Ναυτιλία: Μείωση της ζήτησης και των ναύλων έως το τέλος του έτους

Η BIMCO προβλέπει υποχώρηση της ζήτησης κατά το δεύτερο μισό του έτους, που θα έχει αντίκτυπο και στους ναύλους

Ναυτιλία - Μεταφορές © 123rf

Τάσεις αποκλιμάκωσης αναμένεται να καταγράψει το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του έτους. Αυτό προβλέπει η BIMCO στην τελευταία τριμηνιαία έκθεσή της για τη συγκεκριμένη αγορά, καθώς, όπως φαίνεται από τα σχετικά στοιχεία, κατά το δεύτερο τρίμηνο πραγματοποιήθηκε ένας ασυνήθιστα μεγάλος όγκος φορτίων, εξαιτίας της προσπάθειας πολλών αλυσίδων να αποφύγουν φαινόμενα έλλειψης προϊόντων, ιδίως κατά τους μήνες της υψηλής ζήτησης, δηλαδή το φθινόπωρο και την εορταστική περίοδο. Η τάση αυτή παρατηρήθηκε κυρίως στην ευρωπαϊκή αγορά, που έχει επηρεαστεί περισσότερο.

Συγκεκριμένα, ως μια κίνηση «άμυνας» απέναντι στην κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, πολλοί εμπορικοί όμιλοι θέλησαν να αναπληρώσουν νωρίτερα του συνηθισμένου τα αποθέματά τους, με αποτέλεσμα οι ναύλοι να αυξηθούν κατά 113% από τις αρχές του έτους, σε συνδυασμό βέβαια με τον μεγαλύτερο χρόνο των ταξιδιών (λόγω της παράκαμψης της Διώρυγας του Σουέζ), που επίσης αύξησε το κόστος και μείωσε την προσφορά πλοίων. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο δείκτης Chinese Containerized Freight Index (CCFI), που καταγράφει τις εξαγωγές της Κίνας μέσω πλοίων, κατέγραψε αύξηση κατά 90% το πρώτο εξάμηνο, συγκριτικά με το τέλος του 2023.

Έτσι, η BIMCΟ, που εκπροσωπεί το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως, προβλέπει υποχώρηση της ζήτησης κατά το δεύτερο μισό του έτους, που θα έχει αντίκτυπο και στους ναύλους, προσφέροντας έτσι μια «ανάσα» στην αγορά. Ασφαλώς, συνολικά το 2024 η ζήτηση για μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων προβλέπεται να αυξηθεί κατά 5%-6% συνολικά το 2024, προτού υποχωρήσει σε 3%-4% το 2025.

Ασφαλώς, η ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης θα παραμείνει ισχυρή, ιδίως φέτος, καθώς το 2025 θα είναι μια εντελώς διαφορετική περίπτωση. Με βάση τις σχετικές εκτιμήσεις, φέτος η ζήτηση πλοίων θα καταγράψει συνολική αύξηση κατά 14,5%-15,5%, αλλά το 2025 θα μειωθεί σε 4,5%-5,5%, καθώς η BIMCO προβλέπει ότι θα έχει αποκατασταθεί η ροή πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και τη Διώρυγα του Σουέζ.

Σημαντικό ρόλο στην υποχώρηση των ναύλων τους επόμενους μήνες προβλέπεται να διαδραματίσει η επικείμενη αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων. Μόνο φέτος, ο παγκόσμιος στόλος πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα αυξηθεί κατά 9,6%, αλλά και κατά 5,5% το 2025. Υπολογίζεται ότι φέτος θα πέσουν στο νερό πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,8 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων. Συνολικά, την περίοδο 2023-2025 ο στόλος θα σημειώσει συνολική αύξηση κατά 25%, που αποτελεί τον ταχύτερο ρυθμό από την περίοδο 2011-2013. Σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει μειωθεί κατά 1,8 εκατ. εμπορευματοκιβώτια, αλλά παραμένει υψηλό σε σχέση με τον υφιστάμενο στόλο, αγγίζοντας το 20%. Το 50% των πλοίων που ναυπηγείται σήμερα, είναι μεταφορικής ικανότητας μεταξύ 12.000 και 17.000 εμπορευματοκιβωτίων.

Συνολικά, η BIMCO εκτιμά ότι αν επιλυθούν τα προβλήματα και οι στρεβλώσεις που έχουν δημιουργηθεί λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα καταγράψει πτωτική πορεία, ιδίως από το 2025 και μετά, μειώνοντας έτσι και τις νέες πληθωριστικές πιέσεις που έχουν δημιουργηθεί στο διεθνές εμπόριο και κατά συνέπεια στην παγκόσμια οικονομία.

Διαβάστε επίσης

Wall Street: Αδιάφορο άνοιγμα με οριακές μεταβολές την Παρασκευή

Eurostat: Στα ύψη οι τιμές κατοικιών και ενοικίων το α’ τρίμηνο

Πρόγραμμα Απόλλων: Μέσα στο φθινόπωρο διαγωνισμός έργων ΑΠΕ για ευάλωτα νοικοκυριά

ΙΛΥΔΑ
0.58%
1.73
AKTR
-1.55%
5.09
ΔΕΗ
-1.15%
13.73
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0.26%
3.88
ΕΛΠΕ
-0.78%
7.66
ΠΕΤΡΟ
0.68%
8.84
ΟΛΠ
-0.13%
39.55
TITC
-0.71%
42.05
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0.31%
19.52
ΕΥΑΠΣ
0.00%
0.00
ΛΟΥΛΗ
1.22%
3.33
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
0.32%
1.27
NOVAL
0.40%
2.49
ΙΝΤΚΑ
0.49%
3.10
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΔΡΟΜΕ
0.00%
0.31
ACAG
1.34%
6.05
ΑΣΚΟ
-0.28%
3.58
ΚΥΡΙΟ
0.00%
0.90
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
0.67%
3.02
BOCHGR
-0.69%
5.76
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΠΛΑΘ
-1.36%
4.00
ΡΕΒΟΙΛ
-0.61%
1.62
ΕΛΛ
-0.34%
14.60
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΙΚΤΙΝ
0.00%
0.00
ΟΠΑΠ
-0.70%
18.45
ΜΥΤΙΛ
0.05%
40.84
ΔΟΜΙΚ
2.43%
2.53
ΦΡΛΚ
0.37%
4.09
ΜΕΡΚΟ
-0.57%
35.00
ΣΑΡ
0.62%
13.04
ΟΤΟΕΛ
1.47%
12.46
ΚΡΙ
0.62%
16.30
ΙΑΤΡ
-0.53%
1.88
ΠΑΙΡ
0.00%
0.00
ΜΟΤΟ
-0.18%
2.83
ΣΠΕΙΣ
0.00%
0.00
ΚΟΡΔΕ
1.86%
0.44
ΠΡΟΦ
-0.39%
5.12
ΒΟΣΥΣ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
2.18
OPTIMA
-1.39%
15.62
ΑΚΡΙΤ
0.00%
0.00
ΤΕΝΕΡΓ
0.00%
0.00
ΚΕΠΕΝ
0.00%
0.00
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΑΤΡΑΣΤ
0.23%
8.78
ΒΙΟΚΑ
-0.58%
1.71
ΠΑΠ
1.56%
2.61
ΙΝΤΕΤ
2.29%
1.12
ΠΕΙΡ
-1.44%
5.08
ΜΙΝ
2.58%
0.48
ΕΤΕ
-0.59%
9.45
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΑΛΜΥ
0.00%
0.00
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
1.12%
1.63
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
-0.90%
22.12
ΟΛΘ
0.00%
0.00
ΣΕΝΤΡ
0.00%
0.00
ΕΕΕ
1.01%
41.92
ΚΟΥΕΣ
0.49%
6.17
ΕΥΔΑΠ
-0.50%
5.93
ΜΙΓ
0.00%
2.76
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
ΔΑΙΟΣ
10.00%
4.40
ΦΑΙΣ
-1.01%
4.20
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
CENER
-0.54%
9.16
ΝΑΥΠ
0.25%
0.82
ΙΝΤΕΚ
-0.16%
6.40
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
ΚΑΡΕΛ
2.60%
316.00
ΑΤΤ
-0.78%
0.76
ΑΤΤΙΚΑ
-0.43%
2.29
ΕΣΥΜΒ
0.46%
1.10
ΕΥΡΩΒ
0.72%
2.52
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΕΛΣΤΡ
-1.85%
2.12
ΑΔΜΗΕ
-0.16%
3.03
DIMAND
0.71%
8.52
ΒΙΟΣΚ
1.37%
1.48
ΑΒΑΞ
-1.69%
2.03
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.84%
1.49
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΛΑΒΙ
-0.37%
0.80
EVR
0.92%
1.65
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-1.65%
2.21
ΟΤΕ
1.31%
15.49
ΜΕΒΑ
0.98%
4.14
ΑΣΤΑΚ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΙΝΛΟΤ
-1.55%
1.02
CNLCAP
0.00%
0.00
ΑΤΕΚ
-1.04%
0.95
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
ΕΚΤΕΡ
-0.10%
1.91
ΔΑΑ
0.00%
9.25
ΑΝΔΡΟ
0.90%
6.74
ΞΥΛΚ
-0.38%
0.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
-2.54%
5.75
ΜΠΕΛΑ
-0.32%
25.32
ΚΟΥΑΛ
-0.16%
1.23
ΕΛΒΕ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
0.00%
2.13
ΑΡΑΙΓ
-1.32%
11.92
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
ΙΝΛΙΦ
-0.20%
4.93
ΟΛΥΜΠ
2.07%
2.47
ΑΒΕ
0.49%
0.41
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
-1.89%
5.71
ΤΡΑΣΤΟΡ
-1.59%
1.24
ΕΛΤΟΝ
0.56%
1.80
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.15%
6.71
AEM
0.09%
4.45
ΒΙΟ
-0.17%
5.87
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΧΑΕ
0.00%
5.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0.13%
0.79
ΣΙΔΜΑ
0.00%
1.47
ΣΠΙ
0.00%
0.00
ΕΒΡΟΦ
1.62%
1.88
ΜΠΡΙΚ
1.18%
2.57