Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Στο προσκήνιο η υιοθέτηση πυρηνικών τεχνολογιών στη ναυτιλία

Πριν από μερικές ημέρες, στο πλαίσιο του 28ου Ετήσιου Συνεδρίου «Economist Government Roundtable», ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθιξε την επιλογή της πυρηνικής ενέργειας, ως μια κοινή πρωτοβουλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο, που θα μπορούσε να έχει καθοριστική συμβολή στην επίτευξη των στόχων της κλιματικής αλλαγής. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «η Ευρώπη ήταν και παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην πυρηνική τεχνολογία. Η Ελλάδα δεν διαθέτει πυρηνική ενέργεια. Δεν υπάρχει τρόπος να φτάσουμε στο ουδέτερο ισοζύγιο εκπομπών χωρίς την πυρηνική ενέργεια. Επενδύουμε, λοιπόν, ως Ευρωπαίοι, στην επόμενη γενιά μικρών πυρηνικών αντιδραστήρων;» Οι τεχνολογικές εξελίξεις στον τομέα αυτόν είναι και ο βασικός λόγος, για τον οποίο η πυρηνική ενέργεια επανέρχεται στο προσκήνιο.

Ακριβώς οι ίδιοι προβληματισμοί έχουν αρχίσει όμως να δημιουργούνται και στην ναυτιλία, με την λύση της πυρηνικής ενέργειας, να έχει επανέλθει στο προσκήνιο, ως μια καινοτόμος κι εξαιρετικά αποδοτική επιλογή, για την αποτελεσματική μείωση των εκπομπών ρύπων. Άλλωστε, έχουν εφαρμοστεί παρόμοιες λύσεις επί δεκαετίες, στον τομέα της αμυντικής βιομηχανίας, με τα πυρηνικά υποβρύχια, χωρίς όμως να έχει μέχρι σήμερα παρατηρηθεί κάτι ανάλογο και στην εμπορική ναυτιλία.

Όπως εξηγούν ειδικοί από τον Lloyd’s Register, από τους μεγαλύτερους και πιο ιστορικούς νηογνώμονες παγκοσμίως, «ένα εγγενές πλεονέκτημα της πυρηνικής ενέργειας, ως πηγής για τα πλοία, είναι όσα κάνουν χρήση της λύσης αυτής, είναι δυνατόν να μπορούν να λειτουργούν για πολλά χρόνια, χωρίς καν να χρειάζονται ανεφοδιασμό με καύσιμα. Δυνητικά, θα μπορούσαν ακόμα και να προμηθεύουν με ενέργεια τα λιμάνια, κατά την διάρκεια της παραμονής τους σε αυτά. Η εμπορική ναυτιλία έχει την ευκαιρία να μοχλεύσει και την υφιστάμενη εφοδιαστική αλυσίδα πυρηνικής παραγωγής στην ξηρά, όπως επίσης και δεκαετίες εμπειρίας στην χρήση και αξιοποίηση της πυρηνικής ενέργειας».

Ασφαλώς, όπως γίνεται σαφές, πρόκειται για ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο ζήτημα, που θα συναντήσει και ισχυρές αντιστάσεις από την κοινή γνώμη, σε διεθνές επίπεδο. Σύμφωνα με την «δεξαμενή σκέψης» που έχει δημιουργήσει η Lloyd’s Register (Lloyd’s Register Maritime Decarbonisation Hub), μέσα σε διάστημα ενός έτους, έχουν προστεθεί δύο νέες κατηγορίες τεχνολογιών πυρηνικών αντιδραστήρων νέας γενιάς, αυξάνοντας τον σχετικό αριθμό σε πέντε συνολικά, δείγμα των εξελίξεων και της προόδου που έχει γίνει στον τομέα αυτόν. Πρόκειται για βελτιώσεις στον σχεδιασμό των συστημάτων που χρησιμοποιούνται στα πλοία, με έμφαση στην ασφάλεια, ώστε να αμβλυνθούν οι ανησυχίες για την δημόσια ασφάλεια.

Παράλληλα, έχουν γίνει και σημαντικά βήματα στο ζήτημα της ανακύκλωσης των πυρηνικών αποβλήτων, ώστε να μειωθεί ο αντίκτυπος στο περιβάλλον από την διαχείρισή τους.
Ακόμα κι έτσι βέβαια, οι ανησυχίες παραμένουν και θα χρειαστούν περισσότερες αποδείξεις για την ασφάλεια στην χρήση τέτοιων λύσεων, σε περιβάλλον λειτουργίας. Παράλληλα όμως, έχει ξεκινήσει και η διαδικασία της ανάπτυξης κανονισμών, ώστε να διευκολυνθεί η υιοθέτηση των πυρηνικών τεχνολογιών στην θάλασσα. Για τον σκοπό αυτό, θα απαιτηθεί η περαιτέρω συνεργασία της ίδιας της ναυτιλίας με τους φορείς ανάπτυξης πυρηνικών τεχνολογιών.

Τα πλεονεκτήματα είναι δεδομένα. Πρόκειται για μια λύση μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος, με υψηλό βαθμό αξιοπιστίας και τεχνολογικής ωρίμανσης, κάτι που δεν μπορεί να ειπωθεί αυτή τη στιγμή για τα νέα, εναλλακτικά καύσιμα, που βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης για την χρήση τους από βιομηχανίες, όπως η ναυτιλία. Αντιθέτως, όπως τονίζουν όσοι υποστηρίζουν την επιλογή αυτή, η πυρηνική ενέργεια χρησιμοποιείται επί 60 χρόνια, έχει δοκιμαστεί τόσο σε εμπορικές, όσο και σε αμυντικές εφαρμογές και χρήσεις και μπορεί να αξιοποιηθεί και σε μεγάλη κλίμακα στην εμπορική ναυτιλία, ώστε να συμβάλει στην απανθρακοποίηση του κλάδου και την επίτευξη των στόχων για μηδενικό αποτύπωμα έως το 2050.

Διαβάστε επίσης

Πάνω από τις 57.000 το bitcoin, αντιστέκεται στη γερμανική πίεση

Δόθηκε παράταση στο πρόγραμμα “Ερευνώ – Καινοτομώ”

Η νέα ευρωπαϊκή “τάση” για τα δίκτυα διανομής

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!