Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Δεξαμενόπλοια: Σε υψηλό 15ετίας το κόστος ναυπήγησης

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 15 ετών βρίσκεται το κόστος ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πλέον πολύ κοντά στο ιστορικό υψηλό που είχε καταγραφεί το 2008, όταν κάποιοι πλοιοκτήτες είχαν φτάσει να χαρακτηρίζουν τις τιμές των πλοίων, αντίστοιχες μιας «μπουτίκ υψηλής ραπτικής». Μάλιστα, κάποιοι που είχαν προχωρήσει τότε σε παραγγελίες, καταστράφηκαν οικονομικά, καθώς ακολούθησε η παγκόσμια οικονομική κρίση, που έπληξε σημαντικά και το διεθνές εμπόριο και φυσικά και τους ναύλους των πλοίων, με αποτέλεσμα πολλά πλοία που είχαν αποκτηθεί λίγο πριν, να καταλήξουν στα «χέρια» των τραπεζών.

Σήμερα, οι τιμές έχουν πάρει και πάλι την ανιούσα. Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, αναφέρει ότι από το τέλος του 2020 και μέχρι σήμερα, δηλαδή σε κάτι παραπάνω από τρία χρόνια, οι τιμές για ένα νεότευκτο δεξαμενόπλοιο της κλάσης VLCC (Very Large Crude Carrier), μεταφοράς αργού πετρελαίου, όπως επίσης και των πλοίων της κλάσης Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1, έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50%. Αύξηση κατά 39% καταγράφουν και οι τιμές των πλοίων Aframax/LR2 και MR (Medium Range), που μεταφέρουν πετρελαιοειδή, όπως λιπαντικά και βενζίνες. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, καταγράφοντας μεγάλη αύξηση των παραγγελιών, με αποτέλεσμα πλέον, οι τιμές τους να απέχουν μόλις 12% και 9% αντίστοιχα, από τα υψηλά του 2008. Ήδη, όπως αναφέρει η Xclusiv, οι τρέχουσες τιμές των νεότευκτων είναι 20% υψηλότερες σε σχέση με τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Έτσι, η μέση τιμή ενός νεότευκτου VLCC διαμορφώνεται σήμερα σε 127,8 εκατ. δολάρια, ενώ 85 εκατ. δολάρια κοστίζει ένα πλοίο Suezmax. Σε σχεδόν 70 εκατ. ευρώ έχει «σκαρφαλώσει» το κόστος ενός Aframax και σε 57,6 εκατ. ευρώ εκείνο ενός Panamax, ενώ ένα MR2 κοστίζει πλέον πάνω από 47 εκατ. δολάρια για να ναυπηγηθεί.

Σύμφωνα με την σχετική ανάλυση της Xclusiv, από τον Φεβρουάριου του 2022 και μέχρι σήμερα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων καταγράφει μια έντονα ανοδική πορεία, σε ό,τι αφορά τους ναύλους και την ζήτησης που υπάρχει για την μεταφορά πετρελαίου. Το γεγονός αυτό εξηγείται από ην εξαιρετική χαμηλή προσφορά τονάζ, που με την σειρά της οφείλεται στις μειωμένες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, για την ναυπήγηση νέων πλοίων. Έτσι, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, συγκριτικά με τον υφιστάμενο στόλο, με μονοψήφιο ποσοστό στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων. Η εικόνα αυτή προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί και στο άμεσο μέλλον, καθώς μόλις τους τελευταίους μήνες, έχει αυξηθεί ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων. Σημειωτέον ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί και λόγω της ανόδου του κόστους ναυπήγησης, κάτι που οφείλεται στην άνοδο των τιμών των πρώτων υλών, αλλά και στην τοποθέτηση νέων τεχνολογιών και συστημάτων εξοικονόμησης καυσίμου και μείωσης των εκπομπών ρύπων των πλοίων.

Ασφαλώς, οι αυξήσεις αυτές έχουν συμπαρασύρει και τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων. Όπως αναφέρει η ανάλυση της Xclusiv, πλέον η τιμή ενός VLCC ηλικίας έως πέντε ετών, διαμορφώνεται πέριξ των 110 εκατ. δολαρίων, από μόλις 70 εκατ. δολάρια πριν από δύο χρόνια, μια αύξηση κατά 57%. Αντίστοιχα, οι τιμές για τα παλιότερα πλοία VLCC ηλικίας 10 και 15 ετών, επίσης έχουν καταγράψει αυξήσεις της τάξεως του 67% κατά την ίδια περίοδο.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, ένα δεξαμενόπλοιο Suezmax ηλικίας πέντε ετών, πωλείται σήμερα αντί 83 εκατ. δολαρίων, τιμή που είναι κατά 76,5% υψηλότερη συγκριτικά με μόλις πριν από δύο χρόνια. Με δεδομένο ότι πλέον παρατηρούνται και αρκετές αγοραπωλησίες στην αγορά, δηλαδή οι τιμές δεν μοιάζουν να έχουν αντίκτυπο στην ζήτηση, φαίνεται πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το προσεχές διάστημα, ιδίως όσο η ναυλαγορά παραμένει σε υψηλό επίπεδο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!