Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

Έλληνες εφοπλιστές: Πωλούν ακριβά, αγοράζουν φθηνά

Επενδύσεις 2,5 δισ. δολαρίων για την αγορά πλοίων πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε μηνών του 2024, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ παράλληλα εισέπραξαν και 3,1 δισ. ευρώ από πωλήσεις παλαιότερων πλοίων του στόλου των εταιρειών τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κινήθηκαν πιο δυναμικά για την απόκτηση φορτηγών πλοίων, ενώ ήταν και πολύ ενεργοί πωλητές δεξαμενόπλοιων. Συγκεκριμένα, επικεντρώθηκαν στην κεφαλαιοποίηση σημαντικών υπεραξιών, λόγω της ανόδου των τιμών των δεξαμενόπλοιων τους τελευταίους μήνες, μειώνοντας έτσι και τη μέση ηλικία του στόλου τους (καθώς κατά κανόνα πωλούνται τα πιο «γερασμένα» πλοία). Ταυτόχρονα, επένδυσαν σε νέα φορτηγά πλοία, αναγνωρίζοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά συγκεντρώνει σημαντικές προοπτικές μελλοντικής ανόδου των ναύλων.

Φορτηγά πλοία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, το φετινό πρώτο πεντάμηνο, σε παγκόσμιο επίπεδο άλλαξαν «χέρια» 386 φορτηγά πλοία, συνολικής αξίας 7,7 δισ. δολαρίων (μέση αξία πλοίου 20 εκατ. δολάρια). Οι Έλληνες ήταν οι πιο ενεργοί στην συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων, καθώς αγόρασαν 89 νέα πλοία, έναντι 75 πλοίων που αποκτήθηκαν από τους Κινέζους πλοιοκτήτες. Μάλιστα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν 28 περισσότερα φορτηγά πλοία, επενδύοντας συνολικά 1,2 δισ. δολάρια, έναντι 750 εκατ. δολαρίων, που είχαν τοποθετήσει στη συγκεκριμένη αγορά πέρσι. Μόνο τον Φεβρουάριο, οι ελληνικές εταιρείες επένδυσαν συνολικά 884 εκατ. δολάρια για την αγορά φορτηγών πλοίων. Ταυτόχρονα όμως προχώρησαν και σε σημαντικές πωλήσεις, καθώς εισέπραξαν 1,9 δισ. δολάρια, 350 εκατ. δολάρια περισσότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ειδικά τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, τα συνολικά έσοδα από πωλήσεις φορτηγών πλοίων ανήλθαν σε 900 εκατ. δολάρια. Παράλληλα βέβαια, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πώλησαν και 75 φορτηγά πλοία, έναντι 48 πωλήσεων από Κινέζους πλοιοκτήτες.

Δεξαμενόπλοια

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η εικόνα είναι πιο ισορροπημένη μεταξύ των αγορών και των πωλήσεων. Συγκεκριμένα, τα ελληνικά συμφέροντα και πάλι ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, προχωρώντας σε συνολικές αγορές ύψους 1,3 δισ. δολαρίων. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες αγόρασαν 28 νέα πλοία, έναντι 30 των Κινέζων, επενδύοντας 650 εκατ. δολάρια περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, το 1,3 δισ. δολάρια αντιστοιχούν στο 75% του συνολικού ποσού που δαπάνησαν στο σύνολο του 2023 για νέες αγορές δεξαμενόπλοιων, κάτι που οφείλεται βέβαια και στην αύξηση των τιμών των πλοίων, που έχει καταγραφεί στο μεσοδιάστημα.
Παράλληλα βέβαια, ελληνικά συμφέροντα πώλησαν και 32 πλοία, ή 18 περισσότερα από την δεύτερη τη τάξει Νορβηγία με πωλήσεις 14 δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με την Xclusiv, αυτό καταδεικνύει την πρόθεση των Ελλήνων να επωφεληθούν της αύξησης των τιμών των δεξαμενόπλοιων κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, πουλώντας τα παλιότερα πλοία τους με σημαντικό κέρδος. Συνολικά, τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτές ανήλθαν σε 1,2 δισ. δολάρια, έναντι εσόδων 2,5 δισ. δολαρίων την ίδια περίοδο του 2023.

Κινήσεις στρατηγικής

«Η στροφή που παρατηρήθηκε προς την απόκτηση περισσότερων φορτηγών πλοίων και η προτίμηση για μεγαλύτερα και νεότερης ηλικίας δεξαμενόπλοια, συνιστά μια κίνηση στρατηγικής από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που επιθυμούν να κεφαλαιοποιήσουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της κάθε αγοράς ξεχωριστά. Τα φορτηγά πλοία αναμένεται να συνεχίσουν να καταγράφουν μεγάλη ζήτηση τα επόμενα χρόνια, λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για πρώτες ύλες και εμπορεύματα. Αντίστοιχα, τα πλοία που προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα, επιτρέπουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και είναι πιο αποδοτικά στην λειτουργία τους», αναφέρει στην ανάλυσή της η Xclusiv.

Ανέκαθεν, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν κι έχουν ιδιαίτερα έγκυρο «ραντάρ» αναφορικά με τις κινήσεις που πραγματοποιούν στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτηθεί μετά από δεκαετίες ανάλυσης των κύκλων της αγοράς των πλοίων, έχει προσδώσει στους επικεφαλής των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ένα στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Έτσι, πολύ συχνά, οι Έλληνες κατορθώνουν να αποκομίζουν σημαντικά κέρδη μόνο από αυτήν την δραστηριότητα, δηλαδή των αγοραπωλησιών πλοίων, καθώς, κατά κανόνα, αγοράζουν φθηνά και πωλούν ακριβά. Αυτό ακριβώς καταγράφεται και φέτος, εξηγώντας τις κινήσεις που γίνονται. Οι υψηλές τιμές των πλοίων, τόσο των φορτηγών, όσο και των δεξαμενόπλοιων, έχουν πυροδοτήσει σημαντικές πωλήσεις, ιδίως του «γερασμένου» τμήματος του ελληνόκτητου στόλου. Τα κεφάλαια που εισπράττονται επανεπενδύονται, τόσο για νέες αγορές μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων, όσο και για υποβολή παραγγελιών για νεότευκτα πλοία, καθώς από τις αρχές του έτους, έχει παρατηρηθεί σημαντική άνοδος και στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

Διαβάστε επίσης

Σταδίου: Μετατρέπεται σε τραπεζικό κι εμπορικό “hub”

Servicers: Οι εννέα ρυθμίσεις για στεγαστικά δάνεια

Αυτοπαραγωγή: Τι αλλάζει με την τιμή πώλησης περίσσειας ενέργειας και τη φορολογία

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!