THEPOWERGAME
Ήδη, η παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού νιώθει τις επιπτώσεις από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης σε πλοία που περνούν από την Ερυθρά Θάλασσα, με την κρίση να κλιμακώνεται από τα ξημερώματα μετά τα πυραυλικά αντίποινα των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς το πετρέλαιο σημειώνει αύξηση γύρω από την περιοχή του 4%.
Ειδικότερα, το Brent σημείωσε αύξηση κατά 3,7% ξεπερνώντας τα 80 δολάρια το βαρέλι (80,55 δολάρια), ενώ το αμερικανικό αργό ξεπέρασε τα 75 δολάρια ($75,05) σημειώνοντας αύξηση 4,22%!
Σε συνδυασμό δε με το γεγονός της κρίσης που περνά η ναυσιπλοΐα λόγω της ξηρασίας στη Διώρυγα του Παναμά, οι τιμές των ναύλων αναμένεται να εκτιναχθούν από την ερχόμενη Δευτέρα, 15 Ιανουαρίου, ενώ οι μεγαλύτεροι χρόνοι διέλευσης από την Αφρική διαταράσσουν και καθυστερούν τις παραδόσεις των προϊόντων.
Σύμφωνα με ενημερωτικό e-mail που έστειλε η Honor Lane Shipping στους πελάτες της, τα πλοία δεν είναι σε θέση να επιστρέψουν στην Ασία εγκαίρως και οι ναυτιλιακές εταιρείες προβαίνουν ακόμα και σε ακυρώσεις δρομολογίων, ως αποτέλεσμα των εκτροπών πλοίων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι από την Ερυθρά Θάλασσα διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, συμπεριλαμβανομένου έως και του 30% του όγκου των διακινούμενων εμπορευματοκιβωτίων (containers). Παράλληλα, το 2022, οι ροές πετρελαίου από τα Στενά του Ορμούζ κυμαίνονταν κατά μέσο όρο στα 21 εκατ. βαρέλια την ημέρα, που ισούται με το 21% της παγκόσμιας κατανάλωσης των υγροποιημένων πετρελαιειδών προϊόντων (lpg).
Κατόπιν τούτων, ανοιξιάτικα ρούχα, υποδήματα, οικιακά είδη, ηλεκτρονικά είδη, έπιπλα βεράντας και προμήθειες πισίνας είναι μερικά μόνο από τα προϊόντα σε αυτά τα πλοία που έχουν αλλάξει δρομολόγηση. Η βρετανική εταιρεία λιανικής πώλησης ρούχων Next προειδοποίησε πρόσφατα για καθυστερήσεις ανανέωσης του αποθέματός της ως αποτέλεσμα της μεγαλύτερης διάρκειας διέλευσης από τους ωκεανούς. Η IKEA προειδοποίησε επίσης τον Δεκέμβριο για κρίση στη δική της αλυσίδα εφοδιασμού ως αποτέλεσμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Η αλλαγή της διαδρομής των πλοίων οδηγεί σε μεγαλύτερους χρόνους διέλευσης και αυξημένο κόστος», δήλωσε στο CNBC ο Τζον Γκολντ, αντιπρόεδρος της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανεμπορίου των ΗΠΑ. «Δυστυχώς, όσο περισσότερο συμβαίνουν οι διακοπές, τόσο περισσότερες προκλήσεις θα προκύψουν για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της αποτελεσματικότητας της εφοδιαστικής αλυσίδας» πρόσθεσε. Ο Γκολντ πρόσθεσε ότι οι λιανοπωλητές εργάζονται για την εφαρμογή στρατηγικών μετριασμού για να αποφευχθεί περαιτέρω αναστάτωση στην αγορά, αυξάνοντας τις βασικές παραγγελίες αποστολών και εκτρέποντας τις αποστολές προς τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ.
Επιπρόσθετα, τα μεγαλύτερα ταξίδια αυξάνουν επίσης το κόστος των ναύλων. «Αυτό δημιουργεί ισχυρά κίνητρα για τις εταιρείες με containers να αυξήσουν τις χρεώσεις GRIs, PSS και άλλες πρόσθετες χρεώσεις έκτακτης ανάγκης», προσθέτει στο σημείωμά της η HLS. Παράλληλα, προειδοποίησε ότι «οι ναύλοι για το πέρασμα του Ειρηνικού θα μπορούσαν να εκτοξευθούν σε υψηλά, που δεν έχουν παρατηρηθεί από τις αρχές του 2022, με τη διαδρομή της Διώρυγας του Σουέζ να έχει ανασταλεί και τη διαδρομή της Διώρυγας του Παναμά να είναι περιορισμένη».
Η MSC ήταν η πρώτη ναυτιλιακή εταιρεία που δημοσίευσε τις τιμές για το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιανουαρίου. Από τη Δευτέρα, οι τιμές κοντέινερ για πελάτες της MSC θα είναι 5.000 δολάρια για τις διαδρομές στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, 6.900 δολάρια για την Ανατολική Ακτή και 7.300 δολάρια για τις διαδρομές προς τον Κόλπο του Μεξικού. «Πρόκειται πραγματικά για μια απροσδόκητα τεράστια αύξηση ποσοστού», σχολιάζει η HLS.
Σύμφωνα με το ναυτιλιακό αμερικανικό δίκαιο, όλες οι ναυτιλιακές πρέπει να προχωρήσουν σε ειδοποίηση 30 ημερών για να μπορέσουν να επιβάλουν πρόσθετα τέλη ή χρεώσεις, αλλά η Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή έχει παραιτηθεί από αυτή την υποχρέωση για αποστολές από την Ασία στις ΗΠΑ, που επαναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδος στη Νότια Αφρική.
Αναλυτές της Kuehne + Nagel δήλωσαν στο CNBC ότι αυτή τη στιγμή 419 πλοία προχωρούν σε επαναδρομολογήσεις λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Η συνολική χωρητικότητα εμπορευματοκιβωτίων εκτιμάται σε 5,65 εκατομμύρια μονάδες ισοδύναμου είκοσι ποδιών (TEU, ή κοντέινερ), συνολικής αξίας 282,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με υπολογισμούς που χρησιμοποιεί το MDS Transmodal εκτιμά ότι το εμπόριο σε ένα μόνο TEU αποτιμάται στα 50 εκατομμύρια δολάρια.
Ο όγκος των πλοίων στη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε κατά 61% σε 5,8 πλοία κατά μέσο όρο την ημέρα, σε σύγκριση με τον όγκο πριν από τις επιθέσεις των Χούτι, σύμφωνα με την εταιρεία υλικοτεχνικών δεδομένων Project44. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιεύτηκαν σήμερα, Παρασκευή, 12 Ιανουαρίου, ο αριθμός των πλοίων που πέρασαν από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκε στα 544 το διάστημα από την Πρωτοχρονιά έως και τις 11 Ιανουαρίου, έναντι 777 πέρυσι. Αποτέλεσμα είναι τα έσοδα της Αιγύπτου να δεχθούν ένα τεράστιο πλήγμα και να είναι μειωμένα κατά 40%, αφού οι ανησυχίες για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας δεν ξεπεράστηκαν με εκπτώσεις και άλλα κίνητρα που προσέφερε η αρχή της Διώρυγας, με αποτέλεσμα τα πλοία να επιλέγουν μεγαλύτερες διαδρομές, περνώντας από το ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ενώ άλλες περιμένουν να σταθεροποιηθεί η κατάσταση μέχρι να ξαναρχίσουν τα δρομολόγια.Η Αίγυπτος, η οποία κατέχει και εκμεταλλεύεται τη Διώρυγα του Σουέζ, χρεώνει από 500.000 έως και 600.000 δολάρια ανά διέλευση πλοίου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τεράστιες οικονομικές απώλειες για μια χώρα που έχει ήδη πληγεί από μια φθίνουσα τουριστική βιομηχανία και τον εκτοξευμένο πληθωρισμό.
Εν τω μεταξύ, η μεγάλης κλίμακας επίθεση των Χούθι που έλαβε χώρα την περασμένη Τρίτη και οι φόβοι για αντίποινα στην αμερικανική και βρετανική απάντηση τροφοδοτούν τις προσδοκίες ότι η διαδρομή εκτροπής γύρω από το Κέρας της Αφρικής θα σταθεροποιηθεί περισσότερο. «Το μέγεθος της επίθεσης είναι πιθανό να ενισχύσει τη θέση των ναυτιλιακών παγκοσμίως ότι το πέρασμα είναι πολύ επικίνδυνο» δήλωσε στο CNBC την η Franziska Bietke, διευθύντρια επικοινωνίας παγκόσμιας θαλάσσιας εφοδιαστικής στην Kuehne + Nagel. Οι αλλαγές δρομολογίων πλοίων είναι πλέον πραγματικότητα σε καθημερινή βάση, σύμφωνα με την Bietke. «Η κατάσταση είναι εξαιρετικά ρευστή και ασταθής» τόνισε.
Οι εταιρείες logistics προειδοποιούν επίσης τους πελάτες για ελλείψεις εμπορευματοκιβωτίων, λόγω των καθυστερήσεων στις μεταφορές. Αυτό είναι κάτι που δεν έχει βιώσει η αγορά και μετά την πανδημία της Covid-19.
Ο Μαρκ Ρόουντς, περιφερειακός διευθυντής προϊόντων από την Ασία-Ειρηνικό στην Crane Worldwide Logistics, εξήγησε στο αμερικανικό CNBC ότι τα εμπορευματοκιβώτια που φτάνουν στην Ευρώπη μέσω της εκτροπής διαδρομής θα πρέπει να επιστρέψουν στα hot spots κατασκευής στην Ασία. «Η έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων παραμένει φρέσκια στις μνήμες μας από την πανδημία της COVID-19», είπε ο Ρόουντς. «Τα εξαγώγιμα προϊόντα από την Ασία στην Ευρώπη είναι μόνο η αρχή για το τι θα μπορούσε να κάνει πιο ταραγμένο το 2024» κατλήγει.