Γ.Δ.
1403.87 -0,96%
ACAG
+3,74%
5.55
BOCHGR
-2,41%
4.46
CENER
-2,75%
8.5
CNLCAP
0,00%
7.15
DIMAND
-1,98%
8.89
NOVAL
0,00%
2.4
OPTIMA
-1,23%
12.84
TITC
-0,43%
35.05
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-0,70%
1.42
ΑΒΕ
+5,09%
0.475
ΑΔΜΗΕ
-0,63%
2.385
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
+4,60%
3.75
ΑΛΦΑ
-1,71%
1.579
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.46
ΑΡΑΙΓ
-1,62%
9.69
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.58
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.94
ΑΤΕΚ
+8,67%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-29,87%
2.16
ΑΤΤΙΚΑ
+0,95%
2.12
ΒΙΟ
-0,75%
5.32
ΒΙΟΚΑ
+1,48%
1.71
ΒΙΟΣΚ
-1,97%
1.49
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.1
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,34%
17.5
ΔΑΑ
+0,03%
7.902
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
-2,43%
12.05
ΔΟΜΙΚ
+0,67%
3
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,00%
0.302
ΕΒΡΟΦ
+1,05%
1.45
ΕΕΕ
-1,49%
33.1
ΕΚΤΕΡ
-1,14%
1.562
ΕΛΒΕ
0,00%
4.8
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,18%
1.704
ΕΛΠΕ
-1,16%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-2,91%
2
ΕΛΤΟΝ
+0,11%
1.906
ΕΛΧΑ
-2,68%
1.74
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,68%
1.17
ΕΤΕ
-1,44%
7.102
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-1,72%
5.7
ΕΥΡΩΒ
-0,08%
1.97
ΕΧΑΕ
-0,57%
4.33
ΙΑΤΡ
+0,67%
1.495
ΙΚΤΙΝ
-3,88%
0.31
ΙΛΥΔΑ
+2,00%
1.785
ΙΝΚΑΤ
+0,42%
4.805
ΙΝΛΙΦ
+0,46%
4.39
ΙΝΛΟΤ
-0,43%
0.921
ΙΝΤΕΚ
-1,20%
5.75
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.36
ΙΝΤΕΤ
+1,45%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,37%
2.73
ΚΑΡΕΛ
-1,73%
340
ΚΕΚΡ
-3,15%
1.23
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+0,34%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.418
ΚΟΥΑΛ
-2,34%
1.086
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.69
ΚΡΙ
-2,37%
14.4
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,21%
0.94
ΛΑΒΙ
0,00%
0.79
ΛΑΜΔΑ
+1,94%
7.34
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.845
ΛΕΒΚ
+2,42%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.26
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.79
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.82
ΜΕΝΤΙ
-2,77%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44
ΜΙΓ
-4,90%
3.2
ΜΙΝ
-0,92%
0.54
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,11%
19.58
ΜΟΝΤΑ
+4,74%
3.76
ΜΟΤΟ
-1,96%
2.5
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
-1,06%
24.24
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,50%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
-0,60%
33
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3.12
ΝΑΥΠ
+0,69%
0.874
ΞΥΛΚ
0,00%
0.263
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
-0,48%
20.7
ΟΛΠ
-2,62%
29.7
ΟΛΥΜΠ
-0,84%
2.35
ΟΠΑΠ
+0,33%
15.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.798
ΟΤΕ
+0,81%
14.89
ΟΤΟΕΛ
-2,62%
10.42
ΠΑΙΡ
0,00%
0.998
ΠΑΠ
-1,25%
2.37
ΠΕΙΡ
-2,02%
3.684
ΠΕΡΦ
-1,93%
5.59
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8
ΠΛΑΘ
+0,89%
3.99
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.5
ΠΡΔ
+9,77%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,67%
1.208
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,19%
5.23
ΡΕΒΟΙΛ
+0,61%
1.65
ΣΑΡ
-3,69%
10.44
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,30%
0.34
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.55
ΣΠΕΙΣ
-0,67%
5.92
ΣΠΙ
-1,08%
0.55
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.77
ΤΖΚΑ
-1,73%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,97%
1.63
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.25
ΦΡΛΚ
-0,80%
3.715
ΧΑΙΔΕ
-0,84%
0.59

Ναυτιλία: Πλοήγηση με AI για μείωση των εκπομπών άνθρακα

Τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης αναμένεται να επιστρατεύσει η ναυτιλία τα επόμενα χρόνια, στη «μάχη» που θα δώσει για τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσίευσε τις προηγούμενες ημέρες, η νεοφυής εταιρεία Orca AI, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για την παροχή συνδρομής στην πλοήγηση των πλοίων, θα μπορούσε να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά 47 εκατ. τόνους ετησίως. Η Orca AI είναι μια νεοφυής εταιρεία, η οποία αναπτύσσει μοντέλα αυτόνομης πλοήγησης πλοίων, χωρίς δηλαδή να απαιτείται ανθρώπινο «χέρι».

Όπως αναφέρεται στη σχετική μελέτη, η χρήση τεχνολογίας θα μπορούσε να περιορίσει την ανάγκη για ελιγμούς και παρακάμψεις πορείας για την αποφυγή κοντινών επαφών μεταξύ πλοίων, υφάλων και μεγάλων θηλαστικών της θάλασσας. Αυτό είναι εφικτό να επιτευχθεί μέσω της έγκαιρης προειδοποίησης του πληρώματος σε πραγματικό χρόνο. Σύμφωνα με την Orca AI, βραχυπρόθεσμα, η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να συμβάλλει στη μείωση του αριθμού των μελών του πληρώματος που απαιτούνται στην γέφυρα του πλοίου. Ακόμα όμως κι όσοι βρίσκονται στην γέφυρα, θα έχουν μειωμένο φόρτο εργασίας, ώστε να εστιάζουν την προσοχή τους στην διαχείριση πολύπλοκων εργασιών, που σχετίζονται με την πλοήγηση, βελτιστοποιώντας το ταξίδι του πλοίου και μειώνοντας την κατανάλωση καυσίμου και κατά συνέπεια και τους ρύπους που εκπέμπονται. Υπενθυμίζεται ότι με βάση τους στόχους που έχουν τεθεί από τον Παγκόσμιο Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ), η ναυτιλία θα πρέπει να μειώσει τις εκπομπές ρύπων κατά 30%, έως το 2030, ένας στόχος που ήδη απειλείται λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, που έχει αυξήσει την μέση απόσταση ανά ταξίδι και συνεπώς και την κατανάλωση καυσίμων.

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το 2022, οι παγκόσμιες εκπομπές ρύπων από την ναυτιλία, διαμορφώθηκαν σε 858 εκατ. τόνους, οριακά υψηλότερα από το 2021. Με βάση την ανάλυση της Orca AI, κατά μέσο όρο, αναφέρονται 2.976 ναυτικά ατυχήματα. Μια μείωση στις παρακάμψεις που κάνουν τα πλοία από την πορεία τους, θα μπορούσε να εξοικονομήσει 38.2 εκατ. ναυτικά μίλια σε ετήσια βάση, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων, άρα και ρύπων. Κατά μέσο όρο, το κάθε πλοίο θα μπορούσε να γλιτώσει 100.000 δολάρια από το κόστος των καυσίμων. Παράλληλα, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να μειώσει και τις «στενές επαφές» των πλοίων στην ανοιχτή θάλασσα κατά 33%.

Μακροπρόθεσμα όμως και καθώς εξελίσσονται οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης, στόχος είναι η επίτευξη της πλήρους αυτόνομης πλοήγησης, χωρίς δηλαδή να απαιτείται πλήρωμα. Μπορεί να μοιάζει με σενάριο βγαλμένο από ταινία επιστημονικής φαντασίας, ωστόσο αυτό που ήδη έχει αρχίσει να συμβαίνει με συστήματα αυτόνομης οδήγησης, έχει αρχίσει να εξελίσσεται και στην περίπτωση της ναυσιπλοΐας, όπου άλλωστε ο κίνδυνος σύγκρουσης με άλλο πλοίο, είναι κατακόρυφα μικρότερος απ’ ό,τι η σύγκρουση με άλλο όχημα, ή ακόμα χειρότερα κάποιον πεζό, ή κάποιο άλλο εμπόδιο στον δρόμο. Αρχικά, τέτοιες τεχνολογίες αναμένεται να εφαρμοστούν σε μικρή κλίμακα και μικρού μεγέθους πλοία και φυσικά υπό την εποπτεία κατάλληλα εκπαιδευμένων μελών του πληρώματος. Αργότερα όμως, δεν είναι καθόλου απίθανο να απαιτούνται ελάχιστοι άνθρωποι, σε σχέση με σήμερα, προκειμένου να λειτουργήσει ένα πλοίο.

Πρόκειται για ένα πεδίο που πράγματι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να αποδειχθεί καθοριστική για την διατήρηση του κόστους χαμηλά, καθώς ήδη παρατηρούνται σημαντικές ελλείψεις πληρωμάτων για την επάνδρωση του στόλου νέας γενιάς που ναυπηγείται. Έτσι, ελλείψει νέων εισροών πληρωμάτων, οι ναυτιλιακές εταιρείες διαγκωνίζονται μεταξύ τους για την απορρόφηση των καλύτερων στελεχών για τα πλοία τους, αξιωματικούς και μηχανικούς, τη στιγμή που μεγάλες ελλείψεις εντοπίζονται και στις πιο χαμηλές βαθμίδες πληρωμάτων, όπως ναυτεργάτες, λοστρόμοι, θαλαμηπόλοι, ακόμα και μάγειρες. Σήμερα, ο κλάδος δεν μοιάζει να έχει απάντηση σε αυτό το διογκούμενο πρόβλημα.

Διαβάστε επίσης:

Μαρίνες: Τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια και ο σκόπελος της γραφειοκρατίας

Mητσοτάκης: Παρατείνεται το πρόγραμμα για φθηνό αγροτικό ρεύμα

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η παραμονή στις ΑΠΕ και τα οφέλη από το deal με Masdar

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!