THEPOWERGAME
Προάγγελο κινητοποιήσεων των επιχειρήσεων και των εργαζομένων στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος αποτέλεσε η χθεσινή ενημέρωση των βουλευτών των κομμάτων που εκλέγονται στην Α’ και Β’ περιφέρεια Πειραιά. Οι εκπρόσωποι των ναυπηγοεπισκευαστών ενημέρωσαν χθες (σχεδόν) όλους τους Βουλευτές του Πειραιά, σχετικά με προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους στο λιμάνι, τις διεκδικήσεις της Cosco εις βάρος τους, την απουσία υποδομών στην ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη κ.ά. Προανήγγειλαν δε περαιτέρω δράσεις ενημέρωσης, αλλά και κινητοποιήσεων, αρχής γενομένης από μια συνάντηση που θα ζητήσουν με το υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη.
Οι κινητοποιήσεις των ναυπηγοεπισκευαστών αναμένεται να κλιμακωθούν, καθώς θα υποχωρεί η πανδημία ενώ παράλληλα θα πλησιάζει το ορόσημο της μεταβίβασης του 16% του ΟΛΠ στην Cosco. Η μεταβίβαση αυτή, ως γνωστόν έχει προβλεφθεί στην λήξη της πρώτης πενταετίας της σύμβασης παραχώρησης του λιμένα του Πειραιά στην Cosco, δηλαδή τον ερχόμενο Αύγουστο. Ωστόσο, καθώς η ΟΛΠ/Cosco δεν έχει ολοκληρώσει τις υποχρεωτικές επενδύσεις που είχε υποσχεθεί, οι ναυπηγοεπισκευαστές θα πιέσουν τη κυβέρνηση να μην ολοκληρώσει τη μεταβίβαση αυτή του 16% του ΟΛΠ, κυριότητας ΤΑΙΠΕΔ.
Οι βουλευτές όλων των κομμάτων του Πειραιά άκουσαν χθες τους εκπροσώπους της ναυπηγοεπισκευαστικής βάσης. Το σύνολο των βουλευτών ζήτησε να τηρηθούν οι όροι της Σύμβασης Παραχώρησης που υπογράφηκε το 2016 μεταξύ ΟΛΠ και ΤΑΙΠΕΔ. Μεταξύ αυτών και οι Βουλευτές της συμπολίτευσης Δημήτρης Μαρκόπουλος, Γιάννης Μελάς και Γιάννης Τραγάκης. Περισσότερο «επιθετικοί», ήταν οι Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και του ΜεΡΑ 25, οι οποίοι ζήτησαν να γίνουν κινητοποιήσεις.
Περισσότερο επικριτικός κατά των πρακτικών της Cosco στο λιμάνι, στάθηκε ο πρώην υπουργός κ. Θοδωρής Δρίτσας. Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι άλλοι βουλευτές της αντιπολίτευσης Γ. Ραγκούσης, Ν. Κασσιμάτη και Τρ. Αλεξιάδης από την πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά και η Φ. Μπακαδήμα από την πλευρά του ΜεΡΑ 25. Ωστόσο, ο κ. Δ. Μαρκόπουλος της ΝΔ θύμισε στον κ. Δρίτσα, ότι άλλα υπόσχονταν στην περίοδο της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και άλλα ψήφιζαν στη Βουλή. Χαρακτήρισε δε ως αρχιτέκτονα της νέας σύμβασης παραχώρησης του λιμένα, τον κ. Σπυρο Σαγιά, πρώην νομικό σύμβουλο του προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξη Τσίπρα.
Οι ναυπηγοεπισκευστές εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκειά τους, σχετικά με τις πρακτικές της Cosco στο λιμάνι. Στελέχη του Συνδέσμου Ελληνικής Ναυπηγικής Βιομηχανίας (ΣΕΝΑΒΙ) σημείωσαν ότι υπάρχει ανοχή των αρμοδίων οργάνων η οποία έχει αποθρασύνει τα στελέχη της ΟΛΠ/Cosco στον Πειραιά και επιτρέπει αυθαίρετες και παραβατικές συμπεριφορές. Ως τέτοιες χαρακτηρίζουν την προσπάθεια εκτόπισης των ναυπηγοεπισκευστών από την προβλήτα Ηρακλέους, προκειμένου η κινεζική εταιρεία να δημιουργήσει τερματικό σταθμό αυτοκινήτων, το γεγονός ότι δεν (υπο)παραχωρεί ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες στο Πέραμα οι οποίες είναι κενές και υπάρχουν ενδιαφερόμενοι, εφαρμόζει αθέμιτες χρεώσεις εισόδου στο λιμάνι κ.ά. Πρόκειται για αποφάσεις που, όπως ισχυρίζονται, σαφώς παραβιάζουν την σύμβαση παραχώρησης του λιμένα που συμφωνήθηκε και κυρώθηκε στη Βουλή το 2016.
«Ο ΟΛΠ υποχρεούται να συντηρεί, να αναβαθμίζει και να εκμισθώνει τις ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές στη Χερσαία Λιμενική Ζώνη του Πειραιά σε πλοιοκτήτες, για την εκτέλεση επισκευών πλοίων από τις επιχειρήσεις της Ναυπηγοεπισκευής», είπε ο πρόεδρος του ΣΕΝΑΒΙ, Βασίλης Κανακάκης. «Δεν έχει κανένα δικαίωμα οι κενές ναυπηγοεπισκευαστικές υποδομές να αξιοποιούνται ως αποθηκευτικοί χώροι». Σταθερή επιδίωξη της Cosco, αναφέρθηκε είναι η συρρίκνωση των ναυπηγοεπισκευαστικών προβλητών κατά παράβαση της Σύμβασης Παραχώρησης, που προβλέπει τη χωρική κατά το δυνατόν αύξηση των ναυπηγοεπισκευαστικών χώρων και όχι την μείωσή τους.
Οι ναυπηγοεπισκευαστές αποδίδουν τη στάση αυτή της Cosco, στην πρόθεσή της να προωθήσει τις δικές της επενδύσεις στους χώρους που σήμερα δραστηριοποιούνται ναυπηγοεπισκευαστικές επιχειρήσεις. Τέτοιες επενδύσεις είναι νέοι τερματικοί σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων (container terminals), αυτοκινήτων (car terminal) κ.ά. Κι επειδή ο χώρος στο λιμάνι είναι περιορισμένος, το «θερμόμετρο» στο λιμάνι του Πειραιά, καθώς θα πλησιάζει το ορόσημο της μεταβίβασης του 16% των μετοχών του ΟΛΠ, θα ανεβαίνει.
«Για όλα τα ανωτέρω, κινητοποιήσεις φορέων βρίσκονται σε εξέλιξη και αναμένεται να ενταθούν», κατέληξαν οι ναυπηγοεπισκευαστές στην ενημέρωση των βουλευτών του Πειραιά.