Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ναυτιλία: Σε ρεκόρ 16 ετών οι τιμές των νεότευκτων πλοίων

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 16 ετών, πριν δηλαδή από το ξέσπασμα της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, έχουν «σκαρφαλώσει» οι τιμές των νεότευκτων πλοίων, αυξάνοντας σημαντικά το αρχικό κόστος επένδυσης των ναυτιλιακών εταιρειών και μάλιστα σε περίοδο, κατά την οποία το κόστος χρηματοδότησης παραμένει υψηλό. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που δημοσίευσε πριν από μερικές ημέρες η BIMCO, που εκπροσωπεί εταιρείες που ελέγχουν περίπου το 80% του παγκόσμιου στόλου, μόνο από τις αρχές του 2024 και μέχρι σήμερα, οι τιμές έχουν αυξηθεί κατά 3%, ενώ συγκριτικά με το πρόσφατο χαμηλό που είχε καταγραφεί στο τέλος του 2020, το κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρείες είναι κατά 53% υψηλότερο.

Ένας από τους λόγους ασφαλώς είναι ότι έχουν πολλαπλασιαστεί και οι παραγγελίες από τις αρχές του 2021 και μέχρι σήμερα. Σύμφωνα τον επικεφαλής ναυτιλιακό αναλυτή της BIMCO, κ. Νιλς Ράσμουσεν, το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 72%, με αποτέλεσμα να βρίσκεται στο υψηλότερο σημείο του από τις αρχές του 2012. Συνολικά, τα ναυπηγεία καλούνται να παραδώσουν πλοία συνολικού μεγέθους 133 εκατ. τόνων (CGT), μια αύξηση κατά 56 εκατ. τόνους, συγκριτικά με το τέλος του 2020. Φέτος, η αύξηση σε ετήσια βάση αγγίζει 2%. Κατά το διάστημα από το τέλος του 2020 έως και σήμερα, το 35% των παραγγελιών νέων πλοίων αφορά πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 30% αφορά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Παράλληλα με την αύξηση της ζήτησης, ένας ακόμα λόγος που έχει πυροδοτήσει την αύξηση του κόστους ναυπήγησης, είναι το κατασκευαστικό κόστος, τόσο σε επίπεδο υλικών και τεχνολογιών, όσο και σε επίπεδο μισθών. Μόνο στην Κίνα, μεταξύ του 2010 και του 2024, οι αμοιβές στον βιομηχανικό κλάδο έχουν υπερτριπλασιαστεί, ενώ την ίδια περίοδο, η μέση ετήσια αύξηση των τιμών ναυπήγησης των πλοίων, δεν έχει ξεπεράσει το 2,3%. Παράλληλα, η αυξημένη χρήση ακριβότερων τεχνολογιών εξοικονόμησης καυσίμων, όπως επίσης και η άνοδος των τιμών των πρώτων υλών, έχουν συμβάλλει στην αύξηση των τιμών των νεότευκτων πλοίων.

Οι εξελίξεις αυτές έχουν πυροδοτήσει και την αλλαγή στάσης συνολικά του ελληνικού εφοπλισμού, που έχει επιταχύνει το ναυπηγικό του πρόγραμμα, προκειμένου να «προλάβει» τις μεγάλες αυξήσεις των τιμών, αλλά και να ανανεώσει τον στόλο. Με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η Clarksons πριν από δύο εβδομάδες, το 2023 αποτέλεσε έτος καμπής για τις παραγγελίες από Έλληνες πλοιοκτήτες. Συγκεκριμένα, σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας. Σήμερα, τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολικής χωρητικότητα 34 εκατ. dwt, αισθητά αυξημένα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Σε παγκόσμιο επίπεδο, ενδιαφέρον παρουσιάζουν και οι προτιμήσεις των πλοιοκτητών. Για παράδειγμα, κατά την διάρκεια του φετινού πρώτου εξαμήνου, το βιβλίο παραγγελιών για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχει υποχωρήσει κατά 16%, ενώ πτώση κατά 3% έχει σημειώσει και το αντίστοιχο βιβλίο παραγγελιών των φορτηγών πλοίων. Στον αντίποδα, όπως δείχνουν τα στοιχεία, οι πλοιοκτήτες έχουν επικεντρωθεί σε παραγγελίες για νέα πλοία μεταφοράς LNG και δεξαμενόπλοια, ενώ σημαντική αύξηση παραγγελιών καταγράφουν επίσης οι κατηγορίες των κρουαζιερόπλοιων, των πλοίων μεταφοράς υγραερίου, χημικών προϊόντων και τα οχηματαγωγά-επιβατηγά πλοία.

Σύμφωνα με την BIMCO, η επιτάχυνση του παγκόσμιου ναυπηγικού προγράμματος αναμένεται να είναι ακόμα υψηλότερη τα επόμενα χρόνια, καθώς θα πρέπει να προχωρήσει η διαδικασία αντικατάστασης του στόλου που ναυπηγήθηκε κατά την διάρκεια του 2000, που ήταν και ο μεγαλύτερος των τελευταίων δεκαετιών. Εκείνη την περίοδο συντελέστηκε μια άνευ προηγουμένου επέκταση του παγκόσμιου στόλου, λόγω της εκτόξευσης του διεθνούς εμπορίου, ως αποτέλεσμα, κυρίως, της ένταξης της Κίνας στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου. Η εξέλιξη πυροδότησε την εκτόξευση της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας, φέρνοντάς την στην δεύτερη θέση σήμερα, αλλά και προκαλώντας μια τεράστια ανάγκη για πρώτες ύλες, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων μεταφέρθηκε διά της θάλασσας.

Ένας ακόμα λόγος που θα αυξηθεί κι άλλο το παγκόσμιο βιβλίο παραγγελιών είναι η ανάγκη να «πέσουν στο νερό» περισσότερα πλοία χαμηλών εκπομπών ρύπων, στο πλαίσιο της συμμόρφωσης της ναυτιλίας με τις διεθνείς νόρμες και τους σχετικούς κανονισμούς, που θα τεθούν σε ισχύ τα επόμενα χρόνια. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να γίνει μια προσεκτική «άσκηση», ώστε να αποφευχθούν φαινόμενα υπερβολικής επέκτασης της παραγωγικής δυναμικότητας των ναυπηγείων, για να καλύψουν την υψηλή αυτή ζήτηση, κάτι που παρατηρήθηκε κατά την διάρκεια του 2010.

Διαβάστε επίσης

Η Αθήνα είναι η κορυφαία ευρωπαϊκή πρωτεύουσα για τους λάτρεις του καφέ

Περιστέρης: Η συμφωνία με τη Masdar στηρίζει την αυτόνομη ανάπτυξη της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή

Έρχεται νέο δίκτυο ταχυφορτιστών μόνο για ηλεκτρικά ταξί

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!