THEPOWERGAME
Εξαιρετικά ευνοϊκές φαντάζουν, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, οι προοπτικές τόσο της αγοράς ξηρού φορτίου, όσο και εκείνης των δεξαμενόπλοιων για το υπόλοιπο του έτους. Ο συνδυασμός μιας σειράς παραγόντων συντείνει προς τη διαπίστωση αυτήν, με βασικότερο όλων την κρίση στη Μέση Ανατολή και τη συνεχή διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας, μέσω της αποφυγής της Ερυθράς Θάλασσας και συνεπώς και της Διώρυγας του Σουέζ.
Όπως αναφέρουν οι περισσότεροι αναλυτές και οι ίδιες οι εταιρείες, δεν προβλέπεται κάποια διαφοροποίηση της κατάστασης αυτής, τουλάχιστον έως το τέλος του έτους και πλέον πιθανώς και για το μεγαλύτερο μέρος του 2025. Αυτό σημαίνει ότι τα περισσότερα πλοία θα συνεχίσουν να αποφεύγουν τη Μεσόγειο Θάλασσα και να πραγματοποιούν τον διάπλου της Αφρικής, κάτι που θα συντείνει στη διατήρηση των ναύλων σε υψηλό επίπεδο, τόσο για τα δεξαμενόπλοια, όσο και για τα φορτηγά πλοία.
Σε πρόσφατη ανάλυσή της η Maritime Strategies International (MSI) προβλέπει ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν θα ομαλοποιηθεί νωρίτερα από το 2026 κι αυτό εφόσον αποκλιμακωθούν τους επόμενους μήνες η ένταση και οι συρράξεις στη Μέση Ανατολή. Αν όμως δεν συμβεί κάτι τέτοιο, είναι προφανές ότι αυτό θα ευνοήσει σημαντικά την αγορά των δεξαμενόπλοιων, μέσω της μειωμένης προσφοράς πλοίων (λόγω του ότι τα ταξίδια απαιτούν πλέον περισσότερο χρόνο, αφαιρώντας μονάδες από την αγορά). Ωστόσο, με δεδομένο ότι θα αρχίσουν να αυξάνονται και οι παραδόσεις νέων πλοίων, η κατάσταση προβλέπεται ότι θα αρχίσει να εξισορροπεί σταδιακά, αλλά με τους ναύλους να παραμένουν σε υψηλό επίπεδο.
Αντίστοιχα, στην αγορά ξηρού φορτίου η BIMCO επίσης προβλέπει ότι η αγορά θα κινηθεί ανοδικά για το υπόλοιπο του 2024, αλλά θα αρχίσει να εξασθενεί από το 2025 και μετά.
Συγκεκριμένα, για το υπόλοιπο του 2024 η BIMCO προβλέπει ότι οι ναύλοι θα εξακολουθήσουν να κινούνται σε υψηλό επίπεδο, παρ’ ότι η ζήτηση είναι πιθανό να υποχωρήσει, λόγω των υψηλών αποθεμάτων που έχουν συγκεντρώσει οι εισαγωγείς. Ωστόσο, με δεδομένη τη συνεχιζόμενη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολλά πλοία συνεχίζουν να αποφεύγουν την περιοχή, με αποτέλεσμα να έχει αυξηθεί ο μέσος χρόνος των ταξιδιών. Έτσι, για το 2024 η BIMCO προβλέπει ότι η μεν προσφορά τονάζ θα αυξηθεί κατά 3%-4%, τη στιγμή που η ζήτηση αναμένεται να αναπτυχθεί με ετήσιο ρυθμό 4,5%-5,5%. Οι εκτιμήσεις αυτές βασίζονται στην παραδοχή ότι τα πλοία θα επιστρέψουν στην Ερυθρά Θάλασσα από το 2025 και μετά, αντί για το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Στην μείωση της προσφοράς (κι άρα στην άνοδο των ναύλων) έχει διαδραματίσει ρόλο και το γεγονός ότι για μεγάλο διάστημα του έτους έχουν μειωθεί κι οι διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά, λόγω του προβλήματος λειψυδρίας, που έχει μειώσει τη στάθμη των νερών. Πάντως, θα πρέπει να σημειωθεί ότι η κατάσταση βελτιώνεται τις τελευταίες εβδομάδες.
Εφόσον, λοιπόν, εξομαλυνθεί η κατάσταση το 2025, τόσο στον Παναμά, όσο και στο Σουέζ, η BIMCO προβλέπει ότι η αύξηση της προσφοράς φορτηγών πλοίων θα υποχωρήσει σε ετήσιο ρυθμό 1,5%-2,5%, ενώ η ζήτηση θα εξασθενήσει επίσης σε 1%-2%. Αυτό σημαίνει ότι το τελικό ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης θα παραμείνει θετικό, υπέρ της ναυτιλίας ξηρού φορτίου, αλλά σε μικρότερο βαθμό απ’ ό,τι φέτος.
Διαβάστε επίσης
Αττική Οδός: Ποιος αναλαμβάνει την ενδιάμεση περίοδο παραχώρησης
H μεγιστάνας Νίτα Αμπάνι είναι το πρόσωπο της Ινδίας στους Ολυμπιακούς
Προσλαμβάνεται ανεξάρτητος σύμβουλος μηχανικός για ΒΟΑΚ