Γ.Δ.
1407.03 -0,97%
ACAG
-0,34%
5.8
CENER
-0,41%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,35%
8.5
NOVAL
+0,02%
2.72
OPTIMA
-1,16%
11.9
TITC
-0,69%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+4,30%
1.406
ΑΒΕ
-0,45%
0.442
ΑΔΜΗΕ
+1,82%
2.235
ΑΚΡΙΤ
-6,41%
0.73
ΑΛΜΥ
-1,48%
2.66
ΑΛΦΑ
-1,95%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
-2,51%
11.26
ΑΣΚΟ
-0,67%
2.95
ΑΣΤΑΚ
+1,22%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
-0,45%
11
ΑΤΤΙΚΑ
-0,41%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
-2,72%
5.73
ΒΙΟΚΑ
+0,81%
2.48
ΒΙΟΣΚ
+0,78%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
-1,01%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,61%
16.4
ΔΑΑ
-1,68%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,18%
11.18
ΔΟΜΙΚ
+0,92%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-0,30%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
-1,38%
31.5
ΕΚΤΕΡ
-0,24%
4.2
ΕΛΒΕ
-1,96%
5
ΕΛΙΝ
+2,28%
2.24
ΕΛΛ
+0,38%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-0,20%
2.49
ΕΛΠΕ
+0,26%
7.84
ΕΛΣΤΡ
+0,96%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+1,07%
1.696
ΕΛΧΑ
-1,90%
1.86
ΕΝΤΕΡ
+0,51%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,56%
1.26
ΕΤΕ
-3,10%
7.698
ΕΥΑΠΣ
-0,32%
3.08
ΕΥΔΑΠ
-1,64%
5.41
ΕΥΡΩΒ
-1,29%
2.07
ΕΧΑΕ
-1,12%
4.845
ΙΑΤΡ
-0,97%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-0,55%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
-0,79%
5.04
ΙΝΛΙΦ
+0,42%
4.75
ΙΝΛΟΤ
-1,02%
1.162
ΙΝΤΕΚ
-1,08%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
-0,83%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-3,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
+2,63%
1.365
ΚΕΠΕΝ
-9,00%
1.82
ΚΛΜ
+1,90%
1.61
ΚΟΡΔΕ
+0,42%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,16%
1.23
ΚΟΥΕΣ
-0,57%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-1,75%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+0,90%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
-0,15%
6.74
ΛΑΜΨΑ
-1,64%
36
ΛΑΝΑΚ
+2,22%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+0,72%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,69%
0.812
ΜΕΒΑ
+1,29%
3.92
ΜΕΝΤΙ
-4,26%
2.7
ΜΕΡΚΟ
-8,11%
40.8
ΜΙΓ
+0,28%
3.62
ΜΙΝ
+14,78%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,86%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+1,31%
3.1
ΜΟΤΟ
-2,70%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
-0,15%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.43
ΜΠΡΙΚ
-2,12%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+0,28%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+2,20%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
-1,91%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
+1,22%
2.48
ΟΠΑΠ
-0,47%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,53%
0.902
ΟΤΕ
+0,37%
13.56
ΟΤΟΕΛ
-0,35%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
-2,01%
3.518
ΠΕΤΡΟ
+1,49%
8.18
ΠΛΑΘ
-0,26%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
-0,18%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
-1,41%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
+7,53%
2
ΣΑΡ
+2,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
-1,74%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+4,71%
1.555
ΣΠΕΙΣ
-0,91%
6.54
ΣΠΙ
+1,29%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
+0,72%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+0,85%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Το κρυφό παιχνίδι της κινεζικής ναυπηγικής βιομηχανίας

Τα κινεζικά ναυπηγεία θεωρούνται πρωταθλητές παγκοσμίως, καλύπτοντας ενδεικτικά, το 2020, το 40,3% της παγκόσμιας αγοράς. Όμως, όπως δείχνει νέα έρευνα του Center for Strategic and International Studies (CSIS), οι Κινέζοι ναυπηγοί δεν κατασκευάζουν μόνο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τάνκερ, αλλά και πολεμικά πλοία. Με αποτέλεσμα τα δισεκατομμύρια δολάρια και η τεχνολογία που λαμβάνουν από πελάτες και εταιρείες παγκοσμίως να διοχετεύονται εν τέλει στον εκσυγχρονισμό του κινεζικού πολεμικού ναυτικού.

Όπως υποστηρίζουν κινεζικά ειδησεογραφικά μέσα, το 2023 τα κινεζικά ναυπηγεία παρέδωσαν το 49% των πλοίων που παραδόθηκαν παγκοσμίως, το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, και εξασφάλισαν το 68,8% των νέων παραγγελιών. Το 2022 η Clarkson Research ανέφερε πως τα κινεζικά ναυπηγεία κέρδισαν παραγγελίες για 1,12 εκατομμύρια CGT (72 νέα πλοία), το 57% του παγκόσμιου συνόλου. Σύμφωνα με στοιχεία από τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), που παρουσιάζει το CSIS, το 2020 η Κίνα ήλεγχε το 40,3% της παγκόσμιας αγοράς, η Νότια Κορέα το 31,5%, η Ιαπωνία το 22,2% και τα ναυπηγεία του υπόλοιπου πλανήτη μόλις το 6,1%.

Στην Κίνα πάλι, την πρωτιά κατέχει μία εταιρεία: η China State Shipbuilding Corporation (CSSC), που ελέγχει από μόνη της το 21,5% της παγκόσμιας ναυπηγικής αγοράς και προήλθε από τη συγχώνευση των δύο μεγαλύτερων ναυπηγείων του «Κόκκινου Δράκου» το 2019. Σήμερα ελέγχει άμεσα πάνω από 100 θυγατρικές.

Η CSSC ταυτόχρονα παράγει πολεμικά πλοία για το κινεζικό ναυτικό. Αυτοανακηρύσσεται «κύρια δύναμη» στην ανάπτυξη ναυτικών όπλων και εξοπλισμού για την εθνική άμυνα και βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής του Πεκίνου για την ανάμειξη πολιτικού-στρατιωτικού τομέα (MCF), με στόχο την αναβάθμιση του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού της Κίνας και της κινεζικής στρατιωτικής τεχνολογίας.

Το ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (PLAΝ στο παραπάνω σχήμα) ήδη κατέχει τον μεγαλύτερο στόλο του πλανήτη σε αριθμούς πλοίων και η τεχνολογική εξέλιξη του στόλου αυτού συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς. Δεν είναι τυχαίο πως τον Νοέμβριο του 2020, όταν ο Αμερικανός πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, υπέγραψε εκτελεστική εντολή, επιβάλλοντας κυρώσεις σε 31 εταιρείες που συνδέονταν με το κινεζικό ναυτικό, η CSSC ήταν μία από αυτές.

Σύμφωνα με το CSIS, τέσσερα συγκεκριμένα ναυπηγεία που ελέγχονται από θυγατρικές της CSSC, τα Ντάλιαν, Γιανγκνάν, Χουντόνγκ-Ζονγκουά και Χουανγκπού Γουεντσόνγκ, παράγουν μαζικά πολεμικά πλοία για το ναυτικό του Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού, την ώρα που δέχονται και εκτελούν ναυπηγικά συμβόλαια εκατομμυρίων (ενίοτε δισεκατομμυρίων) μέσω εταιρειών με έδρα εκτός της Κίνας και του Χονγκ Κονγκ.

Με βάση τα στοιχεία του ρεπορτάζ, μεταξύ 2019 και 2021 τα τέσσερα ναυπηγεία έλαβαν παραγγελίες για τουλάχιστον 211 εμπορικά πλοία, από τις οποίες το 64% προερχόταν από το εξωτερικό. Χρησιμοποιώντας δορυφορικές φωτογραφίες, το CSSC τεκμηριώνει πως γίνεται άμεση ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στο στρατιωτικό και το εμπορικό σκέλος των επιχειρήσεων στα ναυπηγεία αυτά. Για παράδειγμα, αεροφωτογραφίες από το 2021 δείχνουν ένα πλοίο της Evergreen να βρίσκεται αγκυροβολημένο ανάμεσα σε ένα καταδρομικό τύπου Type 055 και ένα αντιτορπιλικό τύπου Type 052D.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!