Γ.Δ.
1401.18 +0,79%
ACAG
-1,26%
5.5
BOCHGR
-0,23%
4.31
CENER
+2,57%
8.77
CNLCAP
0,00%
7
DIMAND
-0,22%
9.11
NOVAL
0,00%
2.52
OPTIMA
-1,41%
12.62
TITC
+1,87%
32.75
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,41%
1.442
ΑΒΕ
+1,46%
0.487
ΑΔΜΗΕ
+0,42%
2.375
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
+3,40%
3.195
ΑΛΦΑ
+1,54%
1.422
ΑΝΔΡΟ
+0,31%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,20%
10.13
ΑΣΚΟ
+1,15%
2.63
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
+0,23%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
6
ΑΤΤΔ
+28,98%
182.5
ΑΤΤΙΚΑ
+2,33%
2.2
ΒΙΟ
-1,12%
5.32
ΒΙΟΚΑ
-1,74%
1.695
ΒΙΟΣΚ
-0,33%
1.525
ΒΙΟΤ
-9,44%
0.326
ΒΙΣ
0,00%
0.132
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.2
ΓΕΒΚΑ
+1,89%
1.35
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.46
ΔΑΑ
+4,09%
7.842
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.5
ΔΕΗ
+1,45%
11.91
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,72%
0.279
ΕΒΡΟΦ
+1,01%
1.505
ΕΕΕ
-1,57%
32.62
ΕΚΤΕΡ
-2,77%
1.476
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,50%
2.01
ΕΛΛ
+1,14%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,59%
1.794
ΕΛΠΕ
-0,87%
6.83
ΕΛΣΤΡ
-0,49%
2.03
ΕΛΤΟΝ
-0,35%
1.722
ΕΛΧΑ
-0,45%
1.784
ΕΠΙΛΚ
+10,00%
0.11
ΕΣΥΜΒ
+0,43%
1.17
ΕΤΕ
+2,98%
7.264
ΕΥΑΠΣ
+1,25%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.68
ΕΥΡΩΒ
+2,55%
1.928
ΕΧΑΕ
+0,12%
4.33
ΙΑΤΡ
0,00%
1.48
ΙΚΤΙΝ
+3,30%
0.2975
ΙΛΥΔΑ
+3,63%
1.855
ΙΝΚΑΤ
+1,00%
5.07
ΙΝΛΙΦ
+2,07%
4.44
ΙΝΛΟΤ
-0,93%
1.07
ΙΝΤΕΚ
+1,69%
6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+0,91%
1.105
ΙΝΤΚΑ
+0,72%
2.795
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-4,44%
1.29
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,90%
1.545
ΚΟΡΔΕ
+1,47%
0.414
ΚΟΥΑΛ
+3,81%
1.09
ΚΟΥΕΣ
+0,18%
5.68
ΚΡΙ
+1,43%
14.15
ΚΤΗΛΑ
+1,72%
1.77
ΚΥΡΙΟ
+1,65%
0.986
ΛΑΒΙ
+1,72%
0.769
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.21
ΛΑΜΨΑ
+1,08%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.905
ΛΕΒΚ
0,00%
0.288
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.27
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.68
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.686
ΜΕΒΑ
-0,55%
3.61
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
-4,89%
42.8
ΜΙΓ
+2,36%
3.255
ΜΙΝ
-0,97%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,15%
20.18
ΜΟΝΤΑ
+0,80%
3.8
ΜΟΤΟ
+1,17%
2.6
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+1,38%
25
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,55%
3.67
ΜΠΡΙΚ
-0,49%
2.03
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,31%
32.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.88
ΝΑΥΠ
+2,59%
0.87
ΞΥΛΚ
+1,89%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
21
ΟΛΠ
+0,90%
28
ΟΛΥΜΠ
+2,09%
2.44
ΟΠΑΠ
+0,70%
15.78
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,87%
0.8
ΟΤΕ
+1,15%
15.83
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.9
ΠΑΙΡ
+0,61%
0.996
ΠΑΠ
+3,65%
2.27
ΠΕΙΡ
+0,62%
3.572
ΠΕΡΦ
+0,17%
5.91
ΠΕΤΡΟ
+1,01%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,27%
3.7
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.246
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,80%
6.5
ΠΡΟΦ
+0,19%
5.37
ΡΕΒΟΙΛ
+3,44%
1.655
ΣΑΡ
-0,18%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,51%
0.336
ΣΙΔΜΑ
+3,47%
1.64
ΣΠΕΙΣ
+0,67%
6
ΣΠΙ
-2,13%
0.552
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.66
ΤΖΚΑ
+0,73%
1.375
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.04
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,25%
1.61
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.75
ΦΡΙΓΟ
+0,93%
0.218
ΦΡΛΚ
+2,45%
3.765
ΧΑΙΔΕ
-1,71%
0.575

Ρεκόρ ζήτησης για τα δεξαμενόπλοια προβλέπεται το 2024

Διετία μεγάλης ανάπτυξης προβλέπεται ότι θα είναι το 2024 και το 2025 για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης θα λειτουργήσει υπέρ των πλοιοκτητών. Όπως προβλέπει η BIMCO στην τελευταία τριμηνιαία της ανάλυση, οι εμπορικοί περιορισμοί που έχουν προκύψει εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αλλά και λόγω των αυστηρότερων κυρώσεων απέναντι στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, θα προσθέσουν 10,2% στην αύξηση της ζήτησης δεξαμενόπλοιων το 2024, συγκριτικά με το 2022. Ο κύριος λόγος είναι ότι το 2024 η μέση απόσταση του κάθε ταξιδιού ενός δεξαμενόπλοιου μεταφοράς αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 7%, ενώ εκείνη ενός πλοίου μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου κατά 4%, μειώνοντας την προσφορά.

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, φαίνεται πως οι διελεύσεις των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 35%-40% σε σχέση με πέρυσι, ενώ εκείνες των πλοίων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου έχουν μειωθεί κατά 45%-50%. Αντίστοιχα, περαιτέρω αύξηση των αποστάσεων έχει προκύψει, ως αποτέλεσμα των γεωγραφικών μεταβολών στις ροές της προμήθειας πετρελαίου, των εισαγωγών από τα διυλιστήρια και της τελικής ζήτησης.

Σύμφωνα με την BIMCO, η αύξηση της απόστασης των ταξιδιών θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, συνεισφέροντας περίπου το 75%-80% της αύξησης της ζήτησης. Ο διεθνής φορέας εκπροσώπησης των πλοιοκτητών προβλέπει ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θα ομαλοποιηθεί από το 2025 και μετά. Παρ’ ότι, όμως, αυτό θα έχει αποτέλεσμα να μειωθούν και πάλι οι αποστάσεις που θα καλούνται να διανύσουν τα πλοία, η ναυλαγορά θα παραμείνει ισχυρή.

Μέχρι σήμερα, πάντως, από τις αρχές του έτους οι ναύλοι έχουν μειωθεί σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, καθώς η μέση απόσταση ανά φορτίο έχει μειωθεί κατά 5%-6% σε σχέση με πέρυσι, ενισχύοντας την προσφορά τονάζ. Παρ’ όλα αυτά, όπως επισημαίνει η BIMCO, εξακολουθούν να είναι υψηλότεροι τόσο σε σχέση με το σύνολο του 2023, ενώ είναι και 40% έως και 80% υψηλότεροι συγκριτικά με τον μέσο όρο των προηγούμενων 10 ετών.

Σε ό,τι αφορά την προσφορά, έπειτα από σειρά ετών υποεπένδυσης, που έχει αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του παγκόσμιου στόλου, φαίνεται πως η εικόνα θα αρχίσει να αλλάζει. Το 2024 προβλέπεται αύξηση του μεγέθους του παγκόσμιου στόλου κατά 0,5%, ενώ το 2025 η αύξηση θα αγγίξει το 1,2%. Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανάλυση, από το δεύτερο τρίμηνο του 2023 και μετά έχει αρχίσει να καταγράφεται αυξημένο ενδιαφέρον για την υποβολή νέων παραγγελιών ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων. Έτσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 160% σε 34,3 εκατ. τόνους dwt, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 7,4% του υφιστάμενου στόλου. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα πλοία θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2026 και μετά, με αποτέλεσμα η επίδραση στους ναύλους να μην είναι σπουδαία έως τότε. Σύμφωνα με την BIMCO, φέτος θα πέσουν στο νερό μόλις 2,6 εκατ. τόνων νέων δεξαμενόπλοιων, ενώ το 2025 το μέγεθος αυτό θα αυξηθεί σε 6,2 εκατ.

Ασφαλώς, τα παραπάνω δεδομένα έχουν άμεσο αντίκτυπο και στις τιμές των πλοίων. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν αυξηθεί ήδη κατά 33% σε σχέση με τον μέσο όρο του 2023, ενώ οι τιμές για τα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια σύγχρονων προδιαγραφών (ηλικίας έως πέντε ετών) έχουν αυξηθεί κατά 60%. Μάλιστα, οι τιμές τους είναι πλέον τόσο υψηλές, ωστέ να προσεγγίζουν το 92%-93% της τιμής ενός νεότευκτου, ενώ σε κάποιες κλάσεις πλοίων, όπως τα LR2 και τα Aframax, η τιμή ενός πλοίου πενταετίας έχει εξισωθεί με εκείνη ενός νεότευκτου. Η BIMCO εκτιμά ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί, τουλάχιστον για φέτος, ενώ κάποια υποχώρηση των τιμών αναμένεται να συμβεί το 2025.

Διαβάστε επίσης

Στα σκαριά συνεργασία Gemini AI με το Spotify

Γερό “χαστούκι” από την ΕΕ στη McDonald’s

Αccenture: Σε πράσινο powertech παίκτη έχει μετατραπεί η ΔΕΗ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!