Γ.Δ.
1530.68 -0,57%
ACAG
-0,17%
6
BOCHGR
-0,79%
5.04
CENER
+1,77%
9.75
CNLCAP
0,00%
7.05
DIMAND
-0,98%
8.11
EVR
-0,33%
1.49
NOVAL
+3,04%
2.37
OPTIMA
+0,46%
13
TITC
+2,25%
45.5
ΑΑΑΚ
0,00%
4.8
ΑΒΑΞ
-3,40%
1.82
ΑΒΕ
+0,66%
0.46
ΑΔΜΗΕ
+0,73%
2.76
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.775
ΑΛΜΥ
+4,94%
4.25
ΑΛΦΑ
-2,80%
1.718
ΑΝΔΡΟ
+1,25%
6.5
ΑΡΑΙΓ
+3,10%
10.99
ΑΣΚΟ
0,00%
3.3
ΑΣΤΑΚ
-1,93%
7.12
ΑΤΕΚ
0,00%
0.655
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.778
ΑΤΤΙΚΑ
+0,92%
2.19
ΒΙΟ
+0,70%
5.72
ΒΙΟΚΑ
-0,26%
1.935
ΒΙΟΣΚ
+0,32%
1.585
ΒΙΟΤ
0,00%
0.25
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
+3,54%
2.34
ΓΕΒΚΑ
+0,35%
1.42
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,08%
18.72
ΔΑΑ
+3,73%
8.4
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.44
ΔΕΗ
-0,86%
12.7
ΔΟΜΙΚ
+0,51%
2.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-3,26%
0.356
ΕΒΡΟΦ
-1,95%
1.76
ΕΕΕ
-1,08%
32.88
ΕΚΤΕΡ
+6,29%
1.86
ΕΛΒΕ
-5,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,36%
2.24
ΕΛΛ
-0,35%
14.15
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,45%
2.245
ΕΛΠΕ
-0,66%
7.5
ΕΛΣΤΡ
+6,13%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-0,43%
1.848
ΕΛΧΑ
-0,24%
2.085
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
-0,84%
1.18
ΕΤΕ
-1,58%
8.34
ΕΥΑΠΣ
-0,59%
3.38
ΕΥΔΑΠ
+0,17%
5.95
ΕΥΡΩΒ
-3,39%
2.392
ΕΧΑΕ
+2,12%
4.825
ΙΑΤΡ
+2,14%
1.67
ΙΚΤΙΝ
+2,86%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.76
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.8
ΙΝΚΑΤΔ
0,00%
0.0055
ΙΝΛΙΦ
-0,22%
4.6
ΙΝΛΟΤ
+0,56%
1.076
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.98
ΙΝΤΕΤ
-0,43%
1.15
ΙΝΤΚΑ
+0,93%
3.25
ΚΑΡΕΛ
+0,61%
332
ΚΕΚΡ
+1,50%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.449
ΚΟΥΑΛ
+0,72%
1.392
ΚΟΥΕΣ
+0,49%
6.19
ΚΡΙ
0,00%
16
ΚΤΗΛΑ
+0,55%
1.82
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.015
ΛΑΒΙ
+0,50%
0.797
ΛΑΜΔΑ
-1,53%
7.09
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.2
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.03
ΛΕΒΚ
0,00%
0.274
ΛΕΒΠ
+2,40%
0.256
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.63
ΛΟΥΛΗ
+0,33%
3.08
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.606
ΜΕΒΑ
+1,86%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
39
ΜΙΓ
-1,06%
2.805
ΜΙΝ
0,00%
0.515
ΜΟΗ
-1,12%
21.26
ΜΟΝΤΑ
+1,34%
3.79
ΜΟΤΟ
0,00%
2.83
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.66
ΜΠΕΛΑ
+0,23%
25.9
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.76
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.26
ΜΠΤΚ
0,00%
0.59
ΜΥΤΙΛ
-1,34%
33.84
ΝΑΚΑΣ
+0,67%
3.02
ΝΑΥΠ
+1,54%
0.79
ΞΥΛΚ
0,00%
0.29
ΞΥΛΠ
0,00%
0.316
ΟΛΘ
-0,35%
28.4
ΟΛΠ
+2,49%
30.85
ΟΛΥΜΠ
+1,96%
2.6
ΟΠΑΠ
+1,06%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,13%
0.783
ΟΤΕ
-0,80%
14.83
ΟΤΟΕΛ
+0,71%
11.28
ΠΑΙΡ
+0,96%
1.05
ΠΑΠ
+2,01%
2.54
ΠΕΙΡ
-2,41%
4.26
ΠΕΡΦ
-0,55%
5.4
ΠΕΤΡΟ
-0,95%
8.38
ΠΛΑΘ
0,00%
4.15
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.8
ΠΡΔ
0,00%
0.28
ΠΡΕΜΙΑ
+0,49%
1.23
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.45
ΠΡΟΦ
+1,13%
5.36
ΡΕΒΟΙΛ
-1,19%
1.655
ΣΑΡ
+0,37%
10.96
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.358
ΣΙΔΜΑ
+0,96%
1.575
ΣΠΕΙΣ
-1,36%
5.8
ΣΠΙ
+1,34%
0.606
ΣΠΥΡ
0,00%
0.151
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
20.02
ΤΖΚΑ
0,00%
1.535
ΤΡΑΣΤΟΡ
+3,28%
1.26
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,61%
1.652
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.19
ΦΡΛΚ
+0,13%
3.98
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.58

Ερυθρά Θάλασσα: Δίλημμα, αξίας 3 εκατ. ημερησίως, για τις ναυτιλιακές

Μπορεί τα περισσότερα εμπορικά πλοία, ιδίως όσα μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια, να απέχουν πλέον από την Ερυθρά Θάλασσα, λόγω των επιθέσεων των ανταρτών Χούθι, ωστόσο αρκετά συνεχίζουν να πλέουν στα επικίνδυνα αυτά νερά, αψηφώντας την απειλή. Την προηγούμενη Παρασκευή έγινε γνωστή η επίθεση σε ένα δεξαμενόπλοιο που είχε ναυλωθεί από τον όμιλο Trafigura, χωρίς ευτυχώς να υπάρξουν θύματα. Όπως αναφέρουν ναυτιλιακοί παράγοντες, ναι μεν πολλά πλοία αποφεύγουν πλέον την περιοχή κι έχουν αναδρομολογήσει τα ταξίδια τους γύρω από την Αφρική, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, ωστόσο το επιπλέον κόστος των 3 εκατ. δολαρίων σε καύσιμα και των 14 ημερών επιπλέον ταξιδιού δυσχεραίνουν την κατάσταση.

Έτσι, υπάρχουν ακόμα αρκετά πλοία που περνούν από την περιοχή, παρ’ ότι έχουν εκτοξευτεί και τα κόστη ασφάλισης, καθώς μπορούν να ανέλθουν έως και στο 1% της αξίας του φορτίου (από 0,7% πριν από τις επιθέσεις). Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, όπως ο διευθυντής του Βρετανικού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Tom Bartosak-Harlow, η απόφαση κάθε εταιρείας εξαρτάται από το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης, τι φορτίο μεταφέρει το πλοίο, για λογαριασμό ποιου και επίσης αν μπορεί να λάβει ή όχι στρατιωτική υποστήριξη. Παράλληλα, επιστρατεύονται και λύσεις, όπως ο διπλασιασμός των αμοιβών των πληρωμάτων που απασχολούνται σε πλοία βρετανικών ή αμερικανικών συμφερόντων, που πλέον αποτελούν κι αυτά στόχο των Χούθι, πέραν των πλοίων που ανήκουν σε εταιρείες από το Ισραήλ.

Παράλληλα, βέβαια, προσφέρεται η δυνατότητα σε όσα μέλη του πληρώματος το επιθυμούν να αποβιβαστούν σε κάποιο ασφαλές λιμάνι, πριν από την είσοδο του πλοίου από την Ερυθρά Θάλασσα. Πάντως, οργανώσεις, όπως η Nautilus International, που εκπροσωπεί περίπου 20.000 ναυτικούς, σημειώνουν ότι το ορθότερο θα ήταν να αποφεύγεται πλήρως η περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας, ώστε να μην απειλούνται οι ζωές των πληρωμάτων.

Απενεργοποίηση του Αυτόματου Συστήματος Αναγνωρίσεως

Μία ακόμα λύση που έχουν αρχίσει να χρησιμοποιούν κάποια πλοία είναι το να απενεργοποιούν τη λειτουργία του Αυτόματου Συστήματος Αναγνώρισης ή AIS (Automatic Identification System). Το σύστημα αυτό χρησιμοποιείται ως συμπληρωματικό του ραντάρ και θεωρείται ιδιαίτερα χρήσιμο για την πλοήγηση σε δύσκολες καιρικές συνθήκες, όπως σε ομίχλη ή κατά τη διάρκεια της νύχτας, προκειμένου να αποφεύγονται προσκρούσεις και ατυχήματα. Μάλιστα, είναι υποχρεωτικό να λειτουργεί, με βάση τους διεθνείς κανόνες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, παρέχεται η επιλογή στον καπετάνιο του εκάστοτε πλοίου να το απενεργοποιήσει, εφόσον κρίνει ότι η λειτουργία του μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την ασφάλεια του πλοίου.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει με τα πλοία που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς τα δεδομένα των συστημάτων AIS μπορούν να εντοπιστούν, μέσω ειδικών εφαρμογών, ή ακόμα και ιστότοπων, που συλλέγουν τα σήματα από αυτά, ώστε να δείξουν τις κινήσεις των πλοίων παγκοσμίως. Θεωρείται βέβαιο λοιπόν ότι οι Χούθι χρησιμοποιούν τέτοια εργαλεία, ώστε να εντοπίζουν τους στόχους τους και να προχωρούν σε επιθέσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, νωρίτερα μέσα στον μήνα δύο πλοία της Maersk, τα οποία μετέφεραν προμήθειες για τον αμερικανικό στρατό αλλά και την κυβέρνηση, προχώρησαν στην απενεργοποίηση των συστημάτων AIS τους, ώστε να αποφύγουν τον εντοπισμό και να διασχίσουν την περιοχή με μεγαλύτερη ασφάλεια. Πάντως, αυτό δεν αποτελεί γενικευμένη πρακτική, καθώς η Maersk συνεχίζει να αναδρομολογεί τα πλοία της μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αποφεύγοντας το Σουέζ.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!