Γ.Δ.
1404.26 +0,27%
ACAG
0,00%
5.75
CENER
-2,04%
9.59
CNLCAP
+0,68%
7.4
DIMAND
+0,24%
8.46
NOVAL
+0,04%
2.701
OPTIMA
+0,17%
12.02
TITC
-1,52%
29.25
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,59%
1.358
ΑΒΕ
+1,58%
0.449
ΑΔΜΗΕ
+0,69%
2.175
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.765
ΑΛΜΥ
-0,57%
2.635
ΑΛΦΑ
+4,17%
1.5235
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+3,64%
11.68
ΑΣΚΟ
+0,68%
2.98
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.46
ΑΤΤ
+0,45%
11.2
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.38
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-1,39%
5.69
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
-0,79%
1.26
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.42
ΓΕΒΚΑ
+3,64%
1.425
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.54
ΔΑΑ
-0,51%
7.85
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+3,02%
11.24
ΔΟΜΙΚ
-2,73%
3.745
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,32%
0.316
ΕΒΡΟΦ
+0,68%
1.49
ΕΕΕ
-1,75%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-2,13%
4.375
ΕΛΒΕ
-1,92%
5.1
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.19
ΕΛΛ
-1,49%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.47
ΕΛΠΕ
-0,51%
7.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.03
ΕΛΤΟΝ
+0,86%
1.65
ΕΛΧΑ
+0,23%
1.764
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.92
ΕΠΙΛΚ
+3,17%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
-0,21%
7.784
ΕΥΑΠΣ
+0,33%
3.07
ΕΥΔΑΠ
-1,08%
5.48
ΕΥΡΩΒ
-1,41%
2.021
ΕΧΑΕ
+1,89%
4.84
ΙΑΤΡ
0,00%
1.545
ΙΚΤΙΝ
-0,42%
0.359
ΙΛΥΔΑ
-0,30%
1.66
ΙΝΚΑΤ
+0,39%
5.1
ΙΝΛΙΦ
-1,26%
4.7
ΙΝΛΟΤ
+1,91%
1.176
ΙΝΤΕΚ
+0,72%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
-7,03%
2.38
ΙΝΤΕΤ
+3,80%
1.23
ΙΝΤΚΑ
-0,93%
3.21
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
334
ΚΕΚΡ
0,00%
1.3
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+2,33%
1.535
ΚΟΡΔΕ
-4,53%
0.464
ΚΟΥΑΛ
-3,23%
1.2
ΚΟΥΕΣ
+2,91%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+2,71%
11.35
ΚΤΗΛΑ
+8,43%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.1
ΛΑΒΙ
+0,12%
0.846
ΛΑΜΔΑ
+2,74%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36.6
ΛΑΝΑΚ
+2,86%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-2,92%
1.33
ΛΟΥΛΗ
+2,25%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-4,41%
0.824
ΜΕΒΑ
+2,64%
3.89
ΜΕΝΤΙ
+2,20%
2.79
ΜΕΡΚΟ
0,00%
44.4
ΜΙΓ
-1,50%
3.61
ΜΙΝ
0,00%
0.52
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,43%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+0,61%
3.3
ΜΟΤΟ
+1,26%
2.82
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
+2,91%
26.88
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,58%
3.45
ΜΠΡΙΚ
+0,54%
1.855
ΜΠΤΚ
+6,42%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,10%
34.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
-0,45%
0.89
ΞΥΛΚ
-0,38%
0.259
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.4
ΟΛΠ
-0,20%
25
ΟΛΥΜΠ
-0,80%
2.48
ΟΠΑΠ
-1,01%
14.64
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,44%
0.918
ΟΤΕ
-1,39%
13.44
ΟΤΟΕΛ
+1,62%
11.32
ΠΑΙΡ
-3,67%
1.05
ΠΑΠ
0,00%
2.41
ΠΕΙΡ
+0,35%
3.406
ΠΕΤΡΟ
+0,25%
8.02
ΠΛΑΘ
-0,91%
3.81
ΠΛΑΚΡ
-2,61%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.244
ΠΡΕΜΙΑ
+0,73%
1.11
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+2,15%
4.505
ΡΕΒΟΙΛ
+2,30%
1.78
ΣΑΡ
-0,55%
10.8
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
+1,20%
0.336
ΣΙΔΜΑ
-1,94%
1.52
ΣΠΕΙΣ
+3,70%
6.72
ΣΠΙ
-2,87%
0.61
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,41%
19.49
ΤΖΚΑ
-0,73%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.632
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+2,61%
0.236
ΦΡΛΚ
+2,11%
3.88
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.675

Σύστημα εμπορίας ρύπων: Ετήσιο κόστος 1 δισ. για τους Έλληνες εφοπλιστές

Έως και 1 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση είναι πιθανό να κοστίσει στους Έλληνες πλοιοκτήτες η ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα εμπορίας ρύπων της ΕΕ (ΕU Emissions Trading Scheme – ETS), αρχής γενομένης από φέτος. Σύμφωνα με την εταιρεία ανάλυσης δεδομένων ναυτιλίας (maritime data analytics) OceanScore, ο ελληνικός εφοπλισμός θα βρεθεί αντιμέτωπος με μια σειρά από προκλήσεις, καθώς θα πρέπει να πιστοποιούνται τα δεδομένα για τις εκπομπές ρύπων του κάθε πλοίου και στη συνέχεια να υποβάλλονται στο σχετικό σύστημα, ώστε να υπολογίζονται τυχόν οφειλές.

Όπως αναφέρει η OceanScore, περίπου 2.135 πλοία, που ελέγχονται από περίπου 400 ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, αναμένεται ότι θα χρειαστεί να πληρώσουν κάποιο ποσό, με το σύνολο να υπολογίζεται σε 335 εκατ. ευρώ φέτος, ενώ στο μέλλον, και καθώς ο σχετικός κανονισμός θα τεθεί σε πλήρη ισχύ, το τελικό ποσό είναι πιθανό να ανέλθει σε 1 δισ. ευρώ ετησίως.

Με την ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα ETS, όλα τα πλοία που προσεγγίζουν λιμάνια εντός της ΕΕ θα πρέπει να αντισταθμίζουν τις εκπομπές ρύπων διοξειδίου του άνθρακα που παράγουν κατά το ταξίδι τους, μέσω της αγοράς ισοδύναμου αριθμού δικαιωμάτων (EUA). Στο πλαίσιο αυτό, έως τις 31 Μαρτίου του 2025 οι ελληνικές εταιρείες (και όλες οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται εντός ΕΕ) θα πρέπει να υποβάλουν τα συγκεντρωτικά στοιχεία εκπομπών CO2 για το σύνολο του 2024. Στη συνέχεια, κι αφού υπολογιστούν οι σχετικές επιβαρύνσεις, θα πρέπει να καταβάλουν τα σχετικά ποσά στις ευρωπαϊκές αρχές, έως τις 30 Σεπτεμβρίου του 2025.

Η OceanScore εκτιμά ότι οι Έλληνες πλοιοκτήτες θα πρέπει να παραδώσουν 11,96 εκατ. EUAs, με βάση τα στοιχεία από τα ταξίδια του 2022, τόσο για ταξίδια που έγιναν αποκλειστικά εντός των ευρωπαϊκών υδάτων, όσο και για ταξίδια από και προς την ΕΕ. Με δεδομένο ότι η σημερινή τιμή ανά EUA διαμορφώνεται σε 70 ευρώ, το τελικό κόστος για τα ελληνόκτητα πλοία (με βάση τα ταξίδια του 2022) θα ανέλθει σε 335 εκατ. ευρώ για τον πρώτο χρόνο. Ωστόσο, η ένταξη της ναυτιλίας στο σύστημα ETS θα γίνει κλιμακωτά σε βάθος τριετίας, κάτι που σημαίνει ότι το 2025 το αντίστοιχο κόστος θα διαμορφωθεί σε 586 εκατ. ευρώ και το 2026 σε 837 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, μια μικρή αύξηση στις τιμές των δικαιωμάτων θα μπορούσε πολύ εύκολα να ανεβάσει τον συνολικό «λογαριασμό» σε πάνω από 1 δισ. ευρώ.

Αυτό μεταφράζεται σε ένα πρόσθετο μέσο κόστος ρύπων, ύψους σχεδόν 400.000 ευρώ για κάθε πλοίο, αν και όσα πλοία έχουν υιοθετήσει «πράσινες» τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμων, άρα και ρύπων, αναμένεται να έχουν χαμηλότερη επιβάρυνση, επομένως και χαμηλότερα λειτουργικά έξοδα. Σε κάθε περίπτωση, πολλοί Έλληνες πλοιοκτήτες θα κληθούν να διαχειριστούν ένα σημαντικά υψηλότερο κόστος λειτουργίας, ιδίως όσοι λειτουργούν φορτηγά πλοία και δεξαμενόπλοια. Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί να αναλάβουν πρωτοβουλίες για τη μείωση του οικονομικού τους κόστους και την έκθεση στην αγορά δικαιωμάτων ρύπων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της OceanScore, πάνω από 500 από τα πλοία που θα επηρεαστούν από τις αλλαγές αυτές βρίσκονται υπό τον έλεγχο των 10 μεγαλύτερων ναυτιλιακών εταιρειών της Ελλάδας. Έτσι, κατά μέσο όρο, μια εταιρεία που διαχειρίζεται 50 πλοία θα πρέπει να καταβάλει 18,5 εκατ. ευρώ ετησίως για να αγοράσει 265.000 δικαιώματα εκπομπών ρύπων, κατά το 2026, που θα είναι και το πρώτο πλήρες έτος ένταξης του κλάδου στο σύστημα EU ETS.

Το ζήτημα που προκύπτει ασφαλώς είναι πώς ακριβώς θα επιμεριστεί το πρόσθετο αυτό κόστος, ανάμεσα στον πλοιοκτήτη και τον ναυλωτή του πλοίου. Ήδη στην αγορά έχουν αναπτυχθεί εργαλεία, κατ’ αρχάς για τον αυτοματισμό του ακριβούς υπολογισμού των εκπομπών ρύπων και του αντίστοιχου κόστους των δικαιωμάτων, όπως επίσης και της πληρωμής τους. Στο πλαίσιο αυτό, οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να εντάξουν στα ναυλοσύμφωνά τους ειδικούς όρους και ρήτρες σχετικές με το ποιος θα αναλαμβάνει το κόστος για την εξαγορά δικαιωμάτων ρύπων ή πώς θα επιμερίζεται αυτό ανάμεσα στις δύο πλευρές, ώστε να μειώσουν το ρίσκο που αναλαμβάνουν.

Διαβάστε επίσης:

Η Google παραδέχεται διαρροή που εκθέτει τον αλγόριθμο της

Το αφιέρωμα της Wall Street Journal στον Βαγγέλη Μαρινάκη

Ρήγας: Λιγότερα λόγια, περισσότερη δουλειά για τα κοιτάσματα

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!