THEPOWERGAME
Με την Ερυθρά Θάλασσα να μετατρέπεται σε… απαγορευμένη ζώνη για τους παγκόσμιους ναυτιλιακούς κολοσσούς, ολοένα και περισσότεροι καπετάνιοι στρέφουν την πυξίδα τους προς χώρες της Αφρικής, όπως Ναμίμπια (δυτικά) και Μαυρίκιο (ανατολικά), προκειμένου να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι και να μεταφέρουν με ασφάλεια τα εμπορεύματά τους στην Ευρώπη. Από αυτό το ξεχασμένο… δρομολόγιο του Βάσκο ντα Γκάμα ελέω της Διώρυγας του Σουέζ, που ενεργοποιήθηκε και πάλι, προσθέτοντας επιπλέον 7-10 ημέρες ταξιδιού και αυξάνοντας σημαντικά το κόστος των ναύλων αλλά και των καυσίμων, η Αφρική δείχνει να βγαίνει οικονομικά κερδισμένη.
Για την ακρίβεια, όπως μετέδωσε το Bloomberg, τα αφρικανικά λιμάνια με στρατηγική θέση μετατρέπονται σε απάγκιο για τα πλοία, προσφέροντας ασφαλή ανεφοδιασμό. Η απότομη μετατόπιση της ναυτιλιακής κίνησης από την Ερυθρά Θάλασσα προς τα λιμάνια της Αφρικής αλλάζει άρδην τους ναυτικούς χάρτες, επηρεάζοντας την παγκόσμια -διά θαλάσσης- εφοδιαστική αλυσίδα και φέρνοντας στο προσκήνιο νέα λιμάνια σε βάρος άλλων, όπως το στρατηγικό λιμάνι του Εϊλάτ (Ισραήλ) και το λιμάνι του Πειραιά, που βρίσκονται αντιμέτωπα με σημαντική μείωση της εμπορικής κίνησης.
Επίσης, ανεβάζει κατακόρυφα τις πωλήσεις ναυτιλιακών καυσίμων, όπως συμβαίνει σε Κέιπ Τάουν και Ντέρμπαν της Νότιας Αφρικής. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση με το κόστος των καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, το οποίο έχει αυξηθεί κατά 15% στη Νότια Αφρική σε σχέση με τα μέσα Νοεμβρίου 2023. Αρκετές, πάντως, ναυτιλιακές φροντίζουν να φορτώνουν με επιπλέον καύσιμα τα πλοία τους, προκειμένου να μειωθούν οι στάσεις στο νέο δρομολόγιο που δημιουργείται μετά την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.