Γ.Δ.
1532.42 +0,10%
ACAG
-0,66%
5.98
BOCHGR
-0,39%
5.06
CENER
-1,65%
9.56
CNLCAP
-2,08%
7.05
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+1,01%
1.495
NOVAL
-1,30%
2.27
OPTIMA
-0,46%
12.94
TITC
+0,58%
43.3
ΑΑΑΚ
-10,00%
4.32
ΑΒΑΞ
+3,46%
1.852
ΑΒΕ
-0,65%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,37%
2.72
ΑΚΡΙΤ
-0,65%
0.77
ΑΛΜΥ
+0,99%
4.075
ΑΛΦΑ
+0,17%
1.768
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,30%
10.11
ΑΣΚΟ
+0,91%
3.33
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.1
ΑΤΕΚ
+0,76%
0.66
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.77
ΑΤΤΙΚΑ
+0,46%
2.18
ΒΙΟ
-0,87%
5.7
ΒΙΟΚΑ
+2,11%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,63%
1.59
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+4,35%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,11%
18.42
ΔΑΑ
+0,12%
8.06
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
+1,18%
12.86
ΔΟΜΙΚ
-0,51%
2.935
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,54%
0.37
ΕΒΡΟΦ
-1,91%
1.8
ΕΕΕ
-0,06%
33.08
ΕΚΤΕΡ
+1,38%
1.764
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
-0,45%
2.23
ΕΛΛ
0,00%
14.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.255
ΕΛΠΕ
0,00%
7.52
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
+1,97%
1.86
ΕΛΧΑ
+0,48%
2.11
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,83%
1.215
ΕΤΕ
-0,35%
8.45
ΕΥΑΠΣ
-0,29%
3.4
ΕΥΔΑΠ
-0,17%
5.92
ΕΥΡΩΒ
+1,06%
2.476
ΕΧΑΕ
+0,11%
4.725
ΙΑΤΡ
-1,48%
1.66
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.35
ΙΛΥΔΑ
+0,85%
1.775
ΙΝΚΑΤ
-0,95%
4.695
ΙΝΚΑΤΔ
-31,37%
0.007
ΙΝΛΙΦ
+1,75%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+0,76%
1.062
ΙΝΤΕΚ
-0,33%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-1,75%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-0,64%
3.1
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.325
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+4,42%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,14%
1.402
ΚΟΥΕΣ
-0,66%
6.06
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+2,70%
1.9
ΚΥΡΙΟ
+0,50%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,13%
0.792
ΛΑΜΔΑ
-0,28%
7.24
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
-5,11%
0.26
ΛΕΒΠ
0,00%
0.25
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
-0,98%
3.02
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
-3,09%
3.76
ΜΕΝΤΙ
+1,30%
2.34
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,75%
2.8
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-0,37%
21.42
ΜΟΝΤΑ
+3,04%
3.73
ΜΟΤΟ
+0,53%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,40%
25.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.24
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
+1,06%
34.28
ΝΑΚΑΣ
0,00%
3
ΝΑΥΠ
+0,51%
0.784
ΞΥΛΚ
-0,34%
0.289
ΞΥΛΠ
+9,49%
0.346
ΟΛΘ
-1,37%
28.8
ΟΛΠ
+3,97%
30.1
ΟΛΥΜΠ
-0,39%
2.54
ΟΠΑΠ
-0,43%
16.08
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.782
ΟΤΕ
0,00%
14.88
ΟΤΟΕΛ
-0,55%
10.78
ΠΑΙΡ
+2,97%
1.04
ΠΑΠ
+1,63%
2.49
ΠΕΙΡ
+0,11%
4.375
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.46
ΠΕΤΡΟ
+0,48%
8.46
ΠΛΑΘ
+0,12%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,65%
1.234
ΠΡΟΝΤΕΑ
-3,88%
6.2
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.19
ΡΕΒΟΙΛ
+1,82%
1.68
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,56%
0.36
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,68%
5.84
ΣΠΙ
0,00%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
+1,33%
1.52
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,81%
1.22
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,85%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
-5,15%
0.184
ΦΡΛΚ
0,00%
3.97
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Σημάδια αδυναμίας στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου το 2024

Υποχώρηση αναμένεται να καταγράψει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια του 2024, τουλάχιστον αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις της BIMCO για την πορεία του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης φέτος. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τελευταία τριμηνιαία ανάλυση του μεγαλύτερου φορέα εκπροσώπησης των πλοιοκτητών, η προσφορά φορτηγών πλοίων προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 1%-2% φέτος, αλλά και το 2025, αλλά η ζήτηση δεν θα αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό. Συγκεκριμένα, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,5%-1,5% φέτος και 1%-2% του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, η εκτίμηση των αναλυτών της BIMCO είναι ότι η αγορά θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο (με τις σχετικές διακυμάνσεις φυσικά) που ήταν και το 2023.

Πάντως, επισημαίνεται ότι όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για βελτίωση των συνθηκών και αύξηση των ναύλων. Παράλληλα, με βάση τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, φαίνεται πως είναι πιθανό φέτος να σημειωθεί μια αύξηση σε σχέση με το 2023 σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες πλοίων, δείγμα ίσως ότι κάποιοι «ποντάρουν» ακριβώς στη διατήρηση των συνθηκών κρίσης που έχουν δημιουργηθεί. Σε κάθε περίπτωση, κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023 ο δείκτης Baltic Dry Index υποχώρησε σε σχέση με το 2022, αλλά ανέκαμψε αισθητά προς το τέλος του χρόνου.

Ανεξάρτητα από τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, φαίνεται πως ο βασικός λόγος για τη διαμόρφωση συνθηκών αδυναμίας της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κατά το 2024 θα είναι η μείωση της ζήτησης άνθρακα, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία φορτίων, μετά το σιδηρομετάλλευμα. Καθώς οι περισσότερες χώρες προχωρούν σε σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, περιορίζουν τη χρήση άνθρακα και λιγνίτη, με αποτέλεσμα να μειώνεται αντίστοιχα και η ζήτηση των σχετικών φορτίων, επηρεάζοντας έτσι τη ναυλαγορά.

Από την άλλη πλευρά, ο στόλος των φορτηγών πλοίων έχει αρχίσει να αυξάνεται, έστω και λίγο, σε σχέση με το χαμηλό των προηγούμενων ετών. Για το 2024 η BIMCO προβλέπεται ότι ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων θα αυξηθεί κατά 2,7%, ενώ για το 2025 η αύξηση αναμένεται να αγγίξει το 1,9%. Ωστόσο, είναι πιθανό τελικά το ποσοστό της αύξησης αυτής να περιοριστεί στην πράξη σε 1-2%, τόσο για φέτος όσο και για το 2025, εξαιτίας της μείωσης της μέσης ταχύτητας πλεύσης. Αυτή ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ 0,5% και 1,5% φέτος και έως 1% το 2025. Κύριος λόγος για κάτι τέτοιο θα είναι οι κανονισμοί για την κλιματική αλλαγή, που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων, ώστε να μειωθεί αντίστοιχα η κατανάλωση καυσίμων και ως εκ τούτου να υποχωρήσουν και οι εκπεμπόμενοι ρύποι αερίων του θερμοκηπίου. Αν όμως οι ναύλοι παραμείνουν σταθεροί ή αυξηθούν, τότε η μέση ταχύτητα πλεύσης θα διατηρηθεί σταθερή, ενδεχομένως και να αυξηθεί.

Σήμερα το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών φορτηγών πλοίων διαμορφώνεται σε 86,8 εκατ. τόνους dwt, μέγεθος που είναι 4,1% υψηλότερο σε ετήσια βάση, ισοδυναμώντας με το 8,7% του υφιστάμενου στόλου φορτηγών πλοίων. Κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 12%. Ωστόσο, το 50% των πλοίων αυτών πρόκειται να παραδοθούν μετά το 2025. Έτσι, κατά το τρέχον έτος προβλέπεται να προστεθούν 33,9 εκατ. τόνοι dwt, ενώ το 2025 το μέγεθος αυτό δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 28,7 εκατ. dwt. Με βάση τα στοιχεία της BIMCO, τη μεγαλύτερη αύξηση προβλέπεται να καταγράψουν οι στόλοι των panamax και supramax πλοίων, καθώς σε αυτά εντοπίζεται το 71% του συνόλου των παραγγελιών ναυπήγησης που υποβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Παράλληλα, βέβαια, οι δύο αυτές κλάσεις θα έχουν και το μεγαλύτερο ποσοστό διαλύσεων. Συνολικά, σύμφωνα με την BIMCO, οι διαλύσεις φορτηγών πλοίων θα ανέλθουν σε μόλις 6,8 εκατ. τόνους dwt φέτος, αλλά το 2025 προβλέπεται να αυξηθούν σε 8,7 εκατ. τόνους dwt.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!