Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Έλληνες εφοπλιστές: Πωλούν ακριβά, αγοράζουν φθηνά

Επενδύσεις 2,5 δισ. δολαρίων για την αγορά πλοίων πραγματοποίησαν κατά τη διάρκεια των πρώτων πέντε μηνών του 2024, οι Έλληνες πλοιοκτήτες, ενώ παράλληλα εισέπραξαν και 3,1 δισ. ευρώ από πωλήσεις παλαιότερων πλοίων του στόλου των εταιρειών τους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που επεξεργάστηκε ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv, οι Έλληνες πλοιοκτήτες κινήθηκαν πιο δυναμικά για την απόκτηση φορτηγών πλοίων, ενώ ήταν και πολύ ενεργοί πωλητές δεξαμενόπλοιων. Συγκεκριμένα, επικεντρώθηκαν στην κεφαλαιοποίηση σημαντικών υπεραξιών, λόγω της ανόδου των τιμών των δεξαμενόπλοιων τους τελευταίους μήνες, μειώνοντας έτσι και τη μέση ηλικία του στόλου τους (καθώς κατά κανόνα πωλούνται τα πιο «γερασμένα» πλοία). Ταυτόχρονα, επένδυσαν σε νέα φορτηγά πλοία, αναγνωρίζοντας ότι η συγκεκριμένη αγορά συγκεντρώνει σημαντικές προοπτικές μελλοντικής ανόδου των ναύλων.

Φορτηγά πλοία

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Xclusiv, το φετινό πρώτο πεντάμηνο, σε παγκόσμιο επίπεδο άλλαξαν «χέρια» 386 φορτηγά πλοία, συνολικής αξίας 7,7 δισ. δολαρίων (μέση αξία πλοίου 20 εκατ. δολάρια). Οι Έλληνες ήταν οι πιο ενεργοί στην συγκεκριμένη κατηγορία πλοίων, καθώς αγόρασαν 89 νέα πλοία, έναντι 75 πλοίων που αποκτήθηκαν από τους Κινέζους πλοιοκτήτες. Μάλιστα, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023, οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν 28 περισσότερα φορτηγά πλοία, επενδύοντας συνολικά 1,2 δισ. δολάρια, έναντι 750 εκατ. δολαρίων, που είχαν τοποθετήσει στη συγκεκριμένη αγορά πέρσι. Μόνο τον Φεβρουάριο, οι ελληνικές εταιρείες επένδυσαν συνολικά 884 εκατ. δολάρια για την αγορά φορτηγών πλοίων. Ταυτόχρονα όμως προχώρησαν και σε σημαντικές πωλήσεις, καθώς εισέπραξαν 1,9 δισ. δολάρια, 350 εκατ. δολάρια περισσότερα από την αντίστοιχη περσινή περίοδο. Ειδικά τους πρώτους τρεις μήνες του 2024, τα συνολικά έσοδα από πωλήσεις φορτηγών πλοίων ανήλθαν σε 900 εκατ. δολάρια. Παράλληλα βέβαια, οι Έλληνες πλοιοκτήτες πώλησαν και 75 φορτηγά πλοία, έναντι 48 πωλήσεων από Κινέζους πλοιοκτήτες.

Δεξαμενόπλοια

Στον τομέα των δεξαμενόπλοιων, η εικόνα είναι πιο ισορροπημένη μεταξύ των αγορών και των πωλήσεων. Συγκεκριμένα, τα ελληνικά συμφέροντα και πάλι ήταν ιδιαίτερα δραστήρια, προχωρώντας σε συνολικές αγορές ύψους 1,3 δισ. δολαρίων. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες αγόρασαν 28 νέα πλοία, έναντι 30 των Κινέζων, επενδύοντας 650 εκατ. δολάρια περισσότερα σε σχέση με το αντίστοιχο πεντάμηνο του προηγούμενου έτους. Μάλιστα, το 1,3 δισ. δολάρια αντιστοιχούν στο 75% του συνολικού ποσού που δαπάνησαν στο σύνολο του 2023 για νέες αγορές δεξαμενόπλοιων, κάτι που οφείλεται βέβαια και στην αύξηση των τιμών των πλοίων, που έχει καταγραφεί στο μεσοδιάστημα.
Παράλληλα βέβαια, ελληνικά συμφέροντα πώλησαν και 32 πλοία, ή 18 περισσότερα από την δεύτερη τη τάξει Νορβηγία με πωλήσεις 14 δεξαμενόπλοιων. Σύμφωνα με την Xclusiv, αυτό καταδεικνύει την πρόθεση των Ελλήνων να επωφεληθούν της αύξησης των τιμών των δεξαμενόπλοιων κατά την διάρκεια των τελευταίων μηνών, πουλώντας τα παλιότερα πλοία τους με σημαντικό κέρδος. Συνολικά, τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτές ανήλθαν σε 1,2 δισ. δολάρια, έναντι εσόδων 2,5 δισ. δολαρίων την ίδια περίοδο του 2023.

Κινήσεις στρατηγικής

«Η στροφή που παρατηρήθηκε προς την απόκτηση περισσότερων φορτηγών πλοίων και η προτίμηση για μεγαλύτερα και νεότερης ηλικίας δεξαμενόπλοια, συνιστά μια κίνηση στρατηγικής από τους Έλληνες πλοιοκτήτες, που επιθυμούν να κεφαλαιοποιήσουν τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της κάθε αγοράς ξεχωριστά. Τα φορτηγά πλοία αναμένεται να συνεχίσουν να καταγράφουν μεγάλη ζήτηση τα επόμενα χρόνια, λόγω της αυξανόμενης παγκόσμιας ζήτησης για πρώτες ύλες και εμπορεύματα. Αντίστοιχα, τα πλοία που προσφέρουν μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα, επιτρέπουν μεγαλύτερες οικονομίες κλίμακας και είναι πιο αποδοτικά στην λειτουργία τους», αναφέρει στην ανάλυσή της η Xclusiv.

Ανέκαθεν, οι Έλληνες πλοιοκτήτες είχαν κι έχουν ιδιαίτερα έγκυρο «ραντάρ» αναφορικά με τις κινήσεις που πραγματοποιούν στην αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων. Η εμπειρία και η τεχνογνωσία που έχουν αποκτηθεί μετά από δεκαετίες ανάλυσης των κύκλων της αγοράς των πλοίων, έχει προσδώσει στους επικεφαλής των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών, ένα στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού. Έτσι, πολύ συχνά, οι Έλληνες κατορθώνουν να αποκομίζουν σημαντικά κέρδη μόνο από αυτήν την δραστηριότητα, δηλαδή των αγοραπωλησιών πλοίων, καθώς, κατά κανόνα, αγοράζουν φθηνά και πωλούν ακριβά. Αυτό ακριβώς καταγράφεται και φέτος, εξηγώντας τις κινήσεις που γίνονται. Οι υψηλές τιμές των πλοίων, τόσο των φορτηγών, όσο και των δεξαμενόπλοιων, έχουν πυροδοτήσει σημαντικές πωλήσεις, ιδίως του «γερασμένου» τμήματος του ελληνόκτητου στόλου. Τα κεφάλαια που εισπράττονται επανεπενδύονται, τόσο για νέες αγορές μεγαλύτερων και πιο σύγχρονων πλοίων, όσο και για υποβολή παραγγελιών για νεότευκτα πλοία, καθώς από τις αρχές του έτους, έχει παρατηρηθεί σημαντική άνοδος και στο συγκεκριμένο τμήμα της αγοράς.

Διαβάστε επίσης

Σταδίου: Μετατρέπεται σε τραπεζικό κι εμπορικό “hub”

Servicers: Οι εννέα ρυθμίσεις για στεγαστικά δάνεια

Αυτοπαραγωγή: Τι αλλάζει με την τιμή πώλησης περίσσειας ενέργειας και τη φορολογία

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!