Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Χαμένος ο Πειραιάς από την αλλαγή “ρότας” της Cosco Shipping Ports

Σε αναδρομολογήσεις πλοίων και φορτίων προς άλλα λιμάνια στα οποία συμμετέχει ως επενδυτής/μέτοχος στη δυτική Ευρώπη προχώρησε κατά τη διάρκεια του φετινού πρώτου τριμήνου η Cosco Shipping Ports, μητρική της Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά (ΣΕΠ), που διαχειρίζεται τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά. Πρόκειται για ένα έκτακτο μέτρο, που λαμβάνεται προκειμένου να αντιμετωπιστεί η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Όπως αναφέρει η διοίκηση της εταιρείας σε ανακοίνωσή της, προκειμένου να αντιμετωπίσει την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, «η εταιρεία συντονίστηκε με τα υπόλοιπα μέλη της OCEAN Alliance, προτείνοντας την προσωρινή αναδρομολόγηση εμπορευματοκιβωτίων που αρχικά προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά σε άλλα λιμάνια και συγκεκριμένα στον σταθμό του Zeebrugge (Βέλγιο) ή στον αντίστοιχο της Βαλένθια (Ισπανία)». Με τον τρόπο αυτόν, η Cosco επιχειρεί να μην απολέσει έσοδα ως όμιλος, μεταφέροντας μέρος της κίνησης που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μέσω του Πειραιά σε άλλες λιμενικές υποδομές συμφερόντων της.

Η εξέλιξη αυτή έχει ασφαλώς άμεσο αντίκτυπο στο λιμάνι του Πειραιά, όπου κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο καταγράφηκε μείωση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 11,4% σε 931.350 «κουτιά», έναντι 1,05 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Μόνο τον Μάρτιο σημειώθηκε πτώση της κίνησης κατά 15,4% σε 343,3 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια από τις προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, δείγμα του μεγέθους του προβλήματος που έχουν προκαλέσει οι αντάρτες Χούθι και οι σχεδόν καθημερινές επιθέσεις τους. Μείωση καταγράφουν κι άλλα λιμάνια της περιοχής, όπως π.χ. στη γειτονική Ιταλία, όπου στο λιμάνι της Gioia Tauro σημειώνεται μείωση του αριθμού των εξυπηρετούμενων πλοίων κατά 20% από τον Οκτώβριο του 2023 και μέχρι σήμερα.

Στον αντίποδα, τα λιμάνια της Cosco στη δυτική Ευρώπη έχουν ωφεληθεί, καταγράφοντας αύξηση των μεγεθών τους. Ειδικότερα, στη Βαλένθια η διακίνηση αυξήθηκε κατά 4,3% σε 764.748 εμπορευματοκιβώτια κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, ενώ στο Βέλγιο η αύξηση την ίδια περίοδο άγγιξε το 3,7%, σε 155.488 εμπορευματοκιβώτια.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται όμως και συνολικά στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου (εκτός δηλαδή από εκείνα της Cosco) και ιδίως της Ισπανίας και του Μαρόκου, όπου έχει μεταφερθεί ένα σημαντικό ποσοστό της ροής φορτίων, που υπό κανονικές συνθήκες προορίζονταν για το λιμάνι του Πειραιά και άλλα λιμάνια της ευρύτερης περιοχής της ανατολικής Μεσογείου. Η εκτροπή σημαντικού αριθμού πλοίων γύρω από την Αφρική, ώστε να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις σχεδόν καθημερινές επιθέσεις των ανταρτών Χούθι, αποφεύγοντας έτσι τη Διώρυγα του Σουέζ, έχει αποτέλεσμα οι απώλειες των λιμανιών της ανατολικής Μεσογείου να μετατρέπονται σε κέρδη για τα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Για να γίνει αντιληπτό το μέγεθος της εκτροπής φορτίων που γίνεται, αρκεί να σημειωθεί, σύμφωνα με τα στοιχεία της Βρετανικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ONS), ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ έχουν μειωθεί κατά 66% από τα μέσα Δεκεμβρίου.

Μέχρι σήμερα το μεγαλύτερο όφελος το εισπράττουν λιμάνια όπως της Βαρκελώνης και του Αλγκεσίρας, όπως επίσης και της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ήδη στα λιμάνια αυτά έχει αρχίσει να δημιουργείται έντονη συμφόρηση, καθώς καλούνται να αντεπεξέλθουν σε πολύ υψηλότερους όγκους φορτίων, σε σχέση με τις δυνατότητές τους, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Για παράδειγμα, η Maersk έχει εκδώσει οδηγία προς τους πελάτες της, προκειμένου να παραλαμβάνουν τα κοντέινερ που τους παραδίδει η εταιρεία το συντομότερο δυνατόν, ώστε να μη δημιουργείται συμφόρηση στους χώρους αποθήκευσης των λιμανιών. Τον Φεβρουάριο το λιμάνι της Βαρκελώνης κατέγραψε αύξηση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων κατά 17%, ενώ αύξηση κατά 10% σε ετήσια βάση σημείωσε και η διακίνηση φορτίων στο λιμάνι του Αλγκεσίρας, τόσο τον Ιανουάριο όσο και τον Φεβρουάριο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!