Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ναυτιλία: Πλοήγηση με AI για μείωση των εκπομπών άνθρακα

Τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να επιστρατεύσει η ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, στη «μάχη» που θα δώσει για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσίευσε τις προηγούμενες ημέρες, η νεοφυής εταιρεία Orca AI, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την παροχή συνδρομής στην πλοήγηση των πλοίων, θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 47 εκατ. τόνους ετησίως. Η Orca AI είναι μια νεοφυής εταιρεία, η οποία αναπτύσσει μοντέλα αυτόνομης πλοήγησης πλοίων, χωρίς δηλαδή να απαιτείται ανθρώπινο «χέρι».

Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, η χρήση τεχνολογίας θα μπορούσε να περιορίσει την ανάγκη για ελιγμούς και παρακάμψεις πορείας για την αποφυγή κοντινών επαφών μεταξύ πλοίων, υφάλων και μεγάλων θηλαστικών της θάλασσας. Αυτό είναι εφικτό να επιτευχθεί μέσω της έγκαιρης προειδοποίησης του πληρώματος σε πραγματικό χρόνο. Σύμφωνα με την Orca AI, βραχυπρόθεσμα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του αριθμού των μελών του πληρώματος που απαιτούνται στην γέφυρα του πλοίου. Ακόμα όμως κι όσοι βρίσκονται στην γέφυρα, θα έχουν μειωμένο φόρτο εργασίας, ώστε να εστιάζουν την προσοχή τους στην διαχείριση πολύπλοκων εργασιών, που σχετίζονται με την πλοήγηση, βελτιστοποιώντας το ταξίδι του πλοίου και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και κατά συνέπεια και τους ρύπους που εκπέμπονται. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 30%, έως το 2030, ένας στόχος που ήδη απειλείται λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, που έχει αυξήσει την μέση απόσταση ανά ταξίδι και συνεπώς και την κατανάλωση καυσίμων.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το 2022, οι παγκόσμιες εκπομπές ρύπων από την ναυτιλία, διαμορφώθηκαν σε 858 εκατ. τόνους, οριακά υψηλότερα από το 2021. Με βάση την ανάλυση της Orca AI, κατά μέσο όρο, αναφέρονται 2.976 ναυτικά ατυχήματα. Μια μείωση στις παρακάμψεις που κάνουν τα πλοία από την πορεία τους, θα μπορούσε να εξοικονομήσει 38.2 εκατ. ναυτικά μίλια σε ετήσια βάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, άρα και ρύπων. Κατά μέσο όρο, το κάθε πλοίο θα μπορούσε να γλιτώσει 100.000 δολάρια από το κόστος των καυσίμων. Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να μειώσει και τις «στενές επαφές» των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα κατά 33%.

Μακροπρόθεσμα όμως και καθώς εξελίσσονται οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, στόχος είναι η επίτευξη της πλήρους αυτόνομης πλοήγησης, χωρίς δηλαδή να απαιτείται πλήρωμα. Μπορεί να μοιάζει με σενάριο βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο αυτό που ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει με συστήματα αυτόνομης οδήγησης, έχει αρχίσει να εξελίσσεται και στην περίπτωση της ναυσιπλοΐας, όπου άλλωστε ο κίνδυνος σύγκρουσης με άλλο πλοίο, είναι κατακόρυφα μικρότερος απ’ ό,τι η σύγκρουση με άλλο όχημα, ή ακόμα χειρότερα κάποιον πεζό, ή κάποιο άλλο εμπόδιο στον δρόμο. Αρχικά, τέτοιες τεχνολογίες αναμένεται να εφαρμοστούν σε μικρή κλίμακα και μικρού μεγέθους πλοία και φυσικά υπό την εποπτεία κατάλληλα εκπαιδευμένων μελών του πληρώματος. Αργότερα όμως, δεν είναι καθόλου απίθανο να απαιτούνται ελάχιστοι άνθρωποι, σε σχέση με σήμερα, προκειμένου να λειτουργήσει ένα πλοίο.

Πρόκειται για ένα πεδίο που πράγματι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική για την διατήρηση του κόστους χαμηλά, καθώς ήδη παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις πληρωμάτων για την επάνδρωση του στόλου νέας γενιάς που ναυπηγείται. Έτσι, ελλείψει νέων εισροών πληρωμάτων, οι ναυτιλιακές εταιρείες διαγκωνίζονται μεταξύ τους για την απορρόφηση των καλύτερων στελεχών για τα πλοία τους, αξιωματικούς και μηχανικούς, τη στιγμή που μεγάλες ελλείψεις εντοπίζονται και στις πιο χαμηλές βαθμίδες πληρωμάτων, όπως ναυτεργάτες, λοστρόμοι, θαλαμηπόλοι, ακόμα και μάγειρες. Σήμερα, ο κλάδος δεν μοιάζει να έχει απάντηση σε αυτό το διογκούμενο πρόβλημα.

Διαβάστε επίσης:

Μαρίνες: Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια και ο σκόπελος της γραφειοκρατίας

Mητσοτάκης: Παρατείνεται το πρόγραμμα για φθηνό αγροτικό ρεύμα

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η παραμονή στις ΑΠΕ και τα οφέλη από το deal με Masdar

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!