Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Συνωστισμός για νέα πιο “πράσινα” πλοία

Μεγαλώνει συνεχώς ο «πράσινος» στόλος πλοίων που πρόκειται να «πέσουν» στο νερό τα επόμενα χρόνια, εν όψει των μέτρων που θα τεθούν σε ισχύ για την μείωση των εκπομπών ρύπων του κλάδου. Σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση Green Technology Tracker της Clarksons Research, κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου, σημειώθηκε σημαντική αύξηση των σχετικών επενδύσεων. Συγκεκριμένα, αναλύοντας τα στοιχεία από τις νέες παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων, προκύπτει ότι το 33% των πλοίων και το 41% της μεταφορικής ικανότητας αφορούν πλοία που χρησιμοποιούν κάποια μορφή εναλλακτικού καυσίμου.

Όπως προκύπτει, 109 παραγγελίες αφορούν πλοία που θα χρησιμοποιούν LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) για την πρόωσή τους, 49 πλοία θα καίνε μεθανόλη, 15 πλοία θα μπορούν να καίνε αμμωνία, 42 πλοία θα καίνε και υγραέριο (LPG) και τέσσερα πλοία θα χρησιμοποιούν υδρογόνο. Παράλληλα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, το 22% του συνόλου των πλοίων που παραγγέλθηκαν κατά το πρώτο εξάμηνο (169 παραγγελίες), προβλέπουν την ύπαρξη δυνατότητας για μελλοντική χρήση εναλλακτικών καυσίμων. Δηλαδή αφορούν πλοία, τα οποία ναι μεν κατά την παράδοσή τους, θα χρησιμοποιούν συμβατικά καύσιμα, ωστόσο θα έχουν εγκατεστημένες τις απαιτούμενες μηχανολογικές και τεχνολογικές υποδομές, για να μπορέσουν στο μέλλον, να χρησιμοποιήσουν και κάποιο άλλο, πιο «καθαρό» καύσιμο, ανάλογα με την απόφαση της πλοιοκτήτριας εταιρείας.

Η Clarksons εκτιμά ότι μαζί με το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών (ήδη το 50% αφορά πλοία που θα κάνουν χρήση εναλλακτικών καυσίμων), αλλά και τις νέες επενδύσεις που θα γίνουν, πάνω από 20% του παγκόσμιου στόλου θα χρησιμοποιεί «πράσινες» τεχνολογίες καυσίμων έως το τέλος της δεκαετίας. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του επιτεύγματος, αρκεί να αναφερθεί ότι το 2017, το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μόλις 2%, ενώ σήμερα δεν ξεπερνά το 7%. Επομένως, η υιοθέτηση νέων και πιο καθαρών τεχνολογιών καυσίμων από την ναυτιλία, έχει επιταχυνθεί κατακόρυφα, παρότι δεν υπάρχει ακόμα – και πιθανότατα δεν θα υπάρξει ούτε στο μέλλον – κάποιο καύσιμο που θα επικρατήσει των υπολοίπων, ως η καλύτερη και πιο προσιτή λύση για την μείωση των εκπομπών ρύπων.

Στον αντίποδα, οι επενδύσεις για τις απαιτούμενες υποδομές, για τον ανεφοδιασμό των πλοίων στα κατά τόπους λιμάνια, φαίνεται πως δεν ακολουθούν τον ίδιο ρυθμό. Με βάση την έρευνα της Clarksons, σήμερα μόλις 273 λιμάνια παγκοσμίως προσφέρουν (ή πρόκειται να προσφέρουν με βάση τα εν εξελίξει σχέδια) τη δυνατότητα ανεφοδιασμού με LNG, ενώ άλλα 251 προσφέρουν (ή θα προσφέρουν) τη δυνατότητα χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας από το λιμάνι, ώστε να σβήνουν οι μηχανές του πλοίου και να παραμένουν σε λειτουργία τα συστήματά του. Αντίστοιχα, μόλις 29 λιμάνια προσφέρουν σήμερα (ή σχεδιάζουν να προσφέρουν) υποδομές για τον ανεφοδιασμό πλοίων που χρησιμοποιούν μεθανόλη.

Ασφαλώς, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν προχωρήσει και αυτοί σε σημαντικές επενδύσεις και μάλιστα με ταχύτερο ρυθμό από τον παγκόσμιο μέσο όρο, δείχνοντας ότι επενδύουν κυρίως στην ποιότητα του μελλοντικού στόλου και λιγότερο στην ποσότητα. Ειδικότερα, σήμερα, το 35% των ελληνόκτητων πλοίων είναι εφοδιασμένα με τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου, έναντι 23% του παγκόσμιου μέσου όρου. Σε ό,τι αφορά τα πλοία που ναυπηγούνται αυτήν την περίοδο, αποτελούν το δεύτερο μεγαλύτερο μέγεθος παγκοσμίως, με βάση την δυνατότητά τους να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι, ήδη, το 6,7% του ελληνικού στόλου μπορεί να χρησιμοποιεί ως καύσιμα και το υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG).

Παράλληλα, ο ελληνόκτητος στόλος είναι και ο δεύτερος μεγαλύτερος αναφορικά με την τοποθέτηση και χρήση «πλυντηρίδων», δηλαδή συστημάτων που φιλτράρουν τους ρύπους από την καύση του θείου, προτού αυτοί εκλυθούν στην ατμόσφαιρα. Με τον τρόπο αυτό, ένα πλοίο μπορεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί καύσιμο με υψηλή περιεκτικότητα σε θείο. Αντιθέτως, όσα πλοία δεν χρησιμοποιούν τέτοια συστήματα, είναι υποχρεωμένα να εφοδιάζονται με καύσιμα πολύ χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο (0,5% έναντι 3,5% των συμβατικών καυσίμων), με βάση την σχετική νόρμα του ΙΜΟ (Παγκόσμιος Οργανισμός Ναυτιλίας), που έχει τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του 2020. Αντίστοιχα, το 36% του βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων για Έλληνες πλοιοκτήτες αφορά σε πλοία που θα είναι εφοδιασμένα με συστήματα πλυντηρίδων, έναντι 24% του παγκόσμιου μέσου όρου.

Σε σχετική της ανάλυση, η Clarksons αναφέρει ότι «η ελληνική αγορά έχει υιοθετήσει τα πλοία χαμηλής κατανάλωσης καυσίμων (eco ships), που αποτελούν το 34% της χωρητικότητας του υφιστάμενου ελληνικού στόλου». Μάλιστα, το 75% των ελληνικών πλοίων κατατάσσεται στις πρώτες τρεις κατηγορίες της βαθμίδας CII για τις εκπομπές ρύπων, έναντι 65% του παγκόσμιου μέσου όρου. Αντίστοιχα, η μέση ηλικία είναι 11,7 έτη, έναντι 12,8 έτη του παγκόσμιου στόλου (σε όρους μικτού τονάζ).

Διαβάστε επίσης

Τα cyber tests του SSM και οι πηγές ανησυχίας για τις τράπεζες

Bloomberg: Οι κινήσεις της ΕΚΤ για τις μειώσεις επιτοκίων

Κίνα: Επενδύει 800 δισ. δολάρια στο ηλεκτρικό δίκτυο

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!