Γ.Δ.
1480.98 +0,77%
ACAG
-1,01%
5.88
BOCHGR
-0,22%
4.59
CENER
+0,11%
9.45
CNLCAP
-2,03%
7.25
DIMAND
+1,08%
8.4
EVR
+0,67%
1.505
NOVAL
+0,65%
2.325
OPTIMA
-1,55%
12.74
TITC
-1,00%
39.8
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+8,53%
1.654
ΑΒΕ
+2,24%
0.456
ΑΔΜΗΕ
+3,69%
2.67
ΑΚΡΙΤ
-4,73%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.555
ΑΛΦΑ
0,00%
1.617
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.44
ΑΡΑΙΓ
+0,69%
10.19
ΑΣΚΟ
+5,38%
2.94
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.38
ΑΤΕΚ
0,00%
0.462
ΑΤΡΑΣΤ
-0,92%
8.64
ΑΤΤ
+4,35%
0.72
ΑΤΤΙΚΑ
+2,74%
2.25
ΒΙΟ
+6,07%
5.77
ΒΙΟΚΑ
+3,73%
1.945
ΒΙΟΣΚ
+1,25%
1.615
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+1,82%
2.24
ΓΕΒΚΑ
+2,92%
1.41
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.48
ΔΑΑ
-0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.52
ΔΕΗ
+2,51%
12.65
ΔΟΜΙΚ
+2,14%
2.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,97%
0.307
ΕΒΡΟΦ
+3,87%
1.88
ΕΕΕ
-0,36%
33.2
ΕΚΤΕΡ
+1,01%
1.798
ΕΛΒΕ
+1,00%
5.05
ΕΛΙΝ
+4,29%
2.43
ΕΛΛ
+0,34%
14.65
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+4,93%
2.34
ΕΛΠΕ
+1,46%
7.67
ΕΛΣΤΡ
+3,50%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+0,32%
1.878
ΕΛΧΑ
+6,25%
2.04
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-2,04%
1.2
ΕΤΕ
-0,16%
7.648
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,51%
5.94
ΕΥΡΩΒ
+1,21%
2.257
ΕΧΑΕ
+2,88%
4.64
ΙΑΤΡ
+1,00%
1.52
ΙΚΤΙΝ
+7,76%
0.361
ΙΛΥΔΑ
+2,50%
2.05
ΙΝΚΑΤ
-0,82%
4.835
ΙΝΛΙΦ
-0,42%
4.69
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.048
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.04
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
+3,18%
1.135
ΙΝΤΚΑ
+3,52%
3.085
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+5,42%
1.265
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.73
ΚΟΡΔΕ
+0,69%
0.438
ΚΟΥΑΛ
+4,66%
1.302
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.99
ΚΡΙ
+2,67%
15.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.86
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.02
ΛΑΒΙ
+2,64%
0.816
ΛΑΜΔΑ
-1,23%
7.22
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+6,67%
0.96
ΛΕΒΚ
0,00%
0.25
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-1,23%
1.61
ΛΟΥΛΗ
+0,35%
2.88
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.94
ΜΕΝΤΙ
-1,85%
2.12
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
+2,26%
2.945
ΜΙΝ
+2,00%
0.51
ΜΟΗ
+2,71%
21.2
ΜΟΝΤΑ
+4,56%
3.9
ΜΟΤΟ
-0,36%
2.76
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.665
ΜΠΕΛΑ
+2,50%
26.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,53%
3.78
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.14
ΜΠΤΚ
0,00%
0.605
ΜΥΤΙΛ
+2,86%
34.48
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.06
ΝΑΥΠ
+1,64%
0.87
ΞΥΛΚ
+4,32%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
-2,68%
21.8
ΟΛΠ
+1,83%
30.55
ΟΛΥΜΠ
+1,67%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,51%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,97%
0.821
ΟΤΕ
-1,08%
14.72
ΟΤΟΕΛ
+1,77%
10.36
ΠΑΙΡ
-3,01%
0.966
ΠΑΠ
+2,11%
2.42
ΠΕΙΡ
+2,34%
3.94
ΠΕΡΦ
+2,52%
5.7
ΠΕΤΡΟ
+1,96%
8.34
ΠΛΑΘ
+0,51%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.4
ΠΡΔ
-1,43%
0.276
ΠΡΕΜΙΑ
-0,63%
1.264
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+0,57%
5.28
ΡΕΒΟΙΛ
+0,87%
1.73
ΣΑΡ
0,00%
10.88
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,27%
0.365
ΣΙΔΜΑ
+0,95%
1.595
ΣΠΕΙΣ
+0,34%
5.92
ΣΠΙ
0,00%
0.558
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,30%
20
ΤΖΚΑ
+0,67%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
+6,67%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.648
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
-1,23%
8
ΦΡΙΓΟ
+2,83%
0.218
ΦΡΛΚ
+3,23%
3.83
ΧΑΙΔΕ
-8,66%
0.58

Ναυτιλία: Μείωση της ζήτησης και των ναύλων έως το τέλος του έτους

Τάσεις αποκλιμάκωσης αναμένεται να καταγράψει το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους. Αυτό προβλέπει η BIMCO στην τελευταία τριμηνιαία έκθεσή της για τη συγκεκριμένη αγορά, καθώς, όπως φαίνεται από τα σχετικά στοιχεία, κατά το δεύτερο τρίμηνο πραγματοποιήθηκε ένας ασυνήθιστα μεγάλος όγκος φορτίων, εξαιτίας της προσπάθειας πολλών αλυσίδων να αποφύγουν φαινόμενα έλλειψης προϊόντων, ιδίως κατά τους μήνες της υψηλής ζήτησης, δηλαδή το φθινόπωρο και την εορταστική περίοδο. Η τάση αυτή παρατηρήθηκε κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, που έχει επηρεαστεί περισσότερο.

Συγκεκριμένα, ως μια κίνηση «άμυνας» απέναντι στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολλοί εμπορικοί όμιλοι θέλησαν να αναπληρώσουν νωρίτερα του συνηθισμένου τα αποθέματά τους, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν κατά 113% από τις αρχές του έτους, σε συνδυασμό βέβαια με τον μεγαλύτερο χρόνο των ταξιδιών (λόγω της παράκαμψης της Διώρυγας του Σουέζ), που επίσης αύξησε το κόστος και μείωσε την προσφορά πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Chinese Containerized Freight Index (CCFI), που καταγράφει τις εξαγωγές της Κίνας μέσω πλοίων, κατέγραψε αύξηση κατά 90% το πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το τέλος του 2023.

Έτσι, η BIMCΟ, που εκπροσωπεί το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως, προβλέπει υποχώρηση της ζήτησης κατά το δεύτερο μισό του έτους, που θα έχει αντίκτυπο και στους ναύλους, προσφέροντας έτσι μια «ανάσα» στην αγορά. Ασφαλώς, συνολικά το 2024 η ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5%-6% συνολικά το 2024, προτού υποχωρήσει σε 3%-4% το 2025.

Ασφαλώς, η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα παραμείνει ισχυρή, ιδίως φέτος, καθώς το 2025 θα είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση. Με βάση τις σχετικές εκτιμήσεις, φέτος η ζήτηση πλοίων θα καταγράψει συνολική αύξηση κατά 14,5%-15,5%, αλλά το 2025 θα μειωθεί σε 4,5%-5,5%, καθώς η BIMCO προβλέπει ότι θα έχει αποκατασταθεί η ροή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση των ναύλων τους επόμενους μήνες προβλέπεται να διαδραματίσει η επικείμενη αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων. Μόνο φέτος, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 9,6%, αλλά και κατά 5,5% το 2025. Υπολογίζεται ότι φέτος θα πέσουν στο νερό πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Συνολικά, την περίοδο 2023-2025 ο στόλος θα σημειώσει συνολική αύξηση κατά 25%, που αποτελεί τον ταχύτερο ρυθμό από την περίοδο 2011-2013. Σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί κατά 1,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αλλά παραμένει υψηλό σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο, αγγίζοντας το 20%. Το 50% των πλοίων που ναυπηγείται σήμερα, είναι μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 12.000 και 17.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Συνολικά, η BIMCO εκτιμά ότι αν επιλυθούν τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα καταγράψει πτωτική πορεία, ιδίως από το 2025 και μετά, μειώνοντας έτσι και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις που έχουν δημιουργηθεί στο διεθνές εμπόριο και κατά συνέπεια στην παγκόσμια οικονομία.

Διαβάστε επίσης

Wall Street: Αδιάφορο άνοιγμα με οριακές μεταβολές την Παρασκευή

Eurostat: Στα ύψη οι τιμές κατοικιών και ενοικίων το α’ τρίμηνο

Πρόγραμμα Απόλλων: Μέσα στο φθινόπωρο διαγωνισμός έργων ΑΠΕ για ευάλωτα νοικοκυριά

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!