Γ.Δ.
1397.63 +0,94%
ACAG
-1,47%
5.37
BOCHGR
-1,13%
4.38
CENER
-2,14%
8.24
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,72%
8.3
NOVAL
-0,44%
2.275
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
+4,36%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,58%
1.378
ΑΒΕ
-1,09%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,43%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,95%
3.66
ΑΛΦΑ
+0,48%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
-3,09%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-20,91%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
+3,88%
2.14
ΒΙΟ
+3,40%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+1,16%
1.74
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,45%
17.58
ΔΑΑ
+2,33%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,64%
11.75
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,47%
1.38
ΕΕΕ
+0,30%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+2,30%
1.424
ΕΛΒΕ
-0,85%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.97
ΕΛΛ
+1,52%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
1.62
ΕΛΠΕ
+2,26%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.788
ΕΛΧΑ
+9,36%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.13
ΕΤΕ
+0,29%
7.036
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.13
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+2,20%
2.04
ΕΧΑΕ
+3,36%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-0,81%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.745
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
4.69
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
0.88
ΙΝΤΕΚ
+3,49%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,65%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+4,64%
1.015
ΙΝΤΚΑ
+3,35%
2.62
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+3,08%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+3,86%
1.48
ΚΟΡΔΕ
-3,42%
0.395
ΚΟΥΑΛ
-3,26%
1.01
ΚΟΥΕΣ
-0,71%
5.56
ΚΡΙ
+3,99%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+4,77%
0.922
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.726
ΛΑΜΔΑ
+2,82%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+1,63%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,86%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,54%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,36%
19.32
ΜΟΝΤΑ
+7,65%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,61%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,97%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
-4,58%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,49%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,39%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.3
ΟΠΑΠ
+1,80%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,41%
0.791
ΟΤΕ
+0,60%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
-0,20%
0.974
ΠΑΠ
-1,69%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
+4,14%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.78
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-1,18%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+2,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+2,27%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,95%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
19.81
ΤΖΚΑ
-1,74%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,14%
3.57
ΧΑΙΔΕ
+7,96%
0.61

Δυσεύρετα τα δεξαμενόπλοια: Αυξήθηκαν οι ναύλοι έως 26%

Σε μεγαλύτερης διάρκειας ναυλοσύμφωνα στρέφονται όλο και περισσότεροι ναυλωτές φορτίων πετρελαίου, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη μεγάλη άνοδο του μεταφορικού κόστους. «Δεν υπάρχουν αρκετά δεξαμενόπλοια», είναι η γενική επωδός, καθώς, όπως τονίζουν ναυτιλιακές πηγές, έχει δημιουργηθεί η «τέλεια καταιγίδα». Ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων καλείται να ταξιδέψει πιο μακριά για να μεταφέρει αργό πετρέλαιο στα διυλιστήρια και καύσιμα στους καταναλωτές. Οι κυρώσεις της ΕΕ έχουν υποχρεώσει τους Ρώσους εξαγωγείς να στέλνουν το πετρέλαιο τους στην Ασία, αντί για την Ευρώπη, ενώ οι πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν στρέψει πολλά πλοία στο να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής, ώστε να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ. Την ίδια στιγμή, το χαμηλό επίπεδο των υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά έχει επίσης ωθήσει πολλά πλοία σε εναλλακτικές διαδρομές.

Όλες αυτές οι παρακάμψεις έχουν προσθέσει έως και τρεις εβδομάδες περισσότερου χρόνου για κάποια ταξίδια, κάτι που έχει αποτέλεσμα να αυξάνονται τα μεταφορικά κόστη και να μειώνεται η διαθεσιμότητα των δεξαμενόπλοιων. Κάποια πλοία δεν είναι καν διαθέσιμα, καθώς έχουν προστεθεί στον στόλο που μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο κι επομένως τελούν υπό καθεστώς κυρώσεων, κάτι που σημαίνει ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Σύμφωνα με στοιχεία της Vitol, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς πετρελαίου, μόνο τα πλοία που αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα έχουν αποτέλεσμα να αυξηθεί η κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων κατά 100.000 βαρέλια/ημέρα και έχουν προσθέσει 3% στην απόσταση που διανύει ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, οι παραπάνω παράμετροι έχουν εκτοξεύσει τους ναύλους έως 26% σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ πολύ μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται και στα ασφαλιστικά κόστη για τα πλοία που συνεχίζουν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ημερήσιος ναύλος για ένα πλοίο της κλάσης Aframax, που μπορεί να μεταφέρει έως 800.000 βαρέλια πετρελαίου, έχει αυξηθεί σε 49.500 δολάρια, έναντι 39.000 δολαρίων πριν από πέντε μήνες.

Στο πλαίσιο αυτό, ναυλωτές, όπως ο όμιλος Gunvor, έχουν αρχίσει να στρέφονται σε μεγαλύτερης διάρκειας ναυλοσύμφωνα, προτιμώντας τέτοιες συμφωνίες, αντί για τη σποτ αγορά, όπου τα κόστη είναι υψηλότερα. Οι συμφωνίες χρονοναύλωσης μεγάλης διάρκειας επιτρέπουν στις εταιρείες να χρησιμοποιούν πλοία για μια προκαθορισμένη περίοδο, αντί για ένα μεμονωμένο ταξίδι μεταξύ δύο προορισμών. Έτσι, μπορούν να προστατεύονται από το κόστος μιας πιθανής διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως συμβαίνει στην παρούσα χρονική συγκυρία. Με το να «κλειδώσουν» το μεταφορικό κόστος, μέσω ενός συμφώνου χρονοναύλωσης, «θωρακίζονται» απέναντι σε αυξήσεις, όπως αυτή που καταγράφεται σήμερα στην αγορά. Τα συμβόλαια αυτά μπορούν να είναι 6, 12, ακόμα και 24 μηνών, ανάλογα με την εκάστοτε συμφωνία.

Εν τω μεταξύ, η κατάσταση αυτή δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί σύντομα, τουλάχιστον ως προς τις ροές των φορτίων, κάτι που θα «κρατήσει» τους ναύλους σε υψηλό επίπεδο, από μερικούς μήνες έως και κάποια χρόνια. Άλλωστε, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων δεν προβλέπεται να αυξηθεί άμεσα, με δεδομένο ότι οι περισσότερες παραγγελίες νεότευκτων υποβλήθηκαν μόλις πρόσφατα. Για παράδειγμα, ναι μεν θα παραδοθούν 100 νέα δεξαμενόπλοια Aframax και 25 πλοία VLCC (μεταφορικής ικανότητας 2 εκατ. βαρελιών έκαστο), αλλά αυτό δεν θα συμβεί νωρίτερα από το 2027.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!