THEPOWERGAME
Το κόστος για τη μεταφορά καυσίμων από δεξαμενόπλοια έχουν εκτοξευτεί λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, όπου οι Χούθι της Υεμένης συνεχίζουν να εξαπολύουν επιθέσεις με πυραύλους και drones κατά εμπορικών πλοίων. Όπως μετέδωσε το Bloomberg, η ημερήσια τιμή για ένα φορτίο βενζίνης από λιμάνι της βορειοδυτικής Ευρώπης με προορισμό την ανατολική ακτή των ΗΠΑ έχει σχεδόν τριπλασιαστεί από τις αρχές του 2024, προσεγγίζοντας τις 38.000 δολάρια την ημέρα, σύμφωνα με στοιχεία του Baltic Exchange. Επίσης, η μεταφορά καυσίμων από τη Μέση Ανατολή στην Ιαπωνία έχει αυξηθεί κατά 2/3.
Την ίδια στιγμή η χρήση του στόλου αυξήθηκε κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με τον μέσο όρο το δ’ τρίμηνο του 2023, εκτιμούν αναλυτές της Clarksons Securities. «Αυτή η άνοδος οφείλεται εν μέρει στην αλλαγή των δρομολογίων των πλοίων που κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής, κάτι που οδηγεί σε μειωμένη διαθεσιμότητα για spot φορτία» επισημαίνουν στην ανάλυσή τους. Η απειλή των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχει ωθήσει ναυτιλιακούς κολοσσούς να επιλέξουν το «δρομολόγιο του Βάσκο ντα Γκάμα», αποφεύγοντας τη Διώρυγα του Σουέζ, απ’ όπου διέρχεται το 10% του παγκόσμιου εμπορίου.
Σημειώνεται ότι καλεσμένοι σε πάνελ στο Gala του Economist, τόσο η Αγγελική Φράγκου όσο και ο Τζέρι Καλογηράτος εκτίμησαν πως η παγκόσμια ναυτιλία έχει καταφέρει να απορροφήσει γρήγορα και με επιτυχία τους κραδασμούς από την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, ωστόσο εφόσον δεν υπάρξει λύση στο πρόβλημα στο εγγύς μέλλον, η κατάσταση θα επιδεινωθεί εντός του 2024 σε μια χρονική περίοδο που ο χρόνος μετρά αντίστροφα για τις πρώτες μειώσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες.