THEPOWERGAME
Αύξηση της πειρατείας εις βάρος των πλοίων που αποφεύγουν τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας λόγω των Χούθι φοβούνται οι ειδήμονες, με τον ΓΓ του ΙΜΟ, του οργανισμού του ΟΗΕ για τη Ναυτιλία, να απευθύνει προειδοποίηση.
Του λόγου το αληθές αποδεικνύει μια σειρά αρπαγών πλοίων στα Στενά της Γουινέας και στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, όπου δρουν οι Αφρικανοί πειρατές. Ο Αρσένιο Ντομίνγκεζ από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό προειδοποίησε τις ναυτιλιακές να βρίσκονται σε υψηλή ετοιμότητα για ενδεχόμενο πειρατείας, καθώς έχουν αυξηθεί οι εμπορικές διαδρομές των πλοίων στον Ινδικό Ωκεανό, γύρω από την Αφρική και μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ώστε να αποφευχθεί η διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας και της Διώρυγας του Σουέζ.
Όπως είπε, πρέπει να επανέλθουν στα υψηλά επίπεδα ασφαλείας της τελευταίας πειρατικής κρίσης, το διάστημα 2008-2012.
Ο κ. Ντομίνγκεζ σημείωσε πως έχει ήδη επικοινωνήσει με τις αρχές της Σομαλίας στην ανατολική Αφρική και τις χώρες του Κόλπου της Γουινέας στη δυτική Αφρική, συζητώντας τρόπους επίλυσης του προβλήματος.
Δύο πειρατικές ομάδες στον Ινδικό Ωκεανό
Σύμφωνα με προειδοποίηση από το Βρετανικό Γραφείο Θαλασσίων Εμπορικών Επιχειρήσεων, υπάρχουν δύο πιθανές «ομάδες δράσης πειρατών» στον Ινδικό Ωκεανό. Η προειδοποίηση ήρθε έναν μήνα έπειτα από διπλή επίθεση, τον Δεκέμβριο του 2023, στα ανοιχτά της Σομαλίας, στη μία από τις οποίες οι πειρατές κατέλαβαν ένα πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου, το οποίο απελευθέρωσε έναν μήνα αργότερα το ινδικό ναυτικό.
UKMTO Advisory Incident 025 Update 001
Category: Irregular Activityhttps://t.co/fkNmtXytSV#MaritimeSecurity #MarSec pic.twitter.com/xadBc19jPQ
— United Kingdom Maritime Trade Operations (UKMTO) (@UK_MTO) January 30, 2024
Στη δυτική Αφρική, το πλήρωμα ενός δεξαμενόπλοιου απήχθη τον Ιανουάριο κοντά στην Ισημερινή Γουινέα. «Συζητάμε με τα κράτη-μέλη μας (του ΙΜΟ) που βρίσκονται στον Κόλπο της Γουινέας, ώστε με την αυξημένη εμπορική κινητικότητα στην περιοχή να αποφύγουμε νέα κλιμάκωση ή αυξημένα πειρατικά επεισόδια», σημειώνει ο κ. Ντομίνγκεζ. Ο νέος ΓΓ του ΙΜΟ, με καταγωγή από τον Παναμά, που ανέλαβε τα καθήκοντά του την 1η Ιανουαρίου, έκανε τις δηλώσεις έπειτα από την επίθεση με πύραυλο των Χούθι σε φορτηγό πλοίο ξηρού φορτίου στις 19 Φεβρουαρίου, που ήταν και η πιο καταστροφική που είχαν κάνει μέχρι τότε οι αντάρτες.
Προειδοποίηση για το θέμα απηύθυνε όμως και η εταιρεία ναυτικής ασφάλειας Ambrey το Δεκέμβριο. Όπως ανέφερε, μέσα σε διάστημα μιας εβδομάδας δύο ιρανικά αλιευτικά έγιναν στόχος επίθεσης πειρατών στα ανοιχτά των σομαλικών ακτών, οι οποίοι τα κατέλαβαν. Το ένα από τα πλοία αυτά, με το όνομα ALMERAJ-1, επέστρεψε στα σομαλικά ύδατα, ενώ η ομάδα που το είχε καταλάβει απείλησε να επιτεθεί σε άλλα αλιευτικά, αν δεν πληρωνόταν με 400.000 δολάρια.
Οι επιθέσεις σημειώθηκαν κοντά στο Πούντλαντ της Σομαλίας, με την Ambrey να προειδοποιεί τις ναυτιλιακές να αποφεύγουν, ει δυνατόν, τη συγκεκριμένη περιοχή. Συμβουλεύει επίσης τις ναυτιλιακές που θέλουν να αποβιβάσουν πληρώματα στο λιμάνι του Μποσάσο να συνοδεύουν αυτά με οπλισμένες ομάδες ασφαλείας. Προειδοποίηση για αυξημένη προσοχή απηύθυναν και για το Αρχιπέλαγος Σοκότρα.
Η αύξηση της πειρατείας το διάστημα 2008-2012
Οι επιθέσεις των πειρατών στα ανοιχτά της Σομαλίας ήταν σχεδόν… υπόθεση ρουτίνας κατά την έξαρση της πειρατείας την τετραετία 2008-2012, ενώ το 2018 ένα νέο πειρατικό κύμα έπληξε τη δυτική Αφρική, με ληστείες και απαγωγές. Η λύση ήρθε τότε με δύο τρόπους: αφενός με αύξηση των μέτρων εν πλω, μεταξύ αυτών και με τον εξοπλισμό με φρουρούς ασφαλείας, αφετέρου με την καταπολέμηση του φαινομένου από τα κράτη, στα χωρικά ύδατα των οποίων δρούσαν οι συμμορίες.