Γ.Δ.
1383.31 +0,06%
ACAG
0,00%
5.68
CENER
+0,21%
9.52
CNLCAP
+2,21%
6.95
DIMAND
-0,23%
8.78
NOVAL
+0,56%
2.685
OPTIMA
+0,69%
11.74
TITC
-0,83%
29.9
ΑΑΑΚ
0,00%
5.1
ΑΒΑΞ
+3,01%
1.37
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.095
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.88
ΑΛΜΥ
+0,35%
2.84
ΑΛΦΑ
-0,52%
1.541
ΑΝΔΡΟ
+1,57%
6.48
ΑΡΑΙΓ
-0,28%
10.65
ΑΣΚΟ
+1,87%
2.72
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.78
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.52
ΑΤΤ
+2,68%
8.42
ΑΤΤΙΚΑ
-0,83%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,18%
5.43
ΒΙΟΚΑ
+3,17%
2.28
ΒΙΟΣΚ
-1,21%
1.63
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.3
ΓΕΒΚΑ
+3,36%
1.54
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,35%
17.14
ΔΑΑ
+0,19%
7.504
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+1,55%
11.17
ΔΟΜΙΚ
+1,64%
3.4
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+3,38%
0.306
ΕΒΡΟΦ
+1,34%
1.515
ΕΕΕ
+0,26%
31.26
ΕΚΤΕΡ
-0,92%
1.944
ΕΛΒΕ
0,00%
5.3
ΕΛΙΝ
-0,49%
2.03
ΕΛΛ
-0,37%
13.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,43%
1.852
ΕΛΠΕ
+0,86%
7.06
ΕΛΣΤΡ
+1,45%
2.1
ΕΛΤΟΝ
-0,24%
1.698
ΕΛΧΑ
-1,46%
1.756
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-0,80%
1.24
ΕΤΕ
+0,82%
7.38
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.17
ΕΥΔΑΠ
-0,92%
5.4
ΕΥΡΩΒ
-0,15%
1.9885
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.39
ΙΑΤΡ
0,00%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-0,28%
0.354
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.62
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-0,41%
4.88
ΙΝΛΟΤ
-1,96%
1.102
ΙΝΤΕΚ
+1,75%
5.83
ΙΝΤΕΡΚΟ
+7,76%
2.5
ΙΝΤΕΤ
+0,84%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+1,49%
3.07
ΚΑΡΕΛ
0,00%
330
ΚΕΚΡ
-0,37%
1.36
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.65
ΚΛΜ
0,00%
1.36
ΚΟΡΔΕ
+1,64%
0.434
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.08
ΚΟΥΕΣ
-0,77%
5.18
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,24%
11.4
ΚΤΗΛΑ
-3,85%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.15
ΛΑΒΙ
-1,36%
0.797
ΛΑΜΔΑ
+0,85%
7.15
ΛΑΜΨΑ
+1,60%
38.2
ΛΑΝΑΚ
+2,26%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.28
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,45%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+1,94%
2.63
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
+2,04%
2.5
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
+2,05%
3.485
ΜΙΝ
-3,60%
0.535
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,82%
21.56
ΜΟΝΤΑ
+0,58%
3.47
ΜΟΤΟ
+1,13%
2.675
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-1,54%
21.68
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.54
ΜΠΡΙΚ
+1,30%
1.955
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
0,00%
34
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
+1,88%
0.866
ΞΥΛΚ
+0,77%
0.262
ΞΥΛΠ
+2,05%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
-1,74%
25.4
ΟΛΥΜΠ
+0,85%
2.38
ΟΠΑΠ
-0,26%
15.57
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,15%
0.857
ΟΤΕ
-0,41%
14.41
ΟΤΟΕΛ
+1,77%
11.48
ΠΑΙΡ
+2,00%
1.02
ΠΑΠ
-1,68%
2.34
ΠΕΙΡ
+0,65%
3.744
ΠΕΡΦ
0,00%
6.62
ΠΕΤΡΟ
+1,23%
8.2
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
+3,77%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
+3,97%
1.206
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,65%
4.57
ΡΕΒΟΙΛ
-2,53%
1.735
ΣΑΡ
+4,25%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+2,50%
0.328
ΣΙΔΜΑ
+1,89%
1.62
ΣΠΕΙΣ
-2,37%
6.6
ΣΠΙ
0,00%
0.604
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
+0,16%
19.18
ΤΖΚΑ
+0,78%
1.285
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.16
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,13%
1.594
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.212
ΦΡΛΚ
-1,34%
3.68
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Κρουαζιέρα: Μεγάλες οι προκλήσεις για τα ελληνικά λιμάνια

Η άνοδος της κρουαζιέρας και στην Ελλάδα θα απαιτήσει και την επιτάχυνση των έργων υποδομής στα λιμάνια υποδοχής, όπως επίσης και την απαιτούμενη πλέον διαχείριση των δρομολογίων, ώστε να αποφεύγεται ο υπερτουρισμός και οι αρνητικές συνέπειές του στους μόνιμους κατοίκους, των περιοχών υποδοχής μεγάλου αριθμού τουριστών. Σε αντίθετη περίπτωση, οι πρόσφατες διαδηλώσεις στην Βαρκελώνη θα είναι μόνο η αρχή, καθώς ήδη και σε άλλα λιμάνια της Μεσογείου, έχει αρχίσει να δημιουργείται ένα κίνημα κατά της επιβάρυνσης από τον υπερβολικό τουρισμό, όχι μόνο εξαιτίας του μεγάλου αριθμού των επισκεπτών, αλλά και της ρύπανσης από τα πλοία, που αποτελεί πλέον αντικείμενο έντονου προβληματισμού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Πειραιάς καταλαμβάνει την τέταρτη υψηλότερη θέση σε ό,τι αφορά τη ρύπανση του αέρα από τα κρουαζιερόπλοια, πίσω μόνο από τα λιμάνι της Βαρκελώνης, της Σιβιταβέκια (Ιταλία) και της Πάλμα (Ισπανία). Η σχετική έρευνα έγινε από τη μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment (T&E), που εδρεύει στις Βρυξέλλες.

Η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των τριών κορυφαίων προορισμών τουρισμού κρουαζιέρας στη Μεσόγειο (μαζί με την Ιταλία και την Ισπανία) σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), ενώ πέρυσι τα ελληνικά λιμάνια υποδέχθηκαν 7 εκατομμύρια επιβάτες και 5.230 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων. Το 2023 ο κλάδος της κρουαζιέρας από το λιμάνι του Πειραιά σημείωσε σημαντική άνοδο τόσο σε επίπεδο προσεγγίσεων όσο και επιβατικής κίνησης. Η συνολική διακίνηση επιβατών το 2023 ανήλθε σε 1.484.788 έναντι 880.416 το 2022 καταγράφοντας αύξηση 68,6%. Αυξημένοι κατά 12,3% ήταν και οι κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων με 760 κατάπλους έναντι 677 το προηγούμενο έτος. Οι αφίξεις επιβατών από-επιβίβασης (Homeporting) κατέγραψαν αύξηση κατά 110,4% σε σχέση με το 2022 (από 378.899 σε 797.234. Σημειώνεται ότι μόνο το πρώτο τρίμηνο του 2024 από τους σταθμούς κρουαζιέρας του λιμανιού του Πειραιά διακινήθηκαν συνολικά 54.989 επιβάτες έναντι 36.589 το ίδιο τρίμηνο του 2023, αύξηση 50,3%.

Στο πλαίσιο αυτό και με δεδομένο ότι ο Πειραιάς αποτελεί επίσης λιμάνι που υποδέχεται καθημερινά μεγάλο αριθμό πλοίων, τόσο της ακτοπλοΐας, όσο και της εμπορικής ναυτιλίας, η λύση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων (cold ironing), προβάλλει ως μονόδρομος. Αντί δηλαδή να χρειάζεται να μένουν αναμμένες οι μηχανές των πλοίων κατά την παραμονή τους στο λιμάνι, θα μπορούν να συνδέονται στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του λιμανιού, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την κατακόρυφη μείωση των ρύπων. Παράλληλα, τέτοιες υποδομές θα λειτουργήσουν και ως ένα πολύ σοβαρό οικονομικό κίνητρο για τις εταιρείες, ώστε να προτιμούν τον Πειραιά, αντί για άλλα λιμάνια στην γύρω περιοχή (π.χ. Ιταλία), ακριβώς λόγω της εξασφάλισης της μείωσης των εκπεμπόμενων ρύπων, που πλέον κοστίζουν χρήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες, λόγω των νέων κανονισμών της Ε.Ε.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση την δέσμη κανόνων FuelEU Maritime, έως το 2030, όλα τα επιβατηγά πλοία, αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται σε εγκαταστάσεις παροχής ενέργειας, ή/και φόρτισης, κατά την διάρκεια της παραμονής τους στα κυριότερα λιμάνια του δικτύου Trans-European Network της Ε.Ε. Αυτό μεταφέρει την ευθύνη στις κατά τόπους λιμενικές αρχές, προκειμένου να αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές, ώστε να καλύψουν τουλάχιστον το 90% της ζήτησης από τα πλοία (με βάση τα όσα αναφέρονται στην σχετική νομοθεσία). Μεταξύ των λιμανιών της Ελλάδας, που θα πρέπει να αναβαθμιστούν είναι ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, το Λαύριο, το Ηράκλειο της Κρήτης, ο Βόλος και η Αλεξανδρούπουλη. Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, ο σχετικός σχεδιασμός έχει ξεκινήσει, προβλέποντας την μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω καλωδίου από τον Ασπρόπυργο. Το σχετικό κόστος υπολογίζεται σε 70 εκατ. ευρώ.

Πριν από μερικές ημέρες, ανακοινώθηκε και η εξασφάλιση μέσω του ταμείο CEF και με την συνδρομή του ΤΑΙΠΕΔ, χρηματοδότησης 10 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη υποδομών cold ironing στα λιμάνια του Λαυρίου (9 θέσεις ηλεκτροδότησης), της Ραφήνας (τέσσερις θέσεις), της Κέρκυρας (11 θέσεις) και της Καβάλας (9 θέσεις).

Ένα έτερο ζήτημα αφορά την ορθή διαχείριση του αριθμού των προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, ιδίως στα ελληνικά νησιά, όπου οι υποδομές είναι περιορισμένες, όπως επίσης και ο απαιτούμενος χώρος για την φιλοξενία τους. Το πιο χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Σαντορίνης, όπου έχει θεσπιστεί, σε συνεργασία με την CLIA, ανώτατο ημερήσιο όριο 8.000 επισκεπτών κρουαζιέρας, μέσω της εφαρμογής ενός συστήματος κρατήσεων θέσεων ελλιμενισμού, κάτι που ισχύει και για την Μύκονο. Αυτός είναι ο μόνος τρόπος για αποτελεσματική διαχείριση και διάχυση των αφίξεων και αναχωρήσεων κρουαζιερόπλοιων σε ημερήσια και εβδομαδιαία βάση, αναφέρουν στελέχη της CLIA.

Διαβάστε επίσης

Disney: Η Marvel “αντεπιτίθεται” και φέρνει πάλι εκατομμύρια

Τα εταιρικά κέρδη πληγώνονται από την καταναλωτική αδυναμία

ΤΙΤΑΝ: 400 χιλιάδες τόνοι δευτερογενούς καυσίμου εντός 10ετίας

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!