Γ.Δ.
1401.18 +0,79%
ACAG
-1,26%
5.5
BOCHGR
-0,23%
4.31
CENER
+2,57%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
-0,22%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-1,41%
12.62
TITC
+1,87%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,41%
1.442
ΑΒΕ
+1,46%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+3,40%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,54%
1.422
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,20%
10.13
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
+28,98%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
+2,33%
2.2
ΒΙΟ
-1,12%
5.32
ΒΙΟΚΑ
-1,74%
1.695
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
-9,44%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,89%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
+4,09%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,45%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,72%
0.279
ΕΒΡΟΦ
+1,01%
1.505
ΕΕΕ
-1,57%
32.62
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,59%
1.794
ΕΛΠΕ
-0,87%
6.83
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,35%
1.722
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.784
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
+0,43%
1.17
ΕΤΕ
+2,98%
7.264
ΕΥΑΠΣ
+1,25%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.68
ΕΥΡΩΒ
+2,55%
1.928
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+3,30%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
+3,63%
1.855
ΙΝΚΑΤ
+1,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
+2,07%
4.44
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.07
ΙΝΤΕΚ
+1,69%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
+0,72%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-4,44%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,90%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,47%
0.414
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.68
ΚΡΙ
+1,43%
14.15
ΚΤΗΛΑ
+1,72%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+1,65%
0.986
ΛΑΒΙ
+1,72%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
+1,08%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,55%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
-4,89%
42.8
ΜΙΓ
+2,36%
3.255
ΜΙΝ
-0,97%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
20.18
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.8
ΜΟΤΟ
+1,17%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,38%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,55%
3.67
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,31%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,59%
0.87
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
+0,90%
28
ΟΛΥΜΠ
+2,09%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,70%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,87%
0.8
ΟΤΕ
+1,15%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
+0,61%
0.996
ΠΑΠ
+3,65%
2.27
ΠΕΙΡ
+0,62%
3.572
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.91
ΠΕΤΡΟ
+1,01%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,80%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
+3,44%
1.655
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,51%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+3,47%
1.64
ΣΠΕΙΣ
+0,67%
6
ΣΠΙ
-2,13%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.66
ΤΖΚΑ
+0,73%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
+0,93%
0.218
ΦΡΛΚ
+2,45%
3.765
ΧΑΙΔΕ
-1,71%
0.575

Mckinsey: Ευέλικτη και με ευκαιρίες ανάπτυξης η ελληνική ναυτιλία

Σημαντικές προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και συμβολής στην ελληνική οικονομία, εντοπίζει για τον κλάδο της ποντοπόρου ναυτιλίας, ανάλυση της Mckinsey. Σύμφωνα με αυτήν, οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες θα μπορούσαν να αναλάβουν τον ρόλο της διαχείρισης πλοίων για λογαριασμό, τρίτων εταιρειών του εξωτερικού, μεγεθύνοντας σημαντικά το οικονομικό τους αποτύπωμα στην χώρα. Με βάση τα στοιχεία της εταιρείας, «η Αθήνα είναι το μεγαλύτερο κέντρο διαχείρισης πλοίων παγκοσμίως, ελέγχοντας πάνω από 5.000 ποντοπόρα πλοία, εκ των οποίων το 90% είναι ελληνόκτητα. Αυτό σημαίνει ότι το υπόλοιπο 10%, ή 500 πλοία ανήκουν σε τρίτες εταιρείες του εξωτερικού. Στον αντίποδα, τα μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα της Σιγκαπούρης και του Χονγκ Κονγκ διαχειρίζονται κυρίως ξένα πλοία, με το σχετικό ποσοστό να αγγίζει το 70%», αναφέρει η Mckinsey.

Ευκαιρίες ασφαλώς παρουσιάζει και ο κλάδος των ναυπηγείων, ιδίως σε ό,τι αφορά τη δραστηριότητα των συντηρήσεων και των επισκευών, για τα πλοία που περνούν από τη Μεσόγειο. Ένας τρίτος τομέας, που θα μπορούσε να αυξήσει την ανάπτυξη της οικονομίας, είναι η τεχνολογία και ψηφιοποίηση του ναυτιλιακού κλάδου, όπου εισάγεται μια σειρά καινοτομιών σε διάφορα σκέλη της ναυτιλίας, από τον σχεδιασμό των πλοίων, μέχρι την διαχείρισή τους. Μέχρι σήμερα, περίπου το 2% των νεοφυών εταιρειών που σχετίζονται με την ναυτιλία (maritime startups) έχουν ιδρυθεί στην Ελλάδα, ποσοστό που θα μπορούσε να είναι πολύ υψηλότερο, με δεδομένη την θέση της ελληνόκτητης ναυτιλίας στο διεθνές στερέωμα.

Με βάση τα στοιχεία της Mckinsey, σήμερα, η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει περίπου 14 δισ. δολάρια ετησίως στην οικονομίας και απασχολεί 150.000 εργαζόμενους άμεσα κι έμμεσα, μέσω της ναυτιλιακής δραστηριότητας, είτε πρόκειται για μέλη πληρώματος, είτε για στελέχη γραφείου σε τομείς όπως η διαχείριση πλοίων και συνολικά το ναυτιλιακό πλέγμα (π.χ. νηογνώμονες, ναυλομεσίτες, εταιρείες τεχνολογίας με ειδίκευση την ναυτιλία, ασφαλιστικές εταιρείες, προμηθευτές κτλ.). Μάλιστα, είναι ιδιαίτερα σημαντικό ότι οι περισσότερες από τις θέσεις αυτές είναι υψηλά αμειβόμενες.

Με βάση τα στοιχεία της Mckinsey, τα μικτά ετήσια έσοδα των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αγγίζουν τα 40 δισ. δολάρια, ενώ πάνω από 20 εταιρείες ελληνικών συμφερόντων είναι εισηγμένες σε ξένες κεφαλαιαγορές κι έχουν συνολική κεφαλαιοποίηση άνω των 9 δισ. δολαρίων. Επίσης, στα ελληνόκτητα πλοία απασχολούνται και πάνω από 200.000 ξένοι ναυτικοί και μέλη πληρώματος. Ο κλάδος αποτελείται από πάνω από 750 εταιρείες διαχείρισης πλοίων, εκ των οποίων περίπου 100 διαχειρίζονται πάνω από 10 πλοία η καθεμία.

Τα παραπάνω μεγέθη αντανακλώνται και στο μερίδιο που έχει η ελληνόκτητη ναυτιλία στο παγκόσμιο εμπόριο, πέραν ασφαλώς του ότι ελέγχει τον μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων και πλοίων μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο). Επίσης, αποτελεί τον δεύτερο μεγαλύτερο στόλο φορτηγών πλοίων και πλοίων μεταφοράς LPG (υγραέριο). Έτσι, με βάση την ανάλυση της Mckinsey, περίπου το 40% του αργού πετρελαίου που εισάγεται στην Ευρώπη, γίνεται με ελληνικά δεξαμενόπλοια.

Πέραν των λόγων που συνέβαλαν στην εξέλιξη αυτή, ήδη από τα πρώτα χρόνια μετά τον Β’ Παγκόσμιο Στόλο, όταν η ποντοπόρος ναυτιλία εξελίχθηκε σε βασικό πυλώνα οικονομικής ανάπτυξης κι απασχόλησης, η Mckinsey αποκαλύπτει κι άλλο ένα χαρακτηριστικό στοιχείο, που δεν είναι εύκολα μετρήσιμο, αλλά όμως έχει διαδραματίσει και συνεχίζει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην ανταγωνιστικότητα και ανάπτυξη του κλάδου. Συγκεκριμένα, μέσα από συνεντεύξεις, η εταιρεία εντοπίζει το ισχυρό αίσθημα του «ανήκειν» και της συνεργασίας που όχι μόνο υπάρχει μεταξύ των ελληνικών εταιρειών, αλλά κι ενθαρρύνεται κιόλας εντός των κόλπων της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ). «Οι εταιρείες συχνά ανταλλάσσουν δεδομένα και πληροφορίες και μετρούν και συγκρίνουν την απόδοσή τους μεταξύ τους. Παράλληλα υπάρχουν και συμμαχίες προμήθειας, που τα ελληνόκτητα πλοία αγοράζουν από κοινού μπογιές και καύσιμα, μοχλεύοντας την αγοραστική τους δύναμη, ώστε να εξασφαλίσουν καλύτερες τιμές», αναφέρει η Mckinsey.

Ένας ακόμα λόγος της επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας σε ένα τόσο ανταγωνιστικό και διεθνοποιημένο περιβάλλον, είναι ότι οι ελληνικές εταιρείες τείνουν να ακολουθούν μοντέλα λειτουργίας και οργάνωσης, που έχουν δοκιμαστεί στον χρόνο κι εστιάζουν στα πλεονεκτήματά τους και την τεχνογνωσία που έχουν αποκτήσει, που συχνά περιλαμβάνει την κατοχή πλοίων και τεχνική διαχείρισή τους. Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική ναυτιλία δεν έχει σταθερά δρομολόγια και προγράμματα άφιξης/αναχώρησης, με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα ευέλικτη και να μπορεί να επωφελείται από ευκαιρίες που μπορούν να παρουσιαστούν ανά πάσα στιγμή.

Σημαντικό είναι επίσης και το στοιχείο της ταχύτητας στην λήψη αποφάσεων. «Πολύ συχνά, ο ιδιοκτήτης μιας ναυτιλιακής εταιρείας στην Ελλάδα, είναι και ο διευθύνων σύμβουλός της. Αυτοί οι ηγέτες, που έχουν σημαντική εμπειρία, ασχολούνται οι ίδιοι με πολλές επιμέρους λεπτομέρειες και έχουν βαθιά εμπλοκή σε όλες τις διοικητικές αποφάσεις. Παράλληλα, το γεγονός ότι οι περισσότερες εταιρείες είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, επιτρέπει μεγάλη αυτονομία και ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, χωρίς ιδιαίτερη γραφειοκρατία, κάτι που επιτρέπει την κεφαλαιοποίηση ευκαιριών στην αγορά, είτε π.χ. στις αγοραπωλησίες πλοίων, είτε στην απασχόληση σε κάποιο συγκεκριμένο δρομολόγιο που τυγχάνει να είναι πολύ επικερδές για μια συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Διαβάστε επίσης

Dua Lipa: Στον δρόμο των πλουσιότερων celebrities της Βρετανίας

Κίνα: Η κρίση των ακινήτων και οι συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία

Κυριαρχία των ΑΠΕ στην Ελλάδα τον Ιούνιο, ρεκόρ στην ΕΕ το α’ εξάμηνο του 2024

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!