THEPOWERGAME
Όσοι υποστήριζαν λίγο μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, ότι οι αναταράξεις θα αποτελούν πλέον την νέα πραγματικότητα για το διεθνές εμπόριο, φαίνεται πως επιβεβαιώνονται και μάλιστα με πανηγυρικό τρόπο. Δεν αναφερόμαστε φυσικά στην κρίση της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά στα προβλήματα που έχουν αρχίσει να δημιουργούνται, από τις πολύ σοβαρές ελλείψεις οδηγών βαρέων οχημάτων ανά την Ευρώπη. Κάποιοι φορείς υπολογίζουν το έλλειμμα αυτό σε περίπου 50.000 ανθρώπους, κάτι που έχει ήδη αρχίσει να προκαλεί τεράστιο ζήτημα, σε λιμάνια και υποδομές logistics, αλλά και σε επιμέρους κλάδους, όπως αυτός της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τις τελευταίες ημέρες, το λιμάνι της Αμβέρσας, το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ευρώπη, έχει αρχίσει να μετατρέπεται σε ένα υπαίθριο «πάρκινγκ». Το βελγικό λιμάνι αποτελεί την μεγαλύτερη πύλη εισόδου για τις εισαγωγές οχημάτων στην Ε.Ε. Αυτήν την περίοδο, μια σειρά από παράγοντες έχουν δημιουργήσει μια «ασφυκτική» συνθήκη, καθώς όλο και περισσότερα αυτοκίνητα στοιβάζονται στους χώρους του λιμανιού, αντί να βρίσκονται στις εκθέσεις των αντιπροσώπων. Ένας από τους λόγους είναι οι ελλείψεις οδηγών και φορτηγών για την μεταφορά τους. Ένας ακόμα λόγος είναι η τεράστια αύξηση των εισαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς τα υπό διαμόρφωση δίκτυα διανομής των κινεζικών εταιρειών, έχουν αρχίσει να προκαλούν συνθήκες συμφόρησης, έως ότου οργανωθούν καλύτερα. Για παράδειγμα, κάποιοι κατασκευαστές δεν έχουν φροντίσει να οργανώσουν την μεταφορά των οχημάτων από τους χώρους του λιμανιού προς την ενδοχώρα και τις διάφορες αγορές της Ευρώπης, προκαλώντας «έμφραγμα» σε όλη την αλυσίδα. Μάλιστα, όπως αναφέρουν στελέχη της εφοδιαστικής αλυσίδας, ορισμένες εταιρείες δεν προχωρούν στην μεταφορά των αυτοκινήτων, εκτός κι αν αυτά πουληθούν, είτε σε κάποιον ιδιώτη, είτε σε κάποιον έμπορο/διανομέα.
Αντίστοιχα προβλήματα με το λιμάνι της Αμβέρσας παρατηρούνται και σε άλλα ευρωπαϊκά λιμάνια, απλώς σε μικρότερη κλίμακα. Κάποιες πηγές αναφέρουν ότι η ζήτηση για τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα, δεν είναι η αναμενόμενη, με αποτέλεσμα να παρατηρείται συμφόρηση, καθώς οι κατασκευαστές χρησιμοποιούν τα λιμάνια, ως χώρους στάθμευσης. Σύμφωνα με τους Financial Times, ορισμένα στελέχη της αγοράς αναφέρουν ότι κάποια αυτοκίνητα βρίσκονται στους χώρους των λιμανιών ακόμα και για 18 μήνες. Ήδη, κάποιες λιμενικές αρχές έχουν αρχίσει να ζητούν από τους εισαγωγείς να τους παράσχουν αποδείξεις και παραστατικά, που να τεκμηριώνουν ότι έχουν γίνει οι απαιτούμενες κινήσεις για την απομάκρυνση των αυτοκινήτων προς την ενδοχώρα.
Ένας ακόμα λόγος που έχει προκαλέσει το πρόβλημα αυτό, είναι ασφαλώς και η απόφαση αρκετών ευρωπαϊκών χωρών να διακόψουν τις επιδοτήσεις για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων, κάτι που αύξησε τις τιμές τους και ασφαλώς μείωσε την ζήτηση. Ένα σχετικό παράδειγμα είναι η Γερμανία, με τις συνέπειες να είναι εμφανείς στο λιμάνι της Βρέμης, που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο για τις εισαγωγές οχημάτων στην Ευρώπη.
Στο πλαίσιο αυτό, η πρόσφατη ολοκλήρωση του έργου της επέκτασης του τερματικού σταθμού αυτοκινήτων στο λιμάνι του Πειραιά κατά περίπου 40.000 τ.μ., είναι πιθανό να αποφέρει άμεσα «καρπούς» για τον ΟΛΠ, καθώς ενδεχομένως να αποτελέσει μια εναλλακτική για κάποια εργοστάσια οχημάτων, που ίσως να θελήσουν να χρησιμοποιήσουν την νότια αυτή «πύλη» για την είσοδο των προϊόντων τους στην ευρωπαϊκή αγορά. Με την επέκταση αυτή, ο σταθμός οχημάτων του ΟΛΠ ανέρχεται πλέον σε 110.000 τ.μ., ενώ η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 5.100 οχήματα σε περίπου 11.000 συνολικά. Πρόκειται για επένδυση ύψους 20 εκατ. ευρώ, που φιλοδοξεί να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού λιμανιού σε περιφερειακό επίπεδο. Κατά το εννιάμηνο του 2023, μέσω του ΟΛΠ διακινήθηκαν συνολικά 252.121 οχήματα, αριθμός που ήταν μειωμένος κατά 5,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.