THEPOWERGAME
Όπως ανακοίνωσε σήμερα ο αμερικανικός στρατός, οι Χούθι έπληξαν ξανά εμπορικό πλοίο στον Κόλπο του Άντεν το μεσημέρι της Δευτέρας, ευτυχώς χωρίς να υπάρξουν θύματα. Οι αντάρτες της Υεμένης, επιτέθηκαν στο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων M/V MSC Sky II προκαλώντας του «ζημιά».
Χθες «μεταξύ των ωρών 15:50 και 16:15» (σ.σ. ώρες Σανάα· 14:50 και 15:15 ώρες Ελλάδας), «υποστηριζόμενοι από το Ιράν τρομοκράτες Χούθι εκτόξευσαν δυο αντιπλοϊκούς βαλλιστικούς πυραύλους από την Υεμένη στον Κόλπο του Άντεν εναντίον του M/V MSC Sky II, πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων υπό σημαία Λιβερίας, ελβετικής ιδιοκτησίας», σημείωσε μέσω X (του πρώην Twitter) το μεικτό διοικητήριο των ενόπλων δυνάμεων των ΗΠΑ που είναι αρμόδιο για την περιοχή της Μέσης Ανατολής (CENTCOM, «κεντρική διοίκηση»).
«Ο ένας από τους πυραύλους έπληξε το σκάφος προκαλώντας του ζημιά. Κατά τις πρώτες πληροφορίες, δεν υπήρξαν τραυματισμοί· το πλοίο δεν ζήτησε βοήθεια και συνέχισε την πορεία του». Στις 20:00 (ώρα Σανάα· 19:00 ώρα Ελλάδας), οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις έπληξαν «σε νόμιμη άμυνα» δυο ακόμη ASBΜs των Χούθι που ήγειρε «άμεση απειλή» για τα εμπορικά πλοία και τα σκάφη του πολεμικού ναυτικού των ΗΠΑ» στην περιοχή, κατά τη CENTCOM.
Μελέτες για δεύτερο κανάλι στη Διώρυγα του Σουέζ λόγω των Χούθι
Η Αίγυπτος μελετά περαιτέρω επεκτάσεις της Διώρυγας του Σουέζ για να επεκτείνει και να ολοκληρώσει ένα δεύτερο κανάλι, δήλωσε σήμερα ο επικεφαλής της Διώρυγας, μια κίνηση που θα αυξήσει τον αριθμό των διελεύσεων και θα αποτρέψει φαινόμενα πλήρους παράλυσης. Οι δηλώσεις αυτές έγιναν τη στιγμή που τα έσοδα της διώρυγας σημειώνουν απότομη πτώση, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες αποφεύγουν αυτήν την πλωτή οδό, που είναι η συντομότερη διαδρομή μεταξύ Ευρώπης και Ασίας, εξαιτίας των επιθέσεων που εξαπολύουν οι αντάρτες Χούθι εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Οποιαδήποτε επέκταση θα προστεθεί στις τρέχουσες εργασίες για την επέκταση της δεύτερης διώρυγας κατά 10 χιλιόμετρα, καθώς και για την εμβάθυνση και διεύρυνση ενός τμήματος της διώρυγας. Οι εργασίες αυτές επιταχύνθηκαν μετά την προσάραξη του Ever Given, ενός γιγάντιου πλοίου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, σε τμήμα της διώρυγας τον Μάρτιο του 2021, με αποτέλεσμα να διακοπεί η κυκλοφορία για έξι ημέρες.
Η διώρυγα αποτελεί βασική πηγή ξένου συναλλάγματος για την υπερχρεωμένη Αίγυπτο, η οποία δαπάνησε περίπου 8,2 δισεκατομμύρια δολάρια για την επέκταση της διώρυγας που άνοιξε το 2015 και περιελάμβανε τη δημιουργία μιας παράλληλης πλωτής οδού μήκους 35 χιλιομέτρων. Τα έσοδα της διώρυγας αυξήθηκαν σταδιακά, αλλά ήταν λιγότερα από τις επίσημες προβλέψεις, φθάνοντας το ρεκόρ των 9,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο οικονομικό έτος που τελείωσε τον Ιούνιο του 2023, προτού μειωθούν κατά 40% στις αρχές του τρέχοντος έτους λόγω των επιθέσεων των Χούθι.
Οι αρχικές μελέτες για πρόσθετη επέκταση της διώρυγας θα διαρκέσουν περίπου 16 μήνες και θα περιλαμβάνουν μελέτες σκοπιμότητας, περιβαλλοντικές και μηχανολογικές μελέτες, όπως επίσης και έρευνες εδάφους και βυθοκόρησης, ανέφερε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ (SCA) Οσάμα Ράμπι. Το έργο θα πρέπει να εγκριθεί από την κυβέρνηση και να χρηματοδοτηθεί μέσω του προϋπολογισμού επενδύσεων της SCA, για να αποφευχθεί «η επιβάρυνση του γενικού προϋπολογισμού του κράτους με πρόσθετα βάρη», προστίθεται στις δηλώσεις.
Ο Ράμπι είπε ότι αυτό θα αυξήσει την ανταγωνιστικότητα της διώρυγας και θα της δώσει την δυνατότητα να δέχεται περισσότερα και μεγαλύτερα πλοία. Η επέκταση της διώρυγας το 2015 είναι ένα από τα μεγαλεπήβολα έργα που υλοποιήθηκαν υπό τον πρόεδρο Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι, και τα οποία σύμφωνα με τους επικριτές του συνέβαλλαν στο να υπάρχει στενότητα συναλλάγματος και στην αύξηση του χρέους. Αξιωματούχοι δήλωσαν ότι οι δαπάνες για μη ουσιώδη έργα θα περικοπούν, καθώς η έλλειψη συναλλάγματος επιδεινώθηκε τα τελευταία δύο χρόνια.