Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Ναυτιλία: Στα ύψη οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων

«Φωτιά» έχουν πάρει οι τιμές πώλησης φορτηγών πλοίων τους τελευταίους μήνες, καθώς πολλοί πλοιοκτήτες επιχειρούν να κεφαλαιοποιήσουν το ράλι της ναυλαγοράς από τις αρχές του έτους, ενώ αποφεύγουν και την υποβολή νέων παραγγελιών για νεότευκτα, εξαιτίας της πολύ υψηλής τιμής τους. Έτσι, και παρά την πρόσφατη διόρθωση των ναύλων, που έχουν συμπληρώσει τρεις διαδοχικές εβδομάδες μειωμένης απόδοσης, φαίνεται πως η ζήτηση για φορτηγά πλοία από την αγορά μεταχειρισμένων θα συνεχιστεί, καθώς μόνο κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024, 250 πλοία άλλαξαν «χέρια».

Σε πρόσφατη ανάλυσή της, η Maritime Strategies International (MSI) ανέφερε ότι πλέον το μέσο κόστος για την αγορά ενός φορτηγού πλοίου της κλάσης Capesize και ηλικίας πέντε ετών, δηλαδή με σύγχρονες προδιαγραφές, έφτασε τον Μάιο στο «εκπληκτικό», όπως το χαρακτηρίζει, ύψος των 60 εκατ. δολαρίων. Πρόκειται για ένα ποσό που συνιστά αύξηση κατά 20% μόλις από τις αρχές του έτους. Επίσης, είναι και το υψηλότερο από το 2010, πριν από 14 χρόνια, όταν και πάλι οι αξίες είχαν καταγράψει μια βραχυχρόνια ανάκαμψη, μετά το ξέσπασμα της χρηματοπιστωτικής κρίσης την περίοδο 2008-2009. Μάλιστα, σύμφωνα με την MSI, οι τρέχουσες αξίες υπερτερούν σημαντικά του ιστορικού μέσου όρου.

Τα φορτηγά πλοία ακόμα μεγαλύτερης ηλικίας αποτιμώνται ακόμα υψηλότερα, σε σχέση με τα προηγούμενα υψηλά τους. Πλοία ηλικίας 10 ετών πωλούνται σήμερα 63% υψηλότερα, συγκριτικά με τον μέσο όρο των τελευταίων 14 ετών, ενώ το αντίστοιχο premium για τα πλοία ηλικίας 15 ετών είναι 68%, τη στιγμή που για τα πλοία πενταετίας διαμορφώνεται σε 57%. Σύμφωνα με τους αναλυτές, ένας από τους λόγους που συμβαίνει αυτό είναι ότι οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν επίσης αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, λόγω της ανόδου του κόστους των υλικών και των εργατοτεχνιτών που απασχολούνται στα ναυπηγεία, αλλά και των απαιτούμενων τεχνολογιών που πρέπει πλέον να ενσωματώνουν τα σύγχρονα πλοία, για να μειώνουν την κατανάλωση καυσίμων κι επομένως και των εκπομπών ρύπων τους.

Στο πλαίσιο αυτό, η MSI διατυπώνει το ερώτημα κατά πόσο οι τιμές που κοστολογούνται τα πλοία σήμερα ανταποκρίνονται στην πραγματική τους αξία, ή έχει διαμορφωθεί «φούσκα»; Όπως φαίνεται, οι τιμές πώλησης είναι περίπου 25%-50% υψηλότερες σε σχέση με το ύψος των προσδοκώμενων εσόδων από τους ναύλους. Για παράδειγμα, όταν ο δείκτης εσόδων προς την αξία του πλοίου είναι χαμηλός, δείχνει ότι είτε η τιμή είναι υποτιμημένη, είτε οι ναύλοι θα μειωθούν. Πλέον, ο δείκτης αυτός αυξήθηκε στο 25 κατά το δεύτερο τρίμηνο του έτους, που σημαίνει ότι απαιτούνται 25 χρόνια για να γίνει απόσβεση της επένδυσης, με βάση το τρέχον επίπεδο των ναύλων. Σε αυτήν την περίπτωση, λοιπόν, μπορεί κανείς να ισχυριστεί ότι είτε τα πλοία είναι υπερτιμημένα, είτε οι ναύλοι πρόκειται να αυξηθούν το επόμενο διάστημα.

Όπως αναφέρουν οι ειδικοί της MSI, είναι πιθανό να ισχύουν και τα δύο αυτά σενάρια, αλλά το πιο πιθανό είναι οι τιμές είναι υπερτιμημένες, με δεδομένο ότι οι ναύλοι κινούνται πλέον διορθωτικά. Ασφαλώς, οι μακροπρόθεσμες προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου είναι ιδιαίτερα θετικές, ωστόσο ακόμα δεν έχουν αποτυπωθεί στη ναυλαγορά, δείγμα ότι οι τιμές έχουν προηγηθεί σε ό,τι αφορά την πορεία τους, ενώ συνήθως ισχύει το αντίθετο. Η MSI προβλέπει, πάντως, ότι οι τιμές των νεότευκτων θα συνεχίσουν να είναι υψηλές καθ’ όλη τη διάρκεια του 2025, κάτι που πιθανώς να διατηρήσει και τις τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων σε υψηλό επίπεδο.

Διαβάστε επίσης

Φόβος για αεροπλάνα: 6 tips για να τον ξεπεράσετε

Starbucks: Deal με τους Μαρινόπουλους και σύμβαση για άλλα 10 χρόνια

Αλλάζει το μείγμα εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ: Οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!