Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Ναυτιλία: Μείωση της ζήτησης και των ναύλων έως το τέλος του έτους

Τάσεις αποκλιμάκωσης αναμένεται να καταγράψει το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους. Αυτό προβλέπει η BIMCO στην τελευταία τριμηνιαία έκθεσή της για τη συγκεκριμένη αγορά, καθώς, όπως φαίνεται από τα σχετικά στοιχεία, κατά το δεύτερο τρίμηνο πραγματοποιήθηκε ένας ασυνήθιστα μεγάλος όγκος φορτίων, εξαιτίας της προσπάθειας πολλών αλυσίδων να αποφύγουν φαινόμενα έλλειψης προϊόντων, ιδίως κατά τους μήνες της υψηλής ζήτησης, δηλαδή το φθινόπωρο και την εορταστική περίοδο. Η τάση αυτή παρατηρήθηκε κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, που έχει επηρεαστεί περισσότερο.

Συγκεκριμένα, ως μια κίνηση «άμυνας» απέναντι στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολλοί εμπορικοί όμιλοι θέλησαν να αναπληρώσουν νωρίτερα του συνηθισμένου τα αποθέματά τους, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν κατά 113% από τις αρχές του έτους, σε συνδυασμό βέβαια με τον μεγαλύτερο χρόνο των ταξιδιών (λόγω της παράκαμψης της Διώρυγας του Σουέζ), που επίσης αύξησε το κόστος και μείωσε την προσφορά πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Chinese Containerized Freight Index (CCFI), που καταγράφει τις εξαγωγές της Κίνας μέσω πλοίων, κατέγραψε αύξηση κατά 90% το πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το τέλος του 2023.

Έτσι, η BIMCΟ, που εκπροσωπεί το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως, προβλέπει υποχώρηση της ζήτησης κατά το δεύτερο μισό του έτους, που θα έχει αντίκτυπο και στους ναύλους, προσφέροντας έτσι μια «ανάσα» στην αγορά. Ασφαλώς, συνολικά το 2024 η ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5%-6% συνολικά το 2024, προτού υποχωρήσει σε 3%-4% το 2025.

Ασφαλώς, η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα παραμείνει ισχυρή, ιδίως φέτος, καθώς το 2025 θα είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση. Με βάση τις σχετικές εκτιμήσεις, φέτος η ζήτηση πλοίων θα καταγράψει συνολική αύξηση κατά 14,5%-15,5%, αλλά το 2025 θα μειωθεί σε 4,5%-5,5%, καθώς η BIMCO προβλέπει ότι θα έχει αποκατασταθεί η ροή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση των ναύλων τους επόμενους μήνες προβλέπεται να διαδραματίσει η επικείμενη αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων. Μόνο φέτος, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 9,6%, αλλά και κατά 5,5% το 2025. Υπολογίζεται ότι φέτος θα πέσουν στο νερό πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Συνολικά, την περίοδο 2023-2025 ο στόλος θα σημειώσει συνολική αύξηση κατά 25%, που αποτελεί τον ταχύτερο ρυθμό από την περίοδο 2011-2013. Σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί κατά 1,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αλλά παραμένει υψηλό σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο, αγγίζοντας το 20%. Το 50% των πλοίων που ναυπηγείται σήμερα, είναι μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 12.000 και 17.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Συνολικά, η BIMCO εκτιμά ότι αν επιλυθούν τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα καταγράψει πτωτική πορεία, ιδίως από το 2025 και μετά, μειώνοντας έτσι και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις που έχουν δημιουργηθεί στο διεθνές εμπόριο και κατά συνέπεια στην παγκόσμια οικονομία.

Διαβάστε επίσης

Wall Street: Αδιάφορο άνοιγμα με οριακές μεταβολές την Παρασκευή

Eurostat: Στα ύψη οι τιμές κατοικιών και ενοικίων το α’ τρίμηνο

Πρόγραμμα Απόλλων: Μέσα στο φθινόπωρο διαγωνισμός έργων ΑΠΕ για ευάλωτα νοικοκυριά

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!