Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ανεβάζει στροφές η παγκόσμια ναυπηγική βιομηχανία

«Ανεβάζει στροφές» η ναυπηγική βιομηχανία, με τις μονάδες της Ασίας να λειτουργούν πλέον με τις «μηχανές στο φουλ», χάρις στην σημαντική αύξηση των παραγγελιών για την ναυπήγηση νέων πλοίων. Με βάση σχετική ανάλυση της ναυλομεσιτικής εταιρείας Xclusiv, η Κίνα αποτελεί πλέον κυρίαρχη δύναμη στον χώρο, καθώς το 60% του βιβλίου παραγγελιών παγκοσμίως, ναυπηγείται πλέον εκεί. Η δεύτερη μεγαλύτερη χώρα είναι πλέον η Νότια Κορέα, η οποία ελέγχει το 20% του βιβλίου παραγγελιών, ενώ την πρώτη τριάδα συμπληρώνει η Ιαπωνία, με μερίδιο 16% του συνόλου των παραγγελιών. Συνολικά, στις τρεις αυτές χώρες ναυπηγούνται σήμερα 3.180 πλοία.

Συγκεκριμένα, το 67% των νεότευκτων φορτηγών πλοίων ναυπηγείται στην Κίνα, ενώ πολύ υψηλό είναι και το μερίδιο και σε άλλους τύπους πλοίων, όπως τα δεξαμενόπλοια (65%) και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (64%). Παράλληλα, στην Κίνα ναυπηγείται το 33% των νέων πλοίων μεταφοράς LNG και υγραερίου. Συνολικά, στα κινεζικά ναυπηγεία «χτίζονται» σήμερα σχεδόν 2.000 νέα πλοία, εκ των οποίων το 41,5% είναι φορτηγά πλοία, το 27,5% είναι δεξαμενόπλοια, το 21,1% είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και το 9,6% αφορά πλοία μεταφοράς LNG και υγραερίου.

Αντίστοιχα, στη Νότια Κορέα ναυπηγούνται συνολικά 660 πλοία, εν των οποίων το 55% αφορά πλοία μεταφοράς LNG και υγραερίου, όπου υπάρχει σημαντική εξειδίκευση και τεχνογνωσία, ενώ είναι και πλοία πιο περίπλοκα στον σχεδιασμό τους. Ένα πρόσθετο 25% αφορά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ενώ 20% είναι το μερίδιο των δεξαμενόπλοιων. Είναι χαρακτηριστικό πάντως, ότι πλέον στην Νότια Κορέα δεν ναυπηγείται κανένα φορτηγό πλοίο.

Στην τρίτη θέση βρίσκονται τα ναυπηγεία της Ιαπωνίας, όπου ναυπηγούνται σήμερα 520 πλοία. Από αυτά, το 65% αφορά φορτηγά πλοία, ενώ ακολουθούν τα δεξαμενόπλοια με 18%, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με 11% και τα πλοία μεταφοράς LNG και υγραερίου με 6%.

Όπως αναφέρει στην ανάλυσή της η Xclusiv, πλέον έχουν αρχίσει να παρατείνονται κατά πολύ τα απαιτούμενα χρονοδιαγράμματα παράδοσης, με τις δημοφιλέστερες κατηγορίες (π.χ. φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια) να έχουν έτος παράδοσης το 2028 για παραγγελίες που θα υποβληθούν σήμερα, ενώ για τα πλοία μεταφοράς LNG ή/και υγραερίου (LPG), ο χρόνος παράδοσης φτάνει ακόμα και τα έξι χρόνια, δηλαδή το 2030. Αντιθέτως, το 2020, τα χρονοδιαγράμματα δεν ξεπερνούσαν τα μόλις 2,5 χρόνια. Αυτό οφείλεται, τόσο στην σημαντική αύξηση της ζήτησης και των νέων παραγγελιών, όσο και στο γεγονός ότι αντιμετωπίζονται πλέον σοβαρές ελλείψεις εργαζομένων, σχεδόν σε όλες τις χώρες, αλλά κυρίως σε Ν. Κορέα και Ιαπωνία.

Αυτό είναι και το μεγαλύτερο «εμπόδιο» που αντιμετωπίζουν σήμερα τα ναυπηγεία της Ασίας, προκειμένου να επεκτείνουν τις παραγωγικές τους εγκαταστάσεις, ή να αναβιώσουν σχολάζουσες υποδομές του παρελθόντος, που εγκαταλείφθηκαν πριν από 15 χρόνια, όταν ξέσπασε η παγκόσμια οικονομική κρίση, που έπληξε και το διεθνές εμπόριο και κατά συνέπεια και την ναυτιλία.

Κάπως έτσι, υπολογίζεται ότι από το 700 ενεργά ναυπηγεία που λειτουργούσαν το 2007 παγκοσμίως, σήμερα έχουν απομείνει μόλις 300, δηλαδή λιγότερα από τα μισά. Στην πράξη, ο αριθμός αυτός είναι ακόμα μικρότερος. Σύμφωνα με στοιχεία της Clarksons, του μεγαλύτερου ναυλομεσιτικού οίκου παγκοσμίως, κατά την διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, παρατηρήθηκε μια διαδικασία διόρθωσης κι εκλογίκευσης του μεγέθους των ναυπηγικών υποδομών διεθνώς. Έτσι, σήμερα υπολογίζεται ότι λειτουργούν μόλις 131 μονάδες μεγάλης κλίμακας, από 320 αντίστοιχου μεγέθους μονάδες που λειτουργούσαν το 2009. Συνολικά, η Clarksons υπολογίζει ότι η ετήσια δυναμικότητα του κλάδου έχει μειωθεί κατά 40% τα τελευταία 10 χρόνια.

Με τη σειρά της, η Intermodal αναφέρει ότι η πλειονότητα της παγκόσμιας ναυπηγικής δυναμικότητας βρίσκεται συγκεντρωμένη, σε μερικούς μεγάλους ομίλους στην Κίνα, τη Νότια Κορέα και την Ιαπωνία. Αυτό σημαίνει ότι αυξάνεται η εξάρτηση από τους ομίλους αυτούς, αναφοράς με καινοτομίες σχετικές με την εξοικονόμηση καυσίμου, την στροφή σε εναλλακτικές μορφές καυσίμων. Την ίδια στιγμή, τα μικρότερα ναυπηγεία δυσκολεύονται να εξασφαλίσουν παραγγελίες, ακριβώς λόγω της στροφής σε πιο «πράσινες» τεχνολογίες, τις οποίες μπορούν να προσφέρουν μόνο τα μεγάλα ναυπηγεία, που ήδη έχουν καλύψει το 100% της παραγωγικής τους δυναμικότητας για τα επόμενα χρόνια.

Ως εκ τούτου, ένας λόγος για τον οποίο ενδέχεται να καθυστερήσει η επίτευξη των απαιτούμενων χρονοδιαγραμμάτων για την απαναθρακοποίηση της ναυτιλίας, είναι αυτή ακριβώς η έλλειψη ναυπηγείων για να «χτιστούν» τα νέα πλοία, που θα υιοθετούν τις νέες «πράσινες» τεχνολογίες. Σύμφωνα με σχετικές αναλύσεις, από σήμερα και μέχρι το 2050, θα πρέπει να ναυπηγούνται 3.500 πλοία τον χρόνο, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για την δημιουργία ενός ναυτιλιακού κλάδου με μηδενικό περιβαλλοντικό ισοζύγιο (net-zero).

Ωστόσο, όπως δείχνουν τα στοιχεία, σήμερα τα μεγάλα ναυπηγεία, όπου ναυπηγούνται τέτοια πλοία, βρίσκονται ήδη στο 100% της δυναμικότητάς τους, χωρίς να μπορούν να ανταποκριθούν στην υψηλή ζήτηση.

Διαβάστε επίσης

Wyndham Hotels & Resorts: Τα επόμενα βήματα ανάπτυξης στην Ελλάδα

Timothy Armoo: Πώς ένας φτωχός Βρετανός έγινε εκατομμυριούχος

Μέλος της spot αγοράς ενέργειας η Θερμοηλεκτρική Κομοτηνής

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!