THEPOWERGAME
Μεγάλες είναι οι αναταράξεις στο θαλάσσιο εμπόριο λόγω της ξηρασίας στον Παναμά και των επιθέσεων των Xούθι στη Διώρυγα του Σουέζ. Ο δανέζικος ναυτιλιακός κολοσσός Moller Maersk ανακοίνωσε ότι θα χρησιμοποιήσει τρένα για να αποφύγει τη Διώρυγα του Παναμά, που πλήττεται από την ξηρασία, για ορισμένα από τα πλοία της, καθώς η χαμηλή στάθμη των υδάτων έχει προκαλέσει τη μείωση των διελεύσεων σε μία από τις κύριες θαλάσσιες εμπορικές οδούς του κόσμου.
Η Maersk ενημέρωσε τους πελάτες της αυτήν την εβδομάδα ότι τα πλοία με φορτίο από την Ωκεανία (Αυστραλία και Νέα Ζηλανδία) δεν θα διασχίζουν πλέον τη Διώρυγα, λόγω της συνεχιζόμενης χαμηλής στάθμης των υδάτων. Η Maersk θα εξυπηρετεί τα εμπορευματοκιβώτια των πελατών χρησιμοποιώντας μια «χερσαία γέφυρα».
Πώς θα μεταφέρει τα φορτία η Maersk
Αντί να διέρχονται από τη διώρυγα του Παναμά, τα πλοία θα προσεγγίζουν τα λιμάνια του Μπαλμπόα του Παναμά, στην πλευρά του Ειρηνικού -αφήνοντας φορτία με προορισμό τη Λατινική και τη Βόρεια Αμερική και παραλαμβάνοντας φορτία με προορισμό την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία. Το λιμάνι Manzanillo του Παναμά, στην πλευρά του Ατλαντικού, θα χρησιμοποιείται για την απόρριψη φορτίου με προορισμό την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία και την παραλαβή φορτίου με προορισμό τη Λατινική και τη Βόρεια Αμερική. Μόλις φτάσουν στο λιμάνι, τα εμπορευματοκιβώτια θα φορτώνονται ή θα εκφορτώνονται και στη συνέχεια θα μετακινούνται μέσω υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής σε απόσταση 80 χιλιομέτρων σε ολόκληρο τον Παναμά για να παραληφθούν από άλλο πλοίο. Η αλλαγή στην υπηρεσία καλύπτει δύο διελεύσεις την εβδομάδα, σύμφωνα με τη Maersk.
Η έντονη ξηρασία έχει οδηγήσει σε περιορισμούς στο βάθος του νερού και στο βάρος των πλοίων που διέρχονται από τη Διώρυγα του Παναμά, καθώς και σε πρόσθετες προσαυξήσεις εμπορευματοκιβωτίων που επιβάλλουν οι ωκεανομεταφορείς στους φορτωτές εδώ και μήνες.
Η παράκαμψη έρχεται καθώς οι πλοιοκτήτες δρομολογούν επίσης τα πλοία για να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι, που διαταράσσουν τη Διώρυγα του Σουέζ, τη μακρόχρονη αντίπαλη εμπορική παράκαμψη, σε αυτό που έχει γίνει η μεγαλύτερη διαταραχή της ωκεάνιας ναυτιλίας μετά την πανδημία COVID-19.
Η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά έχει μειώσει την ποσότητα και το βάρος των πλοίων που διέρχονται με βάση την τρέχουσα και την προβλεπόμενη στάθμη του νερού στη λίμνη Γκατούν, τον κύριο ταμιευτήρα που τροφοδοτείται από τις βροχοπτώσεις και κάνει τα πλοία να επιπλέουν μέσω του συστήματος κλειδαριών της Διώρυγας, δήλωσε η Maersk, μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο.
Η σιδηροδρομική γραμμή της Διώρυγας του Παναμά είναι δίκτυο 76 χιλιομέτρων (47 μιλίων), που εκτείνεται δίπλα στη Διώρυγα και συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό.
Χρησιμοποιήθηκε ήδη από τη Maersk και άλλους πλοιοκτήτες για την προσωρινή εκφόρτωση του βάρους των εμπορευματοκιβωτίων από τα μεγάλα πλοία πριν περάσουν από την πλωτή οδό, για να τηρήσουν τους περιορισμούς βυθίσματος που σχετίζονται με την ξηρασία.
Τα πλοία της Maersk θα χρησιμοποιήσουν μια «χερσαία γέφυρα»
«Τα πλοία που χρησιμοποιούσαν προηγουμένως τη Διώρυγα του Παναμά θα την παραλείψουν τώρα και θα χρησιμοποιήσουν μια χερσαία γέφυρα, που χρησιμοποιεί σιδηροδρομικές γραμμές για τη μεταφορά του φορτίου κατά μήκος της», ανέφερε η εταιρεία σε συμβουλευτική επιστολή προς τους πελάτες της.
Η υπηρεσία OC1 της εταιρείας, η οποία συνδέει την Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία με τις πόλεις της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ, τη Φιλαδέλφεια και το Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας, μέσω της Διώρυγας του Παναμά, θα δημιουργήσει πλέον δύο ξεχωριστούς βρόχους, έναν του Ατλαντικού και έναν του Ειρηνικού.
«Η υπηρεσία OC1, που παραλείπει τη Διώρυγα του Παναμά, θα είναι δύο διελεύσεις την εβδομάδα», δήλωσε εκπρόσωπος της Maersk, προσθέτοντας ότι όλες οι άλλες υπηρεσίες της Maersk συνεχίζονται κανονικά μέσω της Διώρυγας.
Η ξηρασία του Παναμά, η οποία επιδεινώθηκε από το καιρικό φαινόμενο Ελ Νίνιο, έχει μειώσει τις θέσεις διέλευσης στη Διώρυγα, αναγκάζοντας ήδη τα βυτιοφόρα καυσίμων και τους φορτωτές σιτηρών να ακολουθούν μεγαλύτερες διαδρομές για να αποφύγουν τη συμφόρηση.
Η Maersk πρόσθεσε ότι η αναδρομολόγηση θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποιες καθυστερήσεις για τα πλοία που κατευθύνονται προς τον νότο, ενώ δεν είδε καμία καθυστέρηση στο φορτίο που σταματά στη Φιλαδέλφεια και το Τσάρλεστον.
Το φορτίο που βρίσκεται καθ’ οδόν προς την Καρθαγένη της Κολομβίας θα εξυπηρετείται από «εναλλακτικά πλοία», ανέφερε στην ανακοίνωσή της η ναυτιλιακή.
Η ξηρασία προσθέτει περαιτέρω αναστάτωση στο παγκόσμιο ναυτιλιακό δίκτυο, καθώς εταιρείες όπως η Maersk και η Hapag Lloyd απομακρύνονται από την Ερυθρά Θάλασσα μετά την ενίσχυση των επιθέσεων των υποστηριζόμενων από το Ιράν μαχητών Χούθι στην Υεμένη σε πλοία στην περιοχή του Κόλπου.
Το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε 1,3%
Το παγκόσμιο εμπόριο μειώθηκε κατά 1,3% από τον Νοέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2023, καθώς οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα οδήγησαν σε πτώση του όγκου των φορτίων που μεταφέρονται σε αυτήν την περιοχή-κλειδί, ανέφερε την Πέμπτη ένα γερμανικό οικονομικό ινστιτούτο.
Η γαλλική ναυτιλιακή ανταγωνίστρια CMA CGM δήλωσε τον Νοέμβριο ότι οι μειωμένες χρονοθυρίδες διέλευσης στη Διώρυγα του Παναμά, σε συνδυασμό με την αύξηση του τιμολογίου της Διώρυγας νωρίτερα μέσα στο έτος, «επιβάρυναν σοβαρά» τις δραστηριότητές της.
Η CMA CGM πρόσθεσε τότε ότι θα αρχίσει να εφαρμόζει έναν «συντελεστή προσαρμογής Παναμά» ύψους 150 δολαρίων ανά μονάδα ισοδύναμου μεγέθους είκοσι ποδιών (TEU) από την 1η Ιανουαρίου του τρέχοντος έτους. Η γαλλική εταιρεία δεν ανταποκρίθηκε άμεσα σε αίτημα για σχολιασμό την Πέμπτη.
Η Hapag Lloyd δήλωσε ότι δεν θα ακολουθήσει τη Maersk, που χρησιμοποιεί τον σιδηρόδρομο για να περάσει τα εμπορεύματα από τη Διώρυγα του Παναμά, λέγοντας ότι χρησιμοποιεί μεγαλύτερα πλοία, έως 13.000 TEU, για τα οποία δεν υπάρχει αρκετή σιδηροδρομική χωρητικότητα.
Ο όμιλος δήλωσε ότι η μόνη προγραμματισμένη αλλαγή ήταν να αφήσει την υπηρεσία EC2, η οποία συνδέει την Ασία με τη Βόρεια Αμερική, να περάσει και πάλι από τη Διώρυγα του Παναμά, μετά την επαναδρομολόγησή της μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Η Panama Canal Railway Co ανήκει από κοινού στη σιδηροδρομική εταιρεία Canadian Pacific Kansas City και τη Mi-Jack Products και είναι μισθωμένη στον Παναμά.