Γ.Δ.
1397.63 0,00%
ACAG
0,00%
5.37
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
0,00%
8.24
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
0,00%
8.3
NOVAL
0,00%
2.275
OPTIMA
0,00%
12.76
TITC
0,00%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.378
ΑΒΕ
0,00%
0.454
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.14
ΒΙΟ
0,00%
5.17
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
17.58
ΔΑΑ
0,00%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
0,00%
11.75
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.296
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.38
ΕΕΕ
0,00%
33.1
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
0,00%
1.97
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.62
ΕΛΠΕ
0,00%
6.8
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
0,00%
7.036
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.13
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.04
ΕΧΑΕ
0,00%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.745
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.69
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.29
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.015
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.48
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.395
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.01
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.56
ΚΡΙ
0,00%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.922
ΛΑΒΙ
0,00%
0.726
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
0,00%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
19.32
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.8
ΜΟΤΟ
0,00%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
0,00%
31.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
0,00%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
0,00%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.3
ΟΠΑΠ
0,00%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.791
ΟΤΕ
0,00%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
0,00%
0.974
ΠΑΠ
0,00%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
0,00%
5.28
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
0,00%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
0,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
0,00%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.331
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.53
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.6
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.81
ΤΖΚΑ
0,00%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.22
ΦΡΛΚ
0,00%
3.57
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.61

Δεξαμενόπλοια: Σε υψηλό 15ετίας το κόστος ναυπήγησης

Στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 15 ετών βρίσκεται το κόστος ναυπήγησης δεξαμενόπλοιων, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πλέον πολύ κοντά στο ιστορικό υψηλό που είχε καταγραφεί το 2008, όταν κάποιοι πλοιοκτήτες είχαν φτάσει να χαρακτηρίζουν τις τιμές των πλοίων, αντίστοιχες μιας «μπουτίκ υψηλής ραπτικής». Μάλιστα, κάποιοι που είχαν προχωρήσει τότε σε παραγγελίες, καταστράφηκαν οικονομικά, καθώς ακολούθησε η παγκόσμια οικονομική κρίση, που έπληξε σημαντικά και το διεθνές εμπόριο και φυσικά και τους ναύλους των πλοίων, με αποτέλεσμα πολλά πλοία που είχαν αποκτηθεί λίγο πριν, να καταλήξουν στα «χέρια» των τραπεζών.

Σήμερα, οι τιμές έχουν πάρει και πάλι την ανιούσα. Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv Shipbrokers, αναφέρει ότι από το τέλος του 2020 και μέχρι σήμερα, δηλαδή σε κάτι παραπάνω από τρία χρόνια, οι τιμές για ένα νεότευκτο δεξαμενόπλοιο της κλάσης VLCC (Very Large Crude Carrier), μεταφοράς αργού πετρελαίου, όπως επίσης και των πλοίων της κλάσης Suezmax, Aframax/LR2 και Panamax/LR1, έχουν αυξηθεί κατά περίπου 50%. Αύξηση κατά 39% καταγράφουν και οι τιμές των πλοίων Aframax/LR2 και MR (Medium Range), που μεταφέρουν πετρελαιοειδή, όπως λιπαντικά και βενζίνες. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς, καταγράφοντας μεγάλη αύξηση των παραγγελιών, με αποτέλεσμα πλέον, οι τιμές τους να απέχουν μόλις 12% και 9% αντίστοιχα, από τα υψηλά του 2008. Ήδη, όπως αναφέρει η Xclusiv, οι τρέχουσες τιμές των νεότευκτων είναι 20% υψηλότερες σε σχέση με τον μέσο όρο της προηγούμενης πενταετίας, σε όλες τις κατηγορίες πλοίων.

Έτσι, η μέση τιμή ενός νεότευκτου VLCC διαμορφώνεται σήμερα σε 127,8 εκατ. δολάρια, ενώ 85 εκατ. δολάρια κοστίζει ένα πλοίο Suezmax. Σε σχεδόν 70 εκατ. ευρώ έχει «σκαρφαλώσει» το κόστος ενός Aframax και σε 57,6 εκατ. ευρώ εκείνο ενός Panamax, ενώ ένα MR2 κοστίζει πλέον πάνω από 47 εκατ. δολάρια για να ναυπηγηθεί.

Σύμφωνα με την σχετική ανάλυση της Xclusiv, από τον Φεβρουάριου του 2022 και μέχρι σήμερα, η αγορά των δεξαμενόπλοιων καταγράφει μια έντονα ανοδική πορεία, σε ό,τι αφορά τους ναύλους και την ζήτησης που υπάρχει για την μεταφορά πετρελαίου. Το γεγονός αυτό εξηγείται από ην εξαιρετική χαμηλή προσφορά τονάζ, που με την σειρά της οφείλεται στις μειωμένες επενδύσεις που πραγματοποιήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, για την ναυπήγηση νέων πλοίων. Έτσι, το βιβλίο παραγγελιών βρίσκεται σε ιστορικό χαμηλό, συγκριτικά με τον υφιστάμενο στόλο, με μονοψήφιο ποσοστό στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων. Η εικόνα αυτή προβλέπεται ότι θα συνεχιστεί και στο άμεσο μέλλον, καθώς μόλις τους τελευταίους μήνες, έχει αυξηθεί ο ρυθμός των νέων ναυπηγήσεων. Σημειωτέον ότι οι τιμές έχουν αυξηθεί και λόγω της ανόδου του κόστους ναυπήγησης, κάτι που οφείλεται στην άνοδο των τιμών των πρώτων υλών, αλλά και στην τοποθέτηση νέων τεχνολογιών και συστημάτων εξοικονόμησης καυσίμου και μείωσης των εκπομπών ρύπων των πλοίων.

Ασφαλώς, οι αυξήσεις αυτές έχουν συμπαρασύρει και τιμές των μεταχειρισμένων δεξαμενόπλοιων. Όπως αναφέρει η ανάλυση της Xclusiv, πλέον η τιμή ενός VLCC ηλικίας έως πέντε ετών, διαμορφώνεται πέριξ των 110 εκατ. δολαρίων, από μόλις 70 εκατ. δολάρια πριν από δύο χρόνια, μια αύξηση κατά 57%. Αντίστοιχα, οι τιμές για τα παλιότερα πλοία VLCC ηλικίας 10 και 15 ετών, επίσης έχουν καταγράψει αυξήσεις της τάξεως του 67% κατά την ίδια περίοδο.

Ανάλογη εικόνα παρατηρείται και σε άλλες κατηγορίες. Για παράδειγμα, ένα δεξαμενόπλοιο Suezmax ηλικίας πέντε ετών, πωλείται σήμερα αντί 83 εκατ. δολαρίων, τιμή που είναι κατά 76,5% υψηλότερη συγκριτικά με μόλις πριν από δύο χρόνια. Με δεδομένο ότι πλέον παρατηρούνται και αρκετές αγοραπωλησίες στην αγορά, δηλαδή οι τιμές δεν μοιάζουν να έχουν αντίκτυπο στην ζήτηση, φαίνεται πως η τάση αυτή θα συνεχιστεί και το προσεχές διάστημα, ιδίως όσο η ναυλαγορά παραμένει σε υψηλό επίπεδο.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!