Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Allianz: Οι τρεις βασικές πηγές ρίσκου για τη ναυτιλία

Γεμάτο προκλήσεις για την παγκόσμια και ασφαλώς και την ελληνόκτητη ναυτιλία αποδεικνύεται το 2024. Παρότι σε επίπεδο ναύλων, η εικόνα είναι θετική, στην πράξη καταγράφονται σημαντικοί κίνδυνοι. Σύμφωνα με την φετινή ετήσια έκθεση του ασφαλιστικού κολοσσού Allianz για την ναυτιλία, εντοπίζονται τρεις βασικές πηγές ρίσκου για τον κλάδο, η διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας λόγω των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα, οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των πληρωμάτων και το «πισωγύρισμα» στην προσπάθεια για την μείωση των εκπομπών ρύπων.

Η Allianz έχει καταγράψει πάνω από 50 επιθέσεις εναντίον εμπορικών πλοίων που διέσχιζαν την Ερυθρά Θάλασσα από τις 19 Νοεμβρίου του 2023 μέχρι και τις αρχές Απριλίου. Ο αριθμός αυτός έχει αυξηθεί ακόμα περισσότερο στο διάστημα που έχει μεσολαβήσει μέχρι σήμερα, ενώ έχουν υπάρξει και θύματα από τις όλο και πιο επικίνδυνες επιθέσεις των ανταρτών Χούθι.

Όπως αναφέρει ο ασφαλιστικός όμιλος, «η σύρραξη στην Γάζα άνοιξε τον ασκό του Αιόλου. Μάλιστα, ακόμα κι αν βρεθεί πολιτική λύση στην Γάζα, εκτιμούμε ότι οι επιθέσεις θα συνεχιστούν, καθώς είναι εμφανές ότι έχει δημιουργηθεί μια σημαντική ευκαιρία, για όσους επιθυμούν να προκαλούν προβλήματα στην Ερυθρά Θάλασσα, ή σε άλλες περιοχές. Στην πράξη, η ναυτιλία έχει γίνει πλέον ένας ώριμος στόχος για επιθέσεις, από όσους επιθυμούν να επιδοθούν σε έναν τέτοιου τύπου πόλεμο. Έχει ανοίξει ο δρόμος για τρομοκράτες και στρατιωτικές ομάδες, ώστε να κερδίσουν αναγνώριση και να πλήξουν τις διεθνείς αγορές», τονίζεται χαρακτηριστικά στην έκθεση.

Ταυτόχρονα, έχει επιστρέψει και η απειλή της πειρατείας, αλλά και νέες απειλές, λόγω της ευκολίας με την οποία οι ομάδες αυτές αποκτούν πλέον πρόσβαση σε συστήματα drone, ενώ έχουν αυξηθεί κατακόρυφα και τα περιστατικά κυβερνοεπιθέσεων εναντίον πλοίων. Οι επιθέσεις αυτές μπορούν να στοχεύσουν τα συστήματα πλοήγησης του πλοίου, ή να εκμεταλλευτούν τυχόν κενά ασφαλείας στην παρακολούθηση των κινήσεων των φορτίων.

Αντίστοιχα, τα drone είναι πλέον πολύ πιο φθηνά σε κόστος, όπως επίσης και ακριβή στις επιθέσεις τους, κάτι που τα καθιστά ιδιαίτερα απειλητικά για την ναυτιλία. Όπως αποδείχθηκε δε, οι επιθέσεις αυτές έχουν προκαλέσει ακόμα και ανθρώπινες απώλειες, πέραν των υλικών ζημιών.

Εν τω μεταξύ, η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα και δευτερευόντως στην Διώρυγα του Παναμά, όπου αντιμετωπίζεται πρόβλημα λειψυδρίας εδώ και έναν χρόνο, έχουν υποχρεώσει τα πλοία να επιστρέψουν σε εποχές προ δύο αιώνων, κάνοντας τον διάπλου της Αμερικής και της Αφρικής αντίστοιχα. Η εξέλιξη αυτή έχει πολλαπλές συνέπειες. Καταρχάς έχει αυξηθεί η κατανάλωση καυσίμων, επομένως και οι εκπομπές ρύπων από τα πλοία, κάτι που μεταφράζεται και σε υψηλότερο λειτουργικό κόστος και καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων, πέραν της προφανούς επιβάρυνσης του περιβάλλοντος. Τον τελικό «λογαριασμό» πληρώνουν οι καταναλωτές, με το μεταφορικό κόστος ενός κοντέινερ να έχει αυξηθεί κατά περίπου 150%-200% σε σχέση με πριν από έναν χρόνο.

Σύμφωνα με την Allianz, η ναυτιλία θα πρέπει να έχει πλέον πολλαπλές στρατηγικές κι εναλλακτικές για την αντιμετώπιση τέτοιων συνθηκών διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, καθώς ένα απροσδόκητο περιστατικό μπορεί να προκαλέσει παγκόσμιο «ντόμινο» συνεπειών. Έτσι, η δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών μέσων μεταφοράς (π.χ. τρένα) θα πρέπει να βρίσκεται πάντα στην ημερήσια διάταξη.

Διαβάστε επίσης:

Ταμείο Ανάκαμψης: Μόλις το 45% των πόρων στην πραγματική οικονομία

Sky Express: Με νέα αεροσκάφη και δρομολόγια βάζει ρότα προς Χρηματιστήριο

ΕΕ: Καταρτίζει σχέδιο για την αποφυγή διαφορών στα έργα ΑΠΕ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!