Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

Ρεκόρ ζήτησης για τα δεξαμενόπλοια προβλέπεται το 2024

Διετία μεγάλης ανάπτυξης προβλέπεται ότι θα είναι το 2024 και το 2025 για την αγορά των δεξαμενόπλοιων, καθώς η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης θα λειτουργήσει υπέρ των πλοιοκτητών. Όπως προβλέπει η BIMCO στην τελευταία τριμηνιαία της ανάλυση, οι εμπορικοί περιορισμοί που έχουν προκύψει εξαιτίας της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, αλλά και λόγω των αυστηρότερων κυρώσεων απέναντι στη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, θα προσθέσουν 10,2% στην αύξηση της ζήτησης δεξαμενόπλοιων το 2024, συγκριτικά με το 2022. Ο κύριος λόγος είναι ότι το 2024 η μέση απόσταση του κάθε ταξιδιού ενός δεξαμενόπλοιου μεταφοράς αργού πετρελαίου θα αυξηθεί κατά 7%, ενώ εκείνη ενός πλοίου μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου κατά 4%, μειώνοντας την προσφορά.

Με βάση τα τελευταία στοιχεία, φαίνεται πως οι διελεύσεις των δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 35%-40% σε σχέση με πέρυσι, ενώ εκείνες των πλοίων μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου έχουν μειωθεί κατά 45%-50%. Αντίστοιχα, περαιτέρω αύξηση των αποστάσεων έχει προκύψει, ως αποτέλεσμα των γεωγραφικών μεταβολών στις ροές της προμήθειας πετρελαίου, των εισαγωγών από τα διυλιστήρια και της τελικής ζήτησης.

Σύμφωνα με την BIMCO, η αύξηση της απόστασης των ταξιδιών θα συνεχιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, συνεισφέροντας περίπου το 75%-80% της αύξησης της ζήτησης. Ο διεθνής φορέας εκπροσώπησης των πλοιοκτητών προβλέπει ότι η κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα θα ομαλοποιηθεί από το 2025 και μετά. Παρ’ ότι, όμως, αυτό θα έχει αποτέλεσμα να μειωθούν και πάλι οι αποστάσεις που θα καλούνται να διανύσουν τα πλοία, η ναυλαγορά θα παραμείνει ισχυρή.

Μέχρι σήμερα, πάντως, από τις αρχές του έτους οι ναύλοι έχουν μειωθεί σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023, καθώς η μέση απόσταση ανά φορτίο έχει μειωθεί κατά 5%-6% σε σχέση με πέρυσι, ενισχύοντας την προσφορά τονάζ. Παρ’ όλα αυτά, όπως επισημαίνει η BIMCO, εξακολουθούν να είναι υψηλότεροι τόσο σε σχέση με το σύνολο του 2023, ενώ είναι και 40% έως και 80% υψηλότεροι συγκριτικά με τον μέσο όρο των προηγούμενων 10 ετών.

Σε ό,τι αφορά την προσφορά, έπειτα από σειρά ετών υποεπένδυσης, που έχει αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του παγκόσμιου στόλου, φαίνεται πως η εικόνα θα αρχίσει να αλλάζει. Το 2024 προβλέπεται αύξηση του μεγέθους του παγκόσμιου στόλου κατά 0,5%, ενώ το 2025 η αύξηση θα αγγίξει το 1,2%. Όπως επισημαίνεται στη σχετική ανάλυση, από το δεύτερο τρίμηνο του 2023 και μετά έχει αρχίσει να καταγράφεται αυξημένο ενδιαφέρον για την υποβολή νέων παραγγελιών ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων. Έτσι, το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί κατά 160% σε 34,3 εκατ. τόνους dwt, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 7,4% του υφιστάμενου στόλου. Ωστόσο, τα περισσότερα από τα πλοία θα αρχίσουν να παραδίδονται από το 2026 και μετά, με αποτέλεσμα η επίδραση στους ναύλους να μην είναι σπουδαία έως τότε. Σύμφωνα με την BIMCO, φέτος θα πέσουν στο νερό μόλις 2,6 εκατ. τόνων νέων δεξαμενόπλοιων, ενώ το 2025 το μέγεθος αυτό θα αυξηθεί σε 6,2 εκατ.

Ασφαλώς, τα παραπάνω δεδομένα έχουν άμεσο αντίκτυπο και στις τιμές των πλοίων. Οι τιμές των νεότευκτων πλοίων έχουν αυξηθεί ήδη κατά 33% σε σχέση με τον μέσο όρο του 2023, ενώ οι τιμές για τα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια σύγχρονων προδιαγραφών (ηλικίας έως πέντε ετών) έχουν αυξηθεί κατά 60%. Μάλιστα, οι τιμές τους είναι πλέον τόσο υψηλές, ωστέ να προσεγγίζουν το 92%-93% της τιμής ενός νεότευκτου, ενώ σε κάποιες κλάσεις πλοίων, όπως τα LR2 και τα Aframax, η τιμή ενός πλοίου πενταετίας έχει εξισωθεί με εκείνη ενός νεότευκτου. Η BIMCO εκτιμά ότι η τάση αυτή θα διατηρηθεί, τουλάχιστον για φέτος, ενώ κάποια υποχώρηση των τιμών αναμένεται να συμβεί το 2025.

Διαβάστε επίσης

Στα σκαριά συνεργασία Gemini AI με το Spotify

Γερό “χαστούκι” από την ΕΕ στη McDonald’s

Αccenture: Σε πράσινο powertech παίκτη έχει μετατραπεί η ΔΕΗ

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!