Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ναυτιλία: Νέος “φαύλος κύκλος” διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας

Σε «πονοκέφαλο» εξελίσσονται οι αναδρομολογήσεις πλοίων μέσω του ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, λόγω των σχεδόν καθημερινών επιθέσεων των Χούθι σε όσα πλοία συνεχίζουν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με στοιχεία της εξειδικευμένης πλατφόρμας LSEG, περίπου 600 πλοία έχουν υποχρεωθεί να αποφύγουν την Διώρυγα του Σουέζ από τον περασμένο Οκτώβριο, όταν ξεκίνησαν οι επιθέσεις, με  αποτέλεσμα την κατακόρυφη αύξηση των εκπομπών ρύπων και φυσικά του μεταφορικού κόστους.

Ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, που πραγματοποιεί το δρομολόγιο από την Σαγκάη έως το Αμβούργο, εκλύει πλέον 38% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα, ή 4,32 εκατ. κιλά, αν κάνει τον διάπλου της Αφρικής, αντί να περάσει μέσω της Διώρυγας του Σουέζ στην Μεσόγειο. Το μέσο ταξίδι διαρκεί πλέον 50% περισσότερο, κάτι που έχει  ως αποτέλεσμα και την αύξηση του μεταφορικού κόστους, λόγω της αύξησης όχι μόνο της κατανάλωσης καυσίμων, αλλά και της ανόδου της τιμής τους, που επίσης αποτελεί προϊόν της υψηλότερης ζήτησης, ακριβώς, λόγω των αναδρομολογήσεων.

Πρόκειται για έναν «φαύλο κύκλο» διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, που έχει προκαλέσει σοβαρά προβλήματα, συντελώντας και στην κατακόρυφη αύξηση των ναύλων, που με τη σειρά της θα συμβάλει στην επανεμφάνιση των πληθωριστικών πιέσεων στην παγκόσμια οικονομία, χωρίς κάτι τέτοιο να οφείλεται στην αύξηση της κατανάλωσης.

Το πρόβλημα έχει ευρύτερες διαστάσεις, καθώς επηρεάζει και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των μεγάλων επιχειρήσεων, οι οποίες επίσης οφείλουν να παρουσιάζουν σε ετήσια βάση, την περιβαλλοντική τους πολιτική και ασφαλώς τα αποτελέσματα αυτής. Οι μεταφορές και τα δίκτυα διανομής των εταιρειών εντάσσονται στους ρύπους του «Σκοπού 3», όπως αναφέρονται. Ήδη, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του πρακτορείου Reuters, προέκυψε ότι τόσο το 2022 όσο και το 2023, οι 10 από τις 30 μεγαλύτερες επιχειρήσεις παγκοσμίως, ανακοίνωσαν αύξηση των εκπομπών ρύπων του Σκοπού 3, κυρίως λόγω προβλημάτων που παρατηρήθηκαν στις θαλάσσιες μεταφορές. Η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Αν δεν μπορέσουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα αυτό και να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, οι εταιρείες κινδυνεύουν να χάσουν πελάτες, επενδυτές, ή να διακινδυνεύσουν και τη δυνατότητά τους να εξασφαλίσουν χρηματοδότηση για δράσεις βιώσιμης ανάπτυξης. Επίσης, θα μπορούσαν να αντιμετωπίσουν και φόρους που σχετίζονται με τις μεταφορικές τους ανάγκες.

Σημειωτέον ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τα πλοία που ταξιδεύουν προς την Ευρώπη. Ακόμα και τα πλοία που μετακινούνται από την Ασία προς τη Βόρεια Αμερική, επιλέγουν να αποφύγουν εντελώς τη Μέση Ανατολή και την Ερυθρά Θάλασσα, ενώ άλλα πλοία που έρχονται από τη Βόρεια Ευρώπη, με κατεύθυνση προς το Σουέζ, συχνά υποχρεώνονται σε αναστροφή, λόγω των κινδύνων, κάτι που επίσης προσθέτει χρόνο στο ταξίδι.

Μάλιστα, όπως συνέβη και μετά την πανδημία, κάποιες εταιρείες έχουν στραφεί σε εναλλακτικές μορφές μεταφοράς, πλην της ναυτιλίας, όπως το αεροπλάνο, ή ο σιδηρόδρομος. Η αμερικανική εταιρεία ενδυμάτων Levi Strauss και η Βρετανική Reckitt έχουν αρχίσει να μεταφέρουν κάποια  από τα προϊόντα τους μέσω αέρα, ή φορτηγών -αμφότερες επιλογές που είναι περισσότερο ρυπογόνες, συγκριτικά με τη ναυτιλία. Σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΜΙΤ, τα ταξίδια μέσω φορτηγών οχημάτων είναι περίπου 10 φορές πιο ρυπογόνα σε σχέση με τη ναυτιλία, ενώ τα αεροπλάνα εκλύουν 47 φορές περισσότερους ρύπους ανά μίλι ταξιδιού, συγκριτικά με ένα πλοίο.

Πάντως, τους επόμενους μήνες, εκτιμάται ότι θα ανοίξει ο δρόμος για την επιβολή ενός παγκόσμιου φόρου ρύπων στην ναυτιλία, που φιλοδοξεί να αντλήσει πάνω από 80 δισ. δολάρια ετησίως. Τα κεφάλαια αυτά θα αξιοποιηθούν για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη νέων καυσίμων και υποδομών για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. Ωστόσο, είναι προφανές ότι το κόστος αυτό θα μετακυλιστεί από τη ναυτιλία στις εταιρείες που κάνουν χρήση των σχετικών υπηρεσιών και από αυτές στον τελικό καταναλωτή.

Διαβάστε επίσης:

Κέιτ Μίντλετον: H πρώτη εμφάνιση μετά από 6 μήνες

Ταϊλάνδη: Το White Lotus εκτόξευσε τον τουρισμό της

Γιατί η ελληνική αγορά ηλεκτρισμού είναι σήμερα η ακριβότερη στην Ευρώπη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!