Γ.Δ.
1414.32 +0,52%
ACAG
+1,55%
5.89
CENER
-0,92%
9.71
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
-0,37%
2.71
OPTIMA
-0,50%
11.84
TITC
+0,35%
28.75
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,71%
1.416
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,67%
2.22
ΑΚΡΙΤ
+16,44%
0.85
ΑΛΜΥ
-0,56%
2.645
ΑΛΦΑ
+0,32%
1.565
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.43
ΑΣΚΟ
+1,69%
3
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+2,50%
2.46
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,22%
5.8
ΒΙΟΚΑ
-3,63%
2.39
ΒΙΟΣΚ
+1,55%
1.31
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,10%
16.58
ΔΑΑ
+0,44%
7.75
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
-0,09%
11.17
ΔΟΜΙΚ
+2,20%
3.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+6,25%
2.38
ΕΛΛ
+0,37%
13.4
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,20%
2.52
ΕΛΠΕ
+0,45%
7.875
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+0,83%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,75%
1.874
ΕΝΤΕΡ
-1,76%
7.81
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+0,79%
1.27
ΕΤΕ
-0,36%
7.67
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
+0,74%
5.45
ΕΥΡΩΒ
-1,69%
2.035
ΕΧΑΕ
+0,10%
4.85
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.72
ΙΝΚΑΤ
-0,40%
5.02
ΙΝΛΙΦ
-1,89%
4.66
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
+0,36%
5.54
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
-0,82%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+1,86%
3.29
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-2,56%
1.33
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-1,86%
1.58
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
+0,33%
1.234
ΚΟΥΕΣ
+0,38%
5.28
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
-1,39%
0.85
ΛΑΜΔΑ
+0,30%
6.76
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-2,97%
2.61
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+4,59%
4.1
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-3,03%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,56%
23.42
ΜΟΝΤΑ
+1,29%
3.14
ΜΟΤΟ
+0,74%
2.725
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+1,42%
27.1
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.42
ΜΠΡΙΚ
+0,81%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,18%
35.88
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+3,41%
21.2
ΟΛΠ
-0,40%
25.2
ΟΛΥΜΠ
-1,21%
2.45
ΟΠΑΠ
+0,82%
14.79
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,89%
0.91
ΟΤΕ
+1,62%
13.78
ΟΤΟΕΛ
-1,40%
11.24
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
+0,82%
2.47
ΠΕΙΡ
+0,51%
3.536
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.82
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,53%
1.128
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
+0,11%
4.54
ΡΕΒΟΙΛ
+4,50%
2.09
ΣΑΡ
-1,07%
11.08
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-0,32%
1.55
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,36%
19.58
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,37%
1.618
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Δυσεύρετα τα δεξαμενόπλοια: Αυξήθηκαν οι ναύλοι έως 26%

Σε μεγαλύτερης διάρκειας ναυλοσύμφωνα στρέφονται όλο και περισσότεροι ναυλωτές φορτίων πετρελαίου, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στη μεγάλη άνοδο του μεταφορικού κόστους. «Δεν υπάρχουν αρκετά δεξαμενόπλοια», είναι η γενική επωδός, καθώς, όπως τονίζουν ναυτιλιακές πηγές, έχει δημιουργηθεί η «τέλεια καταιγίδα». Ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων καλείται να ταξιδέψει πιο μακριά για να μεταφέρει αργό πετρέλαιο στα διυλιστήρια και καύσιμα στους καταναλωτές. Οι κυρώσεις της ΕΕ έχουν υποχρεώσει τους Ρώσους εξαγωγείς να στέλνουν το πετρέλαιο τους στην Ασία, αντί για την Ευρώπη, ενώ οι πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν στρέψει πολλά πλοία στο να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής, ώστε να αποφύγουν τη Διώρυγα του Σουέζ. Την ίδια στιγμή, το χαμηλό επίπεδο των υδάτων στη Διώρυγα του Παναμά έχει επίσης ωθήσει πολλά πλοία σε εναλλακτικές διαδρομές.

Όλες αυτές οι παρακάμψεις έχουν προσθέσει έως και τρεις εβδομάδες περισσότερου χρόνου για κάποια ταξίδια, κάτι που έχει αποτέλεσμα να αυξάνονται τα μεταφορικά κόστη και να μειώνεται η διαθεσιμότητα των δεξαμενόπλοιων. Κάποια πλοία δεν είναι καν διαθέσιμα, καθώς έχουν προστεθεί στον στόλο που μεταφέρει το ρωσικό πετρέλαιο κι επομένως τελούν υπό καθεστώς κυρώσεων, κάτι που σημαίνει ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Σύμφωνα με στοιχεία της Vitol, ενός από τους μεγαλύτερους μεταφορείς πετρελαίου, μόνο τα πλοία που αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα έχουν αποτέλεσμα να αυξηθεί η κατανάλωση ναυτιλιακών καυσίμων κατά 100.000 βαρέλια/ημέρα και έχουν προσθέσει 3% στην απόσταση που διανύει ο παγκόσμιος στόλος δεξαμενόπλοιων.

Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, οι παραπάνω παράμετροι έχουν εκτοξεύσει τους ναύλους έως 26% σε ορισμένες περιπτώσεις, ενώ πολύ μεγάλες αυξήσεις καταγράφονται και στα ασφαλιστικά κόστη για τα πλοία που συνεχίζουν να διαπλέουν την Ερυθρά Θάλασσα. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ημερήσιος ναύλος για ένα πλοίο της κλάσης Aframax, που μπορεί να μεταφέρει έως 800.000 βαρέλια πετρελαίου, έχει αυξηθεί σε 49.500 δολάρια, έναντι 39.000 δολαρίων πριν από πέντε μήνες.

Στο πλαίσιο αυτό, ναυλωτές, όπως ο όμιλος Gunvor, έχουν αρχίσει να στρέφονται σε μεγαλύτερης διάρκειας ναυλοσύμφωνα, προτιμώντας τέτοιες συμφωνίες, αντί για τη σποτ αγορά, όπου τα κόστη είναι υψηλότερα. Οι συμφωνίες χρονοναύλωσης μεγάλης διάρκειας επιτρέπουν στις εταιρείες να χρησιμοποιούν πλοία για μια προκαθορισμένη περίοδο, αντί για ένα μεμονωμένο ταξίδι μεταξύ δύο προορισμών. Έτσι, μπορούν να προστατεύονται από το κόστος μιας πιθανής διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπως συμβαίνει στην παρούσα χρονική συγκυρία. Με το να «κλειδώσουν» το μεταφορικό κόστος, μέσω ενός συμφώνου χρονοναύλωσης, «θωρακίζονται» απέναντι σε αυξήσεις, όπως αυτή που καταγράφεται σήμερα στην αγορά. Τα συμβόλαια αυτά μπορούν να είναι 6, 12, ακόμα και 24 μηνών, ανάλογα με την εκάστοτε συμφωνία.

Εν τω μεταξύ, η κατάσταση αυτή δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί σύντομα, τουλάχιστον ως προς τις ροές των φορτίων, κάτι που θα «κρατήσει» τους ναύλους σε υψηλό επίπεδο, από μερικούς μήνες έως και κάποια χρόνια. Άλλωστε, ο στόλος των δεξαμενόπλοιων δεν προβλέπεται να αυξηθεί άμεσα, με δεδομένο ότι οι περισσότερες παραγγελίες νεότευκτων υποβλήθηκαν μόλις πρόσφατα. Για παράδειγμα, ναι μεν θα παραδοθούν 100 νέα δεξαμενόπλοια Aframax και 25 πλοία VLCC (μεταφορικής ικανότητας 2 εκατ. βαρελιών έκαστο), αλλά αυτό δεν θα συμβεί νωρίτερα από το 2027.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!