Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Δεξαμενόπλοια: Το έλλειμμα σύγχρονων πλοίων και οι υψηλοί ναύλοι

Το πλήρωμα του χρόνου έφτασε για ένα σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, έπειτα από αρκετά χρόνια κατά τα οποία οι πλοιοκτήτες υποεπένδυαν στον κλάδο, με αποτέλεσμα σήμερα να υπάρχει ένα δεδομένο έλλειμμα πλοίων σύγχρονων προδιαγραφών. Το πρόβλημα αυτό έχει αποτέλεσμα να μειώνονται οι πιθανοί πελάτες για τα μεγαλύτερης ηλικίας πλοία. Οι πολιτικές ESG, που εφαρμόζουν πλέον όλο και περισσότεροι ιδιοκτήτες φορτίων, σημαίνουν ότι ζητούν πλοία που να είναι νεότερα σε ηλικία και επομένως να καταναλώνουν και λιγότερα καύσιμα. Ταυτόχρονα, όλοι οι μεγάλοι ενεργειακοί όμιλοι έχουν πάψει να ναυλώνουν πλοία ηλικίας άνω των 15-20 ετών, τόσο για λόγους ασφαλείας όσο κι εξαιτίας περιβαλλοντικών απαιτήσεων. Τα πιο σύγχρονα πλοία καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο, εκπέμπουν λιγότερους ρύπους και συνολικά το κόστος λειτουργίας τους είναι χαμηλότερο.

Τα παραπάνω έχουν αρχίσει να γεννούν την ανάγκη για ανανέωση του υφιστάμενου στόλου. Σε πρόσφατη ανάλυσή του, ο μεγαλύτερος νηογνώμονας στον κόσμο, ο ολλανδικός όμιλος DNV, ανέφερε ότι σήμερα το 29% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων της κλάσης VLCC (με πάνω από 200.000 τόνους μεταφορική ικανότητα) είναι ηλικίας άνω των 15 ετών. Αντίστοιχα, στην κλάση Suezmax (125-199.000 τόνων), αυτό ισχύει για το 32% των πλοίων, ενώ στην κλάση Aframax (85-124.999 τόνων) ένα στα δύο πλοία, ή το 50%, είναι ηλικίας άνω των 15 ετών.

Παρ’ ότι, όμως, τη διετία 2022-2023 έχουν αυξηθεί οι παραγγελίες για τη ναυπήγηση νεότευκτων δεξαμενόπλοιων, θα χρειαστούν ακόμα αρκετά χρόνια έως ότου αποκατασταθεί η ισορροπία προσφοράς/ζήτησης, που σήμερα ευνοεί ξεκάθαρα τους πλοιοκτήτες. Σύμφωνα με τον DNV, το σημερινό βιβλίο παραγγελιών για πλοία της κλάσης VLCC αφορά μόλις το 2% του συνολικού στόλου. Παρόμοια ποσοστά καταγράφονται και στις υπόλοιπες κλάσεις. Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, «τα παλιά πλοία πρέπει να αντικατασταθούν, αλλά αυτό δεν πρόκειται να συμβεί με τον απαιτούμενο ρυθμό».

Ένα ακόμα εμπόδιο έγκειται στην απροθυμία πολλών ναυπηγείων, ιδίως στη Ν. Κορέα, να δεσμεύσουν γιάρδες (διαθέσιμους χώρους ναυπήγησης) για δεξαμενόπλοια. Η προτίμηση είναι σαφώς προς τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), που είναι υψηλότερου κόστους κι ως εκ τούτου προσφέρουν μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Παρ’ ότι όμως έχει αυξηθεί η δυναμικότητα των κινεζικών ναυπηγείων, που πλέον προσφέρουν αρκετές διαθέσιμες γιάρδες για τα δεξαμενόπλοια, είναι εμφανές ότι απαιτείται η προσθήκη κι άλλων μονάδων. Ενδεχομένως αυτό να πραγματωθεί μετά την υστέρηση του αριθμού των νέων παραγγελιών για πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τους τελευταίους μήνες, εξέλιξη που έχει ενισχύσει την προθυμία των ναυπηγείων να δεχθούν περισσότερες παραγγελίες για δεξαμενόπλοια.

Ποια θα είναι όμως τα χαρακτηριστικά των πλοίων νέας γενιάς; Σύμφωνα με τον DNV, αρκετά από τα νέα πλοία θα διαθέτουν σύγχρονες τεχνολογίες εξοικονόμησης καυσίμου, όπως συστήματα ανάκτησης της παραγόμενης θερμότητας της μηχανής κι επανάχρησής της ή ακόμα και τεχνολογίες ενίσχυσης της πλοήγησης με τη χρήση του ανέμου και ειδικά πανιά. Ασφαλώς, κυρίαρχη θα είναι και η χρήση διπλών συστημάτων καύσης, δηλαδή θα έχουν τη δυνατότητα καύσης τόσο συμβατικών όσο κι εναλλακτικών καυσίμων. Ήδη το 2023 το 12% των παραγγελιών δεξαμενόπλοιων αφορούσε τέτοια συστήματα διπλής καύσης, έναντι όμως 18% των υπόλοιπων τύπων πλοίων. Το ποσοστό αυτό πρόκειται να αυξηθεί το 2024 και για τα δεξαμενόπλοια.

Ο DNV καταλήγει στην ανάλυσή του προβλέποντας μια ισχυρή ναυλαγορά για τα δεξαμενόπλοια τα επόμενα χρόνια, τάση που ξεκίνησε από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, που είχε αποτέλεσμα τον ανασχεδιασμό του «χάρτη» των θαλάσσιων ροών πετρελαίου και πετρελαιοειδών. Με δεδομένο ότι η προσφορά σύγχρονου τονάζ δεν πρόκειται να αυξηθεί άμεσα, είναι εμφανές ότι οι ναύλοι θα διατηρηθούν σε υψηλό επίπεδο, ευνοώντας έτσι και την ανανέωση του παγκόσμιου στόλου.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!