θα δημιουργηθούν συνολικά 80 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη αναψυχής μήκους έως 25 μέτρων.
Στο στόχαστρο του ΤΑΙΠΕΔ οι μαρίνες Ρόδου και Σκιάθου
Αν και μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα και «οδικός χάρτης» για το πότε θα προχωρήσουν οι νέοι διαγωνισμοί για τις υπόλοιπες μαρίνες, ψηλά στη «λίστα» βρίσκεται η μαρίνα Μανδρακίου στη Ρόδο. Αυτήν τη στιγμή υπολειτουργεί και δεν διαθέτει τα τυπικά χαρακτηριστικά ενός τουριστικού λιμένα, με το Ταμείο να έχει θέσει ως στόχο να μετατραπεί σε μία μαρίνα διεθνών προδιαγραφών. Στο πλαίσιο αυτό, μόλις προ ημερών δημοσίευσε πρόσκληση υποβολής προσφορών για την «Πρόσληψη Τεχνικού Συμβούλου αναφορικά με την εκπόνηση νέου Master Plan, Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και Συνοδών Μελετών του Λιμένα Ρόδου».
Το επόμενο στοίχημα για το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου είναι να χωροθετήσει και να καθορίσει τις χρήσεις γης για τη μαρίνα της Σκιάθου, ώστε να συνάδουν με τη νομοθεσία. Η μαρίνα έχει χερσαία έκταση 49,5 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 350 σκαφών.
Τι συμβαίνει με τις μαρίνες της Βορείου Ελλάδος
Η μεγάλη απουσία μαρινών είναι ιδιαίτερα αισθητή στη Βόρεια Ελλάδα, γι’ αυτό το ΤΑΙΠΕΔ έχει στα πλάνα του να χωροθετήσει και να δημιουργήσει εκ του μηδενός μια ισχυρή μαρίνα στην Καβάλα, η οποία μπορεί να αναδειχθεί και σε έναν προορισμό κρουαζιέρας. Υπενθυμίζεται ότι από το βασικό λιμάνι της πόλης, «Απόστολος Παύλος», του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας (ΟΛΚ ΑΕ), το Δημόσιο παραχώρησε έπειτα από διαγωνισμό την εμπορική προβλήτα «Φίλιππος Β» σε κοινοπραξία, στην οποία δεσπόζει ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Για το υπόλοιπο λιμάνι, όπου βασικός μέτοχος είναι το ΤΑΙΠΕΔ και καθώς ενεργεί το ίδιο και ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, θα φτιάξει ένα στρατηγικό σχέδιο ανάπτυξης (masterplan), το οποίο θα περιλαμβάνει και μαρίνα. Παράλληλα, εξετάζει και το ενδεχόμενο παραχώρησής της λειτουργίας κρουαζιέρας, που δεν υφίσταται μέχρι στιγμής, αλλά υπάρχει δυνητικό ενδιαφέρον.
Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται η υπόθεση της Μαρίνας Καλαμαριάς, καθώς παρά το γεγονός ότι το ΤΑΙΠΕΔ είναι έτοιμο να τη βγάλει σε διαγωνισμό στις αρχές του νέου έτους, την κατάσταση περιπλέκει ιδιαίτερα η προσφυγή του Δήμου Καλαμαριάς στο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την οποία ζητεί να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα που εκδόθηκε τον Φεβρουάριο του 2023, το οποίο ενέκρινε το master plan της μαρίνας. Το Ταμείο, ωστόσο, κάνει λόγο ότι η νέα χωροθέτηση της Μαρίνας έχει ιδιαίτερα χαμηλό συντελεστή δόμησης, ενώ προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα «condos hotel», δηλαδή ένα μικρό ξενοδοχείο με διαμερίσματα που προορίζονται για μακροχρόνια μίσθωση. Στόχος, εξάλλου, είναι να προσελκύει χρήστες που θα χρησιμοποιούν τη μαρίνα όλο τον χρόνο, η οποία, όπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, βρίσκεται σε κακή κατάσταση, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι αυτήν τη στιγμή χρησιμοποιείται μόνο το 40% των θέσεών της.
Τι δυσκολεύει τις επενδύσεις στις ελληνικές μαρίνες
Παρά τις σημαντικές προοπτικές που προσφέρουν οι ελληνικές μαρίνες για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, η γραφειοκρατία και οι καθυστερήσεις στην αδειοδότηση εξακολουθούν να αποτελούν τροχοπέδη για τις επενδύσεις. Οι υπάρχουσες υποδομές επίσης σε πολλές περιοχές παραμένουν υποβαθμισμένες, περιβαλλοντικά επικίνδυνες ή εγκαταλελειμμένες, αποθαρρύνοντας τους ξένους επενδυτές.
Επί του θέματος τοποθετήθηκε, στο πλαίσιο της Prodexpo, o διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, τονίζοντας την ανάγκη απλοποίησης της διαδικασίας αδειοδότησης των μαρινών, ώστε να γίνουν πιο ελκυστικές για τους επενδυτές, σημειώνοντας ότι η αναμονή για τις άδειες φτάνει τα πέντε χρόνια. Επισήμανε, επίσης, ότι το ΤΑΙΠΕΔ διαχειρίζεται την ανάπτυξη πολλών μαρινών, τις οποίες χαρακτήρισε ως «ανεκμετάλλευτο πλούτο», με τεράστιες δυνατότητες για την ενίσχυση της οικονομίας. Επιπλέον, εξέφρασε την ανησυχία του για την κακή κατάσταση πολλών μαρινών, οι οποίες είναι εγκαταλελειμμένες και περιβαλλοντικά επικίνδυνες. Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη βελτίωσης των υφιστάμενων υποδομών, χωρίς να απαιτείται η δημιουργία νέων, καλώντας τους Δήμους να μην αγνοούν τις μαρίνες, όπως συμβαίνει σε περιοχές όπως η Πάτρα και η Καλαμαριά.
Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της LAMDA Flisvos Marina AE και επικεφαλής της LAMDA Marinas, κ. Σταύρος Κατσικάδης, τόνισε την ανάγκη χρήσης των διαθέσιμων πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης για την αναβάθμιση των μαρινών, προτρέποντας τα αρμόδια υπουργεία να επιταχύνουν τις διαδικασίες για την πλήρη απορρόφηση των κονδυλίων. Υπογράμμισε ότι το θεσμικό πλαίσιο πρέπει να απλουστευθεί, ώστε να διευκολυνθούν οι επενδυτές στην εύρεση νέων θέσεων ελλιμενισμού, καθώς η Ελλάδα παραμένει ο κορυφαίος προορισμός στη Μεσόγειο. Ωστόσο, επισήμανε ότι υπάρχουν ισχυροί ανταγωνιστές, όπως η Τουρκία και η Κροατία, που προσφέρουν οικονομικότερες επιλογές. Τέλος, υπογράμμισε τη σημασία της βιώσιμης ανάπτυξης, επισημαίνοντας ότι η χαλάρωση της γραφειοκρατίας δεν πρέπει να γίνει εις βάρος των αρχών ESG.
Διαβάστε επίσης
Τραμπ: Τι θα συμβεί στις επιχειρήσεις του αν κερδίσει τις εκλογές
Πέντε dark, εορταστικά κοκτέιλ για να περάσετε το Halloween
ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Τα επόμενα βήματα μέχρι να “κλείσει” το deal με τη Masdar