THEPOWERGAME
Ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου του 2025 η εφαρμογή των κανόνων FuelEU για τη ναυτιλία, με βάση τις αποφάσεις που έλαβε το Συμβούλιο των χωρών-μελών της ΕΕ τον Ιούλιο του 2023. Βάσει των κανόνων Fuel EU, οι εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία θα πρέπει να μειωθούν κατά 2% (σε σχέση με το επίπεδο του 2020) ήδη από το 2025, κατά 6% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2050, με διάφορα στάδια ενδιάμεσα. Οι κανόνες Fuel EU εντάσσονται στη δέσμη μέτρων Fit for 55 για την ενεργειακή μετάβαση της οικονομίας της ΕΕ, που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών ρύπων αερίου του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, μέσω της προώθησης και χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων, χαμηλής περιεκτικότητας άνθρακα.
Με βάση τον σχετικό κανονισμό, τίθενται ετήσια όρια εκπομπών ρύπων για όλα τα πλοία, μεγέθους άνω των 5.000 τόνων (μεικτά), που ελλιμενίζονται σε λιμάνια της Ευρώπης κι ανεξάρτητα από τη «σημαία» τους. Εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, το πακέτο των μέτρων καλύπτει επίσης τους ρύπους μεθανίου και οξειδίου του αζώτου. Επίσης, ορίζεται ότι έως το 2030 όλα τα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια που προσεγγίζουν, ώστε να μη χρειάζεται να λειτουργούν τις μηχανές τους κατά την παραμονή τους σε αυτά.
Ωστόσο, όπως αναφέρει τόσο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και συνολικά η ναυτιλιακή βιομηχανία, αποτελεί πρόβλημα η θέσπιση περιφερειακών μέτρων σε έναν τομέα που έχει παγκόσμιο χαρακτήρα. Όπως τονίζεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ, «η ναυτιλιακή κοινότητα υποστηρίζει ότι ένα παγκόσμιο πρότυπο για τα καύσιμα και όχι ένα περιφερειακό μέτρο, όπως είναι ο Κανονισμός FuelEU Maritime, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Ένα παγκόσμιο goal-based πρότυπο ναυτιλιακών καυσίμων (GFS) είναι η κατάλληλη προσέγγιση για να αποτραπεί ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων. Οι προσπάθειες της ΕΕ, επομένως, θα πρέπει να κατευθύνονται προς την πλήρη ευθυγράμμιση του Κανονισμού FuelEU Maritime με το GFS του IMO». Εν ολίγοις, όπως τονίζεται, θα πρέπει οι στόχοι του FuelEU να ακολουθούν εκείνους του ΙΜΟ (Παγκόσμιος Ναυτιλιακός Οργανισμός).
Εφόσον δεν υπάρξει κάποια αναθεώρηση, ναυτιλιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι τα επόμενα χρόνια το μεταφορικό κόστος εντός της ΕΕ θα εκτοξευτεί, κάτι ασφαλώς που θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές, που θα πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα τους. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της OceanScore, μια εταιρείας τεχνολογίας ναυτιλίας με έδρα το Αμβούργο, μόνο το 2025 η ναυτιλία θα κληθεί να πληρώσει 1,34 δισ. ευρώ προστίμων, λόγω των υπερβάσεων που αναμένονται σε όρους εκπομπών ρύπων, σε σχέση με τον στόχο που έχει τεθεί. Η ανάλυση προκύπτει εξετάζοντας τα 13.000 πλοία που λειτουργούν ετησίως εντός των λιμανιών της ΕΕ.
Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πληγεί περισσότερο, αναλαμβάνοντας το 29% των προστίμων, ενώ τα επιβατηγά πλοία ακολουθούν με 14% και τα δεξαμενόπλοια με 13% των προστίμων. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ήδη τα επιτελεία των ναυτιλιακών εταιρειών θα πρέπει να αρχίσουν να αναλύουν το πώς θα επηρεαστούν από τα νέα μέτρα, ώστε να περιορίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις. Μεγάλο ζήτημα αποτελεί και το πώς θα γίνεται ο διαχωρισμός ανάμεσα σε εκείνον που θα είναι τελικά υπεύθυνος για την πληρωμή των προστίμων και ποιος είναι υπεύθυνος για τους εκπεμπόμενους ρύπους (συχνά ο ναυλωτής); Επομένως, όπως αναφέρει και η έκθεση της OceanScore, πρέπει να αναπτυχθούν σημαντικές νομικές δικλίδες, προκειμένου να αποφευχθούν σοβαρά ζητήματα στο μέλλον.
Διαβάστε επίσης
Disney: Η Marvel “αντεπιτίθεται” και φέρνει πάλι εκατομμύρια
FT: Η “δαμόκλειος σπάθη” της ύφεσης και οι ευθύνες της Fed
Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα χωρίς τον λιγνίτη