THEPOWERGAME
Έως 4 εκατ. νέες θέσεις εργασίας, στον τομέα της «πράσινης» ενέργειας, υπολογίζεται ότι μπορεί να δημιουργήσει η διαδικασία μετάβασης της εμπορικής ναυτιλίας, σε καύσιμα μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος έως το 2050. Πρόκειται για έναν αριθμό, που είναι διπλάσιος από το σύνολο των ναυτικών που απασχολούνται στα πλοία του παγκόσμιου στόλου σήμερα. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν με βάση σχετική έρευνα που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Φόρουμ (Global Maritime Forum), ενός διεθνούς, μη κερδοσκοπικού ιδρύματος, που έχει δημιουργηθεί για την προώθηση της διαδικασίας απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και στον οποίο συμμετέχει πλήθος μελών, από μεγάλοι ναυτιλιακοί κι ενεργειακοί όμιλοι (μεταξύ αυτών και πολλές ελληνικές εταιρείες), μέχρι νηογνώμονες.
Οι νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν σε τρεις βασικούς τομείς, την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, την παραγωγή υδρογόνου και την παραγωγή ηλεκτροκαυσίμων, ή e-fuels, που θεωρούνται το καταλληλότερο (από περιβαλλοντικής πλευράς) προϊόν για την μετάβαση της παγκόσμιας οικονομίας και φυσικά και της ναυτιλίας, σε ένα περιβάλλον μηδενικού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Τα e-fuels παράγονται χρησιμοποιώντας ηλεκτρική ενέργεια (ηλεκτρόλυση), που διασπά το νερό στα συστατικά του, δηλαδή υδρογόνο και οξυγόνο. Στη συνέχεια, το υδρογόνο συνδυάζεται με διοξείδιο του άνθρακα που βρίσκεται στην ατμόσφαιρα και δημιουργείται ένα νέο συνθετικό καύσιμο, e-fuel, σε υγρή μορφή, που το καθιστά εύκολο στην αποθήκευση και την μεταφορά. Ασφαλώς, τα καύσιμα αυτά δεν απευθύνονται μόνο στην ναυτιλία, αλλά συνολικά στις μεταφορές και φυσικά και στην βιομηχανία.
Μόνο όμως η υιοθέτησή τους από την παγκόσμια ναυτιλία, θα είχε πολύ σημαντικό όφελος στην σχετική αγορά, συνεισφέροντας εκατ. νέες θέσεις εργασίας. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της έκθεσης, η ναυτιλία θα χρειαστεί πάνω από 500 εκατ. τόνους e-fuels, ετησίως έως το 2040, ενώ έως το 2050 το σχετικό νούμερο θα αυξηθεί σε 600 εκατ. τόνους. Για να ικανοποιηθεί η ζήτηση αυτή, θα χρειαστεί τουλάχιστον 2 TW πρόσθετης δυναμικότητας παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ, αλλά και 1 TW παραγωγής υδρογόνου έως το 2050. Για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, θα απαιτηθούν επενδύσεις έως και 3,5 τρις ευρώ, ώστε να αναπτυχθούν οι απαιτούμενες υποδομές, τόσο στο σκέλος της παραγωγής ενέργειας, όσο και στο σκέλος της παραγωγής των απαιτούμενων καυσίμων για την ναυτιλία.
Η επόμενη δεκαετία, δηλαδή αυτή του 2030, αναμένεται ότι θα είναι εκείνη κατά την οποία θα δημιουργηθούν και οι περισσότερες νέες θέσεις εργασίας στον τομέα της «πράσινης» ενέργειας, σε όλα τα σκέλη της εφοδιαστικής αλυσίδας. Πρόκειται για την περίοδο, κατά την οποία θα εντατικοποιηθούν οι επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση, καθώς αναμένεται η εισροή κεφαλαίων άνω των 2,5 τρις ευρώ, προκειμένου να αναπτυχθούν οι απαιτούμενες υποδομές και να προστεθούν έργα ΑΠΕ με συνολική δυναμικότητα 1,500 GW ετησίως, όπως επίσης και παραγωγική δυναμικότητα για 800 GW υδρογόνου και 530 εκατ. τόνων «πράσινης» αμμωνίας, που αποτελεί το συνθετικό καύσιμο που θα αξιοποιηθεί για τα e-fuels.
Είναι τέτοιο το μέγεθος των δομικών μεταβολών που θα απαιτηθούν σε οικονομικό επίπεδο, ώστε φορείς όπως η ITF, το συνδικάτο για τους εργαζομένους στις διεθνείς μεταφορές, να αναφέρουν ότι οι νέες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν θα συμβάλλουν στην γεφύρωση των οικονομικών ανισοτήτων ανάμεσα στον βορρά και τον νότο σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτό γιατί οι ηπιότερες καιρικές συνθήκες ευνοούν την δημιουργία των παραπάνω υποδομών στις χώρες του νότου. Μάλιστα, όταν γίνονται τέτοιες επενδύσεις στις περιοχές αυτές, ο αριθμός των θέσεων εργασίας που δημιουργείται είναι και μεγαλύτερος, συγκριτικά με χώρες στον βορρά.
Διαβάστε επίσης:
Google: Τα νέα γραφεία στην Ταϊβάν είναι εντυπωσιακά
LVMH: Ο κολοσσός της μόδας είναι και ένας “τιτάνας” ακινήτων
Πώς θα κατανεμηθεί ηλεκτρικός χώρος 2,5 GW σε νοικοκυριά, αγρότες και επιχειρήσεις