Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

“Χαμηλές πτήσεις” για τα ελληνικά λιμάνια

Χαμηλές είναι οι επιδόσεις των ελληνικών εμπορικών λιμανιών, με βάση την τελευταία ετήσια έκθεση της Παγκόσμιας Τράπεζας για το 2023. Σε αυτήν βαθμολογούνται και κατατάσσονται 405 λιμάνια διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων απ’ όλο τον κόσμο, με βάση την ταχύτητα εξυπηρέτησης πλοίων και τη μείωση του χρόνου ελλιμενισμού, που έχει αποκτήσει πρόσθετη σημασία τα τελευταία χρόνια και για λόγους περιβαλλοντικούς.

Συγκεκριμένα, όσο λιγότερο μείνει ένα πλοίο στο λιμάνι, τόσο μικρότερη είναι η ατμοσφαιρική ρύπανση της γύρω περιοχής, τουλάχιστον έως ότου αναπτυχθούν οι απαιτούμενες υποδομές ρευματοδότησης απευθείας από το λιμάνι, ώστε να μη χρειάζεται να παραμένουν σε λειτουργία οι μηχανές του πλοίου για να συνεχίσει να λειτουργεί.

Στο πλαίσιο αυτό, το λιμάνι του Πειραιά βρίσκεται στην 104η θέση, έχοντας εξυπηρετήσει συνολικά 1.440 πλοία το 2023. Τη δεύτερη καλύτερη επίδοση μεταξύ των ελληνικών λιμανιών εμφανίζει το λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης, που βρίσκεται στη 223η θέση, ενώ το λιμάνι του Βόλου έπεται στη 225η θέση. Αντιθέτως, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης εντοπίζεται ακόμα πιο χαμηλά, στην 327η θέση.

Πρόκειται για επιδόσεις που δεν συμβαδίζουν με τον όγκο των φορτίων, ιδίως όσον αφορά τον Πειραιά, που αναλογικά με τη θέση του στο διεθνές εμπόριο, θα έπρεπε να έχει καλύτερη εικόνα. Για παράδειγμα, σε εμφανώς καλύτερες θέσεις από το ελληνικό λιμάνι βρίσκεται μια σειρά από λιμάνια, όχι μόνο της βόρειας και δυτικής Ευρώπης, αλλά και της Μεσογείου, ακόμα και της Βόρειας Αφρικής.

Μεταξύ άλλων, καλύτερη θέση στη διεθνή κατάταξη παρουσιάζουν τα λιμάνια της Ταγγέρης (Μαρόκο), του Αλγκεσίρας (Πορτογαλία), της Σαβόνα-Βάντο (Ιταλία), της Βαρκελώνης (Ισπανία), της Βηρυτού, της Τενερίφης, της Μάλαγα, της Χάιφα (Ισραήλ), της Λισαβόνας, αλλά και της βόρειας Ευρώπης, όπως Αμβέρσα και Μπριν (Βέλγιο), Ρότερνταμ (Ολλανδία), Αμβούργο και Βρέμη (Γερμανία), Λονδίνο και Σαουθάμπτον (Ην. Βασίλειο).

Από την άλλη πλευρά, είναι θετικό ότι ο Πειραιάς, ξεπερνά έστω το λιμάνι της Βαλένθια και εκείνο της Λεμεσού, που βρίσκονται στην 152η και 163η θέση αντίστοιχα. Ειδικά ως προς τη Βαλένθια, η καλύτερη επίδοση του Πειραιά, θα μπορούσε να λειτουργήσει ως στρατηγικό πλεονέκτημα, με δεδομένο ότι αποτελεί το λιμάνι εκείνο (μαζί με του Αλγκεσίρας στην Πορτογαλία) που «κονταροχτυπιέται» με το ελληνικό λιμάνι, σε ό,τι αφορά τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο. Ασφαλώς, αυτό ισχύει κατά την ομαλή λειτουργία του διεθνούς εμπορίου. Σήμερα κάτι τέτοιο δεν ισχύει, λόγω της εκτροπής του μεγαλύτερου ποσοστού των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, γύρω από τη Διώρυγα του Σουέζ και μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και των συνεχών επιθέσεων των ανταρτών Χούθι.

Η εξέλιξη αυτή έχει δώσει ένα σημαντικό προβάδισμα στα λιμάνια της δυτικής Ευρώπης, όπως εκείνα της Ισπανίας, που βέβαια αντιμετωπίζουν πλέον πρόβλημα συμφόρησης, μια και δεν είναι ικανά να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στην απότομη αυτή αύξηση των πλοίων που καλούνται να εξυπηρετήσουν.

Στόχος της έκθεσης της Παγκόσμιας Τράπεζας είναι να εντοπιστούν τα σημεία της εφοδιαστικής αλυσίδας που χρήζουν βελτίωσης, ώστε να αυξηθεί η αποτελεσματικότητα της ροής φορτίων, να μειωθούν τα κόστη κι ασφαλώς να περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση.

Στη φετινή έκθεση τα λιμάνια της ανατολικής και νοτιοανατολικής Ασίας κυριάρχησαν, καθώς κατέλαβαν τις 13 από πρώτες 20 θέσεις. Το κινεζικό λιμάνι του Γιανγκσάν (Yangshan) κατέλαβε την πρώτη θέση για δεύτερο διαδοχικό χρόνο, ενώ ακολουθεί στη δεύτερη θέση το λιμάνι του Σαλαλά στο Ομάν.

Την πρώτη τριάδα συμπληρώνει το λιμάνι της Καρθαγένης στην Κολομβία, ενώ στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκονται το λιμάνι της Ταγγέρης στο Μαρόκο και το λιμάνι του Ταντζούνγκ Πελεπάς στη Μαλαισία.

Διαβάστε επίσης:

Gazprom: Μείωσε την παραγωγή φυσικού αερίου κατά 13%

Politico: Ισχυρή επίδοση της ακροδεξιάς στην Ελλάδα

Γκάζι στον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου με δύο συμβάσεις 250 εκατ. ευρώ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!