Γ.Δ.
1452.5 -0,26%
ACAG
+0,52%
5.84
BOCHGR
0,00%
4.54
CENER
-0,11%
9.11
CNLCAP
-2,68%
7.25
DIMAND
-2,25%
7.82
NOVAL
-0,65%
2.285
OPTIMA
-2,33%
12.56
TITC
-1,00%
39.6
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
-2,23%
1.494
ΑΒΕ
+0,22%
0.449
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.6
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.69
ΑΛΜΥ
-0,87%
4.56
ΑΛΦΑ
-0,47%
1.5795
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.4
ΑΡΑΙΓ
-1,66%
10.07
ΑΣΚΟ
0,00%
2.83
ΑΣΤΑΚ
-3,51%
7.14
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.67
ΑΤΤΙΚΑ
-1,35%
2.19
ΒΙΟ
-3,30%
5.27
ΒΙΟΚΑ
-0,27%
1.865
ΒΙΟΣΚ
-0,62%
1.6
ΒΙΟΤ
-3,01%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.39
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,19%
18.2
ΔΑΑ
0,00%
8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
-0,60%
11.6
ΔΟΜΙΚ
-4,32%
2.77
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.308
ΕΒΡΟΦ
-1,96%
1.755
ΕΕΕ
-0,74%
32.18
ΕΚΤΕΡ
-1,02%
1.75
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
+2,83%
2.18
ΕΛΛ
+1,75%
14.5
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.938
ΕΛΠΕ
+0,27%
7.3
ΕΛΣΤΡ
+0,97%
2.08
ΕΛΤΟΝ
-1,07%
1.856
ΕΛΧΑ
-0,74%
1.88
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.185
ΕΤΕ
+0,80%
7.84
ΕΥΑΠΣ
-0,62%
3.21
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.8
ΕΥΡΩΒ
+0,63%
2.25
ΕΧΑΕ
-1,54%
4.47
ΙΑΤΡ
-3,23%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-0,30%
0.334
ΙΛΥΔΑ
-0,25%
1.975
ΙΝΚΑΤ
+1,05%
4.83
ΙΝΛΙΦ
-0,21%
4.75
ΙΝΛΟΤ
+2,46%
0.998
ΙΝΤΕΚ
+0,17%
5.86
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,50%
2.46
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
-0,35%
2.86
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+1,26%
1.21
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
0,00%
1.5
ΚΟΡΔΕ
-0,46%
0.429
ΚΟΥΑΛ
+1,72%
1.18
ΚΟΥΕΣ
+0,17%
5.86
ΚΡΙ
+0,33%
15.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.99
ΛΑΒΙ
-0,27%
0.737
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.17
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
-3,80%
1.52
ΛΟΥΛΗ
-0,69%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
+1,79%
3.99
ΜΕΝΤΙ
-1,86%
2.11
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40
ΜΙΓ
-1,21%
2.855
ΜΙΝ
0,00%
0.494
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,78%
20.56
ΜΟΝΤΑ
-1,11%
3.56
ΜΟΤΟ
-0,37%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,79%
25.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.75
ΜΠΡΙΚ
+0,93%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
-1,18%
33.4
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
+0,24%
0.822
ΞΥΛΚ
0,00%
0.271
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
22
ΟΛΠ
-0,17%
30.05
ΟΛΥΜΠ
+1,30%
2.34
ΟΠΑΠ
-0,25%
15.69
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,63%
0.798
ΟΤΕ
+0,61%
14.85
ΟΤΟΕΛ
-1,33%
10.36
ΠΑΙΡ
+3,33%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,04%
3.891
ΠΕΡΦ
+0,19%
5.39
ΠΕΤΡΟ
-1,20%
8.24
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.92
ΠΛΑΚΡ
+2,08%
14.7
ΠΡΔ
+8,70%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+1,53%
1.198
ΠΡΟΝΤΕΑ
-5,07%
6.55
ΠΡΟΦ
+0,77%
5.24
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.71
ΣΑΡ
+0,19%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-0,30%
0.334
ΣΙΔΜΑ
+1,61%
1.575
ΣΠΕΙΣ
+1,71%
5.94
ΣΠΙ
+0,39%
0.52
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
+0,96%
20.02
ΤΖΚΑ
-1,67%
1.475
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
-0,61%
8.1
ΦΡΙΓΟ
+4,55%
0.23
ΦΡΛΚ
-1,86%
3.7
ΧΑΙΔΕ
+1,69%
0.6

Πρόσω ολοταχώς η διεθνής ναυτιλία και την επόμενη διετία

Θετικές προδιαγράφονται οι προοπτικές της ναυλαγοράς ξηρού φορτίου, αλλά και εκείνης των δεξαμενόπλοιων για τα επόμενα δύο χρόνια, σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της BIMCO, η οποία εκπροσωπεί πάνω από το 80% των πλοιοκτητών παγκοσμίως. Μπορεί η παγκόσμια οικονομία να έχει εισέλθει σε μια νέα περίοδο, υψηλών επιτοκίων και επιβράδυνσης της οικονομικής ανάπτυξης (επομένως και του διεθνούς εμπορίου), ωστόσο η ισορροπία ανάμεσα στη ζήτηση φορτίων και την προσφορά πλοίων φαίνεται πως θα συνεχίσει να λειτουργήσει ευνοϊκά για τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Ειδικότερα, στα φορτηγά πλοία το ισοζύγιο προσφοράς/ζήτησης είναι ιδιαίτερα θετικό για τους πλοιοκτήτες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της BIMCO, το 2023 προβλέπεται να ολοκληρωθεί με αύξηση της ζήτησης κατά 3,5%-4,5%, όταν η προσφορά τονάζ δεν θα ξεπεράσει το 2%-3%.

Σύμφωνα με την BIMCO, το 2024 αναμένεται εξισορρόπηση του ισοζυγίου προσφοράς-ζήτησης, καθώς η μεν προσφορά θα αυξηθεί κατά 1%-2%, όσο δηλαδή και η ζήτηση. Ωστόσο, το 2025 αυτό θα αλλάξει, με την προσφορά πλοίων να ενισχύεται πάλι κατά 1%-2%, αλλά τη ζήτηση να αυξάνεται κατά 1,5%-2,5%. Όπως αναφέρει η σχετική ανάλυση, ο βασικότερος λόγος για τη μειωμένη προσφορά φορτηγών πλοίων, ιδίως στην κατηγορία Capesize, είναι ο χαμηλός όγκος παραγγελιών νεότευκτων μονάδων τα προηγούμενα χρόνια. Η τάση αυτή δεν πρόκειται να αλλάξει ιδιαίτερα τα επόμενα χρόνια, καθώς οι περισσότεροι πλοιοκτήτες τηρούν στάση αναμονής, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων στον κλάδο και της αβεβαιότητας που υπάρχει σχετικά με τις τεχνολογίες καυσίμων που θα επικρατήσουν στο μέλλον.

Κατά την BIMCO, ειδικά τα μικρότερα πλοία, δηλαδή αυτά των κλάσεων supramax και handysize, αναμένεται να επωφεληθούν από την ισχυρή ζήτηση σιτηρών και άλλων χύδην φορτίων (π.χ. τσιμέντο, ξυλεία κ.λπ.). Στον αντίποδα, όσον αφορά τα πλοία panamax, όπου ο άνθρακας αφορά περίπου 50% της ζήτησης φορτίων, η BIMCO είναι λιγότερο αισιόδοξη, καθώς αναμένει πτώση της ζήτησης, αρχής γενομένης από το 2024. Ασφαλώς, δεν προβλέπεται κατάρρευση της ναυλαγοράς, αλλά η μειωμένη ζήτηση θα αποτελέσει την κυρίαρχη τάση.

Όσον αφορά την αγορά των δεξαμενόπλοιων, η BIMCO σημειώνει στην τελευταία της πρόβλεψη ότι τα ναυλοσύμφωνα παραμένουν σήμερα κοντά στο υψηλό επίπεδο που είχαν βρεθεί το 2022, ενώ ανοδικά κινούνται και οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων. Ασφαλώς, τόσο η ναυλαγορά αργού πετρελαίου όσο και εκείνη των προϊόντων πετρελαίου έχουν παραμείνει ιδιαίτερα ευμετάβλητες, με έντονες διακυμάνσεις, ωστόσο το συνολικό πρόσημο εξακολουθεί να είναι θετικό.

Στο πλαίσιο αυτό, η αύξηση της ζήτησης φορτίων αργού πετρελαίου αναμένεται να διαμορφωθεί σε 0,5%-1,5% το 2023, αλλά τα δεξαμενόπλοια ευνοούνται πολύ από την αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών για τα οποία υπάρχει η εν λόγω ζήτηση. Αυτή θα κυμανθεί ανάμεσα στο 4,5% και το 5,5% το 2023. Για το 2024 η αύξηση της ζήτησης φορτίων αναμένεται να επιταχυνθεί, με τον σχετικό ρυθμό να κυμαίνεται μεταξύ 2% και 3%, προτού περιοριστεί σε 1%-2% το 2025. Αντίστοιχα, η μέση απόσταση ανά ταξίδι θα αυξηθεί κατά 4%-5% το 2024 και κατά 2%-3% το 2025.

Η BIMCO εμφανίζεται ιδιαίτερα αισιόδοξη και για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού, όπου η προσφορά αναμένεται να διατηρηθεί σε πολύ χαμηλό επίπεδο. Ειδικότερα, τόσο για τα δεξαμενόπλοια αργού όσο και για εκείνα που μεταφέρουν προϊόντα πετρελαίου προβλέπεται ετήσια αύξηση κατά 1,8%-2% το 2023. Ωστόσο, για τα δεξαμενόπλοια αργού το ποσοστό μεγέθυνσης του παγκόσμιου στόλου θα περιοριστεί σε μόλις 0,7% και 1,1% το 2024 και το 2025 αντίστοιχα  Για τα πλοία μεταφοράς προϊόντων προβλέπεται ανάπτυξη του στόλου κατά 1,9% το 2024 και 4,5% το 2025.

Ωστόσο, ακόμα κι αν η ζήτηση αποδειχθεί τελικά χαμηλότερη των υφιστάμενων προβλέψεων, οι ναυτιλιακές εταιρείες έχουν την επιλογή της μείωσης της ταχύτητας πλεύσης, εξισορροπώντας εκ νέου την αγορά προς όφελός τους. Συνολικά, πάντως, η BIMCO προβλέπει ότι η διετία 2024-2025 θα είναι ιδιαίτερα θετική από πλευράς εσόδων για τα δεξαμενόπλοια.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!