Γ.Δ.
1397.63 +0,94%
ACAG
-1,47%
5.37
BOCHGR
-1,13%
4.38
CENER
-2,14%
8.24
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,72%
8.3
NOVAL
-0,44%
2.275
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
+4,36%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,58%
1.378
ΑΒΕ
-1,09%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,43%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,95%
3.66
ΑΛΦΑ
+0,48%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
-3,09%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-20,91%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
+3,88%
2.14
ΒΙΟ
+3,40%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+1,16%
1.74
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,45%
17.58
ΔΑΑ
+2,33%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,64%
11.75
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,47%
1.38
ΕΕΕ
+0,30%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+2,30%
1.424
ΕΛΒΕ
-0,85%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.97
ΕΛΛ
+1,52%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
1.62
ΕΛΠΕ
+2,26%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.788
ΕΛΧΑ
+9,36%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.13
ΕΤΕ
+0,29%
7.036
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.13
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+2,20%
2.04
ΕΧΑΕ
+3,36%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-0,81%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.745
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
4.69
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
0.88
ΙΝΤΕΚ
+3,49%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,65%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+4,64%
1.015
ΙΝΤΚΑ
+3,35%
2.62
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+3,08%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+3,86%
1.48
ΚΟΡΔΕ
-3,42%
0.395
ΚΟΥΑΛ
-3,26%
1.01
ΚΟΥΕΣ
-0,71%
5.56
ΚΡΙ
+3,99%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+4,77%
0.922
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.726
ΛΑΜΔΑ
+2,82%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+1,63%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,86%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,54%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,36%
19.32
ΜΟΝΤΑ
+7,65%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,61%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,97%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
-4,58%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,49%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,39%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.3
ΟΠΑΠ
+1,80%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,41%
0.791
ΟΤΕ
+0,60%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
-0,20%
0.974
ΠΑΠ
-1,69%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
+4,14%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.78
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-1,18%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+2,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+2,27%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,95%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
19.81
ΤΖΚΑ
-1,74%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,14%
3.57
ΧΑΙΔΕ
+7,96%
0.61

Το success story της ελληνικής ναυτιλίας

Τη συνταγή της επιτυχίας φαίνεται πως κατέχει ο ελληνικός εφοπλισμός, γεγονός που τον διατηρεί στην κορυφή του κλάδου επί δεκαετίες, παρ’ ότι εσχάτως χώρες, όπως η Κίνα, έχουν αρχίσει να διεκδικούν την πρωτοκαθεδρία. Σύμφωνα με μια πρόσφατη ανάλυση του μεγαλύτερου ναυλομεσιτικού οίκου διεθνώς, της βρετανικής Clarksons, η διατήρηση της υψηλής ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας οφείλεται σε μια σειρά από λόγους.

Σύμφωνα με τους αναλυτές, μεταξύ αυτών ξεχωρίζουν η υψηλή διαθέσιμη ρευστότητα και ο χαμηλός δανεισμός, κάτι που επιτρέπει την επιβίωση σε περιόδους χαμηλής κερδοφορίας ή ακόμα και ζημιών. Επίσης, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ξεχωρίζουν για τη, συνήθως ορθή αντίληψη του χρονικού σημείου των κύκλων της αγοράς, που τους επιτρέπει να κεφαλαιοποιούν σημαντικές υπεραξίες (π.χ. πωλώντας κάποια πλοία ακριβά) ή να επενδύουν όταν οι τιμές των πλοίων είναι χαμηλές. Παράλληλα, χαρακτηρίζονται από ταχύτητα στη λήψη αποφάσεων, επωφελούνται από ένα μεγάλο «πλέγμα» εμπορικής και τεχνικής γνώσης, διαθέτουν αυξημένη ευελιξία και υψηλή προσαρμοστικότητα. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι έχει βελτιωθεί η διαχείριση της, συχνά περίπλοκης, «αλλαγής σκυτάλης» από γενιά σε γενιά, με δεδομένο ότι οι περισσότερες εταιρείες του κλάδου είναι οικογενειακές επιχειρήσεις, με ιστορία δεκαετιών στον χώρο.

Όπως αναφέρει η Clarksons, παρ’ ότι άλλα μεγάλα ναυτιλιακά κέντρα επωφελούνται από την εγγύτητά τους με μεγάλους όγκους φορτίων (π.χ. η Κίνα) ή τη ναυπηγική βιομηχανία, τον τραπεζικό κλάδο ή ακόμα και τις εταιρείες τακτικών γραμμών, η ελληνική ναυτιλιακή αγορά εξασφαλίζει σημαντικά μεγάλες οικονομίες κλίμακας, ούσα ο «απόλυτος παίκτης» στο διαμετακομιστικό εμπόριο (cross trading), καθώς διακινεί φορτία μεταξύ τρίτων χωρών, σε ποσοστό πάνω από το 98% της χωρητικότητάς του. Αυτό το χαρακτηριστικό της ελληνικής ναυτιλίας, μαζί φυσικά με τη συνολική μεταφορική ικανότητα που διαθέτει, την καθιστούν απόλυτα απαραίτητη για το παγκόσμιο εμπόριο.

Με βάση την Clarksons, περίπου το 50% των φορτίων που μεταφέρουν οι ελληνικές ναυτιλιακές αφορά την ενέργεια, όπως αργό πετρέλαιο, LNG, διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου και υγραέριο. Μάλιστα, η Ελλάδα κατέχει ηγετική θέση στον τομέα αυτόν, καθώς σε παγκόσμιο επίπεδο, από τα 12,3 δισ. τόνων φορτίων που διακινήθηκαν διά της θάλασσας το 2023, το 38% αφορούσε την ενέργεια. Είναι, λοιπόν, εμφανές ότι η ενεργειακή μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας θα έχει άμεσο αντίκτυπο και στην ελληνόκτητη ναυτιλία.

Σήμερα, όπως αναφέρει και η τελευταία ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε.), που δημοσιεύτηκε πριν από μερικές ημέρες, η ελληνική ναυτιλία κατέχει την πρώτη θέση στον κόσμο και δραστηριοποιείται κυρίως στην bulk/tramp ναυτιλία, με σημαντική παρουσία σε όλους τους ναυτιλιακούς τομείς. Μεταξύ άλλων, τα ελληνικά πλοία μεταφέρουν προϊόντα όπως σιτηρά και γεωργικά, πετρέλαιο και φυσικό αέριο, σίδηρο, βωξίτη, αλουμίνιο και άλλα μεταλλεύματα, άνθρακα, λιπάσματα, χάλυβα, χημικά και δασικά προϊόντα.

Οι Έλληνες εφοπλιστές ελέγχουν πάνω από το 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους χωρητικότητας – dwt, καθιστώντας την Ελλάδα τη μεγαλύτερη σε όρους πλοιοκτησίας χώρα στον κόσμο. Την τελευταία, μάλιστα, δεκαετία η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.543 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 53,5%, καθώς τα ελληνικά συμφέροντα επενδύουν συνεχώς σε νέα, μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά πλοία.

Με βάση τα στοιχεία της Ε.Ε.Ε., σήμερα τα ελληνικά πλοία υπό παραγγελία ανέρχονται σε 384, με συνολική χωρητικότητα 34 εκατομμυρίων dwt, σημειώνοντας μάλιστα σημαντική άνοδο σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια. Σε σχέση με το 2023, τα πλοία υπό παραγγελία είναι περισσότερα κατά 60% ως προς τον αριθμό και κατά 79% ως προς τη χωρητικότητα, ενώ σε σύγκριση με το 2021 είναι σχεδόν 4 φορές περισσότερα ως προς τον αριθμό και πάνω από 2 φορές σε όρους χωρητικότητας.

Η μέση χωρητικότητα ενός ελληνόκτητου υπό ναυπήγηση πλοίου σήμερα είναι 88.748 dwt σε σύγκριση με 62.237 dwt για τον παγκόσμιο στόλο. Τα υπό παραγγελία πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών δεν είναι όμως μόνο μεγαλύτερα, αλλά είναι επίσης εξοπλισμένα με τελευταίας τεχνολογίας περιβαλλοντικά συστήματα.

Άλλη μια σημαντική τάση αφορά τη συγκέντρωση του στόλου σε πιο μεγάλες εταιρείες, στοιχείο κρίσιμο για την επιβίωση του κλάδου μακροπρόθεσμα, εξαιτίας των συνεχώς αυξανόμενων απαιτήσεων σε κεφάλαια. Οι 10 μεγαλύτερες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν πλέον 110 πλοία κατά μέσο όρο η καθεμία και αποτελούν το 8% του παγκόσμιου στόλου! Πολλές μάλιστα έχουν κατορθώσει να αποκτήσουν παρουσία σε περισσότερους του ενός τομείς, στοιχείο σημαντικό για τη διασπορά του επενδυτικού τους ρίσκου. Συνολικά στον κλάδο επιχειρούν πάνω από 700 εταιρείες, που ελέγχουν κατά μέσο όρο 7 πλοία η καθεμία, ενώ το 80% αυτών είναι ιδιωτικές εταιρείες και το υπόλοιπο 20% αφορά εισηγμένες εταιρείες.

Διαβάστε επίσης:

Ταχιάος: Άνω των 3,5 δισ. τα έργα που προωθούνται στην Κρήτη

Τέσσερις συλλήψεις στο κέντρο της Αθήνας για διακίνηση ναρκωτικών

OpenAI: Θα τροφοδοτεί τα data centers με πυρηνική σύντηξη

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!