Ναυτιλία: Στα ύψη οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων

Το μέσο κόστος για την αγορά ενός φορτηγού πλοίου της κλάσης Capesize και ηλικίας πέντε ετών έφτασε τον Μάιο στο ύψος των 60 εκατ. ευρώ

Τάνκερ © 123rf.com

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων τους τελευταίους μήνες, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν το ράλι της ναυλαγοράς από τις αρχές του έτους, ενώ αποφεύγουν και την υποβολή νέων παραγγελιών για νεότευκτα, εξαιτίας της πολύ υψηλής τιμής τους. Έτσι, και παρά την πρόσφατη διόρθωση των ναύλων, που έχουν συμπληρώσει τρεις διαδοχικές εβδομάδες μειωμένης απόδοσης, φαίνεται πως η ζήτηση για φορτηγά πλοία από την αγορά μεταχειρισμένων θα συνεχιστεί, καθώς μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, 250 πλοία άλλαξαν «χέρια».

Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Maritime Strategies International (MSI) ανέφερε ότι πλέον το μέσο κόστος για την αγορά ενός φορτηγού πλοίου της κλάσης Capesize και ηλικίας πέντε ετών, δηλαδή με σύγχρονες προδιαγραφές, έφτασε τον Μάιο στο «εκπληκτικό», όπως το χαρακτηρίζει, ύψος των 60 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για ένα ποσό που συνιστά αύξηση κατά 20% μόλις από τις αρχές του έτους. Επίσης, είναι και το υψηλότερο από το 2010, πριν από 14 χρόνια, όταν και πάλι οι αξίες είχαν καταγράψει μια βραχυχρόνια ανάκαμψη, μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης την περίοδο 2008-2009. Μάλιστα, σύμφωνα με την MSI, οι τρέχουσες αξίες υπερτερούν σημαντικά του ιστορικού μέσου όρου.

Τα φορτηγά πλοία ακόμα μεγαλύτερης ηλικίας αποτιμώνται ακόμα υψηλότερα, σε σχέση με τα προηγούμενα υψηλά τους. Πλοία ηλικίας 10 ετών πωλούνται σήμερα 63% υψηλότερα, συγκριτικά με τον μέσο όρο των τελευταίων 14 ετών, ενώ το αντίστοιχο premium για τα πλοία ηλικίας 15 ετών είναι 68%, τη στιγμή που για τα πλοία πενταετίας διαμορφώνεται σε 57%. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανόδου του κόστους των υλικών και των εργατοτεχνιτών που απασχολούνται στα ναυπηγεία, αλλά και των απαιτούμενων τεχνολογιών που πρέπει πλέον να ενσωματώνουν τα σύγχρονα πλοία, για να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων κι επομένως και των εκπομπών ρύπων τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η MSI διατυπώνει το ερώτημα κατά πόσο οι τιμές που κοστολογούνται τα πλοία σήμερα ανταποκρίνονται στην πραγματική τους αξία, ή έχει διαμορφωθεί «φούσκα»; Όπως φαίνεται, οι τιμές πώλησης είναι περίπου 25%-50% υψηλότερες σε σχέση με το ύψος των προσδοκώμενων εσόδων από τους ναύλους. Για παράδειγμα, όταν ο δείκτης εσόδων προς την αξία του πλοίου είναι χαμηλός, δείχνει ότι είτε η τιμή είναι υποτιμημένη, είτε οι ναύλοι θα μειωθούν. Πλέον, ο δείκτης αυτός αυξήθηκε στο 25 κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, που σημαίνει ότι απαιτούνται 25 χρόνια για να γίνει απόσβεση της επένδυσης, με βάση το τρέχον επίπεδο των ναύλων. Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι είτε τα πλοία είναι υπερτιμημένα, είτε οι ναύλοι πρόκειται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί της MSI, είναι πιθανό να ισχύουν και τα δύο αυτά σενάρια, αλλά το πιο πιθανό είναι οι τιμές είναι υπερτιμημένες, με δεδομένο ότι οι ναύλοι κινούνται πλέον διορθωτικά. Ασφαλώς, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα θετικές, ωστόσο ακόμα δεν έχουν αποτυπωθεί στη ναυλαγορά, δείγμα ότι οι τιμές έχουν προηγηθεί σε ό,τι αφορά την πορεία τους, ενώ συνήθως ισχύει το αντίθετο. Η MSI προβλέπει, πάντως, ότι οι τιμές των νεότευκτων θα συνεχίσουν να είναι υψηλές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, κάτι που πιθανώς να διατηρήσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων σε υψηλό επίπεδο.

Διαβάστε επίσης

Φόβος για αεροπλάνα: 6 tips για να τον ξεπεράσετε

Starbucks: Deal με τους Μαρινόπουλους και σύμβαση για άλλα 10 χρόνια

Αλλάζει το μείγμα εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ: Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες

ΙΛΥΔΑ
-1.13%
1.75
AKTR
-0.75%
5.30
ΔΕΗ
-0.64%
14.06
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.00%
3.86
ΕΛΠΕ
-0.25%
7.88
ΠΕΤΡΟ
-0.24%
8.28
ΟΛΠ
1.29%
35.45
TITC
-1.59%
43.25
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
1.22%
19.86
ΕΥΑΠΣ
0.30%
3.39
ΛΟΥΛΗ
1.50%
3.38
ΛΕΒΠ
2.80%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1.23%
1.29
NOVAL
1.43%
2.49
ΙΝΤΚΑ
-1.98%
3.22
ΧΑΙΔΕ
1.97%
0.78
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.34
ACAG
1.17%
6.03
ΑΣΚΟ
-0.27%
3.64
ΚΥΡΙΟ
-1.29%
0.92
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.84%
0.24
ΝΑΚΑΣ
-3.85%
3.00
BOCHGR
-2.97%
5.88
ΚΕΚΡ
0.00%
1.22
ΠΛΑΘ
-0.72%
4.14
ΡΕΒΟΙΛ
0.60%
1.69
ΕΛΛ
0.34%
14.75
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.16
ΙΚΤΙΝ
-0.42%
0.36
ΟΠΑΠ
0.05%
18.77
ΜΥΤΙΛ
0.84%
43.00
ΔΟΜΙΚ
0.38%
2.63
ΦΡΛΚ
3.66%
4.25
ΜΕΡΚΟ
0.54%
37.00
ΣΑΡ
0.00%
13.14
ΟΤΟΕΛ
-1.41%
12.56
ΚΡΙ
-0.30%
16.35
ΙΑΤΡ
-0.77%
1.93
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
0.90%
2.81
ΣΠΕΙΣ
-3.47%
6.12
ΚΟΡΔΕ
-0.67%
0.44
ΠΡΟΦ
0.38%
5.27
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
-1.79%
2.20
OPTIMA
-0.63%
15.80
ΑΚΡΙΤ
-1.28%
0.77
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
20.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
-4.03%
0.24
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
-0.69%
8.64
ΒΙΟΚΑ
-1.41%
1.75
ΠΑΠ
-1.13%
2.62
ΙΝΤΕΤ
2.25%
1.14
ΠΕΙΡ
-2.21%
5.40
ΜΙΝ
0.00%
0.47
ΕΤΕ
-2.39%
9.80
ΒΙΟΤ
-6.09%
0.22
ΑΛΜΥ
0.00%
5.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1.22%
1.63
ΜΕΝΤΙ
0.44%
2.30
ΜΟΗ
0.44%
22.88
ΟΛΘ
0.72%
28.10
ΣΕΝΤΡ
-0.29%
0.34
ΕΕΕ
1.69%
42.06
ΚΟΥΕΣ
-0.49%
6.13
ΕΥΔΑΠ
-0.17%
6.00
ΜΙΓ
-0.18%
2.80
ΦΛΕΞΟ
-2.61%
7.45
ΦΡΙΓΟ
-4.35%
0.22
ΔΑΙΟΣ
9.89%
4.00
ΦΑΙΣ
-1.77%
4.49
ΛΑΝΑΚ
-3.09%
0.94
CENER
2.57%
9.58
ΝΑΥΠ
2.79%
0.81
ΙΝΤΕΚ
0.78%
6.49
ΜΑΘΙΟ
3.50%
0.65
ΚΑΡΕΛ
0.63%
318.00
ΑΤΤ
-2.67%
0.80
ΑΤΤΙΚΑ
0.43%
2.32
ΕΣΥΜΒ
-0.89%
1.12
ΕΥΡΩΒ
-3.35%
2.57
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-0.87%
2.27
ΑΔΜΗΕ
5.11%
2.98
DIMAND
0.00%
8.60
ΒΙΟΣΚ
-0.99%
1.51
ΑΒΑΞ
0.00%
2.18
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
1.85%
1.54
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
-0.36%
0.82
EVR
0.61%
1.65
ΓΕΒΚΑ
1.72%
1.48
ΑΛΦΑ
-1.22%
2.34
ΟΤΕ
-1.74%
15.25
ΜΕΒΑ
-1.46%
4.04
ΑΣΤΑΚ
-1.12%
7.04
ΞΥΛΠ
5.56%
0.38
ΙΝΛΟΤ
-0.19%
1.07
CNLCAP
0.71%
7.05
ΑΤΕΚ
-2.75%
1.06
ΛΑΜΨΑ
0.00%
37.20
ΕΚΤΕΡ
0.40%
1.99
ΔΑΑ
-0.96%
9.30
ΑΝΔΡΟ
0.90%
6.72
ΞΥΛΚ
-0.77%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
-1.69%
5.80
ΜΠΕΛΑ
0.08%
26.00
ΚΟΥΑΛ
-2.17%
1.26
ΕΛΒΕ
-0.96%
5.15
ΤΖΚΑ
3.62%
1.43
ΕΛΧΑ
0.46%
2.20
ΑΡΑΙΓ
-0.65%
12.28
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-0.26%
3.78
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-1.00%
4.97
ΟΛΥΜΠ
-0.81%
2.45
ΑΒΕ
1.24%
0.41
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
1.86%
5.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0.79%
1.25
ΕΛΤΟΝ
-0.90%
1.76
ΣΠΥΡ
6.25%
0.17
ΣΑΡΑΝ
-1.87%
1.05
ΛΑΜΔΑ
1.93%
6.88
AEM
0.77%
4.47
ΒΙΟ
1.48%
6.16
ΜΠΤΚ
-9.84%
0.55
ΕΧΑΕ
-2.26%
5.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
0.00%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.34%
1.49
ΣΠΙ
0.00%
0.60
ΕΒΡΟΦ
-0.79%
1.88
ΜΠΡΙΚ
1.20%
2.53