THEPOWERGAME
Πριν από μερικές ημέρες, στο πλαίσιο του 28ου Ετήσιου Συνεδρίου «Economist Government Roundtable», ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθιξε την επιλογή της πυρηνικής ενέργειας, ως μια κοινή πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα μπορούσε να έχει καθοριστική συμβολή στην επίτευξη των στόχων της κλιματικής αλλαγής. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η Ευρώπη ήταν και παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην πυρηνική τεχνολογία. Η Ελλάδα δεν διαθέτει πυρηνική ενέργεια. Δεν υπάρχει τρόπος να φτάσουμε στο ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών χωρίς την πυρηνική ενέργεια. Επενδύουμε, λοιπόν, ως Ευρωπαίοι, στην επόμενη γενιά μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων;» Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα αυτόν είναι και ο βασικός λόγος, για τον οποίο η πυρηνική ενέργεια επανέρχεται στο προσκήνιο.
Ακριβώς οι ίδιοι προβληματισμοί έχουν αρχίσει όμως να δημιουργούνται και στην ναυτιλία, με την λύση της πυρηνικής ενέργειας, να έχει επανέλθει στο προσκήνιο, ως μια καινοτόμος κι εξαιρετικά αποδοτική επιλογή, για την αποτελεσματική μείωση των εκπομπών ρύπων. Άλλωστε, έχουν εφαρμοστεί παρόμοιες λύσεις επί δεκαετίες, στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, με τα πυρηνικά υποβρύχια, χωρίς όμως να έχει μέχρι σήμερα παρατηρηθεί κάτι ανάλογο και στην εμπορική ναυτιλία.
Όπως εξηγούν ειδικοί από τον Lloyd’s Register, από τους μεγαλύτερους και πιο ιστορικούς νηογνώμονες παγκοσμίως, «ένα εγγενές πλεονέκτημα της πυρηνικής ενέργειας, ως πηγής για τα πλοία, είναι όσα κάνουν χρήση της λύσης αυτής, είναι δυνατόν να μπορούν να λειτουργούν για πολλά χρόνια, χωρίς καν να χρειάζονται ανεφοδιασμό με καύσιμα. Δυνητικά, θα μπορούσαν ακόμα και να προμηθεύουν με ενέργεια τα λιμάνια, κατά την διάρκεια της παραμονής τους σε αυτά. Η εμπορική ναυτιλία έχει την ευκαιρία να μοχλεύσει και την υφιστάμενη εφοδιαστική αλυσίδα πυρηνικής παραγωγής στην ξηρά, όπως επίσης και δεκαετίες εμπειρίας στην χρήση και αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας».
Ασφαλώς, όπως γίνεται σαφές, πρόκειται για ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο ζήτημα, που θα συναντήσει και ισχυρές αντιστάσεις από την κοινή γνώμη, σε διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με την «δεξαμενή σκέψης» που έχει δημιουργήσει η Lloyd’s Register (Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub), μέσα σε διάστημα ενός έτους, έχουν προστεθεί δύο νέες κατηγορίες τεχνολογιών πυρηνικών αντιδραστήρων νέας γενιάς, αυξάνοντας τον σχετικό αριθμό σε πέντε συνολικά, δείγμα των εξελίξεων και της προόδου που έχει γίνει στον τομέα αυτόν. Πρόκειται για βελτιώσεις στον σχεδιασμό των συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, με έμφαση στην ασφάλεια, ώστε να αμβλυνθούν οι ανησυχίες για την δημόσια ασφάλεια.
Παράλληλα, έχουν γίνει και σημαντικά βήματα στο ζήτημα της ανακύκλωσης των πυρηνικών αποβλήτων, ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος στο περιβάλλον από την διαχείρισή τους.
Ακόμα κι έτσι βέβαια, οι ανησυχίες παραμένουν και θα χρειαστούν περισσότερες αποδείξεις για την ασφάλεια στην χρήση τέτοιων λύσεων, σε περιβάλλον λειτουργίας. Παράλληλα όμως, έχει ξεκινήσει και η διαδικασία της ανάπτυξης κανονισμών, ώστε να διευκολυνθεί η υιοθέτηση των πυρηνικών τεχνολογιών στην θάλασσα. Για τον σκοπό αυτό, θα απαιτηθεί η περαιτέρω συνεργασία της ίδιας της ναυτιλίας με τους φορείς ανάπτυξης πυρηνικών τεχνολογιών.
Τα πλεονεκτήματα είναι δεδομένα. Πρόκειται για μια λύση μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, με υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και τεχνολογικής ωρίμανσης, κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί αυτή τη στιγμή για τα νέα, εναλλακτικά καύσιμα, που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης για την χρήση τους από βιομηχανίες, όπως η ναυτιλία. Αντιθέτως, όπως τονίζουν όσοι υποστηρίζουν την επιλογή αυτή, η πυρηνική ενέργεια χρησιμοποιείται επί 60 χρόνια, έχει δοκιμαστεί τόσο σε εμπορικές, όσο και σε αμυντικές εφαρμογές και χρήσεις και μπορεί να αξιοποιηθεί και σε μεγάλη κλίμακα στην εμπορική ναυτιλία, ώστε να συμβάλει στην απανθρακοποίηση του κλάδου και την επίτευξη των στόχων για μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050.
Διαβάστε επίσης
Πάνω από τις 57.000 το bitcoin, αντιστέκεται στη γερμανική πίεση
Δόθηκε παράταση στο πρόγραμμα “Ερευνώ – Καινοτομώ”
Η νέα ευρωπαϊκή “τάση” για τα δίκτυα διανομής