THEPOWERGAME
Μία θεαματική αναβίωση του ναυπηγικού κλάδου βρίσκεται σε εξέλιξη το τελευταίο διάστημα, τροφοδοτώντας ελπίδες για την ανάδειξη της χώρας σε ένα από τα διεθνή κέντρα επισκευών και μετατροπών, ή ακόμα και ναυπήγησης νέων σκαφών. Μιλώντας κανείς με εφοπλιστές με παρουσία δεκαετιών στον χώρο, θα ακούσει συχνά το «παράπονό» τους, για την αναγκαστική εκτέλεση εργασιών συντήρησης κι επισκευής των πλοίων τους σε τρίτες χώρες, αντί για την Ελλάδα. Η γειτονική Τουρκία και τα Εμιράτα, έχουν εξελιχθεί στους κύριους υποδοχείς της ζήτησης αυτής, η οποία μάλιστα πρόκειται να εκτοξευτεί τα επόμενα χρόνια, λόγω της ανάγκης αναβάθμισης ενός μεγάλου μέρους του υφιστάμενου στόλου.
Στόχος είναι η εγκατάσταση νέων τεχνολογιών και συστημάτων μείωσης των εκπομπών ρύπων των πλοίων, κάτι που σημαίνει ότι απαιτούνται νέοι χώροι, που σήμερα δεν υπάρχουν σε παγκόσμιο επίπεδο. Αυτή είναι και μια από τις ευκαιρίες που παρουσιάζονται για όσους επενδύσουν στον κλάδο της ναυπηγοεπισκευής, αρκεί φυσικά να δημιουργηθούν οι απαιτούμενες υποδομές, τόσο σε τεχνικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο ανθρώπων.
Τους τελευταίους μήνες, φαίνεται πως η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία αρχίζει να εισέρχεται σε μια δική της «άνοιξη», με την είσοδο νέων επενδυτών και την υλοποίηση φιλόδοξων σχεδίων, που έχουν ξεκινήσει να αποδίδουν ήδη καρπούς και να γίνονται και αντικείμενο κάλυψης από διεθνή εξειδικευμένα μέσα. Η ανάγκη και της εγχώριας ακτοπλοΐας να αναβαθμίσει τον γερασμένο στόλο των πλοίων, ώστε να συμμορφωθεί και με τις νέες νόρμες περί μείωσης των εκπομπών ρύπων, αποτελεί άλλον έναν «καταλύτη» της παραπάνω εξέλιξης. Τα έσοδα από τέτοιες εργασίες υπολογίζεται ότι κυμαίνονται από 100.000 έως 500.000 δολάρια, ανάλογα με το μέγεθος του πλοίου και την πολυπλοκότητα του εκάστοτε έργου.
Για παράδειγμα, η συμφωνία της ΟΝΕΧ (Ναυπηγεία Ελευσίνας και Σύρου) του κ. Πάνου Ξενοκώστα με την Attica Group, με αξία που μπορεί να φτάσει ακόμα και το 1 δισ. ευρώ σε βάθος δεκαετίας, είναι χαρακτηριστικό δείγμα της κινητικότητας που υπάρχει στον κλάδο. Η Attica σχεδιάζει μια μεγάλη επένδυση αναβάθμισης κι εκσυγχρονισμού του υφιστάμενου στόλου των 45 πλοίων που έχει υπό την διαχείρισή της, μετά την απορρόφηση της ΑΝΕΚ. Η συνεργασία με την ONEX της εξασφαλίζει τους απαιτούμενους χώρους για την υλοποίηση του προγράμματος αυτού και ταυτόχρονα προσφέρει το απαιτούμενο «καύσιμο» στο ναυπηγείο για την βελτίωση των υποδομών του και την εδραίωσή του σε βάθος χρόνου. Τα ναυπηγεία της Ελευσίνας είναι τα μεγαλύτερα στην Ανατολική Μεσόγειο και οι προοπτικές ανάπτυξής τους είναι πολύ μεγάλες, εφόσον εξασφαλιστεί το απαιτούμενο αντικείμενο. Μάλιστα, πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές συζητούν ακόμα και την ναυπήγηση του πρώτου «πράσινου πλοίου της Attica Group, με στόχο να δρομολογηθεί στις Κυκλάδες. Εξελίξεις επ’αυτού αναμένονται εντός του 2024.
Πριν από μερικές ημέρες, η ONEX υπέγραψε συμφωνία με την Algerie Ferries, για την συντήρηση ενός από τα πλοία της, αλλά και την ανακαίνιση ενός δεύτερου πλοίου της εταιρείας από την Αλγερία. Πρόκειται για την πρώτη τέτοια συμφωνία εταιρείας από την Αλγερία στην Ελλάδα, με την αξία του «ντιλ» να υπολογίζεται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
Ενδεικτικό της «δίψας» των Ελλήνων εφοπλιστών να χρησιμοποιήσουν ελληνική ναυπηγεία, είναι το ότι από τα 500 πλοία που έχουν επισκευαστεί/συντηρηθεί στα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ από τότε που τα ανέλαβε, το 80% είναι ελληνικών συμφερόντων. Το πλοίο υπ’αριθμόν 500, είναι το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών, Olympic Glory, «χτισμένο» το 2005 και μεταφορικής ικανότητας 37.000 τόνων dwt. Το επενδυτικό πλάνο της ONEX προβλέπει επενδύσεις 500 εκατ. ευρώ για τα ναυπηγεία της, ώστε να αυξήσει την ετήσια δυναμικότητα επισκευών σε 300 πλοία τον χρόνο. Μέρος των κεφαλαίων θα προέλθει από την πρόσφατη εξασφάλιση χρηματοδότησης ύψους 120 εκατ. ευρώ από τον αμερικανικό όμιλο Development Finance Corporation.
Το επόμενο «στοίχημα» για τον κλάδο, είναι η αναβίωση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, υπό τον κ. Γιώργο Προκοπίου, αλλά και η περαιτέρω ανάπτυξη εκείνων του ΟΛΠ στο Πέραμα. Το προηγούμενο Σαββατοκύριακο κατέπλευσε στον Σκαραμαγκά, το πρώτο πλοίο της νέας εποχής. Πρόκειται για το δεξαμενόπλοιο μεταφοράς χημικών Alfa Sea, που ανήκει στην ΕΝΕΑ Management των οικογενειών Πετράκη, Πλούσιου και Κεγγίτση. Ήδη, προγραμματίζονται και οι ελλιμενισμοί κι άλλων πλοίων, καθώς υφίσταται συμφωνία και με τον όμιλο MSC (εκ των μεγαλύτερων εταιρειών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων), που χρησιμοποιεί τον Πειραιά, στο πλαίσιο των δρομολογίων της.
Αντίστοιχα, στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη του Περάματος, τα τελευταία έξι χρόνια, έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις, αρχής γενομένης από την νέα πλωτή δεξαμενή «Πειραιά ΙΙΙ», χωρητικότητας 80.000 τόνων. Σε αυτήν έχουν μέχρι σήμερα εξυπηρετηθεί 150 πλοία. Το μέγεθός της επιτρέπει τον ελλιμενισμό των μεγάλων πλοίων της εγχώριας ακτοπλοΐας, στοιχείο ιδιαίτερα σημαντικό, καθώς μέχρι πρότινος, τα πλοία αυτά εξυπηρετούνταν από γιάρδες, κυρίως στην Τουρκία. Το 2022, η ζώνη του Περάματος εξυπηρέτησε πάνω από 130 πλοία, έναντι μόλις 69 πλοίων το 2016. Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο αντίστοιχος αριθμός διαμορφώθηκε σε 85 πλοία.
Σύμφωνα με τον ΟΛΠ, αυτήν την περίοδο προχωρά η δεύτερη φάση της επένδυσης της Cosco στο Πέραμα, η οποία προβλέπει την περαιτέρω αναβάθμιση των υποδομών και των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων για την ενίσχυση της παραγωγικότητάς τους και την πλήρη κάλυψη των αναγκών τροφοδοσίας και παροχής ρεύματος και νερού στις θέσεις ελλιμενισμού της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης. Πρόσφατα ο ΟΛΠ ανακοίνωσε την επιτυχή ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης υποδομής μεγάλης κλίμακας στην Ανατολική πλευρά του Προβλήτα ΙΙ στη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη Περάματος, ωστόσο, επισημαίνεται, ότι βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες σε τμήματα της Δυτικής πλευράς του Προβλήτα ΙΙ και της Ανατολικής πλευράς του Προβλήτα Ι, προκειμένου να εγκατασταθούν εκεί δύο νέοι γερανοί τύπου Jib Crane.