Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Το κρυφό παιχνίδι της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Τα κινεζικά ναυπηγεία θεωρούνται πρωταθλητές παγκοσμίως, καλύπτοντας ενδεικτικά, το 2020, το 40,3% της παγκόσμιας αγοράς. Όμως, όπως δείχνει νέα έρευνα του Center for Strategic and International Studies (CSIS), οι Κινέζοι ναυπηγοί δεν κατασκευάζουν μόνο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τάνκερ, αλλά και πολεμικά πλοία. Με αποτέλεσμα τα δισεκατομμύρια δολάρια και η τεχνολογία που λαμβάνουν από πελάτες και εταιρείες παγκοσμίως να διοχετεύονται εν τέλει στον εκσυγχρονισμό του κινεζικού πολεμικού ναυτικού.

Όπως υποστηρίζουν κινεζικά ειδησεογραφικά μέσα, το 2023 τα κινεζικά ναυπηγεία παρέδωσαν το 49% των πλοίων που παραδόθηκαν παγκοσμίως, το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, και εξασφάλισαν το 68,8% των νέων παραγγελιών. Το 2022 η Clarkson Research ανέφερε πως τα κινεζικά ναυπηγεία κέρδισαν παραγγελίες για 1,12 εκατομμύρια CGT (72 νέα πλοία), το 57% του παγκόσμιου συνόλου. Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), που παρουσιάζει το CSIS, το 2020 η Κίνα ήλεγχε το 40,3% της παγκόσμιας αγοράς, η Νότια Κορέα το 31,5%, η Ιαπωνία το 22,2% και τα ναυπηγεία του υπόλοιπου πλανήτη μόλις το 6,1%.

Στην Κίνα πάλι, την πρωτιά κατέχει μία εταιρεία: η China State Shipbuilding Corporation (CSSC), που ελέγχει από μόνη της το 21,5% της παγκόσμιας ναυπηγικής αγοράς και προήλθε από τη συγχώνευση των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων του «Κόκκινου Δράκου» το 2019. Σήμερα ελέγχει άμεσα πάνω από 100 θυγατρικές.

Η CSSC ταυτόχρονα παράγει πολεμικά πλοία για το κινεζικό ναυτικό. Αυτοανακηρύσσεται «κύρια δύναμη» στην ανάπτυξη ναυτικών όπλων και εξοπλισμού για την εθνική άμυνα και βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής του Πεκίνου για την ανάμειξη πολιτικού-στρατιωτικού τομέα (MCF), με στόχο την αναβάθμιση του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας και της κινεζικής στρατιωτικής τεχνολογίας.

Το ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAΝ στο παραπάνω σχήμα) ήδη κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο του πλανήτη σε αριθμούς πλοίων και η τεχνολογική εξέλιξη του στόλου αυτού συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς. Δεν είναι τυχαίο πως τον Νοέμβριο του 2020, όταν ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, υπέγραψε εκτελεστική εντολή, επιβάλλοντας κυρώσεις σε 31 εταιρείες που συνδέονταν με το κινεζικό ναυτικό, η CSSC ήταν μία από αυτές.

Σύμφωνα με το CSIS, τέσσερα συγκεκριμένα ναυπηγεία που ελέγχονται από θυγατρικές της CSSC, τα Ντάλιαν, Γιανγκνάν, Χουντόνγκ-Ζονγκουά και Χουανγκπού Γουεντσόνγκ, παράγουν μαζικά πολεμικά πλοία για το ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού, την ώρα που δέχονται και εκτελούν ναυπηγικά συμβόλαια εκατομμυρίων (ενίοτε δισεκατομμυρίων) μέσω εταιρειών με έδρα εκτός της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ.

Με βάση τα στοιχεία του ρεπορτάζ, μεταξύ 2019 και 2021 τα τέσσερα ναυπηγεία έλαβαν παραγγελίες για τουλάχιστον 211 εμπορικά πλοία, από τις οποίες το 64% προερχόταν από το εξωτερικό. Χρησιμοποιώντας δορυφορικές φωτογραφίες, το CSSC τεκμηριώνει πως γίνεται άμεση ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στο στρατιωτικό και το εμπορικό σκέλος των επιχειρήσεων στα ναυπηγεία αυτά. Για παράδειγμα, αεροφωτογραφίες από το 2021 δείχνουν ένα πλοίο της Evergreen να βρίσκεται αγκυροβολημένο ανάμεσα σε ένα καταδρομικό τύπου Type 055 και ένα αντιτορπιλικό τύπου Type 052D.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!