Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Σημάδια αδυναμίας στη ναυλαγορά ξηρού φορτίου το 2024

Υποχώρηση αναμένεται να καταγράψει η ναυλαγορά ξηρού φορτίου κατά τη διάρκεια του 2024, τουλάχιστον αν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις της BIMCO για την πορεία του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης φέτος. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η τελευταία τριμηνιαία ανάλυση του μεγαλύτερου φορέα εκπροσώπησης των πλοιοκτητών, η προσφορά φορτηγών πλοίων προβλέπεται ότι θα αυξηθεί κατά 1%-2% φέτος, αλλά και το 2025, αλλά η ζήτηση δεν θα αυξηθεί με τον ίδιο ρυθμό. Συγκεκριμένα, η ζήτηση αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,5%-1,5% φέτος και 1%-2% του χρόνου. Στο πλαίσιο αυτό, η εκτίμηση των αναλυτών της BIMCO είναι ότι η αγορά θα παραμείνει στο ίδιο επίπεδο (με τις σχετικές διακυμάνσεις φυσικά) που ήταν και το 2023.

Πάντως, επισημαίνεται ότι όσο συνεχίζεται η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για βελτίωση των συνθηκών και αύξηση των ναύλων. Παράλληλα, με βάση τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, φαίνεται πως είναι πιθανό φέτος να σημειωθεί μια αύξηση σε σχέση με το 2023 σε όλες τις επιμέρους κατηγορίες πλοίων, δείγμα ίσως ότι κάποιοι «ποντάρουν» ακριβώς στη διατήρηση των συνθηκών κρίσης που έχουν δημιουργηθεί. Σε κάθε περίπτωση, κατά το μεγαλύτερο μέρος του 2023 ο δείκτης Baltic Dry Index υποχώρησε σε σχέση με το 2022, αλλά ανέκαμψε αισθητά προς το τέλος του χρόνου.

Ανεξάρτητα από τις έκτακτες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, φαίνεται πως ο βασικός λόγος για τη διαμόρφωση συνθηκών αδυναμίας της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου κατά το 2024 θα είναι η μείωση της ζήτησης άνθρακα, που αποτελεί τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία φορτίων, μετά το σιδηρομετάλλευμα. Καθώς οι περισσότερες χώρες προχωρούν σε σταδιακή απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, περιορίζουν τη χρήση άνθρακα και λιγνίτη, με αποτέλεσμα να μειώνεται αντίστοιχα και η ζήτηση των σχετικών φορτίων, επηρεάζοντας έτσι τη ναυλαγορά.

Από την άλλη πλευρά, ο στόλος των φορτηγών πλοίων έχει αρχίσει να αυξάνεται, έστω και λίγο, σε σχέση με το χαμηλό των προηγούμενων ετών. Για το 2024 η BIMCO προβλέπεται ότι ο παγκόσμιος στόλος των φορτηγών πλοίων θα αυξηθεί κατά 2,7%, ενώ για το 2025 η αύξηση αναμένεται να αγγίξει το 1,9%. Ωστόσο, είναι πιθανό τελικά το ποσοστό της αύξησης αυτής να περιοριστεί στην πράξη σε 1-2%, τόσο για φέτος όσο και για το 2025, εξαιτίας της μείωσης της μέσης ταχύτητας πλεύσης. Αυτή ενδέχεται να κυμανθεί μεταξύ 0,5% και 1,5% φέτος και έως 1% το 2025. Κύριος λόγος για κάτι τέτοιο θα είναι οι κανονισμοί για την κλιματική αλλαγή, που εκτιμάται ότι θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για τη μείωση της ταχύτητας των πλοίων, ώστε να μειωθεί αντίστοιχα η κατανάλωση καυσίμων και ως εκ τούτου να υποχωρήσουν και οι εκπεμπόμενοι ρύποι αερίων του θερμοκηπίου. Αν όμως οι ναύλοι παραμείνουν σταθεροί ή αυξηθούν, τότε η μέση ταχύτητα πλεύσης θα διατηρηθεί σταθερή, ενδεχομένως και να αυξηθεί.

Σήμερα το υφιστάμενο βιβλίο παραγγελιών φορτηγών πλοίων διαμορφώνεται σε 86,8 εκατ. τόνους dwt, μέγεθος που είναι 4,1% υψηλότερο σε ετήσια βάση, ισοδυναμώντας με το 8,7% του υφιστάμενου στόλου φορτηγών πλοίων. Κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων αυξήθηκαν κατά 12%. Ωστόσο, το 50% των πλοίων αυτών πρόκειται να παραδοθούν μετά το 2025. Έτσι, κατά το τρέχον έτος προβλέπεται να προστεθούν 33,9 εκατ. τόνοι dwt, ενώ το 2025 το μέγεθος αυτό δεν πρόκειται να ξεπεράσει τα 28,7 εκατ. dwt. Με βάση τα στοιχεία της BIMCO, τη μεγαλύτερη αύξηση προβλέπεται να καταγράψουν οι στόλοι των panamax και supramax πλοίων, καθώς σε αυτά εντοπίζεται το 71% του συνόλου των παραγγελιών ναυπήγησης που υποβλήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια.

Παράλληλα, βέβαια, οι δύο αυτές κλάσεις θα έχουν και το μεγαλύτερο ποσοστό διαλύσεων. Συνολικά, σύμφωνα με την BIMCO, οι διαλύσεις φορτηγών πλοίων θα ανέλθουν σε μόλις 6,8 εκατ. τόνους dwt φέτος, αλλά το 2025 προβλέπεται να αυξηθούν σε 8,7 εκατ. τόνους dwt.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!