THEPOWERGAME
Τα εισοδήματα από τη διαχείριση της Διώρυγας του Σουέζ στην Αίγυπτο έχουν μειωθεί σχεδόν στο μισό μέσα στον Ιανουάριο, λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο πρόεδρος της Αρχής που διαχειρίζεται τη Διώρυγα του Σουέζ, Οσάμα Ράμπι, ο Ιανουάριος έκλεισε με 428 εκατ. δολάρια έσοδα, κάθετη πτώση σε σχέση με τα 804 εκατ. δολάρια από τον Ιανουάριο του 2023. Η διέλευση των πλοίων από τη Διώρυγα του Σουέζ έπεσε στο 36%, καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επιλέγουν, προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, διαφορετικές διαδρομές.
Η πτώση είναι ο τελευταίος πονοκέφαλος για την Αίγυπτο, που ήδη πάλευε με τη χειρότερη οικονομική της κρίση εδώ και δεκαετίες, πριν ξεσπάσει ο πόλεμος Ισραήλ – Χαμάς τον Οκτώβριο, και απειλούσε να διαταράξει το εμπόριο και τον τουρισμό.
Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν μαχητές Χούθι στην Υεμένη, οι οποίοι άρχισαν να επιτίθενται στην εμπορική ναυτιλία ως απάντηση στη σύγκρουση στη Γάζα, δεν υποχωρήσαν ακόμη και όταν οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησαν αεροπορικές επιδρομές στις 12 Ιανουαρίου, για να τους αποτρέψουν.
Η Διώρυγα του Σουέζ, ο συντομότερος θαλάσσιος δρόμος μεταξύ Ασίας και Ευρώπης, είναι μια σημαντική πηγή ξένου συναλλάγματος για την Αίγυπτο και κέρδισε περίπου 10,25 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023. Πριν ξεκινήσουν οι επιθέσεις, που ανάγκασαν μεγάλες εταιρείες, όπως η AP Moller – Maersk A/S και η Hapag-Lloyd AG, να προχωρήσουν σε επαναδρομολογήσεις, η χώρα εργαζόταν για την επέκταση της πλωτής οδού.
«Είναι η πρώτη φορά που η Διώρυγα του Σουέζ εμπλέκεται σε μια κρίση όπως αυτή», είπε ο Ράμπι χθες το βράδυ στην αιγυπτιακή τηλεόραση.
Η Αίγυπτος είναι κοντά σε συμφωνία με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, που μπορεί να υπερδιπλασιάσει το τρέχον πακέτο διάσωσης των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων.