Γ.Δ.
1618.16 +0,04%
ACAG
-0,32%
6.16
AEM
+0,35%
4.545
AKTR
-0,55%
5.45
BOCHGR
-1,11%
5.34
CENER
+0,32%
9.5
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
+0,49%
8.24
EVR
+0,58%
1.745
NOVAL
+0,20%
2.54
OPTIMA
-0,43%
14.04
TITC
-0,83%
41.65
ΑΑΑΚ
0,00%
5
ΑΒΑΞ
+2,27%
2.25
ΑΒΕ
-3,60%
0.429
ΑΔΜΗΕ
-0,18%
2.815
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.75
ΑΛΜΥ
+1,29%
4.31
ΑΛΦΑ
+1,34%
1.89
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+1,51%
11.4
ΑΣΚΟ
+0,63%
3.22
ΑΣΤΑΚ
-0,27%
7.28
ΑΤΕΚ
+2,72%
1.51
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.68
ΑΤΤ
-0,57%
0.698
ΑΤΤΙΚΑ
-1,64%
2.4
ΒΙΟ
-0,17%
5.83
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.925
ΒΙΟΣΚ
-0,64%
1.55
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
-0,63%
1.57
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.9
ΔΑΑ
-1,05%
8.312
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.42
ΔΕΗ
-0,67%
13.33
ΔΟΜΙΚ
-0,35%
2.82
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+4,11%
0.38
ΕΒΡΟΦ
+1,30%
1.955
ΕΕΕ
-0,76%
39.2
ΕΚΤΕΡ
-3,96%
2.06
ΕΛΒΕ
+2,80%
5.5
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
-1,33%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-2,37%
2.265
ΕΛΠΕ
+0,82%
8.04
ΕΛΣΤΡ
+2,11%
2.42
ΕΛΤΟΝ
+0,87%
1.858
ΕΛΧΑ
-0,46%
2.165
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-1,75%
1.125
ΕΤΕ
+1,50%
8.648
ΕΥΑΠΣ
+0,29%
3.45
ΕΥΔΑΠ
+0,33%
6.06
ΕΥΡΩΒ
-0,72%
2.484
ΕΧΑΕ
-1,00%
4.95
ΙΑΤΡ
-0,49%
2.05
ΙΚΤΙΝ
-1,10%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,86%
1.765
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.85
ΙΝΛΟΤ
-1,65%
1.072
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΤ
-2,18%
1.12
ΙΝΤΚΑ
-1,52%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
326
ΚΕΚΡ
-3,41%
1.275
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.94
ΚΟΡΔΕ
+1,77%
0.459
ΚΟΥΑΛ
-1,95%
1.31
ΚΟΥΕΣ
+0,64%
6.3
ΚΡΙ
-0,60%
16.5
ΚΤΗΛΑ
-1,00%
1.98
ΚΥΡΙΟ
+0,49%
1.02
ΛΑΒΙ
-0,73%
0.812
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
6.99
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
+4,76%
1.1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.23
ΛΕΒΠ
+4,42%
0.236
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.75
ΛΟΥΛΗ
-0,29%
3.4
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.802
ΜΕΒΑ
+1,53%
3.98
ΜΕΝΤΙ
-2,17%
2.25
ΜΕΡΚΟ
+3,13%
39.6
ΜΙΓ
0,00%
2.865
ΜΙΝ
0,00%
0.492
ΜΟΗ
+0,36%
22.4
ΜΟΝΤΑ
-0,53%
3.78
ΜΟΤΟ
-0,18%
2.825
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.63
ΜΠΕΛΑ
+0,36%
27.94
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.81
ΜΠΡΙΚ
-0,82%
2.42
ΜΠΤΚ
+5,13%
0.615
ΜΥΤΙΛ
+1,71%
36.96
ΝΑΚΑΣ
-1,88%
3.14
ΝΑΥΠ
+0,49%
0.828
ΞΥΛΚ
-1,87%
0.262
ΞΥΛΠ
+10,00%
0.396
ΟΛΘ
+1,79%
28.5
ΟΛΠ
+1,36%
33.65
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.6
ΟΠΑΠ
-1,44%
17.14
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,23%
0.8
ΟΤΕ
-0,40%
15
ΟΤΟΕΛ
-0,36%
11.06
ΠΑΙΡ
-4,29%
1.005
ΠΑΠ
-1,14%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,26%
4.808
ΠΕΡΦ
-1,28%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,99%
8
ΠΛΑΘ
-0,25%
4.05
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
-0,76%
0.262
ΠΡΕΜΙΑ
-0,16%
1.28
ΠΡΟΝΤΕΑ
-4,10%
5.85
ΠΡΟΦ
+1,74%
5.27
ΡΕΒΟΙΛ
-0,28%
1.755
ΣΑΡ
-1,72%
12.58
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.354
ΣΙΔΜΑ
-0,63%
1.565
ΣΠΕΙΣ
-1,40%
5.64
ΣΠΙ
+4,65%
0.63
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
20
ΤΖΚΑ
0,00%
1.48
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.3
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,95%
1.662
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.7
ΦΡΙΓΟ
+9,17%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,27%
4.28
ΧΑΙΔΕ
+1,27%
0.8

Ερυθρά Θάλασσα: Δίλημμα, αξίας 3 εκατ. ημερησίως, για τις ναυτιλιακές

Μπορεί τα περισσότερα εμπορικά πλοία, ιδίως όσα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, να απέχουν πλέον από την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι, ωστόσο αρκετά συνεχίζουν να πλέουν στα επικίνδυνα αυτά νερά, αψηφώντας την απειλή. Την προηγούμενη Παρασκευή έγινε γνωστή η επίθεση σε ένα δεξαμενόπλοιο που είχε ναυλωθεί από τον όμιλο Trafigura, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ναι μεν πολλά πλοία αποφεύγουν πλέον την περιοχή κι έχουν αναδρομολογήσει τα ταξίδια τους γύρω από την Αφρική, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ωστόσο το επιπλέον κόστος των 3 εκατ. δολαρίων σε καύσιμα και των 14 ημερών επιπλέον ταξιδιού δυσχεραίνουν την κατάσταση.

Έτσι, υπάρχουν ακόμα αρκετά πλοία που περνούν από την περιοχή, παρ’ ότι έχουν εκτοξευτεί και τα κόστη ασφάλισης, καθώς μπορούν να ανέλθουν έως και στο 1% της αξίας του φορτίου (από 0,7% πριν από τις επιθέσεις). Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, όπως ο διευθυντής του Βρετανικού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Tom Bartosak-Harlow, η απόφαση κάθε εταιρείας εξαρτάται από το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, τι φορτίο μεταφέρει το πλοίο, για λογαριασμό ποιου και επίσης αν μπορεί να λάβει ή όχι στρατιωτική υποστήριξη. Παράλληλα, επιστρατεύονται και λύσεις, όπως ο διπλασιασμός των αμοιβών των πληρωμάτων που απασχολούνται σε πλοία βρετανικών ή αμερικανικών συμφερόντων, που πλέον αποτελούν κι αυτά στόχο των Χούθι, πέραν των πλοίων που ανήκουν σε εταιρείες από το Ισραήλ.

Παράλληλα, βέβαια, προσφέρεται η δυνατότητα σε όσα μέλη του πληρώματος το επιθυμούν να αποβιβαστούν σε κάποιο ασφαλές λιμάνι, πριν από την είσοδο του πλοίου από την Ερυθρά Θάλασσα. Πάντως, οργανώσεις, όπως η Nautilus International, που εκπροσωπεί περίπου 20.000 ναυτικούς, σημειώνουν ότι το ορθότερο θα ήταν να αποφεύγεται πλήρως η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ώστε να μην απειλούνται οι ζωές των πληρωμάτων.

Απενεργοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνωρίσεως

Μία ακόμα λύση που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν κάποια πλοία είναι το να απενεργοποιούν τη λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης ή AIS (Automatic Identification System). Το σύστημα αυτό χρησιμοποιείται ως συμπληρωματικό του ραντάρ και θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμο για την πλοήγηση σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, όπως σε ομίχλη ή κατά τη διάρκεια της νύχτας, προκειμένου να αποφεύγονται προσκρούσεις και ατυχήματα. Μάλιστα, είναι υποχρεωτικό να λειτουργεί, με βάση τους διεθνείς κανόνες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, παρέχεται η επιλογή στον καπετάνιο του εκάστοτε πλοίου να το απενεργοποιήσει, εφόσον κρίνει ότι η λειτουργία του μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του πλοίου.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς τα δεδομένα των συστημάτων AIS μπορούν να εντοπιστούν, μέσω ειδικών εφαρμογών, ή ακόμα και ιστότοπων, που συλλέγουν τα σήματα από αυτά, ώστε να δείξουν τις κινήσεις των πλοίων παγκοσμίως. Θεωρείται βέβαιο λοιπόν ότι οι Χούθι χρησιμοποιούν τέτοια εργαλεία, ώστε να εντοπίζουν τους στόχους τους και να προχωρούν σε επιθέσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, νωρίτερα μέσα στον μήνα δύο πλοία της Maersk, τα οποία μετέφεραν προμήθειες για τον αμερικανικό στρατό αλλά και την κυβέρνηση, προχώρησαν στην απενεργοποίηση των συστημάτων AIS τους, ώστε να αποφύγουν τον εντοπισμό και να διασχίσουν την περιοχή με μεγαλύτερη ασφάλεια. Πάντως, αυτό δεν αποτελεί γενικευμένη πρακτική, καθώς η Maersk συνεχίζει να αναδρομολογεί τα πλοία της μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας το Σουέζ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!