Γ.Δ.
1407.03 -0,97%
ACAG
-0,34%
5.8
CENER
-0,41%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,35%
8.5
NOVAL
+0,02%
2.72
OPTIMA
-1,16%
11.9
TITC
-0,69%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+4,30%
1.406
ΑΒΕ
-0,45%
0.442
ΑΔΜΗΕ
+1,82%
2.235
ΑΚΡΙΤ
-6,41%
0.73
ΑΛΜΥ
-1,48%
2.66
ΑΛΦΑ
-1,95%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-2,51%
11.26
ΑΣΚΟ
-0,67%
2.95
ΑΣΤΑΚ
+1,22%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
-0,45%
11
ΑΤΤΙΚΑ
-0,41%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-2,72%
5.73
ΒΙΟΚΑ
+0,81%
2.48
ΒΙΟΣΚ
+0,78%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
-1,01%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,61%
16.4
ΔΑΑ
-1,68%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,18%
11.18
ΔΟΜΙΚ
+0,92%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,30%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
-1,38%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-0,24%
4.2
ΕΛΒΕ
-1,96%
5
ΕΛΙΝ
+2,28%
2.24
ΕΛΛ
+0,38%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.49
ΕΛΠΕ
+0,26%
7.84
ΕΛΣΤΡ
+0,96%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+1,07%
1.696
ΕΛΧΑ
-1,90%
1.86
ΕΝΤΕΡ
+0,51%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,56%
1.26
ΕΤΕ
-3,10%
7.698
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.08
ΕΥΔΑΠ
-1,64%
5.41
ΕΥΡΩΒ
-1,29%
2.07
ΕΧΑΕ
-1,12%
4.845
ΙΑΤΡ
-0,97%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-0,55%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,79%
5.04
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.75
ΙΝΛΟΤ
-1,02%
1.162
ΙΝΤΕΚ
-1,08%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,83%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-3,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
+2,63%
1.365
ΚΕΠΕΝ
-9,00%
1.82
ΚΛΜ
+1,90%
1.61
ΚΟΡΔΕ
+0,42%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,16%
1.23
ΚΟΥΕΣ
-0,57%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,75%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+0,90%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
-0,15%
6.74
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,22%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,69%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,29%
3.92
ΜΕΝΤΙ
-4,26%
2.7
ΜΕΡΚΟ
-8,11%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.62
ΜΙΝ
+14,78%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,86%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+1,31%
3.1
ΜΟΤΟ
-2,70%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,15%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.43
ΜΠΡΙΚ
-2,12%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,28%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+2,20%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
-1,91%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
+1,22%
2.48
ΟΠΑΠ
-0,47%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,53%
0.902
ΟΤΕ
+0,37%
13.56
ΟΤΟΕΛ
-0,35%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
-2,01%
3.518
ΠΕΤΡΟ
+1,49%
8.18
ΠΛΑΘ
-0,26%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
-0,18%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
-1,41%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
+7,53%
2
ΣΑΡ
+2,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,74%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+4,71%
1.555
ΣΠΕΙΣ
-0,91%
6.54
ΣΠΙ
+1,29%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
+0,72%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+0,85%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Ναυτιλία: H εφοδιαστική αλυσίδα επιστρέφει στο επώδυνο 2021

«Πυκνώνουν τα σύννεφα» στο διεθνές θαλάσσιο εμπόριο, με τους ειδικούς να προειδοποιούν για επιστροφή της εφοδιαστικής αλυσίδας στην επώδυνη περίοδο του 2021, που «γέννησε» και τον υψηλό πληθωρισμό και το κύμα ακρίβειας, που έπληξε όχι μόνο την ελληνική, αλλά και την παγκόσμια οικονομία. Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι που έχουν περιορίσει κατακόρυφα τις διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν δημιουργήσει μια «αλυσίδα» συνεπειών, αρχής γενομένης από τον συνωστισμό πλοίων στα λιμάνια της Ασίας και της Δυτικής Μεσογείου, όπως επίσης και της Βόρειας Ευρώπης. Την ίδια στιγμή, το τελευταίο διάστημα έχει εμφανιστεί στο προσκήνιο και η απειλή απεργιακών κινητοποιήσεων διαρκείας στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, μια εξέλιξη που θα συντελούσε στην δημιουργία της «τέλειας καταιγίδας» στο διεθνές εμπόριο, επαναφέροντας στη μνήμη την περίοδο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας.

Πρόκειται για μια «εφιαλτική» προοπτική, καθώς ήδη τα νοικοκυριά, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, έχουν υποστεί μεγάλη υποβάθμιση της αγοραστικής τους δύναμης, τόσο για την απόκτηση αγαθών και ειδών πρώτης ανάγκης, όσο και ακινήτων. Παράλληλα, ο υψηλός πληθωρισμός που εν πολλοίς δημιουργήθηκε από την διατάραξη της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, προκάλεσε και τις μεγάλες και απότομες αυξήσεις επιτοκίων, που μόλις τώρα έχουν ξεκινήσει να αποκλιμακώνονται. Αν λοιπόν επιστρέψει το «τέρας» του πληθωρισμού είναι προφανές ότι η διαδικασία αυτή θα ανακοπεί, καθυστερώντας και την οικονομική ανακούφιση που προσδοκούν όσα νοικοκυριά καλούνται να εξυπηρετήσουν δάνεια.

Σύμφωνα με ανάλυση της εταιρείας Xeneta, που δημοσιεύτηκε στο τέλος της προηγούμενη εβδομάδας, το θαλάσσιο μεταφορικό κόστος εξελίσσεται σε «θύλακα» δημιουργίας πληθωρισμού, σε μια περίοδο που παρατηρούνταν τάσεις αποκλιμάκωσης διεθνώς. Από τον Δεκέμβριο και μέχρι σήμερα, το κόστος μεταφοράς ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στη Μεσόγειο έχει αυξηθεί κατά σχεδόν 350%, ξεπερνώντας τα 7.000 δολάρια. Με βάση τα τελευταία στοιχεία από την εταιρεία μελετών ναυτιλίας Drewry, το κόστος για την μεταφορά ενός κοντέινερ από την Σαγκάη στην Τζένοα της Ιταλίας, αυξήθηκε κατά 3% την προηγούμενη εβδομάδα, αγγίζοντας τα 6.862 δολάρια κατά μέσο όρο. Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2022, χωρίς μάλιστα να προβλέπεται κάποια σταθεροποίηση.

Αντιθέτως, οι ειδικοί προβλέπουν περαιτέρω αυξήσεις την επόμενη εβδομάδα, λόγω της συμφόρησης πλοίων που παρατηρείται στα λιμάνια της Ασίας, ιδίως εκείνο της Σιγκαπούρης, που αποτελεί και διεθνή κόμβο. Σε πρόσφατη ανάλυση, ο κ. Κρίστιαν Ρέλοφς, συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Container xChange, σημείωσε ότι η παρατεταμένη συμφόρηση πλοίων σε έναν κόμβο «κλειδί», όπως εκείνος της Σιγκαπούρης, μπορεί να επηρεάσει τις ροές φορτίων σε παγκόσμια βάση, επηρεάζοντας αρνητικά την διακίνηση αγαθών ανάμεσα στην Ασία, την Ευρώπη και την Αμερική. Για παράδειγμα, πλέον παρατηρούνται αναδρομολογήσεις πλοίων, ώστε να αποφύγουν όχι μόνο το λιμάνι της Σιγκαπούρης, αλλά και τα λιμάνια του Χονγκ Κονγκ. Της Σαγκάης και του Νίγκμπο. Στη Σιγκαπούρη γίνονται προσπάθειες να βελτιωθεί η κατάσταση, με δεδομένο ότι πλέον ένα πλοίο καλείται να περιμένει έως τρεις ημέρες, προκειμένου να εξυπηρετηθεί, κάτι που οφείλεται στην ταυτόχρονη άφιξη πολλών πλοίων, ακριβώς λόγω της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Κινήσεις για τον περιορισμό των προβλημάτων πραγματοποιούν και οι εταιρείες τακτικών γραμμών, μέσω της αύξησης της προσφοράς διαθέσιμων θέσεων εμπορευματοκιβωτίων στα πλοία τους, αλλά και της προσθήκης νέων πλοίων σε κάποιες από τις γραμμές που λειτουργούν. Για παράδειγμα, η Maersk πρόσθεσε 125.000 «κουτιά» στον στόλο της κι εξετάζει κι άλλες προσθήκες. Αντίστοιχα, η Hapag-Lloyd έχει προσθέσει τρία νέα πλοία, που ενίσχυσαν την δυναμικότητά της κατά 60.000 εμπορευματοκιβώτια. Η γαλλική CMA CGM επίσης πρόσθεσε επτά νέα πλοία, δυναμικότητας 7.000 εμπορευματοκιβωτίων για να αντιμετωπίσει την απότομη αύξηση της ζήτησης ανάμεσα στην Ασία, την Β. Ευρώπη και την Μεσόγειο.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, έχουν επίσης δημιουργηθεί σημαντική ανησυχία από την πρόσφατη κατάρρευση των συζητήσεων των συνδικάτων των λιμενεργατών με τις εταιρείες διαχείρισης των λιμανιών της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, αλλά και εκείνων του Κόλπου των ΗΠΑ. Ήδη, η απειλή μιας απεργίας διαρκείας είναι ορατή, ένα ενδεχόμενο που αναμένεται να «φέρει την βελόνα στο κόκκινο», όπως τόνιζαν χαρακτηριστικά ειδικοί του κλάδου.

Αν οι ναύλοι συνεχίσουν την ανοδική τους πορεία, είναι προφανές ότι θα επιστρέψει το «φάντασμα» του πληθωρισμού, τόσο στην αμερικανική, όσο και στην ευρωπαϊκή οικονομία, καθώς τα αυξημένα αυτά μεταφορικά κόστη, θα μετακυλιστούν στους τελικούς καταναλωτές. Ως εκ τούτου, μια κατάπαυση του πυρός ανάμεσα στο Ισραήλ και την Χαμάς, μπορεί να αποβεί καθοριστική στο να αλλάξει εντελώς η παραπάνω εικόνα, καθώς είναι πολύ πιθανό να συνοδευτεί και από μια διακοπή των επιθέσεων στην Ερυθρά Θάλασσα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!