THEPOWERGAME
Αντιμέτωπες με μια νέα και επικίνδυνη απειλή βρίσκονται οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς μια σειρά προειδοποιητικών μηνυμάτων ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από τους, υποστηριζόμενους από το Ιράν, αντάρτες Χούθι της Υεμένης έχει προκαλέσει ανησυχία στον κλάδο. Η απειλητική δράση των ανταρτών, που ξεκίνησε τον Μάιο, έχει στοχεύσει ήδη τουλάχιστον έξι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, όπως αποκαλύπτει το πρακτορείο Reuters. Το φαινόμενο αυτό αποτελεί μέρος των αυξανόμενων γεωπολιτικών εντάσεων στη Μέση Ανατολή, ενώ η ναυσιπλοΐα στην Ερυθρά Θάλασσα έχει γίνει επικίνδυνη, με πολλούς πλοιοκτήτες να λαμβάνουν απειλητικά μηνύματα για τα πλοία τους.
Ένα από τα πρώτα προειδοποιητικά μηνύματα εστάλη σε υψηλόβαθμο στέλεχος ελληνικής ναυτιλιακής εταιρείας μια ανοιξιάτικη νύχτα στην Αθήνα. Το μήνυμα ανέφερε ότι ένα από τα πλοία της εταιρείας, που ταξίδευε στην Ερυθρά Θάλασσα, είχε παραβιάσει την απαγόρευση διέλευσης που είχαν επιβάλει οι Χούθι λόγω της επίσκεψής του σε ισραηλινό λιμάνι. Η πολιτοφυλακή προειδοποιούσε ότι το πλοίο θα αποτελούσε άμεσο στόχο σε οποιαδήποτε κατάλληλη περιοχή της επιλογής τους.
Η απειλή αυτή ήταν μόνο η αρχή μιας σειράς ολοένα και πιο απειλητικών μηνυμάτων που ακολούθησαν. Τα ηλεκτρονικά μηνύματα, γραμμένα στα αγγλικά και υπογεγραμμένα από το Κέντρο Συντονισμού Ανθρωπιστικών Επιχειρήσεων (HOCC), ζητούσαν από τις εταιρείες να αποφύγουν την παραβίαση των κανόνων διέλευσης, αλλιώς ολόκληροι οι στόλοι τους θα μπορούσαν να γίνουν στόχος των ένοπλων δυνάμεων της Υεμένης. «Φέρετε την ευθύνη και τις συνέπειες της συμπερίληψης του πλοίου στον κατάλογο απαγόρευσης», ανέφερε το γραμμένο στα αγγλικά ηλεκτρονικό μήνυμα.
Οι Χούθι έχουν ήδη καταστρέψει πλοία και έχουν προκαλέσει τον θάνατο ναυτικών, με τις επιθέσεις να εντείνονται το τελευταίο διάστημα.
Χούθι: Σε βάρος ελληνικών πλοίων το 30% των επιθέσεων
Από πέρυσι, οι Χούθι εξαπολύουν πυραύλους, drones και σκάφη φορτωμένα με εκρηκτικά εναντίον πλοίων που φέρονται να έχουν σχέσεις με Ισραηλινές, Αμερικανικές ή Βρετανικές εταιρείες. Σχεδόν το 30% των επιθέσεων των Χούθι έως τις αρχές Σεπτεμβρίου έχουν εκδηλωθεί σε πλοία ελληνικών συμφερόντων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence, τα οποία δεν διευκρινίζουν, αν τα πλοία αυτά είχαν δεσμούς με το Ισραήλ.
Τον Αύγουστο, η πολιτοφυλακή των Χούθι επιτέθηκε στο δεξαμενόπλοιο Sounion, το οποίο παραδόθηκε για εβδομάδες στις φλόγες, πριν ρυμουλκηθεί σε ασφαλέστερη περιοχή.
Μετά τα χτυπήματα, πολλές εταιρείες άλλαξαν το δρομολόγιο των πλοίων, τα οποία αναγκάστηκαν να εκτελέσουν πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από την Αφρική. Η κίνηση μέσω της διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί από περίπου 2.000 διελεύσεις ανά μήνα πριν από τον Νοέμβριο του 2023 σε περίπου 800 τον Αύγουστο, όπως έδειξαν τα στοιχεία της Lloyd’s List Intelligence.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να αντιμετωπίσουν μια πολύ επικίνδυνη κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα. Με τα σκάφη των Χούθι να επιχειρούν με όλο και μεγαλύτερη ακρίβεια, οι πλοιοκτήτες έχουν ενημερωθεί να απενεργοποιήσουν τους αναμεταδότες τους για να μειώσουν τις πιθανότητες επίθεσης. Παρόλα αυτά, τα ελληνικών συμφερόντων πλοία παραμένουν σε υψηλό κίνδυνο, με τις επιθέσεις να έχουν οδηγήσει αρκετές εταιρείες να επιλέγουν μακρύτερες διαδρομές γύρω από την Αφρική.
Η πολιτοφυλακή των Χούθι, η οποία ανήκει στον «Άξονα της Αντίστασης» υπό την αιγίδα του Ιράν, συνεχίζει να απειλεί τη διεθνή ναυσιπλοΐα. Η κατάσταση επιδεινώνεται, καθώς οι επιθέσεις της πολιτοφυλακής δεν περιορίζονται πλέον σε μεμονωμένα πλοία, αλλά επεκτείνονται σε ολόκληρους στόλους. Οι εξελίξεις αυτές αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης γεωπολιτικής σύγκρουσης στη Μέση Ανατολή, με τις επιπτώσεις να γίνονται αισθητές στην παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία.
Παρά τις επανειλημμένες απειλές, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, αν και οι εντάσεις αυξάνονται και η κατάσταση γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη. Η διεθνής κοινότητα παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις, καθώς οι επιθέσεις των Χούθι προκαλούν ευρύτερη ανησυχία για τη σταθερότητα στη Μέση Ανατολή και τις πιθανές συνέπειες για την παγκόσμια εμπορική ναυτιλία.
Διαβάστε επίσης
Θεοδωρόπουλος: Φορολογικά κίνητρα για μεγάλες επενδύσεις στην Ελλάδα
Εθνική: 42% υψηλότερη η τιμή διάθεσης από το προηγούμενο placement
Sunlight: Οι στόχοι της εταιρείας στη παραγωγή μπαταριών λιθίου