THEPOWERGAME
Υποχώρηση αναμένεται να καταγράψει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια του 2024, τουλάχιστον αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις της BIMCO για την πορεία του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης φέτος. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τελευταία τριμηνιαία ανάλυση του μεγαλύτερου φορέα εκπροσώπησης των πλοιοκτητών, η προσφορά φορτηγών πλοίων προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 1%-2% φέτος, αλλά και το 2025, αλλά η ζήτηση δεν θα αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό. Συγκεκριμένα, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,5%-1,5% φέτος και 1%-2% του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, η εκτίμηση των αναλυτών της BIMCO είναι ότι η αγορά θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο (με τις σχετικές διακυμάνσεις φυσικά) που ήταν και το 2023.
Πάντως, επισημαίνεται ότι όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για βελτίωση των συνθηκών και αύξηση των ναύλων. Παράλληλα, με βάση τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, φαίνεται πως είναι πιθανό φέτος να σημειωθεί μια αύξηση σε σχέση με το 2023 σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες πλοίων, δείγμα ίσως ότι κάποιοι «ποντάρουν» ακριβώς στη διατήρηση των συνθηκών κρίσης που έχουν δημιουργηθεί. Σε κάθε περίπτωση, κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023 ο δείκτης Baltic Dry Index υποχώρησε σε σχέση με το 2022, αλλά ανέκαμψε αισθητά προς το τέλος του χρόνου.
Ανεξάρτητα από τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, φαίνεται πως ο βασικός λόγος για τη διαμόρφωση συνθηκών αδυναμίας της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κατά το 2024 θα είναι η μείωση της ζήτησης άνθρακα, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία φορτίων, μετά το σιδηρομετάλλευμα. Καθώς οι περισσότερες χώρες προχωρούν σε σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, περιορίζουν τη χρήση άνθρακα και λιγνίτη, με αποτέλεσμα να μειώνεται αντίστοιχα και η ζήτηση των σχετικών φορτίων, επηρεάζοντας έτσι τη ναυλαγορά.
Από την άλλη πλευρά, ο στόλος των φορτηγών πλοίων έχει αρχίσει να αυξάνεται, έστω και λίγο, σε σχέση με το χαμηλό των προηγούμενων ετών. Για το 2024 η BIMCO προβλέπεται ότι ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων θα αυξηθεί κατά 2,7%, ενώ για το 2025 η αύξηση αναμένεται να αγγίξει το 1,9%. Ωστόσο, είναι πιθανό τελικά το ποσοστό της αύξησης αυτής να περιοριστεί στην πράξη σε 1-2%, τόσο για φέτος όσο και για το 2025, εξαιτίας της μείωσης της μέσης ταχύτητας πλεύσης. Αυτή ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ 0,5% και 1,5% φέτος και έως 1% το 2025. Κύριος λόγος για κάτι τέτοιο θα είναι οι κανονισμοί για την κλιματική αλλαγή, που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων, ώστε να μειωθεί αντίστοιχα η κατανάλωση καυσίμων και ως εκ τούτου να υποχωρήσουν και οι εκπεμπόμενοι ρύποι αερίων του θερμοκηπίου. Αν όμως οι ναύλοι παραμείνουν σταθεροί ή αυξηθούν, τότε η μέση ταχύτητα πλεύσης θα διατηρηθεί σταθερή, ενδεχομένως και να αυξηθεί.
Σήμερα το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών φορτηγών πλοίων διαμορφώνεται σε 86,8 εκατ. τόνους dwt, μέγεθος που είναι 4,1% υψηλότερο σε ετήσια βάση, ισοδυναμώντας με το 8,7% του υφιστάμενου στόλου φορτηγών πλοίων. Κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 12%. Ωστόσο, το 50% των πλοίων αυτών πρόκειται να παραδοθούν μετά το 2025. Έτσι, κατά το τρέχον έτος προβλέπεται να προστεθούν 33,9 εκατ. τόνοι dwt, ενώ το 2025 το μέγεθος αυτό δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 28,7 εκατ. dwt. Με βάση τα στοιχεία της BIMCO, τη μεγαλύτερη αύξηση προβλέπεται να καταγράψουν οι στόλοι των panamax και supramax πλοίων, καθώς σε αυτά εντοπίζεται το 71% του συνόλου των παραγγελιών ναυπήγησης που υποβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.
Παράλληλα, βέβαια, οι δύο αυτές κλάσεις θα έχουν και το μεγαλύτερο ποσοστό διαλύσεων. Συνολικά, σύμφωνα με την BIMCO, οι διαλύσεις φορτηγών πλοίων θα ανέλθουν σε μόλις 6,8 εκατ. τόνους dwt φέτος, αλλά το 2025 προβλέπεται να αυξηθούν σε 8,7 εκατ. τόνους dwt.