Γ.Δ.
1539.48 +0,56%
ACAG
-0,17%
6.01
BOCHGR
0,00%
5.08
CENER
-1,44%
9.58
CNLCAP
-2,08%
7.05
DIMAND
-0,12%
8.19
EVR
+1,01%
1.495
NOVAL
0,00%
2.3
OPTIMA
-0,46%
12.94
TITC
+3,37%
44.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
+5,25%
1.884
ΑΒΕ
-1,30%
0.457
ΑΔΜΗΕ
+0,37%
2.74
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+0,37%
4.05
ΑΛΦΑ
+0,14%
1.7675
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+5,75%
10.66
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
+2,25%
7.26
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+1,04%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.17
ΒΙΟ
-1,22%
5.68
ΒΙΟΚΑ
+2,37%
1.94
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.58
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
-1,74%
2.26
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.415
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,65%
18.52
ΔΑΑ
+0,60%
8.098
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+0,79%
12.81
ΔΟΜΙΚ
-0,68%
2.93
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.368
ΕΒΡΟΦ
-2,18%
1.795
ΕΕΕ
+0,42%
33.24
ΕΚΤΕΡ
+0,57%
1.75
ΕΛΒΕ
+4,00%
5.2
ΕΛΙΝ
-1,34%
2.21
ΕΛΛ
+0,71%
14.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,45%
2.235
ΕΛΠΕ
+0,40%
7.55
ΕΛΣΤΡ
+2,91%
2.12
ΕΛΤΟΝ
+1,75%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,48%
2.09
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,24%
1.19
ΕΤΕ
-0,07%
8.474
ΕΥΑΠΣ
-0,29%
3.4
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.94
ΕΥΡΩΒ
+1,06%
2.476
ΕΧΑΕ
+0,11%
4.725
ΙΑΤΡ
-2,97%
1.635
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.35
ΙΛΥΔΑ
-0,57%
1.75
ΙΝΚΑΤ
+0,21%
4.75
ΙΝΚΑΤΔ
-46,08%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
+0,66%
4.61
ΙΝΛΟΤ
+1,52%
1.07
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.98
ΙΝΤΕΤ
+1,32%
1.155
ΙΝΤΚΑ
+3,21%
3.22
ΚΑΡΕΛ
-4,07%
330
ΚΕΚΡ
+0,38%
1.33
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+4,19%
0.448
ΚΟΥΑΛ
-1,29%
1.382
ΚΟΥΕΣ
+0,98%
6.16
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
-2,16%
1.81
ΚΥΡΙΟ
+0,50%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,25%
0.793
ΛΑΜΔΑ
-0,83%
7.2
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
0,00%
0.25
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,66%
3.07
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
-3,09%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-0,43%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-0,53%
2.835
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
0,00%
21.5
ΜΟΝΤΑ
+3,31%
3.74
ΜΟΤΟ
+0,71%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+2,22%
25.84
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
+0,89%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+1,12%
34.3
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
-0,26%
0.778
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-2,40%
28.5
ΟΛΠ
+3,97%
30.1
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.55
ΟΠΑΠ
-1,05%
15.98
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.782
ΟΤΕ
+0,47%
14.95
ΟΤΟΕΛ
+3,32%
11.2
ΠΑΙΡ
+2,97%
1.04
ΠΑΠ
+1,63%
2.49
ΠΕΙΡ
-0,11%
4.365
ΠΕΡΦ
-1,09%
5.43
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.46
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.224
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,73%
5.3
ΡΕΒΟΙΛ
+1,52%
1.675
ΣΑΡ
+0,18%
10.92
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
-0,95%
1.56
ΣΠΕΙΣ
-1,01%
5.88
ΣΠΙ
-0,33%
0.598
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
20.04
ΤΖΚΑ
+2,33%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,81%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,48%
1.642
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-2,06%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.975
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

“Μάχη” με τον χρόνο για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων

«Μάχη» με το χρόνο καλούνται να δώσουν οι λιμενικές αρχές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων έως το 2030, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης με τους κανόνες FuelEU Maritime. Η ΕΕ έχει εγκρίνει τη χρήση υποδομών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από τα ελλιμενιζόμενα πλοία, στο πλαίσιο της υποχρέωσης της ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων της.

Βάσει των κανόνων Fuel EU, οι εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου από αυτήν την δραστηριότητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 2% (σε σχέση με το επίπεδο του 2020) το 2025, κατά 6% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2050, με διάφορα στάδια ενδιάμεσα. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από τα πλοία, θα πρέπει και η παρεχόμενη ενέργεια προς αυτά, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού τους, να προέρχεται απ’ όλο και πιο καθαρές πηγές, δηλαδή από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας).

Παράλληλα, η δέσμη κανόνων FuelEU Maritime ορίζουν ότι έως το 2030, όλα τα επιβατηγά πλοία, αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται σε εγκαταστάσεις παροχής ενέργειας, ή/και φόρτισης, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα κυριότερα λιμάνια του δικτύου Trans-European Network της ΕΕ. Αυτό μεταφέρει την ευθύνη στις κατά τόπους λιμενικές αρχές, προκειμένου να αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές, ώστε να καλύψουν τουλάχιστον το 90% της ζήτησης από τα πλοία (με βάση τα όσα αναφέρονται στην σχετική νομοθεσία). Έως το 2050 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν έργα συνολικού ύψους 7,4 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης και παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία.

Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας, το λεγόμενο cold ironing, δηλαδή η χρήση υποδομών ενέργειας από την ξηρά, αποτελεί «μονόδρομο» για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία, καθώς επιτρέπει στο εκάστοτε πλοίο να απενεργοποιεί τις μηχανές του, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού του. Έτσι, υποκαθίσταται η απαιτούμενη ενέργεια για να διατηρούνται τα συστήματα του πλοίου σε λειτουργία, από το ρεύμα που λαμβάνει από το λιμάνι, μειώνοντας κατακόρυφα τις εκπομπές ρύπων. Όσο δε πιο «καθαρή» είναι η ενέργεια αυτή, τόσο μεγαλύτερο το περιβαλλοντικό όφελος.

Με βάση μια εκτίμηση του μη κερδοσκοπικού φορέα International Council of Clean Transportation, η ΕΕ χρειάζεται -κατ’ ελάχιστον- να τριπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030, από τα 309 MW που είχε μετρηθεί σε 51 λιμάνια από 15 χώρες, σε σχεδόν 1 GW. Η βασικότερη «πηγή» τροφοδότησης της αυξημένης αυτής ζήτησης θα είναι ο τομέας της κρουαζιέρας, με έμφαση στα λιμάνια της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας, που είναι και οι τρεις βασικότερες χώρες home porting στην EΕ, καθώς από εκεί ξεκινά το μεγαλύτερο ποσοστό των κρουαζιέρων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ήδη έχει ξεκινήσει ο ενεργειακός μετασχηματισμός, καθώς σχεδιάζεται η ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών σε τουλάχιστον 12 λιμάνια, τόσο στην ηπειρωτική χώρα, όσο και σε επιλεγμένα νησιά. Για τον σκοπό αυτό, πρόκειται, σε πρώτη φάση και μέχρι το 2030, να αξιοποιηθούν κονδύλια ύψους 500 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των λιμανιών, όπου δρομολογούνται τέτοιες επενδύσεις, είναι ασφαλώς ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, όπως επίσης το Ηράκλειο της Κρήτης, ο Βόλος και η Αλεξανδρούπολη. Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, ο σχετικός σχεδιασμός έχει ξεκινήσει, προβλέποντας τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω καλωδίου από τον Ασπρόπυργο. Το σχετικό κόστος υπολογίζεται σε 70 εκατ. ευρώ.

Μακροπρόθεσμα, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστούν όχι μόνο τη χρήση «καθαρής» ενέργειας κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων τους, αλλά και τη χρήση καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, προκειμένου να συμμορφώνονται με τον κανονισμό FuelEU. Άλλωστε, σύμφωνα με τους ειδικούς, η εξοικονόμηση ενέργειας που προκύπτει από το cold ironing, υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνά το 5% της συνολικής ενέργειας που χρησιμοποιεί ένα πλοίο.

Διαβάστε επίσης

Ψυχικό: Συνελήφθη 44χρονος για τη δολοφονία του τοπογράφου

Πώς η Ελλάδα μπαίνει στον ευρωπαϊκό διάλογο για την πυρηνική ενέργεια

Πυροσβεστική: 34 πυρκαγιές σε 24 ώρες σε όλη τη χώρα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!