Γ.Δ.
1401.18 +0,79%
ACAG
-1,26%
5.5
BOCHGR
-0,23%
4.31
CENER
+2,57%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
-0,22%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-1,41%
12.62
TITC
+1,87%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,41%
1.442
ΑΒΕ
+1,46%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+3,40%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,54%
1.422
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,20%
10.13
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
+28,98%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
+2,33%
2.2
ΒΙΟ
-1,12%
5.32
ΒΙΟΚΑ
-1,74%
1.695
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
-9,44%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,89%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
+4,09%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,45%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,72%
0.279
ΕΒΡΟΦ
+1,01%
1.505
ΕΕΕ
-1,57%
32.62
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,59%
1.794
ΕΛΠΕ
-0,87%
6.83
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,35%
1.722
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.784
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
+0,43%
1.17
ΕΤΕ
+2,98%
7.264
ΕΥΑΠΣ
+1,25%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.68
ΕΥΡΩΒ
+2,55%
1.928
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+3,30%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
+3,63%
1.855
ΙΝΚΑΤ
+1,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
+2,07%
4.44
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.07
ΙΝΤΕΚ
+1,69%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
+0,72%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-4,44%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,90%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,47%
0.414
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.68
ΚΡΙ
+1,43%
14.15
ΚΤΗΛΑ
+1,72%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+1,65%
0.986
ΛΑΒΙ
+1,72%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
+1,08%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,55%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
-4,89%
42.8
ΜΙΓ
+2,36%
3.255
ΜΙΝ
-0,97%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
20.18
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.8
ΜΟΤΟ
+1,17%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,38%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,55%
3.67
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,31%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,59%
0.87
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
+0,90%
28
ΟΛΥΜΠ
+2,09%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,70%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,87%
0.8
ΟΤΕ
+1,15%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
+0,61%
0.996
ΠΑΠ
+3,65%
2.27
ΠΕΙΡ
+0,62%
3.572
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.91
ΠΕΤΡΟ
+1,01%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,80%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
+3,44%
1.655
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,51%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+3,47%
1.64
ΣΠΕΙΣ
+0,67%
6
ΣΠΙ
-2,13%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.66
ΤΖΚΑ
+0,73%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
+0,93%
0.218
ΦΡΛΚ
+2,45%
3.765
ΧΑΙΔΕ
-1,71%
0.575

“Μάχη” με τον χρόνο για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων

«Μάχη» με το χρόνο καλούνται να δώσουν οι λιμενικές αρχές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων έως το 2030, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης με τους κανόνες FuelEU Maritime. Η ΕΕ έχει εγκρίνει τη χρήση υποδομών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από τα ελλιμενιζόμενα πλοία, στο πλαίσιο της υποχρέωσης της ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων της.

Βάσει των κανόνων Fuel EU, οι εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου από αυτήν την δραστηριότητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 2% (σε σχέση με το επίπεδο του 2020) το 2025, κατά 6% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2050, με διάφορα στάδια ενδιάμεσα. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από τα πλοία, θα πρέπει και η παρεχόμενη ενέργεια προς αυτά, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού τους, να προέρχεται απ’ όλο και πιο καθαρές πηγές, δηλαδή από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας).

Παράλληλα, η δέσμη κανόνων FuelEU Maritime ορίζουν ότι έως το 2030, όλα τα επιβατηγά πλοία, αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται σε εγκαταστάσεις παροχής ενέργειας, ή/και φόρτισης, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα κυριότερα λιμάνια του δικτύου Trans-European Network της ΕΕ. Αυτό μεταφέρει την ευθύνη στις κατά τόπους λιμενικές αρχές, προκειμένου να αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές, ώστε να καλύψουν τουλάχιστον το 90% της ζήτησης από τα πλοία (με βάση τα όσα αναφέρονται στην σχετική νομοθεσία). Έως το 2050 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν έργα συνολικού ύψους 7,4 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης και παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία.

Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας, το λεγόμενο cold ironing, δηλαδή η χρήση υποδομών ενέργειας από την ξηρά, αποτελεί «μονόδρομο» για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία, καθώς επιτρέπει στο εκάστοτε πλοίο να απενεργοποιεί τις μηχανές του, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού του. Έτσι, υποκαθίσταται η απαιτούμενη ενέργεια για να διατηρούνται τα συστήματα του πλοίου σε λειτουργία, από το ρεύμα που λαμβάνει από το λιμάνι, μειώνοντας κατακόρυφα τις εκπομπές ρύπων. Όσο δε πιο «καθαρή» είναι η ενέργεια αυτή, τόσο μεγαλύτερο το περιβαλλοντικό όφελος.

Με βάση μια εκτίμηση του μη κερδοσκοπικού φορέα International Council of Clean Transportation, η ΕΕ χρειάζεται -κατ’ ελάχιστον- να τριπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030, από τα 309 MW που είχε μετρηθεί σε 51 λιμάνια από 15 χώρες, σε σχεδόν 1 GW. Η βασικότερη «πηγή» τροφοδότησης της αυξημένης αυτής ζήτησης θα είναι ο τομέας της κρουαζιέρας, με έμφαση στα λιμάνια της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας, που είναι και οι τρεις βασικότερες χώρες home porting στην EΕ, καθώς από εκεί ξεκινά το μεγαλύτερο ποσοστό των κρουαζιέρων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ήδη έχει ξεκινήσει ο ενεργειακός μετασχηματισμός, καθώς σχεδιάζεται η ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών σε τουλάχιστον 12 λιμάνια, τόσο στην ηπειρωτική χώρα, όσο και σε επιλεγμένα νησιά. Για τον σκοπό αυτό, πρόκειται, σε πρώτη φάση και μέχρι το 2030, να αξιοποιηθούν κονδύλια ύψους 500 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των λιμανιών, όπου δρομολογούνται τέτοιες επενδύσεις, είναι ασφαλώς ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, όπως επίσης το Ηράκλειο της Κρήτης, ο Βόλος και η Αλεξανδρούπολη. Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, ο σχετικός σχεδιασμός έχει ξεκινήσει, προβλέποντας τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω καλωδίου από τον Ασπρόπυργο. Το σχετικό κόστος υπολογίζεται σε 70 εκατ. ευρώ.

Μακροπρόθεσμα, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστούν όχι μόνο τη χρήση «καθαρής» ενέργειας κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων τους, αλλά και τη χρήση καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, προκειμένου να συμμορφώνονται με τον κανονισμό FuelEU. Άλλωστε, σύμφωνα με τους ειδικούς, η εξοικονόμηση ενέργειας που προκύπτει από το cold ironing, υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνά το 5% της συνολικής ενέργειας που χρησιμοποιεί ένα πλοίο.

Διαβάστε επίσης

Ψυχικό: Συνελήφθη 44χρονος για τη δολοφονία του τοπογράφου

Πώς η Ελλάδα μπαίνει στον ευρωπαϊκό διάλογο για την πυρηνική ενέργεια

Πυροσβεστική: 34 πυρκαγιές σε 24 ώρες σε όλη τη χώρα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!