THEPOWERGAME
Η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων έχει φέρει τα πάνω κάτω στις μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων. Τα στοιχεία έκθεσης του ΔΝΤ είναι ενδεικτικά. Η μεταφορά διά θαλάσσης εμπορευματοκιβωτίων έχει μειωθεί κατά σχεδόν 30% σε ετήσια βάση. «Το μεγαλύτερο μέρος της κίνησης στην Ερυθρά Θάλασσα αφορά τη θαλάσσια μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που μειώθηκε κατά σχεδόν 30%» ανέφερε ο Τζιχάντ Αζούρ, διευθυντής του τμήματος του ΔΝΤ που είναι αρμόδιο για τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία, προσθέτοντας πως «η μείωση του εμπορίου επιταχύνθηκε στις αρχές του 2024», καθώς μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες ενεργοποίησαν την… ξεχασμένη «διαδρομή του Βάσκο ντε Γκάμα», επιλέγοντας να στείλουν τα πλοία τους γύρω από την Αφρική.
Σύμφωνα με την πλατφόρμα PortWatch του ΔΝΤ, ο όγκος των μεταφορών μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, η οποία συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο, υποχώρησε κατά 37% από την 1η ως τη 16η Ιανουαρίου σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Συνεχίζονται οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα
Οι Χούθι, που ελέγχουν σχεδόν όλη τη βόρεια Υεμένη, έχουν εξαπολύσει πάνω από 35 επιθέσεις εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα και στον Κόλπο του Άντεν από τις 19 Νοεμβρίου, σύμφωνα με το αμερικανικό Πεντάγωνο, παρεμποδίζοντας τη ναυσιπλοΐα σε αυτήν την περιοχή καίριας σημασίας, απ’ όπου -υπό κανονικές συνθήκες- διέρχεται περί το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.
Οι Χούθι, που ενισχύονται οικονομικά και στρατιωτικά από το Ιράν, ισχυρίζονται ότι εξαπολύουν επιθέσεις σε πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, προκειμένου να δείξουν την «αλληλεγγύη» τους προς τους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας.
Η παγκόσμια εμπορική ναυτιλία σε αχαρτογράφητα νερά
Ο διάπλους της Αφρικής έχει αυξήσει τα κόστη στα ναύλα και τα καύσιμα, καθιστώντας έτσι πολύ πιο χρονοβόρες και δαπανηρές τις θαλάσσιες μεταφορές. «Το επίπεδο της αβεβαιότητας είναι εξαιρετικά υψηλό και η εξέλιξη της κατάστασης θα κρίνει το εύρος της αλλαγής και της τροποποίησης του συστήματος του εμπορίου σε όρους όγκου, αλλά και σε όρους ανθεκτικότητας» συνέχισε ο Αζούρ.
Και διερωτήθηκε, απευθυνόμενος σε δημοσιογράφους: «Βρισκόμαστε στην παραμονή μείζονος αλλαγής των εμπορικών οδών, ή βλέπουμε κάτι προσωρινό εξαιτίας της αύξησης του κόστους και της επιδείνωσης του κόστους για την ασφάλεια;».
Παράλληλα, σημείωσε ότι ο αντίκτυπος του πολέμου του Ισραήλ με τη Χαμάς στη Γάζα είναι «τεράστιος», την ώρα που ΗΠΑ και Βρετανία συνεχίζουν τις αεροπορικές επιδρομές κατά θέσεων των Χούθι στην Υεμένη, σε μια προσπάθεια να σταματήσουν οι επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων. Οι ΗΠΑ, βασικός σύμμαχος του Ισραήλ, ανέπτυξαν πολεμικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα για την προστασία της εμπορικής ναυτιλίας, εξαπολύοντας -μαζί με τη Βρετανία- από τον περασμένο μήνα πλήγματα εναντίον των Χούθι.
Δραματική μείωση του ΑΕΠ στην Παλαιστίνη
Σύμφωνα με τα αναθεωρημένα συγκεντρωτικά στοιχεία του ΔΝΤ, το 2023 το ΑΕΠ στα παλαιστινιακά εδάφη (Λωρίδα της Γάζας και Δυτική Όχθη) συρρικνώθηκε κατά περίπου 6%.
«Προβλέπουμε πως η οικονομία θα συνεχίσει να συρρικνώνεται το 2024 αν δεν υπάρξει ταχεία λήξη των εχθροπραξιών και ανοικοδόμηση» πρόσθεσε ο Αζούρ.