Γ.Δ.
1549.32 -0,09%
ACAG
-1,17%
5.91
AEM
+0,61%
4.6245
BOCHGR
+0,40%
5.08
CENER
-0,94%
9.51
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
+1,49%
8.2
EVR
+2,01%
1.52
NOVAL
-1,01%
2.445
OPTIMA
0,00%
13.4
TITC
+4,10%
45.7
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-2,53%
1.93
ΑΒΕ
-0,22%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,37%
2.68
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
+3,48%
4.315
ΑΛΦΑ
-1,44%
1.784
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.48
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.87
ΑΣΚΟ
-0,61%
3.27
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.3
ΑΤΕΚ
+9,73%
1.24
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-2,64%
0.738
ΑΤΤΙΚΑ
-1,23%
2.4
ΒΙΟ
-1,80%
6.01
ΒΙΟΚΑ
-1,35%
1.83
ΒΙΟΣΚ
+0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
+9,57%
0.252
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,71%
2.38
ΓΕΒΚΑ
+2,10%
1.46
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,19%
18.68
ΔΑΑ
-0,12%
8.57
ΔΑΙΟΣ
-1,16%
3.4
ΔΕΗ
-0,60%
13.19
ΔΟΜΙΚ
+1,12%
2.715
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+2,12%
0.337
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.925
ΕΕΕ
-0,89%
33.4
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
1.776
ΕΛΒΕ
+3,77%
5.5
ΕΛΙΝ
-1,82%
2.16
ΕΛΛ
-0,34%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,89%
2.24
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.49
ΕΛΣΤΡ
-0,44%
2.25
ΕΛΤΟΝ
+0,90%
1.8
ΕΛΧΑ
-0,71%
2.095
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.175
ΕΤΕ
-0,07%
8.38
ΕΥΑΠΣ
+1,20%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+3,04%
6.1
ΕΥΡΩΒ
-0,62%
2.423
ΕΧΑΕ
0,00%
4.965
ΙΑΤΡ
+1,05%
1.92
ΙΚΤΙΝ
+0,14%
0.352
ΙΛΥΔΑ
+2,60%
1.775
ΙΝΚΑΤ
-0,58%
5.15
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
+1,75%
4.64
ΙΝΛΟΤ
-0,37%
1.064
ΙΝΤΕΚ
-1,48%
6.01
ΙΝΤΕΤ
+1,32%
1.15
ΙΝΤΚΑ
-1,11%
3.11
ΚΑΡΕΛ
-1,80%
328
ΚΕΚΡ
-1,09%
1.355
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.74
ΚΟΡΔΕ
+1,33%
0.457
ΚΟΥΑΛ
-1,43%
1.38
ΚΟΥΕΣ
+2,27%
6.32
ΚΡΙ
+1,58%
16.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1
ΛΑΒΙ
+1,05%
0.865
ΛΑΜΔΑ
+0,14%
6.96
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.276
ΛΕΒΠ
+2,38%
0.258
ΛΟΓΟΣ
+8,02%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,62%
3.23
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.666
ΜΕΒΑ
0,00%
3.85
ΜΕΝΤΙ
+2,63%
2.34
ΜΕΡΚΟ
+2,07%
39.4
ΜΙΓ
0,00%
2.895
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΟΗ
-1,02%
21.36
ΜΟΝΤΑ
-1,33%
3.7
ΜΟΤΟ
-0,35%
2.85
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+1,87%
26.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,80%
3.79
ΜΠΡΙΚ
+2,17%
2.35
ΜΠΤΚ
+9,22%
0.77
ΜΥΤΙΛ
+0,23%
34.76
ΝΑΚΑΣ
+3,16%
3.26
ΝΑΥΠ
-0,25%
0.786
ΞΥΛΚ
+2,51%
0.286
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,37%
27.3
ΟΛΠ
-0,66%
29.9
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.57
ΟΠΑΠ
+0,18%
16.56
ΟΡΙΛΙΝΑ
-2,61%
0.783
ΟΤΕ
-1,88%
14.6
ΟΤΟΕΛ
-0,91%
10.94
ΠΑΙΡ
+3,94%
1.055
ΠΑΠ
+0,78%
2.57
ΠΕΙΡ
-1,55%
4.381
ΠΕΡΦ
0,00%
5.5
ΠΕΤΡΟ
-0,24%
8.18
ΠΛΑΘ
+1,75%
4.07
ΠΛΑΚΡ
+1,36%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.376
ΠΡΕΜΙΑ
+0,79%
1.272
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+1,34%
5.3
ΡΕΒΟΙΛ
-0,30%
1.69
ΣΑΡ
-0,87%
11.4
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.36
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.555
ΣΠΕΙΣ
+0,69%
5.84
ΣΠΙ
+1,33%
0.608
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
+0,33%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.7
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-0,65%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+5,53%
0.21
ΦΡΛΚ
+0,12%
4.105
ΧΑΙΔΕ
-0,73%
0.68

Στο προσκήνιο η υιοθέτηση πυρηνικών τεχνολογιών στη ναυτιλία

Πριν από μερικές ημέρες, στο πλαίσιο του 28ου Ετήσιου Συνεδρίου «Economist Government Roundtable», ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθιξε την επιλογή της πυρηνικής ενέργειας, ως μια κοινή πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα μπορούσε να έχει καθοριστική συμβολή στην επίτευξη των στόχων της κλιματικής αλλαγής. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η Ευρώπη ήταν και παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην πυρηνική τεχνολογία. Η Ελλάδα δεν διαθέτει πυρηνική ενέργεια. Δεν υπάρχει τρόπος να φτάσουμε στο ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών χωρίς την πυρηνική ενέργεια. Επενδύουμε, λοιπόν, ως Ευρωπαίοι, στην επόμενη γενιά μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων;» Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα αυτόν είναι και ο βασικός λόγος, για τον οποίο η πυρηνική ενέργεια επανέρχεται στο προσκήνιο.

Ακριβώς οι ίδιοι προβληματισμοί έχουν αρχίσει όμως να δημιουργούνται και στην ναυτιλία, με την λύση της πυρηνικής ενέργειας, να έχει επανέλθει στο προσκήνιο, ως μια καινοτόμος κι εξαιρετικά αποδοτική επιλογή, για την αποτελεσματική μείωση των εκπομπών ρύπων. Άλλωστε, έχουν εφαρμοστεί παρόμοιες λύσεις επί δεκαετίες, στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, με τα πυρηνικά υποβρύχια, χωρίς όμως να έχει μέχρι σήμερα παρατηρηθεί κάτι ανάλογο και στην εμπορική ναυτιλία.

Όπως εξηγούν ειδικοί από τον Lloyd’s Register, από τους μεγαλύτερους και πιο ιστορικούς νηογνώμονες παγκοσμίως, «ένα εγγενές πλεονέκτημα της πυρηνικής ενέργειας, ως πηγής για τα πλοία, είναι όσα κάνουν χρήση της λύσης αυτής, είναι δυνατόν να μπορούν να λειτουργούν για πολλά χρόνια, χωρίς καν να χρειάζονται ανεφοδιασμό με καύσιμα. Δυνητικά, θα μπορούσαν ακόμα και να προμηθεύουν με ενέργεια τα λιμάνια, κατά την διάρκεια της παραμονής τους σε αυτά. Η εμπορική ναυτιλία έχει την ευκαιρία να μοχλεύσει και την υφιστάμενη εφοδιαστική αλυσίδα πυρηνικής παραγωγής στην ξηρά, όπως επίσης και δεκαετίες εμπειρίας στην χρήση και αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας».

Ασφαλώς, όπως γίνεται σαφές, πρόκειται για ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο ζήτημα, που θα συναντήσει και ισχυρές αντιστάσεις από την κοινή γνώμη, σε διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με την «δεξαμενή σκέψης» που έχει δημιουργήσει η Lloyd’s Register (Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub), μέσα σε διάστημα ενός έτους, έχουν προστεθεί δύο νέες κατηγορίες τεχνολογιών πυρηνικών αντιδραστήρων νέας γενιάς, αυξάνοντας τον σχετικό αριθμό σε πέντε συνολικά, δείγμα των εξελίξεων και της προόδου που έχει γίνει στον τομέα αυτόν. Πρόκειται για βελτιώσεις στον σχεδιασμό των συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, με έμφαση στην ασφάλεια, ώστε να αμβλυνθούν οι ανησυχίες για την δημόσια ασφάλεια.

Παράλληλα, έχουν γίνει και σημαντικά βήματα στο ζήτημα της ανακύκλωσης των πυρηνικών αποβλήτων, ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος στο περιβάλλον από την διαχείρισή τους.
Ακόμα κι έτσι βέβαια, οι ανησυχίες παραμένουν και θα χρειαστούν περισσότερες αποδείξεις για την ασφάλεια στην χρήση τέτοιων λύσεων, σε περιβάλλον λειτουργίας. Παράλληλα όμως, έχει ξεκινήσει και η διαδικασία της ανάπτυξης κανονισμών, ώστε να διευκολυνθεί η υιοθέτηση των πυρηνικών τεχνολογιών στην θάλασσα. Για τον σκοπό αυτό, θα απαιτηθεί η περαιτέρω συνεργασία της ίδιας της ναυτιλίας με τους φορείς ανάπτυξης πυρηνικών τεχνολογιών.

Τα πλεονεκτήματα είναι δεδομένα. Πρόκειται για μια λύση μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, με υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και τεχνολογικής ωρίμανσης, κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί αυτή τη στιγμή για τα νέα, εναλλακτικά καύσιμα, που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης για την χρήση τους από βιομηχανίες, όπως η ναυτιλία. Αντιθέτως, όπως τονίζουν όσοι υποστηρίζουν την επιλογή αυτή, η πυρηνική ενέργεια χρησιμοποιείται επί 60 χρόνια, έχει δοκιμαστεί τόσο σε εμπορικές, όσο και σε αμυντικές εφαρμογές και χρήσεις και μπορεί να αξιοποιηθεί και σε μεγάλη κλίμακα στην εμπορική ναυτιλία, ώστε να συμβάλει στην απανθρακοποίηση του κλάδου και την επίτευξη των στόχων για μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050.

Διαβάστε επίσης

Πάνω από τις 57.000 το bitcoin, αντιστέκεται στη γερμανική πίεση

Δόθηκε παράταση στο πρόγραμμα “Ερευνώ – Καινοτομώ”

Η νέα ευρωπαϊκή “τάση” για τα δίκτυα διανομής

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!