THEPOWERGAME
Η μάχη για τα ρομπότ στα λιμάνια των ΗΠΑ είναι σε εξέλιξη με τους λιμενεργάτες να επιστρέφουν στη δουλειά, μετά τη λήξη της απεργίας αλλά η διαφωνία σχετικά με την αυτοματοποίηση εμποδίζει τη διαρκή ειρήνη.
Όπως αναφέρει η Wall Street Journal, στο ετήσιο συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης Λιμενεργατών πέρυσι, δύο μεγάλες οθόνες έπαιζαν ένα βίντεο TikTok από έναν χειριστή γερανού πάνω από τις αποβάθρες του Λος Άντζελες.
«Όλα αυτά, φίλε, είναι αυτοματοποιημένα», είπε, δείχνοντας προς τα στρέμματα στοιβαγμένων εμπορευματοκιβωτίων που εκτείνονταν στον Ειρηνικό. Θαύμαζε τα αυτοματοποιημένα οχήματα που κινούνταν ανάμεσα στα εμπορευματοκιβώτια: «Δεν υπάρχουν οδηγοί σε κανένα από αυτά τα μηχανήματα….. Δεν είναι αστείο, φίλε».
«Πάνω από το πτώμα μου»
Από το βήμα, ο Χάρολντ Ντάγκετ, ο μαχητικός ηγέτης του συνδικάτου, δεν το δέχτηκε καθόλου. «Λένε ότι αυτό είναι το μέλλον», βροντοφώναξε στους χιλιάδες συγκεντρωμένους εργάτες. «Πάνω από το πτώμα μου».
Δεκάδες χιλιάδες λιμενεργάτες επέστρεψαν την περασμένη εβδομάδα στις δουλειές τους στα λιμάνια της ανατολικής ακτής μετά από τριήμερη απεργία που απειλούσε να μπλοκάρει το εμπόριο και να παραλύσει την οικονομία. Οι εργαζόμενοι κέρδισαν αύξηση 62% στους μισθούς τους. Αλλά ένα πολύ μεγαλύτερο, πιο ακανθώδες ζήτημα παραμένει -ένα ζήτημα που παίζεται και σε άλλες επιχειρήσεις, από εργοστάσια μέχρι παντοπωλεία και Χόλιγουντ: Πόσο και πόσο γρήγορα οι άνθρωποι είναι διατεθειμένοι να παραχωρήσουν στις μηχανές;
Η νέα συμφωνία για τους λιμενεργάτες ισχύει μόνο μέχρι τα μέσα Ιανουαρίου. Η αντίθεση του Ντάγκετ στην αυτοματοποίηση κάθε είδους απειλεί να εκτροχιάσει τις συνεχιζόμενες διαπραγματεύσεις τους επόμενους τρεις μήνες και να ωθήσει τους λιμενεργάτες πίσω στις γραμμές απεργίας.
Η μακρά πορεία της τεχνολογικής εξέλιξης έχει μεταμορφώσει τη μεταποίηση και αμέτρητες βιομηχανίες κατά τη διάρκεια των δεκαετιών – και έφερε προσπάθειες να αψηφήσουν την αλλαγή. Οι εργαζόμενοι σε μια σειρά από βιομηχανίες σήμερα φοβούνται ότι θα εκτοπιστούν από όλο και πιο εξελιγμένες μηχανές, ιδίως με τη ραγδαία άνοδο της τεχνητής νοημοσύνης.
«Κάποιος πρέπει να μπει στο Κογκρέσο και να πει: «Ουάου, τάιμ άουτ»», δήλωσε ο Ντάγκετ σε πρόσφατη βιντεοσκοπημένη συνέντευξη. «Τι νόημα έχει αν πρόκειται να βάλεις τους ανθρώπους στην ανεργία;».
Τα στελέχη της ναυτιλίας σημειώνουν με απογοήτευση ότι τα λιμάνια των ΗΠΑ υστερούν σε σχέση με τις εγκαταστάσεις στην Ευρώπη και την Ασία όσον αφορά την αυτοματοποίηση. Τα μεγάλα ασιατικά και ευρωπαϊκά λιμάνια κατατάσσονται σταθερά υψηλότερα από τα αντίστοιχα των ΗΠΑ σε μια ετήσια κατάταξη της Παγκόσμιας Τράπεζας που μετρά παράγοντες όπως η παραγωγικότητα των λιμανιών και ο χρόνος που περνάει ένα πλοίο στο λιμάνι.
Ένα ζήτημα που προκαλεί αντιδράσεις είναι η επίδραση της προσαρμογής της αυτοματοποίησης στις θέσεις εργασίας. Οι εργοδότες λένε ότι δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας, καθώς η αυτοματοποίηση απαιτεί νέους ρόλους και οδηγεί περισσότερο φορτίο μέσω των λιμένων. Τα συνδικάτα επισημαίνουν ότι οι ρόλοι χάνονται από τις μηχανές – ένας λιμενεργάτης, για παράδειγμα, μπορεί να μην είναι εξοπλισμένος για να ενταχθεί σε μια νέα θέση εργασίας που απαιτεί εξειδικευμένες ή υψηλής τεχνολογίας δεξιότητες.
Είναι δύσκολο να ποσοτικοποιηθεί ο αντίκτυπος. Πολλοί παράγοντες επηρεάζουν τον όγκο της εργασίας σε κάθε δεδομένο τερματικό σταθμό, συμπεριλαμβανομένου του μεγέθους και της συχνότητας των πλοίων που καταφθάνουν και αναχωρούν.
Για κάθε ρομπότ που εφαρμόζεται χάνονται περίπου έξι θέσεις εργασίας
Σε όλους τους κλάδους, ο Daron Acemoglu, οικονομολόγος στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης, εκτιμά ότι για κάθε ρομπότ που εφαρμόζεται χάνονται περίπου έξι θέσεις εργασίας. Περίπου 700.000 αμερικανικές θέσεις εργασίας -πολλές από αυτές στη μεταποίηση και σε άλλα εργατικά επαγγέλματα- έχουν χαθεί τα τελευταία 30 χρόνια λόγω της αυτοματοποίησης, είπε.
Για τους λιμενεργάτες και άλλους, «το πραγματικό ζήτημα είναι πώς θα είναι αυτό σε πέντε ή δέκα χρόνια στο μέλλον;» δήλωσε ο Timothy Bartl, διευθύνων σύμβουλος της HR Policy Association, μιας επαγγελματικής ομάδας που εκπροσωπεί τα ανώτερα στελέχη ανθρώπινων πόρων. «Πώς θα αρχίσουμε να το προβλέπουμε αυτό;».
Περισσότερο φορτίο
Οι αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι χρειάζονται μηχανές, όπως αυτοματοποιημένους γερανούς στοίβαξης που λειτουργούν με τεχνητή νοημοσύνη, για να συμπιέζουν τους ολοένα αυξανόμενους όγκους φορτίου μέσα από λιμάνια που περικλείονται από εκτεταμένες μητροπολιτικές περιοχές. Μερικά από τα πιο αποδοτικά λιμάνια του κόσμου, όπως το λιμάνι Χαλίφα στο Άμπου Ντάμπι, είναι χτισμένα σε πράσινες ή υπεράκτιες περιοχές όπου ο χώρος είναι άφθονος.
Οι ΗΠΑ διαθέτουν ήδη ορισμένες προηγμένες επιχειρήσεις διαχείρισης φορτίων. Σε τμήματα λιμανιών σε όλη τη χώρα, αυτοματοποιημένοι γερανοί σηκώνουν τεράστια εμπορευματοκιβώτια από πλοία, αυτόνομα οχήματα μεταφέρουν κιβώτια στις αποβάθρες και ακόμη περισσότεροι αυτόνομοι γερανοί οργανώνουν γιγαντιαίες στοίβες εμπορευματοκιβωτίων. Κάμερες και συστήματα υπολογιστών διαβάζουν κωδικούς στα εμπορευματοκιβώτια και στα ρυμουλκούμενα φορτηγά για να επιτρέπουν αυτόματα την είσοδο και την έξοδο των φορτηγών από τα λιμάνια και να παρακολουθούν και να επιταχύνουν τη ροή του φορτίου.
Η ILA και η αντίστοιχη της Δυτικής Ακτής, η International Longshore and Warehouse Union, αντιτίθενται, καθυστερούν και συνάπτουν ακριβές παραχωρήσεις από τους εργοδότες σε αντάλλαγμα να επιτρέπουν την τεχνολογία.
Η Total Terminals International στο λιμάνι του Λονγκ Μπιτς διαπραγματεύτηκε πρόσφατα μια συμφωνία με την ένωση της Δυτικής Ακτής για την εγκατάσταση αυτοματοποιημένων τεχνολογιών. Οι λεπτομέρειες είναι ακόμη υπό επεξεργασία, αλλά είναι πιθανό να περιλαμβάνουν ψηλότερους γερανούς που θα λειτουργούν από ένα απομακρυσμένο δωμάτιο και αυτοματοποιημένους γερανούς στοίβαξης στις αποβάθρες, δήλωσε ο Ammar Kanaan, ο διευθύνων σύμβουλος του ιδιοκτήτη του τερματικού σταθμού.
Ο Kanaan είπε ότι ο συνολικός αριθμός θέσεων εργασίας στο τερματικό δεν θα μειωθεί, αλλά ο συνδυασμός των θέσεων εργασίας θα αλλάξει. Είπε ότι οι βελτιώσεις θα επιτρέψουν στον τερματικό σταθμό να μεταφέρει διπλάσιο φορτίο χωρίς να επεκτείνει τις εγκαταστάσεις.
Ορισμένοι στον κλάδο της ναυτιλίας ανησυχούν ότι η εταιρεία ανέλαβε δαπανηρές δεσμεύσεις στο σωματείο σχετικά με τις απαιτήσεις προσωπικού, σύμφωνα με έναν αξιωματούχο του κλάδου. Οι λιμενεργάτες, εν τω μεταξύ, ανησυχούν ότι το συνδικάτο της Δυτικής Ακτής επιτρέπει την αυτοματοποίηση σε πάρα πολλούς τερματικούς σταθμούς, ο αξιωματούχος είπε: «Η Ανατολική Ακτή έχει δει τι συνέβη στη Δυτική Ακτή και θέλουν να αποτρέψουν να συμβεί αυτό».
Το συνδικάτο της Ανατολικής Ακτής λέει ότι το έργο αυτοματισμού του Λος Άντζελες που μεταδόθηκε στη σύμβαση ILA κόστισε εκατοντάδες θέσεις λιμενεργατών. Η εταιρεία που κατέχει το τερματικό, ο ναυτιλιακός κολοσσός A.P. Moller-Maersk με έδρα τη Δανία, αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ωστόσο, ο όμιλος εργοδοτών της Δυτικής Ακτής που εκπροσωπεί εταιρείες όπως η Maersk είπε ότι ο αριθμός των εργαζομένων στα λιμάνια του Λος Άντζελες και του Λονγκ Μπιτς όπου χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο η αυτοματοποίηση απασχολούσε 13% περισσότερους λιμενεργάτες πέρυσι από ό,τι πέντε χρόνια νωρίτερα.
Η ανθρώπινη επίδραση
Στην Ανατολική Ακτή, οι συμβάσεις εργασίας του ILA συνήθως περιλαμβάνουν γλώσσα που απαιτεί από τους εργοδότες να αναζητήσουν έγκριση του συνδικάτου για χρήση αυτοματισμού σε υπάρχουσες λιμενικές εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με έναν αξιωματούχο της ναυτιλιακής βιομηχανίας, η προσωρινή συμφωνία μισθού που θα αύξανε την αμοιβή των λιμενεργατών στα 63 δολάρια την ώρα από 39 δολάρια την ώρα, επιτεύχθηκε υπό τον όρο ότι οι λιμενεργάτες συμφωνήσουν σε κέρδη αποδοτικότητας που περιλαμβάνουν περισσότερη τεχνολογία.
Ο Marc Santoro θυμάται την αγωνία που ένιωσε όταν ο τερματικός σταθμός του στο Bayonne, ένας από τους μικρότερους στο λιμάνι της Νέας Υόρκης και του New Jersey, τοποθέτησε αυτοματοποιημένους γερανούς ναυπηγείου πριν από 10 χρόνια. Ο Santoro, 44 ετών, είπε ότι ο εργοδότης έδωσε την εντύπωση ότι οι γερανοί θα χειρίζονταν μεγαλύτερους όγκους φορτίου και επομένως θα δημιουργούσαν περισσότερη δουλειά. Αυτό που συνέβη, είπε, ήταν ότι 30 άτομα που συνήθιζαν να λειτουργούν με βάρδιες δουλεύοντας 20 γερανούς έγιναν τέσσερα άτομα που εργάζονταν σε ένα δωμάτιο.
Ο Σαντόρο, πατέρας τριών παιδιών που βρισκόταν στις γραμμές πικετοφορίας έξω από το Port Liberty την περασμένη εβδομάδα, είπε ότι οι άνθρωποι μπορεί να μην απολύθηκαν ως άμεσο αποτέλεσμα, αλλά η αναδιάρθρωση έγινε αισθητή από χειριστές γερανών όπως αυτός αμέσως. Έσπευσε να τηλεφωνήσει σε άλλα τερματικά για να παραλάβει νέες βάρδιες, αλλά «σίγουρα δεν αναπλήρωσε την έλλειψη εργασίας», είπε.
«Ο αυτοματισμός επηρεάζει τους ανθρώπους και τους Αμερικανούς», είπε. «Αν έχετε παιδιά, θα πρέπει να ανησυχείτε για την αυτοματοποίηση».
Στο λιμάνι της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ, το μεγαλύτερο λιμάνι της Ανατολικής Ακτής, ο αριθμός των αδειοδοτημένων λιμενεργατών το 2020 παρέμεινε ουσιαστικά αμετάβλητος από μια δεκαετία νωρίτερα σε λίγο περισσότερους από 5.800 εργαζομένους, σύμφωνα με τη ρυθμιστική αρχή του λιμανιού.
Αξιωματούχοι της ναυτιλιακής βιομηχανίας λένε ότι οι πιο αποτελεσματικές λειτουργίες φορτίου οδηγούν σε περισσότερα φορτία, κάτι που απαιτεί περισσότερους λιμενεργάτες για τη φόρτωση και εκφόρτωση των πλοίων. Τα μηχανήματα απαιτούν περισσότερους μηχανικούς και υπαλλήλους υψηλής εξειδίκευσης που μπορούν να επιβλέπουν, να αναβαθμίζουν και να επιδιορθώνουν υπολογιστές και ρομπότ.
Στέλεχος της CMA CGM, της γαλλικής ναυτιλιακής εταιρείας ωκεανών που αγόρασε τον τερματικό σταθμό Port Liberty πριν από δύο χρόνια, είπε ότι η βελτιωμένη αυτοματοποίηση θα βοηθήσει την εγκατάσταση να διπλασιάσει τη χωρητικότητά της, ώστε να μπορεί να μετακινεί περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια κιβώτια ετησίως τα επόμενα χρόνια.
Ο Ντάγκετ είπε ότι θέλει να δώσει τον αγώνα του σε όλο τον κόσμο. Τους τελευταίους μήνες έχει μιλήσει για τη συμμετοχή του σε συνδικάτα σε όλο τον κόσμο για να τιμωρήσει τις ναυτιλιακές εταιρείες που πιέζουν την αυτοματοποίηση αρνούμενοι προσωρινά να εργαστούν στα πλοία τους. «Δεν με ενδιαφέρουν οι δικηγόροι και οι κυβερνήσεις», είπε. «Ήρθε η ώρα να σταματήσουμε τις μηχανές να μας παίρνουν τις δουλειές, να καταστρέφουν τις ζωές μας και να ακρωτηριάζουν την αμερικανική οικονομία. Είναι καιρός να θέσουμε εκτός λειτουργίας εταιρείες που πιέζουν την αυτοματοποίηση».
Μαθήματα από τη Γερμανία
Τον περασμένο αιώνα, οι μηχανές έχουν ανατρέψει πολλές βιομηχανίες. Στις ΗΠΑ, τα ρομπότ χρησιμοποιούνται σε γραμμές συναρμολόγησης αυτοκινήτων τουλάχιστον από τις αρχές της δεκαετίας του 1960, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να στρέφονται στον αυτοματισμό για να αυξήσουν την παραγωγικότητα, να μειώσουν το κόστος εργασίας και να μειώσουν τους τραυματισμούς, ιδιαίτερα σε επαναλαμβανόμενες εργασίες. Τα ρομπότ ανέλαβαν το δύσκολο έργο της ανύψωσης, της συγκόλλησης και του βαψίματος αυτοκινήτων. Σήμερα, η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κορυφαίος καταναλωτής ρομπότ σε όλο τον κόσμο.
Ο αυτοματισμός έχει επίσης εξαλείψει την ανάγκη για πολλούς υπαλλήλους γραφείου και λογιστές σε εταιρικές λειτουργίες. Οι καινοτομίες στην τεχνητή νοημοσύνη απειλούν πλέον τις θέσεις εργασίας ακόμη και επαγγελματιών υψηλής εξειδίκευσης, όπως οι προγραμματιστές λογισμικού.
Για να μειώσουν τον πόνο των εργαζομένων, οι ΗΠΑ μπορεί να είναι σε θέση να αντλήσουν μαθήματα από το πώς οι γερμανικές εταιρείες ενσωμάτωσαν την αυτοματοποίηση και την τεχνολογία, δήλωσε ο Acemoglu του MIT. Εκεί, τα συνδικάτα και τα συμβούλια εργαζομένων εκπροσωπούν το εργατικό δυναμικό και συνηγορούν για τεχνολογικές αλλαγές και προγράμματα κατάρτισης που μπορούν να επιτρέψουν στους εργαζόμενους να αναλάβουν νέες θέσεις εργασίας στον ίδιο οργανισμό. «Το ILA που λέει όχι στα ρομπότ δεν θα λειτουργήσει ποτέ», είπε.
Η πρόκληση για τους εργαζόμενους είναι πώς να προσαρμοστούν, δήλωσε ο Michael Chui, συνεργάτης στο McKinsey Global Institute, το ερευνητικό σκέλος της εταιρείας συμβούλων.
«Είναι πολύ σπάνιο το μηχάνημα να μπει και να κάνει ό,τι είναι στο επάγγελμα κάποιου», είπε ο Τσούι. «Τυπικά, αυτό που βλέπουμε είναι η αυτοματοποίηση να κάνει κομμάτια από τις δουλειές των ανθρώπων. Είναι λιγότερο για το «Μέσα μπαίνει το ρομπότ και βγαίνει ο άνθρωπος».
Οι υποστηρικτές επισημαίνουν τα οφέλη της τεχνολογίας για την ασφάλεια. Οι λιμενεργάτες εργάζονται πολλές ώρες, μερικές φορές όλο το εικοσιτετράωρο, με ζέστη και κρύο και βροχή, και γύρω από μεγάλα κοντέινερ, οχήματα και γερανούς. Ο αυτοματισμός τους επιτρέπει να εργάζονται με την άνεση και τη σχετική ασφάλεια ενός γραφείου που ελέγχεται από το κλίμα.
Πολλοί βλέπουν ότι οι προσπάθειες για την αναστολή της προόδου της τεχνολογίας είναι τελικά καταδικασμένες να αποτύχουν.
«Από τους Luddites, ήταν πολύ δύσκολο για τους εργαζόμενους να επιβραδύνουν πραγματικά την αυτοματοποίηση μακροπρόθεσμα», δήλωσε ο Harry Holzer, οικονομολόγος στο Πανεπιστήμιο Georgetown. «Τα συνδικάτα μπορούν να το επιβραδύνουν λίγο, αλλά πραγματικά, όχι πολύ, και όχι για πολύ.
Διαβάστε επίσης
Σκυλακάκης: Τέλος το νυχτερινό ρεύμα, έρχεται διζωνικό τιμολόγιο
Motor Oil: Η επιδρομή της ΕΑ και η διαγραφή μηνυμάτων από το “Μέλος ΔΣ”
Masdar: Εφαλτήριο για την επέκταση στην Ευρώπη η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή