Γ.Δ.
1397.63 +0,94%
ACAG
-1,47%
5.37
BOCHGR
-1,13%
4.38
CENER
-2,14%
8.24
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,72%
8.3
NOVAL
-0,44%
2.275
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
+4,36%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,58%
1.378
ΑΒΕ
-1,09%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,43%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,95%
3.66
ΑΛΦΑ
+0,48%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
-3,09%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-20,91%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
+3,88%
2.14
ΒΙΟ
+3,40%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+1,16%
1.74
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,45%
17.58
ΔΑΑ
+2,33%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,64%
11.75
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,47%
1.38
ΕΕΕ
+0,30%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+2,30%
1.424
ΕΛΒΕ
-0,85%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.97
ΕΛΛ
+1,52%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
1.62
ΕΛΠΕ
+2,26%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.788
ΕΛΧΑ
+9,36%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.13
ΕΤΕ
+0,29%
7.036
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.13
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+2,20%
2.04
ΕΧΑΕ
+3,36%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-0,81%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.745
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
4.69
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
0.88
ΙΝΤΕΚ
+3,49%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,65%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+4,64%
1.015
ΙΝΤΚΑ
+3,35%
2.62
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+3,08%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+3,86%
1.48
ΚΟΡΔΕ
-3,42%
0.395
ΚΟΥΑΛ
-3,26%
1.01
ΚΟΥΕΣ
-0,71%
5.56
ΚΡΙ
+3,99%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+4,77%
0.922
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.726
ΛΑΜΔΑ
+2,82%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+1,63%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,86%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,54%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,36%
19.32
ΜΟΝΤΑ
+7,65%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,61%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,97%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
-4,58%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,49%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,39%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.3
ΟΠΑΠ
+1,80%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,41%
0.791
ΟΤΕ
+0,60%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
-0,20%
0.974
ΠΑΠ
-1,69%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
+4,14%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.78
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-1,18%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+2,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+2,27%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,95%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
19.81
ΤΖΚΑ
-1,74%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,14%
3.57
ΧΑΙΔΕ
+7,96%
0.61

FuelEU: Ξεκινά από το 2025 κι επίσημα η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας

Ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου του 2025 η εφαρμογή των κανόνων FuelEU για τη ναυτιλία, με βάση τις αποφάσεις που έλαβε το Συμβούλιο των χωρών-μελών της ΕΕ τον Ιούλιο του 2023. Βάσει των κανόνων Fuel EU, οι εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία θα πρέπει να μειωθούν κατά 2% (σε σχέση με το επίπεδο του 2020) ήδη από το 2025, κατά 6% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2050, με διάφορα στάδια ενδιάμεσα. Οι κανόνες Fuel EU εντάσσονται στη δέσμη μέτρων Fit for 55 για την ενεργειακή μετάβαση της οικονομίας της ΕΕ, που αποσκοπεί στη μείωση των εκπομπών ρύπων αερίου του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030, μέσω της προώθησης και χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων, χαμηλής περιεκτικότητας άνθρακα.

Με βάση τον σχετικό κανονισμό, τίθενται ετήσια όρια εκπομπών ρύπων για όλα τα πλοία, μεγέθους άνω των 5.000 τόνων (μεικτά), που ελλιμενίζονται σε λιμάνια της Ευρώπης κι ανεξάρτητα από τη «σημαία» τους. Εκτός από το διοξείδιο του άνθρακα, το πακέτο των μέτρων καλύπτει επίσης τους ρύπους μεθανίου και οξειδίου του αζώτου. Επίσης, ορίζεται ότι έως το 2030 όλα τα πλοία της επιβατηγού ναυτιλίας και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται με το δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας στα λιμάνια που προσεγγίζουν, ώστε να μη χρειάζεται να λειτουργούν τις μηχανές τους κατά την παραμονή τους σε αυτά.

Ωστόσο, όπως αναφέρει τόσο η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, όσο και συνολικά η ναυτιλιακή βιομηχανία, αποτελεί πρόβλημα η θέσπιση περιφερειακών μέτρων σε έναν τομέα που έχει παγκόσμιο χαρακτήρα. Όπως τονίζεται στην τελευταία έκθεση της ΕΕΕ, «η ναυτιλιακή κοινότητα υποστηρίζει ότι ένα παγκόσμιο πρότυπο για τα καύσιμα και όχι ένα περιφερειακό μέτρο, όπως είναι ο Κανονισμός FuelEU Maritime, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Ένα παγκόσμιο goal-based πρότυπο ναυτιλιακών καυσίμων (GFS) είναι η κατάλληλη προσέγγιση για να αποτραπεί ένα συνονθύλευμα περιφερειακών μέτρων. Οι προσπάθειες της ΕΕ, επομένως, θα πρέπει να κατευθύνονται προς την πλήρη ευθυγράμμιση του Κανονισμού FuelEU Maritime με το GFS του IMO». Εν ολίγοις, όπως τονίζεται, θα πρέπει οι στόχοι του FuelEU να ακολουθούν εκείνους του ΙΜΟ (Παγκόσμιος Ναυτιλιακός Οργανισμός).

Εφόσον δεν υπάρξει κάποια αναθεώρηση, ναυτιλιακοί παράγοντες εκτιμούν ότι τα επόμενα χρόνια το μεταφορικό κόστος εντός της ΕΕ θα εκτοξευτεί, κάτι ασφαλώς που θα μετακυλιστεί στους τελικούς καταναλωτές, που θα πληρώνουν ακριβότερα τα προϊόντα τους. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της OceanScore, μια εταιρείας τεχνολογίας ναυτιλίας με έδρα το Αμβούργο, μόνο το 2025 η ναυτιλία θα κληθεί να πληρώσει 1,34 δισ. ευρώ προστίμων, λόγω των υπερβάσεων που αναμένονται σε όρους εκπομπών ρύπων, σε σχέση με τον στόχο που έχει τεθεί. Η ανάλυση προκύπτει εξετάζοντας τα 13.000 πλοία που λειτουργούν ετησίως εντός των λιμανιών της ΕΕ.

Ο τομέας των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πληγεί περισσότερο, αναλαμβάνοντας το 29% των προστίμων, ενώ τα επιβατηγά πλοία ακολουθούν με 14% και τα δεξαμενόπλοια με 13% των προστίμων. Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, ήδη τα επιτελεία των ναυτιλιακών εταιρειών θα πρέπει να αρχίσουν να αναλύουν το πώς θα επηρεαστούν από τα νέα μέτρα, ώστε να περιορίσουν τις αρνητικές επιπτώσεις. Μεγάλο ζήτημα αποτελεί και το πώς θα γίνεται ο διαχωρισμός ανάμεσα σε εκείνον που θα είναι τελικά υπεύθυνος για την πληρωμή των προστίμων και ποιος είναι υπεύθυνος για τους εκπεμπόμενους ρύπους (συχνά ο ναυλωτής); Επομένως, όπως αναφέρει και η έκθεση της OceanScore, πρέπει να αναπτυχθούν σημαντικές νομικές δικλίδες, προκειμένου να αποφευχθούν σοβαρά ζητήματα στο μέλλον.

Διαβάστε επίσης

Disney: Η Marvel “αντεπιτίθεται” και φέρνει πάλι εκατομμύρια

FT: Η “δαμόκλειος σπάθη” της ύφεσης και οι ευθύνες της Fed

Πώς θα είναι η επόμενη ημέρα χωρίς τον λιγνίτη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!