THEPOWERGAME
Μετά από τέσσερα χρόνια, δηλαδή προς το τέλος του 2028, θα ολοκληρωθεί η πολυσυζητημένη επέκταση του 6ου προβλήτα του Λιμανιού της Θεσσαλονίκης, ενός έργου που τρέχει με καθυστερήσεις δεκαετιών και το οποίο, ο ιδιώτης επενδυτής, όταν αναλάμβανε το μάνατζμεντ της “ΟΛΘ Α.Ε.”, το 2018, υποστήριζε ότι θα το ολοκληρώσει πριν κλείσει διάστημα 5ετίας. Το έργο που η πόλη περίμενε να ολοκληρωθεί βία ως το 2023-2024, θα γίνει δέκα χρόνια μετά την εγκατάσταση του ιδιώτη.
Ο νέος διευθύνων σύμβουλος της “ΟΛΘ ΑΕ”, Γιάννης Τσάρας, μιλώντας σε εκδήλωση με θέμα τα Logistics και τις Μεταφορές- Ευκαιρίες για Ελλάδα και Ν.Α. Ευρώπη”, ήταν πολύ σαφής όταν αναφέρθηκε στις τεράστιες καθυστερήσεις που υπάρχουν στην διασύνδεση του Λιμανιού με τις δημόσιες μεταφορικές υποδομές, δηλαδή την ατελή οδογέφυρα που θα ενώνει απευθείας το ΣΕΜΠΟ με την ΠΑΘΕ, αλλά και τη νέα σιδηροδρομική σύνδεση, έργα που αποτελούν συμβατικές υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου.
Ακόμη και αν ήταν έτοιμο το έργο της επέκτασης, με τα σημερινά δεδομένα, τα χιλιάδες “κουτιά”, containers, που θα έφταναν στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, δε θα μπορούσαν να διοχετευθούν βόρεια, προς χώρες των Βαλκανίων και της Κεντρικής Ευρώπης.
Η ανάπτυξη της “ΟΛΘ Α.Ε.” θα έρθει από την αύξηση των εμπορευματοκιβωτίων , γιατί η διακίνηση συμβατικού φορτίου εξαρτάται σε πολύ μεγάλο βαθμό από τη λειτουργία βιομηχανιών στις γειτονικές χώρες (κλείνουν εργοστάσια σε Βόρεια Μακεδονία, σε Βουλγαρία).
Το 2040, διακίνηση 1,5 εκατ. containers
Mε τα εμπόδια που υπάρχουν, εσωτερικά αλλά και εξωτερικά- π.χ. στα σιδηροδρομικά δίκτυα γειτονικών χωρών- το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης θα περιμένει πολλά χρόνια για να δει μεγάλη αύξηση στη διακίνηση containers. Όπως είπε ο κ. Τσάρας, τα 530.000 TEU’s του 2023, δεν θα γίνουν 1, 5 εκατομμύριο TEU’s πριν το 2040, αφού το 2030 μοιάζει μάλλον σαν πολύ αισιόδοξος χρονικό landmark.
Πάντως, η “ΟΛΘ ΑΕ”, που έχει ήδη ανάδοχο για το έργο του 6ου προβλήτα, το σχήμα ΜΕΤΚΑ- ΤΕΚΑΛ, μόλις εγκριθεί από το ΣτΕ το Π.Δ. για το master plan του λιμανιού, με το οποίο λύνονται και θέματα χωροταξικής τακτοποίησης, θα προχωρήσει στην υπογραφή της σύμβασης . Ο κ. Τσάρας εκτιμά ότι εξελίξεις θα έχουμε στο επόμενο τρίμηνο.
25 χρόνια για ένα δρόμο 3 χλμ
Ο CEO της ΟΛΘ Α.Ε., έδωσε ένα τρανταχτό παράδειγμα των τεράστιων καθυστερήσεων στα έργα διασύνδεσης του Λιμανιού με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Η περίφημη οδογέφυρα σύνδεσης του ΟΛΘ με τον ΠΑΘΕ, είχε υπογραφεί το 2007 και στο πλαίσιο του Interreg 3, είχαν εξασφαλισθεί οι πόροι για τις απαλλοτριώσεις και την κατασκευή της. Το 2009, τα κονδύλια μεταφέρθηκαν για τους καθέτους άξονες της Εγνατίας Οδού.
Σήμερα, στο ημιτελές έργο, έχει κατασκευαστεί λιγότερο από το 50% της ενεργού εργολαβίας και στην καλύτερη περίπτωση, το έργο θα παραδοθεί τέλος του 2025.
Διαμετακόμιση χωρίς σιδηρόδρομο
Για να αναπτυχθεί ο ΟΛΘ σα λιμάνι διαμετακόμισης, αξιοποιώντας τη γεωγραφική του εγγύτητα στις χώρες της Βαλκανικής και της Κεντρικής Ευρώπης, χρειάζεται “σοβαρές μεταφορές με block trains”, όχι ένα (1) τραίνο την εβδομάδα, αλλά 4-5 τραίνα την ημέρα.
Όμως η αύξηση αυτή προϋποθέτει την απευθείας σύνδεση της βάσης του 6ου προβλήτα με το σιδηροδρομικό δίκτυο, όταν το συγκεκριμένο έργο, άγνωστο γιατί, το συνέδεσαν με το Δυτικό Προαστιακό της Θεσσαλονίκης και, ακόμη, δεν έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Βεβαίως, υπάρχουν και τα εκτός συνόρων προβλήματα, στις γειτονικές χώρες, όπου π.χ. στη Βόρειο Μακεδονία, αυτή την περίοδο και για ακόμη τρεις εβδομάδες, δεν εκτελούνται σιδηροδρομικές μεταφορές.
Το Λιμάνι της Θεσσαλονίκης έχει προοπτικές ανάπτυξης αλλά όπως πολύ ξεκάθαρα είπε ο κ. Τσάρας, λιμάνι χωρίς υποδομές διασύνδεσης που μπορούν να δεχθούν και να διοχετεύσουν σημαντικά φορτία, δεν μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα.
Διαβάστε επίσης
Το σχέδιο για τη στέγαση των δημόσιων υπαλλήλων στα νησιά
Μετατόπιση τζίρου στα μίνι μάρκετ λόγω τουρισμού
Θερμικά ηλιακά συστήματα: Τι εξοικονόμηση πετυχαίνουν τα νοικοκυριά