THEPOWERGAME
Επενδύσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα ο όμιλος της Onex στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ομίλου Onex, Πάνο Ξενοκώστα, οι εταιρείες του έχουν διαθέσει το προαναφερόμενο ποσό στη διάρκεια των τελευταίων 15 μηνών σε αποζημιώσεις του προσωπικού και σε κεφαλαιουχικές επενδύσεις, χωρίς ακόμη τα Ναυπηγεία να έχουν περάσει και τυπικά στην ιδιοκτησία του. Μάλιστα, όπως ανέφερε, τα Ναυπηγεία έχουν επισκευάσει 75 πλοία μέχρι στιγμής και σήμερα θα εισέλθει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας το 76ο πλοίο.
«Έχουμε διαθέσει πάρα πολλά εκατομμύρια σε ένα ναυπηγείο στο οποίο ακόμη δεν έχουμε την ιδιοκτησία», είπε χθες ο επικεφαλής του ομίλου Onex, κ. Ξενοκώστας, σε συνάντηση με τους δημοσιογράφους. «Το σχέδιο εξυγίανσης, δυστυχώς», πρόσθεσε, «με διάφορα γραφειοκρατικά τερτίπια, δεν έχει ακόμη εγκριθεί (νομικά)». Όπως είπε, εκκρεμεί μια τριτανακοπή στην απόφαση του δικαστηρίου, που παρ’ όλο που με βάση τις νομικές γνωματεύσεις και εκτιμήσεις δεν δημιουργεί κάποιο κίνδυνο στο σχέδιο εξυγίανσης, εντούτοις έχει καθυστερήσει τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων στον όμιλο της Onex.
Όσον αφορά τις μεγάλες δουλειές που ήδη έχουν ανακοινωθεί, ο κ. Ξεκονώστας είπε ότι η συμφωνία με την Attica Group προχωρεί κανονικά και μάλιστα μέσα στον Μάιο αναμένεται να υπάρξει έπειτα από 17 χρόνια η πρώτη συμφωνία κατασκευής ενός πλοίου (ακτοπλοΐας) μήκους 100 μέτρων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Παράλληλα, την ίδια περίοδο αναμένεται να υπάρξουν και οι πρώτες συμβάσεις κατασκευής ρυμουλκών πλοίων, χωρίς ωστόσο να αποκαλυφθεί ο ενδιαφερόμενος πελάτης.
Επίσης, ξεκινούν οι μετασκευές σε σκάφη της Algerie Ferries, της κρατικής εταιρείας ακτοπλοϊκών γραμμών. Πρόκειται για σημαντικές μετασκευές που, όπως είπε ο επικεφαλής της Onex, χρόνια είχαν να γίνουν.
Στον αμυντικό τομέα, το μόνο πράγμα που βλέπει η διοίκηση της Onex είναι η αναβάθμιση των φρεγατών ΜΕΚΟ, ένα έργο ύψους 80-100 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία, όπως είπε ο κ. Ξενοκώστας, έχει υποβάλει την προσφορά της γερμανικής Thyssen, θεωρεί ότι είναι ανταγωνιστική και αναμένει το Πολεμικό Ναυτικό να την καλέσει ώστε να δώσει διευκρινίσεις. «Είναι δεδομένο ότι εμείς και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά έχουμε την επάρκεια να το κάνουμε. Εμείς θα είμαστε πολύ χαρούμενοι, ακόμη κι εμείς να μην το αναλάβουμε (το συμβόλαιο), να το αναλάβουν τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά», υπογράμμισε ο επικεφαλής της Onex, σημειώνοντας ότι δεν ανταγωνίζεται ελληνικά ναυπηγεία.
Ο κ. Ξεκονώστας σημείωσε ακόμη ότι παρά τα όσα γράφονται και δημοσιεύονται, οι σχέσεις ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας είναι άριστες και συμπληρωματικές και τίποτε και κανένας δεν μπορεί να τις διαταράξει. Σε αντίθεση με τις ναυπηγικές δραστηριότητες, προχωράνε καλύτερα του αναμενομένου, αυτό που καθυστερεί είναι το σχέδιο κατασκευής πλωτών ανεμογεννητριών.
Ωστόσο, προχωρεί κανονικά ο ενεργειακός μετασχηματισμός των Ναυπηγείων, με την εγκατάσταση φωτοβολταϊκών που θα προσφέρουν μεγάλη ενεργειακή κάλυψη, τόσο στα Ναυπηγεία Ελευσίνας όσο και της Σύρου. Σε λίγα χρόνια, όπως είπε ο κ. Ξενοκώστας, το μεγαλύτερο μέρος των ενεργειακών αναγκών θα καλύπτονται μέσω ΑΠΕ και το πετρέλαιο θα μείνει μόνον για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης κάλυψης ενεργειακών αναγκών.
Απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο κ. Ξενοκώστας ανέφερε ακόμη ότι παρά το γεγονός ότι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν έχουν ακόμη μεταβιβαστεί στον ίδιο, η δανειακή σύμβαση με την αμερικανική DFC υλοποιείται κανονικά και ήδη έχουν εκταμιευθεί μέρος των 125 εκατ. δολ. ΗΠΑ, που δανείζει η αμερικανική εταιρεία στην Onex.
Συνολικά στην 5ετία o όμιλος της Onex πρόκειται να επενδύσει πάνω από 250 εκατ. ευρώ.