Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

“Μάχη” με τον χρόνο για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων

«Μάχη» με το χρόνο καλούνται να δώσουν οι λιμενικές αρχές, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην υπόλοιπη Ευρώπη, για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροδότησης πλοίων έως το 2030, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης με τους κανόνες FuelEU Maritime. Η ΕΕ έχει εγκρίνει τη χρήση υποδομών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας από τα ελλιμενιζόμενα πλοία, στο πλαίσιο της υποχρέωσης της ναυτιλίας να μειώσει τις εκπομπές ρύπων της.

Βάσει των κανόνων Fuel EU, οι εκπομπές ρύπων αερίων του θερμοκηπίου από αυτήν την δραστηριότητα θα πρέπει να μειωθούν κατά 2% (σε σχέση με το επίπεδο του 2020) το 2025, κατά 6% έως το 2030 και κατά 80% έως το 2050, με διάφορα στάδια ενδιάμεσα. Αυτό σημαίνει ότι εκτός από τη χρήση εναλλακτικών καυσίμων από τα πλοία, θα πρέπει και η παρεχόμενη ενέργεια προς αυτά, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού τους, να προέρχεται απ’ όλο και πιο καθαρές πηγές, δηλαδή από ΑΠΕ (Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας).

Παράλληλα, η δέσμη κανόνων FuelEU Maritime ορίζουν ότι έως το 2030, όλα τα επιβατηγά πλοία, αλλά και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πρέπει να συνδέονται σε εγκαταστάσεις παροχής ενέργειας, ή/και φόρτισης, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα κυριότερα λιμάνια του δικτύου Trans-European Network της ΕΕ. Αυτό μεταφέρει την ευθύνη στις κατά τόπους λιμενικές αρχές, προκειμένου να αναπτύξουν τις απαιτούμενες υποδομές, ώστε να καλύψουν τουλάχιστον το 90% της ζήτησης από τα πλοία (με βάση τα όσα αναφέρονται στην σχετική νομοθεσία). Έως το 2050 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν έργα συνολικού ύψους 7,4 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης και παροχής ηλεκτρικής ενέργειας στα πλοία.

Όπως αναφέρουν ειδικοί του κλάδου της ναυτιλίας, το λεγόμενο cold ironing, δηλαδή η χρήση υποδομών ενέργειας από την ξηρά, αποτελεί «μονόδρομο» για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τη ναυτιλία, καθώς επιτρέπει στο εκάστοτε πλοίο να απενεργοποιεί τις μηχανές του, κατά τη διάρκεια του ελλιμενισμού του. Έτσι, υποκαθίσταται η απαιτούμενη ενέργεια για να διατηρούνται τα συστήματα του πλοίου σε λειτουργία, από το ρεύμα που λαμβάνει από το λιμάνι, μειώνοντας κατακόρυφα τις εκπομπές ρύπων. Όσο δε πιο «καθαρή» είναι η ενέργεια αυτή, τόσο μεγαλύτερο το περιβαλλοντικό όφελος.

Με βάση μια εκτίμηση του μη κερδοσκοπικού φορέα International Council of Clean Transportation, η ΕΕ χρειάζεται -κατ’ ελάχιστον- να τριπλασιάσει την εγκατεστημένη ισχύ ηλεκτρικής ενέργειας έως το 2030, από τα 309 MW που είχε μετρηθεί σε 51 λιμάνια από 15 χώρες, σε σχεδόν 1 GW. Η βασικότερη «πηγή» τροφοδότησης της αυξημένης αυτής ζήτησης θα είναι ο τομέας της κρουαζιέρας, με έμφαση στα λιμάνια της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Ισπανίας, που είναι και οι τρεις βασικότερες χώρες home porting στην EΕ, καθώς από εκεί ξεκινά το μεγαλύτερο ποσοστό των κρουαζιέρων που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο σε ευρωπαϊκό έδαφος.

Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ήδη έχει ξεκινήσει ο ενεργειακός μετασχηματισμός, καθώς σχεδιάζεται η ανάπτυξη των απαιτούμενων υποδομών σε τουλάχιστον 12 λιμάνια, τόσο στην ηπειρωτική χώρα, όσο και σε επιλεγμένα νησιά. Για τον σκοπό αυτό, πρόκειται, σε πρώτη φάση και μέχρι το 2030, να αξιοποιηθούν κονδύλια ύψους 500 εκατ. ευρώ. Μεταξύ των λιμανιών, όπου δρομολογούνται τέτοιες επενδύσεις, είναι ασφαλώς ο Πειραιάς και η Θεσσαλονίκη, όπως επίσης το Ηράκλειο της Κρήτης, ο Βόλος και η Αλεξανδρούπολη. Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, ο σχετικός σχεδιασμός έχει ξεκινήσει, προβλέποντας τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω καλωδίου από τον Ασπρόπυργο. Το σχετικό κόστος υπολογίζεται σε 70 εκατ. ευρώ.

Μακροπρόθεσμα, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα χρειαστούν όχι μόνο τη χρήση «καθαρής» ενέργειας κατά τον ελλιμενισμό των πλοίων τους, αλλά και τη χρήση καυσίμων με χαμηλό αποτύπωμα άνθρακα, προκειμένου να συμμορφώνονται με τον κανονισμό FuelEU. Άλλωστε, σύμφωνα με τους ειδικούς, η εξοικονόμηση ενέργειας που προκύπτει από το cold ironing, υπολογίζεται ότι δεν ξεπερνά το 5% της συνολικής ενέργειας που χρησιμοποιεί ένα πλοίο.

Διαβάστε επίσης

Ψυχικό: Συνελήφθη 44χρονος για τη δολοφονία του τοπογράφου

Πώς η Ελλάδα μπαίνει στον ευρωπαϊκό διάλογο για την πυρηνική ενέργεια

Πυροσβεστική: 34 πυρκαγιές σε 24 ώρες σε όλη τη χώρα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!