Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Εφοδιαστικές αλυσίδες: Στα όρια τους τα λιμάνια της Δυτικής Μεσογείου

Την ώρα που τα λιμάνια στη νότια και ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένου και του Πειραιά, επωμίζονται τις επιπτώσεις της κατακόρυφης πτώσης διακίνησης  εμπορευματοκιβωτίων από τη Διώρυγα του Σουέζ, η διαθέσιμη χωρητικότητα στους τερματικούς σταθμούς της δυτικής Μεσόγειου εξαντλείται λόγω της εκτροπής των δρομολογίων από το Ακρωτήρι της Καλής Ελπίδας.

Προστίθεται, ως εκ τούτου, ένα ακόμη εμπόδιο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες. Η συμφόρηση στα λιμάνια της Βαρκελώνης και της Αλχεθίρας στην Ισπανία, όπως και στο Tanger-Med της Ταγγέρης πυροδοτούν φόβους για την αύξηση του κόστος αποθηκευτικών χώρων και ελλείψεων σε προϊόντα. Η δραματική πτώση της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων από την Ερυθρά Θάλασσα, μια από τις κυριότερες οδούς στο παγκόσμιο εμπόριο, λόγω των επιθέσεων σε εμπορικά πλοία από τους αντάρτες Χούθι, έχει προκαλέσει μεγάλες ανακατατάξεις στις ροές προϊόντων από την Ασία στην Ευρώπη. Οι  ναύλοι  έχουν σημειώσει μεγάλη άνοδο και τα δρομολόγια διαρκούν περίπου ένα δεκαπενθήμερο πιο πολύ.

Οι επιθέσεις πολλαπλασιάστηκαν από τον περσινό Νοέμβριο, με τους Χούθι να στοχεύουν εμπορικά πλοία προκειμένου να αυξήσουν τις πιέσεις στο Ισραήλ, το οποίο κήρυξε πόλεμο στη Λωρίδα της Γάζας μετά τις τρομοκρατικές επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου. Με τη Διώρυγα του Σουέζ, η οποία ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, και το Στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ που «βλέπει» στον Ινδικό Ωκεανό να βρίσκονται εκτός κάδρου στη παγκόσμια διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πολλά εμπορικά πλοία φθάνουν στην Ευρώπη από την Αφρική και εκφορτώνουν στα λιμάνια της δυτικής Μεσογείου. Από εκεί τα εμπορεύματα μεταφορτώνονται σε μικρότερα πλοία με προορισμό λιμενικούς σταθμούς της ανατολικής Μεσογείου.

Ειδήμονες της ναυτιλιακής αγοράς εικάζουν πως οι καθυστερήσεις αυτές μπορεί να αναγκάσουν τις εταιρείες να συγκεντρώσουν περισσότερα αποθέματα στους τερματικούς σταθμούς των λιμανιών, οδηγώντας σε άνοδο το κόστος μίσθωσης. Ο ναυτιλιακός κολοσσός Maersk προειδοποίησε τους πελάτες του για την υψηλή συγκέντρωση εμπορευμάτων στο λιμάνι της Βαρκελώνης. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα λιμάνια της Μεσογείου αλλά σήμερα οι τερματικοί του σταθμοί έχουν επιφορτιστεί με μεγαλύτερο όγκο εμπορευματοκιβωτίων του συνηθισμένου.

«Σχεδόν πλήρης» είναι επίσης η χωρητικότητα των αποθηκευτικών χώρων στην TTI Algeciras που είναι ένας από τους δυο τερματικούς σταθμούς στο λιμάνι της Αλχεθίρας στην Ανδαλουσία. Στα όρια χωρητικότητας λειτουργεί, επίσης, ο τερματικός σταθμός TC3 στο Μαρόκο, σύμφωνα με δήλωση του Ναμπίλ Μπουμεζούχ, πρόεδρο του διοικητικού συμβουλίου της Tangier Alliance. Απευθυνόμενος στους Financial Times, υπογράμμισε πως «είναι μια πρόκληση για την αποτελεσματικότητα και παραγωγικότητα του λιμανιού». Αυτός είναι ο λόγος, εξάλλου, που τα εμπορικά πλοία συναντούν καθυστερήσεις κατά τον ελλιμενισμό τους που σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φθάσουν από δυο έως και τρία 24ώρα.

Σύμφωνα με την Lloyds List, τα αιτήματα για ελλιμενισμό στον Πειραιά από τα μεγάλα πλοία εμπορευματοκιβωτίων έχουν μειωθεί κατά 8% το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Φεβρουάριο του 2024 και αντίστοιχα κατά το ένα πέμπτο στο Marsaxlokk της Μάλτας και του Τζόγια Τόρο της Ιταλίας σε σχέση με προηγούμενα έτη. «Υπάρχουν όλο και λιγότερα πλοία εμπορευματοκιβωτίων στη Μεσόγειο, ιδιαίτερα προς τα ανατολικά», δήλωσε η Ελεάνορ Χάντλαντ της εταιρείας αναλύσεων Drewry στην ιστοσελίδα της Lloyds List.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!