Γ.Δ.
1414.38 +0,52%
ACAG
+1,38%
5.88
CENER
-1,12%
9.69
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+0,12%
8.51
NOVAL
-1,16%
2.6885
OPTIMA
-0,34%
11.86
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
+0,71%
1.416
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
-0,45%
2.225
ΑΚΡΙΤ
+17,12%
0.855
ΑΛΜΥ
-0,38%
2.65
ΑΛΦΑ
+0,90%
1.574
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+0,98%
11.37
ΑΣΚΟ
+2,37%
3.02
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,24%
8.5
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
+2,50%
2.46
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,05%
5.79
ΒΙΟΚΑ
-3,63%
2.39
ΒΙΟΣΚ
+1,55%
1.31
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,61%
16.5
ΔΑΑ
+0,57%
7.76
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
+0,27%
11.21
ΔΟΜΙΚ
+2,20%
3.945
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,30%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+1,69%
1.505
ΕΕΕ
-0,38%
31.38
ΕΚΤΕΡ
-0,48%
4.18
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+2,68%
2.3
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,41%
2.525
ΕΛΠΕ
+0,64%
7.89
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
+0,83%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,75%
1.874
ΕΝΤΕΡ
-1,76%
7.81
ΕΠΙΛΚ
-10,00%
0.117
ΕΠΣΙΛ
+0,33%
12.04
ΕΣΥΜΒ
+1,59%
1.28
ΕΤΕ
-0,34%
7.672
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
+0,74%
5.45
ΕΥΡΩΒ
-1,45%
2.04
ΕΧΑΕ
-0,31%
4.83
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
-1,53%
0.3545
ΙΛΥΔΑ
-0,87%
1.71
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
-1,89%
4.66
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
1.17
ΙΝΤΕΚ
+0,36%
5.54
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,67%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,23%
1.2
ΙΝΤΚΑ
+1,70%
3.285
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
-1,10%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
-2,48%
1.57
ΚΟΡΔΕ
-3,36%
0.46
ΚΟΥΑΛ
-0,81%
1.22
ΚΟΥΕΣ
+0,76%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
+0,35%
0.865
ΛΑΜΔΑ
+0,30%
6.76
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
-2,97%
2.61
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
+4,59%
4.1
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,55%
3.6
ΜΙΝ
-3,03%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+1,65%
23.44
ΜΟΝΤΑ
+2,90%
3.19
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
-2,90%
0.67
ΜΠΕΛΑ
+0,97%
26.98
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,29%
3.42
ΜΠΡΙΚ
+0,81%
1.865
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,35%
35.94
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+1,08%
0.94
ΞΥΛΚ
+0,38%
0.261
ΞΥΛΠ
+7,36%
0.496
ΟΛΘ
+3,41%
21.2
ΟΛΠ
-0,40%
25.2
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
+0,95%
14.81
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,89%
0.91
ΟΤΕ
+1,11%
13.71
ΟΤΟΕΛ
-1,40%
11.24
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
+0,82%
2.47
ΠΕΙΡ
+0,91%
3.55
ΠΕΤΡΟ
+0,73%
8.24
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,53%
1.128
ΠΡΟΝΤΕΑ
-9,87%
6.85
ΠΡΟΦ
+0,44%
4.555
ΡΕΒΟΙΛ
+5,50%
2.11
ΣΑΡ
-0,54%
11.14
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.535
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
+3,50%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
+0,36%
19.58
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,74%
1.624
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
-5,88%
0.224
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
+0,76%
0.665

Containers: Εκτοξεύθηκε το κόστος μεταφοράς εξαιτίας των Χούθι

«Σκαρφαλώνουν» επικίνδυνα οι ναύλοι μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ως αποτέλεσμα της συνεχιζόμενης κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόζουν τα δρομολόγιά τους στη νέα πραγματικότητα, που συνεπάγεται υψηλότερο μεταφορικό κόστος και μεγαλύτερους χρόνους αναμονής και ασφαλώς και καθυστερήσεις. Οι συνεχιζόμενες επιθέσεις των Χούθι εναντίον πλοίων «στόχων» που διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα, έχουν υποχρεώσει το σύνολο των μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να παρακάμπτουν τη Διώρυγα του Σουέζ και να διαπλέουν γύρω από την Αφρική για να προσεγγίσουν την Ευρώπη, αλλά και τις ΗΠΑ, με αποτέλεσμα το μέσο ταξίδι να αυξάνεται σε διάρκεια κατά τουλάχιστον 10 ημέρες. Ήδη, υπολογίζεται ότι έχουν επηρεαστεί φορτία συνολικής αξίας 200 δισ. δολαρίων.

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Freightos, μια πλατφόρμα κρατήσεων και πληρωμών για διεθνή φορτία, η τιμή για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στη Μεσόγειο διαμορφώνεται πλέον σε 5.175 δολάρια, ενώ για τις αγορές της Β. Ευρώπης, το κόστος ανέρχεται σε 4.000 δολάρια. Μάλιστα, από τα μέσα Ιανουαρίου και μετά, το κόστος για την εισαγωγή εμπορευματοκιβωτίων από την Ασία στην Μεσόγειο, αναμένεται να ξεπεράσει τα 6.000 δολάρια, ενώ πολλές εταιρείες έχουν ανακοινώσει επίναυλο από 500 έως και 2.700 ανά εμπορευματοκιβώτιο, ανάλογα με τον προορισμό, εκτοξεύοντας το κόστος ακόμα και πάνω από τα 8.000 δολάρια, από μόλις 2.000 – 2.500 δολάρια που ήταν η «ταρίφα» πριν το ξέσπασμα του πολέμου στη Γάζα.

Αντίστοιχα, για εμπορευματοκιβώτια από την Ασία προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, το κόστος ανά εμπορευματοκιβώτιο έχει αυξηθεί κατά 55% σε 3.900 δολάρια, ενώ για την δυτική ακτή, η τιμή αγγίζει τα 2.700 δολάρια, αυξημένη κατά 63%. Ασφαλώς, οι ναύλοι αυτοί εξακολουθούν να υπολείπονται κατά πολύ τους αντίστοιχους που επικράτησαν κατά την περίοδο της διατάραξης της εφοδιαστικής αλυσίδας, το 2021, όταν το κόστος για την μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου από την Ασία στην Β. Ευρώπη και τη Μεσόγειο είχε εκτοξευτεί σε 14.000 δολάρια, ενώ για τα ταξίδια προς την Β. Αμερική (Ανατολική Ακτή), το κόστος άγγιζε τα 22.000 δολάρια.

Ωστόσο, εφόσον δεν βρεθεί λύση με τις επιθέσεις των Χούθι και συνεχιστεί ο αποκλεισμός της Διώρυγας του Σουέζ, είναι σαφές ότι η διατάραξη της εφοδιαστικής αλυσίδας θα ενταθεί, τα κόστη θα αυξηθούν και η απειλή του υψηλού πληθωρισμού θα επιστρέψει για ακόμα μια φορά στην παγκόσμια οικονομία. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους για τους οποίους, τις τελευταίες ημέρες έχουν πληθύνει οι «φωνές» που κάνουν λόγο για άμεση αντιμετώπιση του προβλήματος, με ενίσχυση και της στρατιωτικής παρουσίας στην περιοχή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι έως και 30% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου περνά κάθε χρόνο από το Σουέζ και την Ερυθρά Θάλασσα, καθώς η περιοχή αποτελεί κρίσιμο κόμβο για κάθε είδους φορτία, από σιτηρά και ξηρό χύδην φορτίο, μέχρι εμπορευματοκιβώτια και ασφαλώς πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών του κλάδου, από την περιοχή περνά περίπου το 20% της παγκόσμιας παραγωγής ρυζιού και το 15% των παγκόσμιων εξαγωγών σιτηρών. Είναι επίσης, σημαντική και για τις εξαγωγές λιπασμάτων.

Από την άλλη πλευρά, όσο εντείνεται η παρουσία δυνάμεων στο σημείο, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος για γενίκευση της κρίσης στην Μέση Ανατολή, καθώς πολλαπλασιάζονται οι πιθανότητες να συμβεί κάποιο «ατύχημα». Εν τω μεταξύ, αν συνεχιστεί η αποφυγή της Διώρυγας του Σουέζ από την παγκόσμια ναυτιλία, είναι πιθανό να υποχρεωθεί και η Αίγυπτος να ακολουθήσει διαφορετική και ίσως λιγότερο διπλωματική στάση στις εν λόγω εξελίξεις. Η Διώρυγα αποτελεί μία από τις κυριότερες πηγές εσόδων για την οικονομία της Αιγύπτου και ασφαλώς το πλήγμα θα αρχίσει να γίνει όλο και πιο εμφανές, όσο συνεχίζεται η κρίση.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!