THEPOWERGAME
Λιγοστά παραμένουν τα κίνητρα των πλοιοκτητών για την διάλυση των μεγαλύτερης ηλικίας πλοίων, με αποτέλεσμα να συνεχίζεται η τάση της αξιοποίησης ακόμα και πλοίων ηλικίας άνω των 25 ετών, τα οποία, υπό φυσιολογικές συνθήκες, θα είχαν οδηγηθεί σε κάποιο διαλυτήριο της Νοτιοανατολικής Ασίας για ανακύκλωση.
Όπως αναφέρει πρόσφατη ανάλυση του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv, ο συνδυασμός της επίδρασης των κυρώσεων εναντίον της Ρωσίας, αλλά και η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν ενισχύσει τα κίνητρα των πλοιοκτητών να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το σύνολο των διαθέσιμων πλοίων τους, καθώς αποφέρουν ακόμα κι έτσι σημαντικά έσοδα. Επίσης, είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι, συνήθως, τα πλοία αυτά δεν βαρύνονται με κάποιο δάνειο, με αποτέλεσμα το περιθώριο κέρδους από την εκμετάλλευσή τους να είναι υψηλότερο.
Με βάση τα στοιχεία της Xclusiv, ο συνδυασμός των κυρώσεων που έχουν επιβληθεί στην εμπορία του ρωσικού πετρελαίου, αλλά και οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, έχουν αυξήσει σημαντικά τις αποστάσεις που διανύουν τα πλοία του παγκόσμιου στόλου, με αποτέλεσμα να μειωθεί η προσφορά και να ενισχυθούν οι ναύλοι. Έτσι, έχει μειωθεί και το οικονομικό κίνητρο των πλοιοκτητών για να πουλήσουν κάποια από τα πιο ηλικιωμένα πλοία τους για διάλυση.
Κατά τους επτά μήνες του 2024 (Ιανουάριος – Ιούλιος), έχουν διαλυθεί περίπου 3 εκατ. τόνοι dwt φορτηγών πλοίων και δεξαμενόπλοιων (αθροιστικά). Πρόκειται για μια πτώση κατά 14% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, κάτι που δείχνει ότι οι πλοιοκτήτες προτιμούν να επωφεληθούν από τα αυξημένα κέρδη της παρούσας συγκυρίας. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά το φετινό δεύτερο τρίμηνο σημειώθηκε η χαμηλότερη επίδοση από το δεύτερο τρίμηνο του 2008, καθώς διαλύθηκαν μόλις 1,1 εκατ. τόνοι dwt πλοίων, σχεδόν 40% χαμηλότερα από το φετινό πρώτο τρίμηνο. Φέτος, έχουν διαλυθεί μόλις 0,6 εκατ. τόνοι dwt δεξαμενόπλοιων και 2,3 εκατ. τόνοι dwt φορτηγών πλοίων.
Με βάση την ανάλυση της Xclusiv, στην αγορά ξηρού φορτίου, η μειωμένη δραστηριότητα ανακύκλωσης φορτηγών πλοίων δεν είναι τωρινό φαινόμενο, καθώς χρονολογείται ήδη από τις αρχές του 2021. Όπως τονίζεται, η μηνιαία δραστηριότητα δεν έχει ξεπεράσει το 1,5 εκατ. τόνους dwt, ενώ κατά μέσο όρο διαλύονται μόλις 400.000 τόνοι dwt. Συνολικά, από τον Ιανουάριο του 2021 μέχρι και τον φετινό Ιούλιο, εξήλθαν της αγοράς 17,3 εκατ. τόνοι dwt φορτηγών πλοίων, ενώ μόνο το 2020 είχαν διαλυθεί 15,3 εκατ. τόνοι.
Αντίστοιχα, στα δεξαμενόπλοια, οι διαλύσεις το 2021 είχαν ανέλθει σε 13,6 εκατ. τόνους, κυρίως λόγω της μειωμένης ζήτησης πετρελαίου στην μετά Covid περίοδο, που είχε ως αποτέλεσμα και τη μείωση των ναύλων. Ωστόσο, από το 2022 και λόγω της πολεμικής σύρραξης στην Ουκρανία και πιο πρόσφατα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, οι ναύλοι εκτοξεύτηκαν, με αποτέλεσμα μέχρι σήμερα, να έχουν πωληθεί για διάλυση μόλις 6,2 εκατ. τόνοι dwt δεξαμενόπλοιων.
Κάπως έτσι, η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου συνεχίζει να ανεβαίνει, αντί να υποχωρεί. Σήμερα, η μέση ηλικία των φορτηγών πλοίων διαμορφώνεται σε 12 χρόνια, εκ των οποίων 1.878 πλοία είναι άνω των 20 ετών, μια αύξηση κατά 16% σε σχέση με πριν από δύο χρόνια. Αντίστοιχα, η μέση ηλικία του στόλου των δεξαμενόπλοιων διαμορφώνεται σε 13 έτη, όντας περίπου 1 χρόνο μεγαλύτερη συγκριτικά με πριν από δύο χρόνια, καθώς τα πλοία άνω των 20 ετών έχουν αυξηθεί κατά 70%.
Διαβάστε επίσης
Alumil: Άλμα κερδών στο εξάμηνο, προς νέα projects στο εξωτερικό
Great Sea Interconnector: Σε τεντωμένο σχοινί οι διαπραγματεύσεις